Το παρόν άρθρο

Σε προηγούμενο άρθρο παρουσιάστηκε η σχέση μεταξύ του υψηλού IQ και της ψυχικής υγείας. Σε προηγούμενο άρθρο παρουσιάστηκε επίσης η σχολική απόδοση των ατόμων με υψηλό IQ.

Το παρόν άρθρο με τίτλο Άγχος και κατάθλιψη στα χαρισματικά άτομα θα παρουσιάσει τον ερευνητικό σκοπό και τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης μετα-αναλυτικής έρευνας του Duplenne και των συνεργατών του (2024) που διερεύνησαν τα επίπεδα άγχους ή κατάθλιψης στα χαρισματικά άτομα. Ως χαρισματικά ορίστηκαν τα άτομα με υψηλή γνωστική επίδοση. Ποια είναι η σχέση της χαρισματικότητας με την ψυχική υγεία και την ευζωία; Έχουν τα χαρισματικά άτομα καλύτερη ψυχική υγεία σε σχέση με τα άτομα με γνωστική επίδοση στον μέσο όρο;

Η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή: Σύντομη περιγραφή

Σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών (5η έκδ.· DSM-5· Αmerican Psychiatric Association [APA], 2013), η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή ορίζεται ως το άγχος και οι ανησυχίες που εμφανίζονται σε διαφορετικά πλαίσια και γενικά διαρκούν πάνω από 6 μήνες. Το άτομο μπορεί να παρουσιάσει διάφορα συμπτώματα, όπως η διέγερση, η κούραση, η απώλεια συγκέντρωσης, η ευερεθιστότητα, η μυϊκή ένταση ή διαταραχές στον ύπνο. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να επηρεάσουν σημαντικά την κοινωνική, επαγγελματική ή ακαδημαϊκή λειτουργικότητα του ατόμου (APA, 2013).

Πηγή εικόνας: Γενικευμένη αγχώδης διαταραχή

Οι καταθλιπτικές διαταραχές: Σύντομη περιγραφή

Σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο των Ψυχικών Διαταραχών (5η έκδ.· DSM-5· Αmerican Psychiatric Association [APA], 2013), οι καταθλιπτικές διαταραχές χαρακτηρίζονται από καταθλιπτική διάθεση και απώλεια ενδιαφέροντος ή ευχαρίστησης. Με άλλα λόγια, η κατάθλιψη είναι μία διαταραχή ενός ατόμου που εκδηλώνεται με θλίψη και αδιαφορία για τα προηγούμενα ενδιαφέροντά του. Η κατάθλιψη είναι μια διαταραχή που διαταράσσει ασυνήθιστα τη λειτουργικότητα του παιδιού, του εφήβου ή του ενήλικου ατόμου.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Πηγή εικόνας: Μείζονα Καταθλιπτική Διαταραχή

Η έρευνα του Duplenne και των συνεργατών του (2024)

Ερευνητικός σκοπός

Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν 27 μελέτες που συνέκριναν τον βαθμό άγχους των χαρισματικών ατόμων σε σύγκριση με των τυπικά αναπτυσσόμενων ατόμων και 15 μελέτες για τον βαθμό κατάθλιψης. Οι ερευνητές:

  • διερεύνησαν τη σχέση μεταξύ του άγχους, της κατάθλιψης και του υψηλού νοητικού δυναμικού (χαρισματικότητα) &
  • εξέτασαν τον ρόλο πιθανών μεταβλητών που θα μπορούσαν να εξηγήσουν την ετερογένεια που παρατηρείται σε μελέτες που διερευνούν το άγχος και την κατάθλιψη στα χαρισματικά παιδιά.

Ερευνητικά ευρήματα

  • Για την ανάλυση των δεδομένων για το άγχος, οι συμμετέχοντες ήταν ηλικίας 5 ετών και 8 μηνών έως 20 ετών και 8 μηνών (Μέσος όρος = 13,48 και τυπική απόκλιση = 3,17 έτη).
  • Για την ανάλυση των δεδομένων για την κατάθλιψη, οι συμμετέχοντες ήταν ηλικίας 5 ετών και 8 μηνών έως 20 ετών και 8 μηνών (Μέσος όρος = 13,46 έτη και τυπική απόκλιση = 4,11 έτη).

Οι ερευνητές βρήκαν ένα στατιστικά μη σημαντικό μέγεθος αρνητικής επίδρασης της χαρισματικότητας (υψηλό νοητικό δυναμικό) τόσο για το άγχος όσο και για την κατάθλιψη.

  • Μόνο η ηλικία και ο τύπος της αξιολόγησης του άγχους βρέθηκαν να είναι σημαντικές μεταβλητές που εξηγούν την ετερογένεια στο άγχος των χαρισματικών ατόμων.
  • Το μέγεθος της επίδρασης για την κατάθλιψη δεν επηρεάστηκε σημαντικά από τις υποομάδες που αναλύθηκαν.

Βιβλιογραφία

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol.5, No. 5).

Duplenne, L., Bourdin, B., Fernandez, D. N., Blondelle, G., & Aubry, A. (2024). Anxiety and Depression in Gifted Individuals: A Systematic and Meta-Analytic Review. Gifted Child Quarterly68(1), 65-83. https://doi.org/10.1177/00169862231208922

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Γονεοποιημένο παιδί: η απώλεια της παιδικής ηλικίας

  Το γονεοποιημένο παιδί είναι εκείνο που, αντί να βιώσει την παιδική ηλικία του μέσα…

Ψυχολογία

Υπερπληροφόρηση και ημιμάθεια στην ψυχολογία

  Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία ραγδαία άνοδος του ενδιαφέροντος του κόσμου για την ψυχολογία,…

Ψυχολογία

Είναι οι αριστερόχειρες πιο δημιουργικοί; 100 χρόνια έρευνας

Είναι οι αριστερόχειρες πιο δημιουργικοί; 100 χρόνια έρευνας λένε όχι.  Το παρόν άρθρο αποτελεί μετάφραση…

Ψυχολογία

Ψυχολογία των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων

Πώς διαμορφώνονται, γιατί επιμένουν και τι μπορούμε να κάνουμε Οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα αποτελούν…

Ψυχολογία

Απωθημένες Αναμνήσεις Σεξουαλικής Κακοποίησης

Απωθημένες Αναμνήσεις Σεξουαλικής Κακοποίησης Το παρόν άρθρο, με τίτλο Απωθημένες Αναμνήσεις Σεξουαλικής Κακοποίησης, θα παρουσιάσει…

Ψυχολογία

Νάρκισσοι στις Σχέσεις : Πώς να Αναγνωρίσεις & να Αντιμετωπίσεις τη Ναρκισσιστική Κακοποίηση

Ο ναρκισσισμός είναι ένας ψυχολογικός όρος με ρίζες στον αρχαιοελληνικό μύθο του Νάρκισσου — του…

Ψυχολογία

Πανελλαδικές εξετάσεις: Αλήθειες για την Ψυχολογία της Επιτυχίας και της Αποτυχίας – Οδηγός για Γονείς και Παιδιά

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι απλώς ένα εκπαιδευτικό γεγονός – είναι μια συναισθηματική και ψυχολογική…