Ο Stanley Kubrick γεννήθηκε το 1928 και απεβίωσε το 1999. Σκηνοθέτησε μόλις δεκατρείς ταινίες μεγάλου μήκους και άλλες τρεις μικρού, ήταν όμως αρκετές για να μείνει για πάντα το όνομά του χαραγμένο στην κινηματογραφική ιστορία. Η εμμονή του με την κάθε λεπτομέρεια και η καινοτομία των θεματικών με τις οποίες καταπιάστηκε, απασχόλησε ανά τα χρόνια κριτικούς, αναλυτές, σχολιαστές αλλά και συνωμοσιολόγους. Αντιμετώπιζε τη δημοσιότητα και τις κοινωνικές συναναστροφές με απέχθεια, γεγονός που γέννησε και συνεχίζει να γεννά πλήθος φημών και θεωριών. Παρακάτω θα σας παρουσιάσουμε δέκα γεγονότα για τη ζωή και το έργο του, που πιθανόν να μη γνωρίζατε, από τα οποία εύκολα κανείς καταλαβαίνει ότι ο Stanley Kubrick, τόσο ως σκηνοθέτης όσο και ως άνθρωπος, ήταν τουλάχιστον ξεχωριστός.
1. Η πρώτη του ταινία μεγάλους μήκους, Fear and Desire, κυκλοφόρησε το 1953. Ο προϋπολογισμός ήταν πολύ περιορισμένος και το συνεργείο απαρτιζόταν από μόλις δεκαπέντε ανθρώπους. Το αποτέλεσμα απογοήτευσε τον Kubrick, καθώς μετά το τέλος των κινηματογραφικών προβολών φημολογείται πως αγόρασε και κατέστρεψε όλα τα αρνητικά φιλμ της ταινίας ώστε να είναι σίγουρος ότι κανείς δεν πρόκειται να την ξαναδεί. Μερικά αντίγραφα σώθηκαν σε ιδιωτικές συλλογές.
2. Αφού μεσολάβησαν λίγα χρόνια και μερικές ακόμα ταινίες σχετικά χαμηλού κόστους, ο Stanley Kubrick πέρασε στο άλλο άκρο. Για την διάσημη ταινία Spartacus (1960) μόνο οι βοηθητικοί ηθοποιοί που χρειάστηκαν ήταν πάνω από 10.000! Η ταινία κόστισε περίπου 12.000.000 δολάρια, πόσο πρωτοφανές για την εποχή.
3. Παραμένουμε στο Spartacus και αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Peter Ustinov κέρδισε για την ερμηνεία του Όσκαρ β’ ανδρικού ρόλου, ο μόνος ηθοποιός που κέρδισε ποτέ το χρυσό αγαλματίδιο για τη συμμετοχή του σε ταινία του Kubrick. Ο ίδιος ο Kubrick, αν και έχει συγκεντρώσει δεκατρείς υποψηφιότητες, έχει βραβευτεί μόνο μία φορά, για τα οπτικά εφέ της ταινίας 2001: A Space Odyssey.
4. Το 1963 του ζητήθηκε να φτιάξει μια λίστα με τις αγαπημένες του ταινίες. Συμπεριέλαβε τις ακόλουθες: Hell’s Angels (1930), City Lights (1931), The Bank Dick (1940), Citizen Kane (1941), Roxie Hart (1942), Henry V (1944), The Treasure of the Sierra Madre (1948), I Vitelloni (1953), Wild Strawberries (1957), La Notte (1961). Δεκαπέντε χρόνια αργότερα δήλωσε μεγάλος θαυμαστής του κινηματογραφικού ντεμπούτου του David Lynch, Eraserhead (1977).
5. Δεν του άρεσε καθόλου να μιλάει για τις ταινίες του και να κάνει οποιαδήποτε ανάλυση κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Μετά τα γυρίσματα συμμετείχε ενεργά σε όλη τη φάση της τεχνικής επεξεργασίας, βλέποντάς τες ξανά και ξανά. Αφού ολοκληρώνονταν, δεν ήθελε να τις ξαναδεί.
6. Απέφευγε να φωτογραφίζεται. Εξαιτίας αυτής του της επιλογής, οι περισσότεροι θαυμαστές του δεν είχαν ιδέα πως μοιάζει, ενώ πολύ συχνά πήγαινε κόσμος έξω από το σπίτι του για τον δει. Όταν άνοιγε την πόρτα, τους έλεγε ότι ο Stanley Kubrick δεν είναι σπίτι
7. Είναι γνωστό ότι οι ταινίες του Kubrick έπαιρναν μήνες, αν όχι χρόνια, για να ολοκληρωθούν. Αυτός είναι και ο λόγος που η Nicole Kidman και ο Tom Cruise για τη συμμετοχή τους στην τελευταία του ταινία, Eyes Wide Shut, υπέγραψαν ανοιχτά συμβόλαια, χωρίς να προσδιορίζεται ο χρόνος γυρισμάτων. Τελικά, χρειάστηκαν περίπου 400 μέρες εντατικών γυρισμάτων για να αποδεσμευτούν. Για κάθε σκηνή οι λήψεις ήταν αμέτρητες, σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούσαν τις εκατό!
8. Την ίδια περίοδο με τo Eyes Wide Shut, ετοίμαζε την επόμενη δουλειά του αλλά ο ξαφνικός θάνατός του ανέτρεψε κάθε σχέδιο. Αυτό το project ήταν το A.I.: Artificial Intelligence (2001), το οποίο τελικά ανέλαβε και ολοκλήρωσε ο, πολύ καλός φίλος του Stanley Kubrick, Steven Spielberg.
9. Ήταν πολλά τα μυθιστορήματα τα οποία τον ενδιέφεραν και ήθελε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη. Ένα από αυτά ήταν το διάσημο Άρωμα του Patrick Suskind. Αυτή η ιδέα, όπως και πολλές ακόμη, έμεινε στο συρτάρι. Η μεταφορά, ωστόσο, έγινε το 2006 με τον τίτλο Perfume: A Story of a Murderer σε σκηνοθεσία Tom Tykwer.
10. Μόλις την περσινή χρονιά κυκλοφόρησε ένα νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο Kubrick by Kubrick. Περιλαμβάνει σπάνιο υλικό με συνεντεύξεις του ίδιου του σκηνοθέτη, δηλώσεις πρωταγωνιστών και τεχνικών αλλά και ακυκλοφόρητο φωτογραφικό υλικό. Αποτελεί μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες μπορείς να ακούσεις τον ίδιο τον Kubrick να μιλάει τόσο εκτενώς για το έργο του. Στη χώρα μας προβλήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από τις Νύχτες Πρεμιέρας.