Το παρόν άρθρο
Σε προηγούμενο άρθρο παρουσιάστηκε ότι τα κορίτσια ξεπερνούν τα αγόρια στις πρώιμες γλωσσικές δεξιότητες, αλλά και στις δοκιμασίες που αξιολογούν τον γραμματισμό αργότερα στο σχολείο. Στο ίδιο άρθρο, παρουσιάστηκε επίσης ότι οι γονείς εμπλέκονταν σε γλωσσικές δραστηριότητες περισσότερο με τα κορίτσια παρά με τα αγόρια.
Στο παρόν άρθρο, θα παρουσιαστούν τα ερευνητικά ευρήματα μίας πρόσφατης, μεγάλης κλίμακας, έρευνας στη Γαλλία που συμπεριέλαβε ένα μεγάλο δείγμα μαθητών/μαθητριών Γυμνασίου για να διερευνήσει εάν τα κορίτσια είναι καλύτερα από τα αγόρια στο γλωσσικό μάθημα (γαλλικά) και εάν τα αγόρια είναι καλύτερα από τα κορίτσια στα μαθηματικά στη βάση τριών τρόπων αξιολόγησης της σχολικής τους επίδοσης: της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, των εθνικών εξετάσεων και των σταθμισμένων τεστ.
Τί γνωρίζουμε ήδη;
Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των κοριτσιών και των αγοριών στα μαθήματα του σχολείου; Είναι τα κορίτσια καλύτερα στο γλωσσικό μάθημα στο σχολείο από τα αγόρια; Είναι τα αγόρια καλύτερα στα μαθηματικά στο σχολείο σε σχέση με τα κορίτσια; Πράγματι, μετα-αναλυτικές έρευνες έχουν δείξει ότι τα κορίτσια τα πάνε καλύτερα από τα αγόρια στο γλωσσικό μάθημα (π.χ. Hedges & Nowell, 1995), ενώ τα αγόρια τα πάνε καλύτερα από τα κορίτσια στα μαθηματικά (π.χ. Else-Quest κ.ά., 2010). Ωστόσο, κάποια άλλα ερευνητικά ευρήματα έχουν δείξει ότι τα κορίτσια γενικά τα πάνε καλύτερα από τα αγόρια στο σχολείο.
Το ότι μπορεί να υπάρχουν διαφορές φύλου στις επιδόσεις στα μαθήματα του σχολείου μπορεί να εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούνται τα παιδιά; Πράγματι, ερευνητικά ευρήματα σχετικά με τις διαφορές φύλου στις σχολικές δεξιότητες έχουν αναφέρει διαφορετικά αποτελέσματα μεταξύ κοριτσιών και αγοριών ανάλογα με τον τρόπο αξιολόγησης των σχολικών δεξιοτήτων. Τα κορίτσια παίρνουν συνήθως καλύτερους βαθμούς στο σχολείο (αξιολόγηση εκπαιδευτικών) και στις εξετάσεις στο τέλος της τάξης σε σχέση με τα αγόρια, ενώ τα αγόρια σκοράρουν υψηλότερα στα σταθμισμένα τεστ σε σχέση με τα κορίτσια.
Μία μεγάλης κλίμακας έρευνα
Ερευνητικός σκοπός
Η Guez και οι συνεργάτες της (2020) διερεύνησαν τις διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών σε δύο μαθήματα του σχολείου, στα γαλλικά (γλωσσικό μάθημα) και στα μαθηματικά, όπως αξιολογήθηκαν με τρεις διαφορετικές τρόπους: τις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών, τις εθνικές εξετάσεις και τα σταθμισμένα τεστ επίδοσης. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν 23,451 μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου στη Γαλλία. Οι ερευνητές έθεσαν τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Σε ποιο βαθμό επηρεάζει καθένας από τους τρείς προαναφερόμενους τρόπους αξιολόγησης τις διαφορές μεταξύ των αγοριών και των κοριτσιών στις επιδόσεις στο γλωσσικό μάθημα (γαλλικά) και στα μαθηματικά;
- Σε ποιο βαθμό οι διαφορές των φύλων στις επιδόσεις εξαρτώνται από τις διαφορές στα χαρακτηριστικά της αξιολόγησης;
Ερευνητικά ευρήματα
Οι ερευνητές βρήκαν ότι:
Στο μάθημα των μαθηματικών, τα κορίτσια είχαν φτωχότερες επιδόσεις από τα αγόρια.
Στο μάθημα των γαλλικών (γλωσσικό μάθημα), τα κορίτσια είχαν καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια.
Ωστόσο, αυτά τα ευρήματα διαμορφώθηκαν από τον τρόπο με τον οποίο αξιολογήθηκαν τα παιδιά στα προαναφερόμενα σχολικά μαθήματα. Έτσι:
- Στις αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών (σε σχέση με τις εθνικές εξετάσεις), τα κορίτσια ξεπέρασαν τα αγόρια.
- Στα σταθμισμένα τεστ (σε σχέση με τις εθνικές εξετάσεις), τα αγόρια ξεπέρασαν τα κορίτσια.
Ερευνητικά συμπεράσματα
Κορίτσια και επιδόσεις στη γλώσσα και τα μαθηματικά
- Τα κορίτσια έλαβαν υψηλότερες επιδόσεις στο γλωσσικό μάθημα (γαλλικά) ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο αξιολογήθηκαν. Δηλαδή, τα κορίτσια τα πήγαιναν καλύτερα από τα αγόρια στο γλωσσικό μάθημα τόσο όταν βαθμολογούνταν από τους εκπαιδευτικούς τους, όσο και στις εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς καθώς επίσης και όταν αξιολογούνταν με τη χρήση σταθμισμένων τεστ. Αυτό το εύρημα δεν ίσχυε, ωστόσο, για το μάθημα των μαθηματικών, όπως θα παρουσιαστεί παρακάτω.
- Επιπλέον, η διαφορά μεταξύ των κοριτσιών και των αγοριών στο γλωσσικό μάθημα (γαλλικά) ήταν μεγαλύτερη όταν τα παιδιά βαθμολογήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς. Δηλαδή, τα κορίτσια υπερτερούσαν σε μεγαλύτερο βαθμό από τα αγόρια όταν βαθμολογούνταν από τους εκπαιδευτικούς τους παρά όταν έδιναν εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς ή όταν αξιολογήθηκαν με τη χρήση σταθμισμένων τεστ. Αυτό το εύρημα μπορεί να αντικατοπτρίζει τις αντιλήψεις ότι τα κορίτσια είναι καλύτερα στη γλώσσα από τα αγόρια, ότι τα αγόρια είναι καλύτερα στα μαθηματικά από τα κορίτσια ή ότι γενικά τα κορίτσια τα πάνε καλύτερα στο σχολείο από τα αγόρια.
Αγόρια και επιδόσεις στη γλώσσα και τα μαθηματικά
- Τα αγόρια είχαν καλύτερη επίδοση στα μαθηματικά από τα κορίτσια στις εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς και στα σταθμισμένα τεστ σχολικής επίδοσης. Τα αγόρια δεν είχαν καλύτερη επίδοση στα μαθηματικά από τα κορίτσια στους βαθμούς του σχολείου.
- Η διαφορά μεταξύ των κοριτσιών και των αγοριών στα μαθηματικά ήταν μεγαλύτερη όταν τα παιδιά αξιολογήθηκαν με τη χρήση σταθμισμένων τεστ σχολικής επίδοσης. Δηλαδή, τα αγόρια υπερτερούσαν σε μεγαλύτερο βαθμό από τα κορίτσια όταν αξιολογήθηκαν με τη χρήση σταθμισμένων τεστ σχολικής επίδοσης.
Επομένως, με όλους τους τρόπους αξιολόγησης (βαθμοί εκπαιδευτικών, εξετάσεις και σταθμισμένες δοκιμασίες), τα κορίτσια είχαν καλύτερες επιδόσεις από τα αγόρια στο μάθημα των γαλλικών (γλωσσικό μάθημα), αλλά όχι στο μάθημα των μαθηματικών. Τα αγόρια είχαν καλύτερη επίδοση στα μαθηματικά από τα κορίτσια στις εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς και στα σταθμισμένα τεστ σχολικής επίδοσης (αλλά όχι στους βαθμούς των εκπαιδευτικών).
Βιβλιογραφία
Else-Quest, N. M., Hyde, J. S., & Linn, M. C. (2010). Cross-national patterns of gender differences in mathematics: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 136(1), 103-127. https://doi.org/10.1037/a0018053
Guez, A., Peyre, H., & Ramus, F. (2020). Sex differences in academic achievement are modulated by evaluation type. Learning and Individual Differences, 83-84. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101935
Hedges, L. V., & Nowell, A. (1995). Sex differences in mental test scores, variability, and numbers of high-scoring individuals. Science, 269(5220), 41-45.