Στο “The Terminal” έχουμε ακόμα μια επιτυχημένη συνεργασία ανάμεσα στον Tom Hanks και τον Steven Spielberg. Η πλοκή της εξελίσσεται σχεδόν αποκλειστικά στο χώρο ενός τερματικού αεροδρομίου (Terminal).
Κάποιος θα μπορούσε να φέρει ενστάσεις, για το πόσο ενδιαφέρουσα μπορεί να είναι μια ταινία που εκτυλίσσεται σε έναν χώρο αποκλειστικά. Παρακολουθώντας την όμως, τα σεναριακά και σκηνοθετικά ευρήματα μας κρατάνε προσηλωμένους.
Κριτική
Από την εναρκτήρια σκηνή εντασσόμαστε στο πλαίσιο που θα αναπτυχθεί η ιστορία: το terminal ενός αεροδρομίου. Βλέπουμε την μαεστρία με την οποία ξεδιπλώνει ο Spielberg τη πολύβουη ζωή ενός αεροδρομίου και πως εντάσσει στην οχλαγωγία αυτή τον πρωταγωνιστή μας, Viktor Navorski (Tom Hanks).
Η εναρκτήρια σκηνή του ‘The Terminal’ μας θυμίζει πάρα πολύ το θεατρικό έργο «Βαβυλωνία» του Δημήτρη Βυζάντιου. Ο Viktor καταγόταν από την χώρα της Κρακοζίας και δεν γνώριζε αγγλικά. Έτσι, οι προσπάθειες επικοινωνίας γίνονται μέσα από τις κινήσεις του σώματος και τις εικόνες. Σταδιακά όμως μαθαίνει κάποια αγγλικά και μπορεί να συνεννοείται.
Ο Viktor βλέποντας ειδήσεις καταλαβαίνει πως στη χώρα του είχε γίνει πραξικόπημα. Ίσως αυτή η σκηνή να είναι και η πιο δυνατή της ταινίας, αφού τα συναισθήματα αγωνίας, φόβου, λύπης και απόγνωσης, τα οποία δεν μπορούν να εκφραστούν με λόγια, εκφράζονται με την κινησιολογία των ματιών και του προσώπου.
Με τον καιρό ο Viktor αρχίζει να συνηθίζει την ζωή στο terminal που ζει. Για να μπορέσει να φάει και να επιβιώσει σε ένα ξένο και εχθρικό, αρχικά, περιβάλλον επινοεί διάφορα τεχνάσματα. Σταδιακά αποκτά και φιλίες με διάφορα άτομα που δουλεύουν στο αεροδρόμιο και έχει παρέα.
Επίσης, κατά τη διάρκεια της 9μηνης παραμονής του εκεί γνωρίζει και τον έρωτα με την Αμέλια (Kathrine Zeta- Jones), αλλά δεν τελεσφορεί.
Ψυχογραφία ηρώων
Η ψυχογράφηση των δυο ηρώων είναι μοναδική. Η Αμέλια είναι μια γυναίκα κοντά στα 40 η οποία ψάχνει απελπισμένα έναν έρωτα και έναν άντρα που θα την καταλαβαίνει, αλλά αναλωνόταν συνεχώς σε ατέρμονες σχέσεις. Από την άλλη ο Viktor την έχει αγαπήσει πραγματικά και το δείχνει με κάθε δυνατό τρόπο (βλέμματα, κινήσεις και πράξεις).
Θεματολογία
Στην ταινία θίγονται με έξυπνο τρόπο διάφορα θέματα. Το κυριότερο είναι αυτό της υπόσχεσης και η προσπάθεια επίτευξής της. Το κουτί που κρατάει ο Viktor από την αρχή της ταινίας είναι και αυτό που προάγει την υπόθεση της ταινίας.
Μέσα σε αυτό υπάρχουν αυτόγραφα από σπουδαίους μουσικούς της τζαζ, που μάζευε ο πατέρας του και ο Viktor του είχε υποσχεθεί πως θα κατάφερνε να μαζέψει και το τελευταίο αυτόγραφο για χάρη του. Για την εκπλήρωση αυτής της υπόσχεσης βρίσκεται στην Αμερική.
Ένα άλλο θέμα που τίθεται είναι η σχέσεις των ισχυρών με τους ανίσχυρους (θέμα που έχει προβληματίσει το ελληνικό θέατρο και κοινωνία τον τελευταίο καιρό).
Τέλος, στo ‘The Terminal’ ο Spielberg χρησιμοποιεί γρήγορες κινήσεις στην κάμερα και μακρινά πλάνα όταν θέλει να δείξει την μοναξιά του πρωταγωνιστή μας και πως περνάει απαρατήρητος αυτός και τα συναισθήματά του μέσα στο πλήθος.