Η μέρα που πάρα πολλοί ακροατές περιμέναμε, έφτασε. Ο πολυσηζητημένος δίσκος του Βέβηλου, ενός από τους γνωστότερους εγχώριους ράπερς είναι γεγονός. 10 μέρες πριν την επίσημη παρουσίαση του στην Αθήνα, ο Βέβηλος (κατά κόσμον Θανάσης Κατσαντώνης) κυκλοφόρησε το βιβλίο των τεσσάρων στοιχειών και το αποτέλεσμα ήταν καλύτερο από τις προσδοκίες μας. Και οι προσδοκίες ήταν ήδη πολύ μεγάλες.
Το βιβλίο των τεσσάρων στοιχειών
Ο δίσκος αποτελείται από 15 κομμάτια. Τρία από αυτά είχαν ήδη γίνει γνωστά καθώς ο Βέβηλος τα είχε κυκλοφορήσει μέσω βίντεο κλιπ τους τελευταίους μήνες. Πρόκειται για τα “Τέσσερα στοιχειά”, το “Ποτέ δε σημαδεύουνε στα πόδια” και το “Να έρθεις απόψε να με βρεις”. Επιπλέον, ένα ακόμα κομμάτι του δίσκου είναι διασκευή του Code 4 Hiphopolis, με τη θέση της Mentira να παίρνει ο Παράφρων, η “αδερφή ψυχή” του Βέβηλου και συνοδοιπόρος στο μουσικό του ταξίδι από το 1997 και τη δημιουργία των “Βαβυλώνα”.
Αρκετά από τα τραγούδια ξεκινάνε με κάποια αφήγηση, με το γενικότερο ύφος του Βέβηλου να προσδίδει έναν ποιητικό χαρακτήρα σε αυτά. Μουσικά, παρατηρείται έντονο underground στοιχείο, αυτό που ο Βέβηλος μας έχει συνηθίσει από Low Bap εποχές μέχρι σήμερα. Τα τραπ beats ποτέ δεν ήταν του γούστου και καλύτερα, γιατί είναι εξαιρετικός στο Boom Bap και δεν υπάρχει λόγος για πειραματισμούς που πιθανόν δεν θα ακουστούν καλά στο hardcore κοινό του.
Θεματολογικά, είναι έντονη η διάθεση του Βέβηλου να προβληματίσει τον ακροατή σχετικά με την προσωπική του ελευθερία. Στίχοι σχετικά με κελιά και φυλακές, αποκτούν μεγαλύτερη αξία όταν βγαίνουν από έναν πρώην φυλακισμένο. Και δείχνουν ότι αν και είναι πλέον ελεύθερος, στην πραγματικότητα η λευτεριά είναι μια έννοια πάνω από τον άνθρωπο και επομένως πολύ δύσκολη να κατανοηθεί, πόσο μάλλον να κατακτηθεί.
Συμμετοχές
Αν και δεν έχει αρκετές συμμετοχές ο δίσκος, είναι ενδιαφέρον να σταθούμε λίγο σε αυτές που υπάρχουν. Οι περισσότερες λίγο-πολύ αναμενόμενες. Ήδη αναφερθήκαμε στην ξεχωριστή σχέση του με τον Παράφρωνα, ενώ συχνά έχει συνεργαστεί και με τον Τσέκο. Ο Μορφέας (των Real Eyes) συμμετείχε και στην πρώτη έκδοση του Hiphopolis οπότε και αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί έκπληξη. Ομοίως δεν έκαναν εντύπωση, η συμμετοχή στα scratch του DJ Magnum και στις παραγωγές των Τσέκου,Wise, Loud, Μπούκλα, και Β-Mike . Σημειωτέον, αρκετές από τις παραγωγές τις ανέλαβε ο ίδιος ο Βέβηλος.
Η συμμετοχή τελικά που έκανε αίσθηση, ήταν του Anser, στο κομμάτι “Άμα ρωτήσουν που χάθηκα”. Ένας ράπερ που μπορεί με ευκολία να πατήσει σε οποιοδήποτε μπιτ,με αργό ή γρήγορο flow. Ένας ράπερ που μπορεί να συνυπάρξει μουσικά με οποιονδήποτε άλλον ράπερ, γιατί πολύ απλά είναι καλός σε κάθε είδος. Το γεγονός ότι επέλεξε να συνεργαστεί με τον Βέβηλο, δείχνει πολλά και για τους δύο, για τον τρόπο που εκφράζονται μέσω της μουσικής τους και τον σεβασμό που τρέφουν ο ένας για τον άλλο και οι δυο μαζί για τον ακροατή και για τη μουσική που κάνουν.
Πιο ώριμος από ποτέ
Αν υπάρχει ένα πράγμα που κατέδειξε ο δίσκος, είναι το γεγονός πώς ο Βέβηλος είναι στην πιο ώριμη, και συνεπώς πιο παραγωγική φάση της μουσικής του καριέρας. Μακριά από ανούσια και κουραστικά beef και ψεύτικες κόντρες με άλλους (τ)ράπερς. Μακριά από ναρκωτικά,λεφτά, γυναίκες και αμάξια. Μακριά από ακριβά βίντεο κλιπ που μοιάζουν τόσο παράταιρα σε μια χώρα υπό διάλυση σε κάθε επίπεδο. Κυρίως, μακριά από στίχους που αποσκοπούν στην αυτοπροβολή και στο στυλ “Ξέρεις ποιος είμαι εγω?”. Αν και αυτά που έχει ζήσει οι περισσότεροι “gangster rappers” τα έχουν δει μόνο σε ταινίες και η μουσική του πορεία μια είναι από τις σπουδαιότερες στη χώρα.
Αντί για αυτά επέλεξε τον δύσκολο δρόμο. Του λυρισμού. Για αυτό και το κοινό του, σε αντίθεση με τους περισσότερους πετυχημένους ράπερς,δεν αποτελείται κατά βάση από πιτσιρίκια, κι αυτό κατά τη γνώμη μου δείχνει πόσο διαφορετικός είναι από την πλειοψηφία. Τα τραγούδια του μοιάζουν με στίχους βγαλμένους από την πένα των πιο σπουδαίων ποιητών και σε συνδυασμό με τα μπιτ που δεν καπελώνουν τις ρίμες, δημιουργούν ένα υπέροχο αποτέλεσμα.
Γιατί, μέσα από τη μουσική του δεν εκφράζεται απλά. Βγάζει από μέσα του τους δαίμονες που τον τρώνε, μοιράζεται λίγο από το σκοτάδι του. Και για αυτό, κανείς ποτέ δεν θα πει κακή κουβέντα για τον Βέβηλο και την μουσική του. Είτε αρέσει, είτε όχι, είναι ένας καλλιτέχνης που έχει κερδίσει τον σεβασμό όλων.