Η εποχή των εξωτερικών παιχνιδιών στις αλάνες και στις γειτονιές έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Τη θέση αυτών έχουν κατακτήσει οι παιχνιδομηχανές, τα tablets και η τηλεόραση. Εκτός του γεγονότος ότι η παιδική παχυσαρκία αυξάνεται δραματικά στην Ελλάδα, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, παρατηρούμε και αλλαγές στη ψυχοσύνθεση των παιδιών. Η απομόνωση, η μελαγχολία, η έλλειψη κινήτρου και όρεξης για εξωσχολικές δραστηριότητες, η αδυναμία να κάνουν νέες φιλίες είναι μόνο μερικά από τα συμπτώματα που παρουσιάζουν τα παιδιά του σήμερα.
Πού οφείλεται η αποχή των παιδιών από την άσκηση;
- Έλλειψη γυμναστικής παιδείας. Η γυμναστική ως μάθημα στο σχολείο έχει υποβιβαστεί και οι ώρες της έχουν μειωθεί στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα. Αρκετά σχολεία έχουν σοβαρές ελλείψεις σε εξοπλισμό (χώρο εκγύμνασης, μπασκέτες, δίχτυ βόλεϊ, μπάλες κ.α.) ενώ πολλές φορές η ώρα της γυμναστικής αξιοποιείται ως ελεύθερη ώρα χωρίς κάποια οργανωμένη δραστηριότητα.
- Δεν υπάρχουν πια αλάνες και παιδικές χαρές στις γειτονιές. Ακόμη και οι ελάχιστες αυτών δεν χρίζουν προστασίας έτσι οι γονείς φοβούνται να τα αφήσουν μόνα τους να παίξουν. Επίσης οι καταστροφές λόγω της ελλιπούς φύλαξης καθιστούν το παιχνίδι αδύνατο.
- Ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών είναι περιορισμένος. Τα μαθήματα και η πίεση των παιδιών να ανταπεξέλθουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν παραγκωνίσει το παιχνίδι. Με αποτέλεσμα τα παιδιά να μην μπορούν να απελευθερώσουν την ενέργεια τους.
- Ζούμε στην εποχή της διαδικτυακής ψυχαγωγίας. Έτσι, δύσκολα ένα παιδί θα παρακινηθεί να σηκωθεί από τη βολή του σπιτιού του καθώς ο εθισμός στη τεχνολογία είναι πλέον γεγονός.
- Οι γονείς δεν παρακινούν τα παιδιά να ακολουθήσουν μια αθλητική δραστηριότητα. Ο ρόλος των γονιών είναι πολύ καθοριστικός για τα ερεθίσματα που λαμβάνουν. Έτσι η αποχή τους από την άσκηση οδηγεί και τα παιδιά στην υιοθέτηση των ίδιων συνηθειών.
Γιατί είναι απαραίτητη η άσκηση στις παιδικές ηλικίες;
Η γυμναστική μεγαλώνει υγιή, σωματικά και ψυχικά, παιδιά! Έχουν γίνει πολλές μελέτες για τη συμβολή της άσκησης στο ψυχισμό των παιδιών και παρατηρήθηκε πως τα παιδιά που δραστηριοποιούνται αθλητικά έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν συναισθηματικές διαταραχές από παιδιά που απέχουν. Οι λόγοι είναι οι εξής:
- Μετά την άσκηση απελευθερώνονται στον οργανισμό οι ενδορφίνες οι λεγόμενες ορμόνες της ”χαράς”. Αυτός είναι ο λόγος οπού μετά τη γυμναστική νιώθουμε ευφορία και καλύτερη διάθεση. Τα παιδιά έτσι εκτονώνονται, έχουν περισσότερη όρεξη για διάβασμα και είναι πιο δραστήρια.
- Εκτονώνονται! Η πίεση των σχολικών υποχρεώσεων εξουθενώνει τα παιδιά και τα αγχώνει. Η άσκηση, λοιπόν, είναι ένα ευχάριστο διάλειμμα και τα αποφορτώνει.
- Κάνουν νέους φίλους. Στα ομαδικά αθλήματα κυρίως τα παιδιά συναναστρέφονται με νέα άτομα, κοινωνικοποιούνται και βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους. Επίσης καλλιεργείται μέσα τους η ομαδικότητα, η συνεργασία και η υπευθυνότητα.
- Μαθαίνουν να υπακούν σε κανόνες και να θέτουν όρια. Έτσι, αποκτούν πειθαρχία, ακολουθούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής και δύσκολα υποκύπτουν σε καταχρήσεις.
- Εξασκούνται στο να βάζουν στόχους. Η άσκηση τους παρακινεί να θέλουν να προοδεύουν, να ξαφνιάζουν τον ίδιο τους τον εαυτό και να υλοποιούν όνειρα που δεν πίστευαν ποτέ ότι μπορούν να πραγματοποιήσουν. Αποκτούν λοιπόν, μια γενικότερη αυτοπεποίθηση στη ζωή τους πώς μπορούν να θέτουν στόχους και να τους επιτυγχάνουν.
- Δε φοβούνται την αποτυχία. Μαθαίνουν πως η ήττα αποτελεί μέρος του παιχνιδιού και απαραίτητη για να μας υποδεικνύει να προσπαθούμε περισσότερο.