
Η πανδημία του κορονοϊού ακύρωσε τη συναυλία της Γουτίνει Χιούστον στην Αμερική και στην Ευρώπη! Καλά διαβάζετε. Τι και αν η Γουίτνει Χιούστον πέθανε το 2013; Αυτό δεν είναι πρόβλημα για… το ψηφιακό ολόγραμμά της! Αν και ακούγονται σουρεαλιστικές, οι συναυλίες ολογραμμάτων είναι μία νέα πραγματικότητα στον κόσμο του θεάματος. Πρόκειται για μία νέα τάση στη διασκέδαση, τα λεγόμενα hologram concerts. Φαντασμαγορικές και συνάμα αμφιλεγόμενες, οι συναυλίες ολογραμμάτων έχουν έλθει για να μείνουν στο χώρο της AR διασκέδασης.
Η ιδέα για συναυλίες ολογραμμάτων είναι φαινόμενο της εποχής μας. Από τη δεκαετία του 1990, η ιδέα χρήσης ολογραμμάτων ήταν ζητούμενο της ψηφιακής μηχανικής. Η πρόοδος στις ψηφιακές τεχνολογίες θεωρούσε δεδομένη τη δημιουργία ρεαλιστικών ψηφιακών αναπαραστάσεων ανθρώπων και τη χρήση τους ως νέες μαριονέτες. Δεν είναι καθόλου άγνωστα τα ολογράμματα στο μυαλό του μέσου θεατή. Τα ολογράμματα έχουν υπάρξει βασικό θέμα στην ποπ κουλτούρα, στον κινηματογράφο και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Ποτέ, ωστόσο, δε θα μπορούσαμε να φανταστούμε τα ολογράμματα σε ρόλο entertainers. Ακόμα περισσότερο, αδιανόητο θα ήταν να φανταστούμε ότι υπάρχουν εταιρείες που ειδικεύονται αποκλειστικά στην παραγωγή live ολογραμμάτων στη μουσική βιομηχανία.
Συναυλίες Ολογραμμάτων για το Κέρδος
Το πρώτο διάσημο ολόγραμμα που τάραξε τα νερά των συναυλιών ήταν ο e-Μάικλ Τζάκσον. Το ολόγραμμα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τη βραδιά των Billboard Music Awards το 2014 με κανονική χορευτική ομάδα. Η τρομακτική ομοιότητα με το νεκρό ήταν πραγματικά… τρομακτική! Παρά τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν για την παραγωγή του ολογράμματος, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που το θεώρησαν προσβολή στο πρόσωπο του νεκρού. Ανάλογα ολογράμματα έχουν δημιουργηθεί για τους Frank Sinartra και Μαρία Κάλλας με πολλούς κριτικούς να λένε ότι οι συναυλίες ολογραμμάτων είναι μία «ψηφιακή φορμαλδεΰδη».
Η πραγματική αιτία, ωστόσο, πίσω από την εμμονή με τα ολογράμματα είναι το κέρδος. Σύμφωνα με τους New York Times, οι πιο επικερδείς συναυλίες στην Β. Αμερική το 2019 ήταν από καλλιτέχνες άνω των 60. Τι εικόνα θα διαμορφωθεί, όμως, στις συναυλίες όταν πασίγνωστοι γέροι καλλιτέχνες, όπως η Cher, φύγουν από τη ζωή; Τα ολογράμματα απαντούν σε αυτό το ερώτημα, γιατί εγγυώνται τη βιωσιμότητα των συναυλιών. Γιατί όχι και των κερδών τους; Τι και αν τραγουδιστές, όπως η Γουίτνει Χιούστον δε βρίσκονται σήμερα εν ζωή; Ένα ψηφιακό remake του σώματος και των κινήσεων τους τούς κάνει αυτόματα… ημίθεους. Αυτό σημαίνει ότι εταιρείες παραγωγής μπορούν να βγάζουν κέρδη «ανασταίνοντας» νεκρούς ανθρώπους και να εκμεταλλεύονται άνετα τη μνήμη τους.
Συναυλίες ολογραμμάτων ή μεταθανάτια διασκέδαση;
Αντίθετη είναι η κατάσταση για τους φανατισμένους φαν νεκρών καλλιτεχνών. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που έβαλαν τα κλάματα, όταν είδαν τον Μάικλ Τζάκσον να χορεύει και να τραγουδά ξανά στη σκήνη, έστω και αν έβλεπαν κινούμενα bytes! Τα ολογράμματα φαίνονται ως μία συναρπαστική εναλλακτική για τους φαν(ς). Αν μελετήσουμε βαθύτερα το φαινόμενο, κάνουμε μία γκροτέσκ παρατήρηση. Οι σημερινοί φαν λατρεύουν τα ολογράμματα, γιατί έχουν εμμονή με την εμφάνιση ενός καλλιτέχνη. Όσο και να ψάξουμε, όμως, καμία σχετική έρευνα δεν υπάρχει για τους φαν και την επιρροή τους στην ποπ κουλτούρα. Ακόμα πιο ενδιαφέρον θα ήταν να δούμε αν αλλάζει ή όχι το ενδιαφέρον των φαν για τα αναστημένα πρότυπα τους.
Τα ολογράμματα φαίνεται ότι καθιερώνουν ένα νέο είδος διασκέδασης, το λεγόμενο posthumous entertainment ή ελληνιστί μεταθάνατια διασκέδαση. Τα ολογράμματα μέχρι στιγμής χρησιμοποιούνται στη μουσική βιομηχανία. Σίγουρα κάποια στιγμή σύντομα θα δούμε ταινίες με ολογράμματα αντί για ηθοποιούς. Δεν είναι απίθανο να δούμε νεκρούς ηθοποιούς να επιστρέφουν στις οθόνες και να μαγνητίζουν τα πλήθη με τις νέες ερμηνείες τους.
Ολογράμματα λόγω COVID19
Από την άλλη πλευρά, δεν είναι μόνο οι νεκροί που χρησιμοποιούν ολογράμματα. Πρόσφατα, η Μαντόνα έκανε μία συναυλία όχι με ένα, αλλά με τέσσερα ολογράμματα του εαυτού της πάνω στη σκηνή. Εννοείται ότι το εισιτήριο της συναυλίας ξεπερνούσε τα 1000 δολάρια. Τα ολογράμματα δεν είναι και φθηνά…
Τι θα συμβεί, εάν τα ολογράμματα ζωντανών ή νεκρών χρησιμοποιηθούν στην πολιτική; Όσο και αν ακούγεται περίεργο, οι Δημοκρατικοί πρότειναν τη διεξαγωγή συνεδρίου με τη χρήση ολογραμμάτων λόγω της πανδημίας COVID19. Αν το Συνέδριο διεξάγονταν με ολογράμματα, θα ήταν το πιο αμφιλεγόμενο πολιτικό συνέδριο στην σύγχρονη πολιτική ιστορία! Πριν χρόνια, ένας καθηγητής του MIT είχε πει ότι η διάκριση μεταξύ ανθρώπων και μηχανών θα γίνεται όλο και πιο δυσδιάκριτη όσο προχωρούμε στον 21ο αιώνα. Και τα ολογράμματα -μαζί με τα ρομπότ- φαίνεται ότι επιβεβαιώνουν αυτήν την παρατήρηση.
Μην τρομάξετε, λοιπόν, όταν ακούσετε ότι η Ρίτα Χέιγουορθ θα παίξει σε σειρά του Netflix, γιατί προφανώς τότε θα δείτε την e – Ρίτα Χέιγουορθ…
Πηγές:
“Old Musicians Never Die. They Just Become Holograms.”. Ανακτήθηκε από https://www.nytimes.com/2020/01/07/magazine/hologram-musicians.html
“What a Hologram of Maria Callas Can Teach Us About Opera”. Ανακτήθηκε από https://www.nytimes.com/2018/01/15/arts/music/maria-callas-hologram-opera.html