Τα social media αποτελούν έναν αμφιλεγόμενο τομέα για όποιον αποπειραθεί να μελετήσει την επιρροή και τη λειτουργία τους. Υπάρχουν διάφορες έρευνες και θεωρίες που αφορούν τη συμπεριφορά, τον τρόπο σκέψης, τις ανάγκες και τη διάπλαση των ατόμων μέσα απ’ αυτά. Εγχειρίδια κυκλοφορούσαν πριν από μερικά χρόνια κυρίως για το πώς η εξάπλωση των social media αποκόβει τις νέες γενιές από την πραγματική ζωή, από τη φύση. Και φυσικά πως η χρήση τους επηρεάζει το περιβάλλον. Όμως όλες αυτές οι θεωρίες φαίνεται να μην ανταποκρίνονται πλήρως στην πραγματικότητα.
Περισσότερο από όσο θα μπορούσαν να φανταστούν τότε οι μελετητές, τα social media χρησιμοποιούνται από αυτήν τη νέα γενιά για τη διάσωση του πλανήτη. Και αν κοιτάξουμε τα στατιστικά η χρήση τους μπορεί να αποβεί πιο ωφέλιμη από ότι επιζήμια. Η ρύπανση που δημιουργείται σίγουρα δεν υπερβαίνει το τεράστιο αντίκτυπο τους στην ενημέρωση και στην προώθηση περιβαλλοντικών δράσεων.
Για αρχή, σίγουρα αν παρακολουθείτε τη στήλη θα έχετε ενημερωθεί σχετικά με τα school strikes που κατακλύζουν κυρίως την Ευρώπη και την Αμερική τις Παρασκευές. Μια πρωτοβουλία της Greta Thunberg ,η δράση της οποίας μέσω των social media έγινε ευρέως γνωστή και προωθήθηκε από μαθητές σε όλον τον κόσμο. Φτάνουμε έτσι 3 μήνες μετά την αρχική της δράση να διοργανώνονται πάνω από 2.000 πορείες σε πάνω από 30 χώρες. Οι μαθητές απαιτούν να καθιερωθεί κυβερνητικά μια λύση για τη κλιματική αλλαγή.
Επόμενο παράδειγμα #trashtag ή #BasuraChallenge. Μια πρωτοβουλία του Byron Román ,ο οποίος πήρε τη φωτογραφία ενός φίλου του από τη Γουατεμάλα συνοδευόμενη από ένα κείμενο στα ισπανικά, το μετέφρασε στα αγγλικά και πρόσθεσε το # hashtag. Μια βδομάδα αργότερα το hashtag συγκέντρωσε εκατοντάδες χιλιάδες κοινοποιήσεις σε όλα τα social media. Μια βδομάδα μετά κι ο πλανήτης έγινε λίγο πιο καθαρός.
Ένα από τα πιο διαδεδομένα και γνωστά κινήματα είναι αυτό του Avaaz που συν τοις άλλοις, συγκεντρώνει υπογραφές για περιβαλλοντικά ζητήματα. Οι εθελοντές της πλατφόρμας προσπαθούν να φέρουν αυτά τα ζητήματα μπροστά στη δικαιοσύνη και να ασκήσουν πολιτική πίεση. Πρόσφατα μάλιστα κατόρθωσαν να κερδίσουν μια υπόθεση κατά της πολυεθνικής Monsanto. Κάνοντας fundraising μέσω της πλατφόρμας προσέλαβαν τον καλύτερο δικηγόρο στον τομέα. Το δικαστήριο ήταν με το μέρος της πληθώρας ακτιβιστών που έχουν εγγραφεί ή προωθούν κινήματα μέσω της πλατφόρμας. Εσύ το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να βάλεις την υπογραφή σου.
Από το 2015 η WWF (World Wide Fund for Nature) προωθεί στο twitter το hashtag #endageredemoji. Το endangered emoji αναφέρεται στα ζωάκια emoji που δημιουργήθηκαν εκείνη τη περίοδο και από τα 25 τα 17 αποτελούν είδη υπό εξαφάνιση. Η WWF τα έκανε μέρος της καμπάνιας της και σε συνεργασία με το Twitter χρήστες εγγράφονται προωθώντας ένα ποστ. Από τη στιγμή της εγγραφής μπορείς να συνδράμεις στην καμπάνια με 0,10€ κάθε φορά που χρησιμοποιείς τα emoji. Το twitter κρατάει λογαριασμό και σε ενημερώνει σχετικά με το ποσό της συνδρομής.