«Body Double»: Δεν μπορείς να πιστεύεις όλα αυτά που βλέπεις…

Body Double
Πηγή εικόνας: blogspot.com

«Rear Window», «Vertigo», «Dial M for Murder» και ο Brian De Palma δεν σταματά ποτέ να μας υπενθυμίζει την λατρεία του για τον Hitchcock. Εμπνευσμένος από το σινεμά που τον εκστασιάζει περισσότερο απ’ όλα και στις συνηθισμένες του αναφορές από τον άρχοντα του θρίλερ, Alfred Hitchcock, το σωτήριο έτος 1984, ο καρπερός De Palma φέρνει στη ζωή ένα από τα διασημότερα και αγαπημένα του «παιδιά», το οποίο βαφτίζει «Body Double». Ο φακός του, όπως θα αντιλαμβάνεται κανείς κι από τον τίτλο, εστιάζει στο σινεμά και τον πολυτάραχο βίο οποιουδήποτε εμπλέκεται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο στην θεότρελη βιομηχανία του. Εν προκειμένω, στεκόμαστε στο πλευρό του Jake Scully και αναβιώνουμε πλάι του λεπτό προς λεπτό την ατέρμονη μάχη του με το πλήθος δαιμόνων που κατοικοεδρεύουν στο μυαλό του και τον εμποδίζουν να κοιτάξει επιτέλους τη ζωή κατάματα, καθότι προς το παρόν την κρυφοκοιτά βολικά απλώς μέσα από ένα τηλεσκόπιο.

Ο Jake (Craig Wasson) είναι ηθοποιός και αντιμετωπίζει όλους τους συνήθεις προβληματισμούς και τη δυστοκία του επαγγέλματός του, εξασκώντας με τον καιρό όσο το δυνατό καλύτερα την απόρριψη. Έχει μόλις «πιάσει» την κοπέλα του με τον ερωμένο της, την οποία και αφήνει επιτόπου στο παρελθόν μαζί και την στέγη την οποία έως τώρα εκείνη του προσέφερε, έχει ξεπεράσει το όριο λήψεων στη νέα χαμηλού προϋπολογισμού ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί με τον φόβο της απόλυσης να καραδοκεί, ενώ σαν «κερασάκι στην τούρτα» κάπου εκεί στο βάθος ελλοχεύει η κλειστοφοβία του, ο παντοδύναμος εχθρός του. Όποτε νιώθει εγκλωβισμένος είτε μεταφορικά είτε κυριολεκτικά, παραλύει, βάζοντας την πλοκή ανά τακτά χρονικά διαστήματα σε παύση. Μέσα στην οχλοβοή του μυαλού του και την πιο ευάλωτη στιγμή του, ο Sam, ένας από τους παρευρισκόμενους ενός εξαιρετικά απαιτητικού μαθήματος υποκριτικής τόσο για τους μαθητές όσο και για τους βοηθούς των δασκάλων, εμφανίζεται σαν όαση, τον παίρνει από το χέρι και τον γλιτώνει από τον απόλυτο εξευτελισμό. Ο Sam λειτουργεί ως κινητήριος δύναμη για την πνευματική αναστήλωση του πρωταγωνιστή, προσφέροντάς του ένα ποτό και μια παρέα για το βράδυ, μια στέγη και μάλιστα υπερπολυτελή καθώς και μια ευκαιρία μέσω ενός πολύτιμου χρόνου για να ηρεμήσει και να αναθεωρήσει. Μεταφέρεται σε μια βίλλα στους απόμερους λόφους του λαμπερού Χόλυγουντ, στο σπίτι ενός φίλου του Sam που όπως λέει και ο ίδιος χρειάζεται κάποιον να του το προσέχει όσο λείπει για ταξίδι στην Ευρώπη.

Διαβάστε επίσης  Argylle: Όταν η πραγματικότητα ξεπερνά τη φαντασία
Body Double
Πηγή εικόνας: cinephiliabeyond.org

Εκεί ο ευγενικός άγνωστος του συστήνει ένα από τα πολλά και πλουσιοπάροχα «παιχνίδια» που διαθέτει η φουτουριστική, υπερμοντέρνα οικία για τον Jake, που από την πρώτη κιόλας στιγμή γίνεται φανερό πως θα αποτελέσει κι ένα από τα πιο αγαπημένα του: το τηλεσκόπιο που βλέπει στο απέναντι σπίτι και το «θέμα» που μπορεί να παρακολουθεί κάθε βράδυ μετά την δύση του ηλίου. Μια γυναίκα με ζηλευτή σιλουέτα και απαράμιλλο σεξαπίλ χορεύει στους ρυθμούς του Pino Donaggio, του δημιουργού του χαρακτηριστικού μουσικού theme της ταινίας που ακολουθεί τα βήματα της εκάστοτε εμμονής του Jake. Κάθε βράδυ την ίδια ώρα, το τολμηρό θηλυκό λικνίζεται σε ένα κλασάτο strip show μόνο για τα διψασμένα μάτια του μοναχικού Jake. Μια νύχτα, το πρόγραμμα αλλάζει ρότα και ο «Peeping Jake» στρέφει για λίγο το βλέμμα του παραπέρα και αντικρίζει έναν παραμορφωμένο «Ινδιάνο» που παρακολουθεί επίσης το θέαμα κι έρχεται για να στοιχειώσει το ήδη ταλαιπωρημένο μυαλό του ήρωα με την διαπεραστική του ματιά, την εμμονή του με την καλλονή «χορεύτρια» και τις απρόβλεπτες προθέσεις του. Όμως τα μάτια του Jake παρακολουθούν μια παράσταση που ξαφνικά παίρνει μια εκτροχιαστικής πορείας τροπή σε κάτι πιο σκοτεινό κι από τον ατμοσφαιρικό φωτισμό του γκλαμ ξενώνα του. Ένας άντρας εισβάλλει στο σπίτι της εν λόγω γυναίκας κι αφότου ληστέψει ορισμένα από τα κοσμήματά της την κακοποιεί και την παρατάει μέσα στη νύχτα.

Το επόμενο πρωί, ο Jake έχοντας αρκετό χρόνο στη διάθεσή του για να ξοδέψει για χάρη της, παρακολουθεί την φοβισμένη γυναίκα μαζί και τον τρομακτικό ξένο που (παρ)ακολουθεί κάθε της βήμα. Ύστερα από πολύωρη παρακολούθηση, φτάνοντας στην παραλία μιας γραφικής καρτ ποστάλ που ζωντάνεψε για την κάμερα του De Palma, ο ξένος ληστεύει την γυναίκα, κλέβοντας κάτι από την τσάντα της και εξαιτίας του σοκ που υπέστη ο Jake στην προσπάθειά του να τον προφτάσει και να περισώσει τα πράγματα του πλατωνικού του φλερτ, δεν μπόρεσε να διακρίνει την ταυτότητά του. Ο Jake κυνηγά έναν επικίνδυνο θύτη σε μια άγνωστη τοποθεσία για να βοηθήσει μια μυστήρια γυναίκα που κινδυνεύει να ερωτευτεί μέσα σε πίνακα του Dali, που αντί για χαλασμένα ρολόγια την σύνθεσή του αναλαμβάνουν κομπάρσοι που μοιάζει σαν να λαμβάνουν μέρος σε μια ακριβή παραγωγή ισπανόφωνης σαπουνόπερας με πρωταγωνιστές: μια σεξοβόμβα που φαίνεται εξοικειωμένη με τον ρόλο του «τρόπαιου» και έναν καθημερινό άνθρωπο με μυριάδες ψυχοσωματικά που κυνηγά αναγνώριση μέσα σε έναν κόσμο στον οποίο είναι κατηγορηματικά παντελώς αόρατος. Μετά το εγχείρημά του να κατακτήσει με όλους τους αλλόκοτους πιθανούς τρόπους τον ρόλο του νικητή, ο Jake πηγαίνει σπίτι με δύο στις δύο αποτυχημένες προσπάθειες, μια του να σώσει το πλήρες περιεχόμενο της τσάντας κι άλλη μια να κερδίσει το κορίτσι. Οι δαίμονές του, είναι πια ευδιάκριτο πως δεν του επιτρέπουν να πλησιάσει τον δρόμο της επιτυχίας σε οποιαδήποτε μορφή της. Αφού μια πλέον κουραστική μέρα έχει φτάσει στο τέλος της, ο κεντρικός ήρωας φτάνει σπίτι για να δει την «μούσα» του τυλιγμένη στα χέρια του γνωστού εισβολέα που συνηθίζει να μπαινοβγαίνει στο σπίτι και στη ζωή της, ενώ πριν προλάβει να καλέσει βοήθεια παρακολουθεί σε ζωντανή μετάδοση τον φρικτό της θάνατο, όντας τώρα πεπεισμένος μετά από πολυάριθμες προειδοποιήσεις ότι η ιστορία από μελόδραμα έχει μετατραπεί σε τρόμου.

Διαβάστε επίσης  Τα 10 πιο ξεχωριστά soundtracks από μεγάλους συνθέτες
Advertising

Advertisements
Ad 14
Body Double
Πηγή εικόνας: filterfilmogtv.no

Αλλά όπως είθισται, τα βάσανά του δεν τελειώνουν εδώ, με την παράξενη αυτή «ταινία» στην οποία άθελά του τελικά πρωταγωνιστεί να εξελίσσεται και να μεταβάλλεται διαρκώς μαζί με το cast της, τους κομπάρσους να κλέβουν αιφνίδια τους κεντρικούς ρόλους έναν προς έναν και τους συμπρωταγωνιστές του Jake να αποτελούν με σιγουριά πια παρελθόν. Τον πρώτο γυναικείο ρόλο τώρα παίρνει η Holly Body (χαρακτήρας που χάρισε στην Melanie Griffith την πρώτη της υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα), η οποία από σταρ hardcore πορνογραφικών ταινιών ετοιμάζεται να κάνει το μεγαλύτερο βήμα της καριέρας της σε μια δουλειά που θα της μείνει αξέχαστη. Όσο για τον Jake, η θέση του μοιάζει συνεχώς να δυσχεραίνει και λίγο παραπάνω, όσο οι αρχές και οι θεατές, δυσκολεύονται να πιστέψουν το πώς έφτασε σε αυτή την θέση. Όπως κι αν έχουν πραγματικά τα γεγονότα, είναι πάντοτε μια πρόκληση για κάποιον να πειστεί ότι ένας «ματάκιας» θα μπορούσε να είναι ποτέ το θύμα μιας τέλεια δομημένης πλεκτάνης. Όμως όπως και στο σινεμά έτσι και στην ζωή, δεν μπορείς να πιστεύεις όλα αυτά που βλέπεις. Έτσι άλλωστε ξεκίνησαν να κάνουν καριέρα και … οι σωσίες!

Θα έλεγε κανείς πως μιλάμε για ένα πιο ανανεωμένο «Dressed to Kill» αλλά και μια από τις πιο ώριμες και συγκροτημένες δουλειές του De Palma σκορπίζοντας διχασμό και δέος λόγω της ανυπέρβλητης στιλιστικά απόδοσης της βίας και δη της γυναικείας, κάτι που όσο πανικό προκαλεί στο καχύποπτο κοινό και κριτικούς τόσο σινεφιλικό και καλτ ενδιαφέρον μαγνητίζει προς το μέρος του, σε μια υψηλής αισθητικής παράκρουση που υπογράφει ο συνήθης ύποπτος. Εφυής και δεξιοτέχνης σε σκηνοθεσία και σενάριο, ο Brian De Palma χρωματίζει το ερωτικό του θρίλερ («Body Double») με τα αισθησιακά χρώματα του φόβου. Μέσω της βιρτουόζικης σκηνοθεσίας του αποδίδει τους ασφυκτικά ανοικτούς χώρους των δωματίων μέχρι που αρχίζεις να πιστεύεις πως οι τοίχοι γύρω σου συρρικνώνονται επικίνδυνα, χωρίς πραγματικά να δύναται ποτέ να φτάσεις σε αυτό το σημείο. Άλλωστε ο De Palma φροντίζει πάντοτε να σε φτάνει στα όριά σου, ανεβάζοντας την αδρεναλίνη κι εν προκειμένω με στοχευμένη μεθοδικότητα, αφήνοντας την λύτρωση να φαντάζει μακριά, όμως κάπου εκεί να λειτουργεί -όπως πρέπει- ως απώτερος σκοπός.

Διαβάστε επίσης  Βιβλία που θα γίνουν ταινίες αυτό το καλοκαίρι

Δείτε το trailer της ταινίας «Body Double» εδώ: Body Double (1984) trailer

Πηγή εικόνας: imdb.com

Η Μαρία Δήμου έχει σπουδάσει Σκηνοθεσία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης και ασχολείται με τη σκηνοθεσία και την αρθρογραφία. Είναι μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων για την Ανεξαρτησία και τη Διαφάνεια των ΜΜΕ.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

The Wind in the Willows: Ένα διαχρονικό βιβλίο 

Εάν σας αρέσουν τα βιβλία για την φιλία, την περιπέτεια
manifest

Manifest: Η λέξη της χρονιάς για το 2024

Καθώς το 2024 πλησιάζει στο τέλος του, οι λέξεις που