Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Είναι τελικά τόσο «πράσινα»;

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Πηγή εικόνας: www.wired.com

Ας τα γνωρίσουμε.

Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών οχημάτων. Στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν περισσότερα από 3 εκατομμύρια οχήματα, με μια ετήσια αύξηση της τάξης του 75%. Και αυτό γιατί;

Πολλοί είναι οι θετικοί παράγοντες που οδηγούν σε αυτή την απήχηση. Αρχικά, έχουν χαμηλότερο κόστος μετακίνησης, καθώς η τιμή του ρεύματος είναι αρκετά χαμηλότερη ανά μονάδα ενέργειας από τη βενζίνη. Με επιπρόσθετο προσόν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σχεδιάζονται έτσι ώστε να αυτο-φορτίζονται κατά τις επιβραδύνσεις του οχήματος, ενώ κατά τη στάση δεν καταναλώνουν καθόλου ενέργεια. Επιπλέον, χρειάζονται πολύ λιγότερο σέρβις και συντήρηση και οδηγούνται πιο εύκολα, καθώς δεν έχουν ταχύτητες και συμπλέκτη και αρκεί να αφήσουμε γκάζι για επιβράδυνση. Τέλος, επιτυγχάνουν σχεδόν σταθερή ροπή, από την ακινησία έως το μέγιστο όριο στροφών λειτουργίας, έχοντας την ευχέρεια να διατηρούν υψηλότερες στροφές από τους βενζινοκινητήρες.

Τι μας κάνει όμως καχύποπτους;

Πέρα από τα αναρίθμητα πλεονεκτήματα, υπάρχουν και κάποια «ελαττώματα», όπως η υψηλή δαπάνη κατασκευής, η περιορισμένη απόσταση ταξιδιού, ο μεγάλος χρόνος επαναφόρτισης και η περιορισμένη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Βασικότερα αυτών όμως παραμένουν αυτά που είναι περιβαλλοντικής αλλά και ηθικής σημασίας.

Σύμφωνα με τη μελέτη του Christoph Buchal από το Πανεπιστήμιο της Κολωνίας, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν «σημαντικά υψηλότερες εκπομπές CO2 από τα πετρελαιοκίνητα». Για να το κατανοήσουμε αυτό καλύτερα θα πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω. Το συμπέρασμα αυτό συνδέεται στενά με τη διαδικασία κατασκευής των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και τη φόρτιση αυτών. Μια τεράστια ποσότητα ενέργειας χρησιμοποιείται στην εξόρυξη και επεξεργασία λιθίου, κοβαλτίου και μαγγανίου, πρώτες ύλες που απαιτούνται για την κατασκευή τέτοιων μπαταριών. Χρειάζεται περισσότερο από το διπλάσιο ποσό ενέργειας για την κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου από αυτή ενός συμβατικού. Με κύρια αιτία αυτού, την μπαταρία. Η κατασκευή μπαταριών με τη σύγχρονη τεχνολογία απαιτεί 350 έως 650 Mega-joules ενέργειας ανά kWh, ενώ μπορεί να απελευθερώσει 73 έως 98 γρ. CO2 ανά χλμ.

Διαβάστε επίσης  Ο πλανήτης εκπέμπει «Auto-SOS»
Advertising

Advertisements
Ad 14
Πηγή εικόνας: scientificamerican.com

Που εμπλέκεται όμως η ηθική στην κατασκευή ενός οχήματος;

Η Διεθνής Αμνηστία αναφέρει ότι οι παραβιάσεις των ανθρώπινων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης παιδικής εργασίας στην εξόρυξη μεταλλευμάτων όπως το κοβάλτιο, έχουν ξεκινήσει να δημιουργούν αμφιβολίες σχετικά με την ηθική των αυτοκινήτων αυτών. Πιο συγκεκριμένα, ερευνητές που επισκέφθηκαν 9 περιοχές εξόρυξης κοβαλτίου, διαπίστωσαν παιδιά ηλικίας επτά ετών να εργάζονται για κάτω από 1$ τη μέρα. Το χειρότερο βέβαια ήταν ότι οι «μικροί εργαζόμενοι» έπασχαν ήδη από χρόνια πνευμονική νόσο λόγω της έκθεσής τους στη σκόνη του κοβαλτίου.

Βέβαια, μια ιδανική λύση στην παράλογη αυτή κατάσταση μαζικής εκμετάλλευσης, θα ήταν η περαιτέρω έρευνα, που ίσως οδηγούσε σε ριζοσπαστικές ανακαλύψεις στον τομέα των μπαταριών. Έτσι, θα εξαλειφόταν η αδικία που συνοδεύει την εξόρυξη των σημερινών πρώτων υλών και ίσως μειώνονταν οι ρύποι για την παραγωγή και το κόστος αυτής. Φυσικά αυτό απέχει αρκετά χρόνια.

 

 

Πηγές:

https://www.energysage.com

Advertising

https://www.weforum.org/

https://www.euronews.com/

https://www.entrepreneur.com

www.wikipedia.gr

Advertising

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Νύχτες Πρεμιέρας με David Lynch!

Τo Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας παρουσιάζει ένα

Squid Game: Season 2 – Επιστροφή στο παιχνίδι, αλλά με λιγότερη έμπνευση

Το Squid Game και τα θανατηφόρα του παιχνίδια επιστρέφουν Η