Το παρόν άρθρο
Το παρόν άρθρο εστιάζει στη θετική επίδραση της μεγαλύτερης αδελφής στη γλωσσική ανάπτυξη του μικρότερου παιδιού της οικογένειας. Συγκεκριμένα, το παρόν άρθρο θα παρουσιάσει τα ερευνητικά ευρήματα μίας διαχρονικής μεγάλης κλίμακας έρευνας που εξέτασε τα ακόλουθα ερευνητικά ερωτήματα:
- Το να έχει ένα παιδί μεγαλύτερα αδέλφια έχει αρνητική ή θετική επίδραση στη γλωσσική του ανάπτυξη;
- Παίζει κάποιο ρόλο το φύλο των μεγαλύτερων αδελφών στη γλωσσική ανάπτυξη του μικρότερου παιδιού; Δηλαδή, εάν ένα παιδί έχει μεγαλύτερες αδελφές ή μεγαλύτερα αγόρια αδέλφια, παίζει κάποιο ρόλο στη γλωσσική του ανάπτυξη;
- Η διαφορά ηλικίας που έχει το μικρότερο παιδί από τα μεγαλύτερα αδέλφια του, παίζει κάποιο ρόλο στη γλωσσική του ανάπτυξη;
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι να παρουσιαστεί ο ερευνητικός σκοπός, τα ερευνητικά ευρήματα και τα συμπεράσματα της διαχρονικής έρευνας της Havron και των συνεργατών της (2019). Όπως παρουσιάστηκε σε προηγούμενο άρθρο, όσο περισσότερα αδέλφια έχει ένα παιδί, τόσο χαμηλότερη είναι η σχολική του απόδοση ως εκ του ότι οι γονείς είναι λιγότερο διαθέσιμοι για κάθε παιδί. Στο παρόν άρθρο, ωστόσο, θα εξεταστεί εάν τα μεγαλύτερα αδέρφια είναι πιθανό να αντισταθμίσουν την έλλειψη διαθεσιμότητας των γονέων, συμβάλλοντας στη γλωσσική ανάπτυξη του μικρότερου παιδιού της οικογένειας.
Μία διαχρονική μεγάλης κλίμακας έρευνα
Το δείγμα της έρευνας
- Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν και ανέλυσαν δεδομένα των γλωσσικών δεξιοτήτων από ένα δείγμα 1,276 παιδιών στην ηλικία των 2-3 ετών ή των 5-6 ετών.
- Για ένα δείγμα 1,154 παιδιών (483 εκ των οποίων είχαν ένα μεγαλύτερο αδερφάκι), υπήρχαν δεδομένα των γλωσσικών τους δεξιοτήτων στα 2 έτη της ζωής τους.
- Για μερικά παιδιά (122 παιδιά), υπήρχαν δεδομένα των γλωσσικών τους δεξιοτήτων στα 3 έτη ή στα 5-6 έτη, αλλά όχι στα 2 έτη της ζωής τους.
- Υπήρχαν 996 παιδιά (416 εκ των οποίων είχαν ένα μεγαλύτερο αδερφάκι) για τα οποία υπήρχαν δεδομένα των γλωσσικών τους δεξιοτήτων στα 3 έτη της ζωής.
- Υπήρχαν 898 παιδιά (εκ των οποίων 381 με ένα μεγαλύτερο αδελφάκι) για τα οποία υπήρχαν δεδομένα των γλωσσικών τους δεξιοτήτων από τα 5 έως τα 6 έτη της ζωής τους.
- Περίπου το 46% των μεγαλύτερων αδερφών του δείγματος ήταν κορίτσια.
- Το 6,88% των οικογενειών του δείγματος ήταν μονογονεϊκές οικογένειες.
Ερευνητικές υποθέσεις
Οι ερευνητές υπέθεσαν ότι:
- Tα παιδιά με μία μεγαλύτερη αδελφή θα έχουν καλύτερες γλωσσικές δεξιότητες σε σχέση με τα παιδιά με έναν μεγαλύτερο αδελφό.
- Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά μεταξύ των αδελφών τόσο καλύτερες θα είναι οι γλωσσικές τους δεξιότητες.
Ερευνητικά ευρήματα
Οι ερευνητές βρήκαν ότι:
- Οι γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών που είχαν ένα μεγαλύτερο αδελφάκι, ήταν χειρότερες από τις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών χωρίς ένα μεγαλύτερο αδελφάκι.
- Ωστόσο, τα παιδιά με μια μεγαλύτερη αδελφή είχαν καλύτερες γλωσσικές δεξιότητες από τα παιδιά με έναν μεγαλύτερο αδερφό.
- Η ηλιακή διαφορά μεταξύ του μικρότερου παιδιού και του μεγαλύτερου αδελφού του/της μεγαλύτερης αδελφής του, συσχετίστηκε αρνητικά με τις γλωσσικές του δεξιότητες του μικρότερου παιδιού. Ωστόσο, η αρνητική συσχέτιση δεν ήταν στατιστικά σημαντική όταν συμπεριλήφθηκαν και οι άλλοι προγνωστικοί παράγοντες των γλωσσικών δεξιοτήτων
- Δε βρέθηκε καμία (στατιστικά) σημαντική αλληλεπίδραση μεταξύ του φύλου του μεγαλύτερου αδελφού/μεγαλύτερης αδελφής με τη διαφορά ηλικίας μεταξύ των αδελφών. Δηλαδή, αν η διαφορά ηλικίας μεταξύ των αδελφών ήταν μικρή ή μεγάλη δεν είχε κάποια σχέση με το εάν το μικρότερο παιδί της οικογένειας είχε μεγαλύτερο αδελφό ή μεγαλύτερη αδελφή.
Συμπεράσματα
- Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το να έχει ένα παιδί μία μεγαλύτερη αδερφή συσχετίστηκε με καλύτερες γλωσσικές δεξιότητες σε σχέση με το να έχει έναν μεγαλύτερο αδελφό.
- Επίσης, βρέθηκε ότι τα παιδιά που είχαν μία μεγαλύτερη αδερφή είχαν παρόμοιες γλωσσικές δεξιότητες με τα παιδιά χωρίς κάποιον μεγαλύτερο αδελφό ή κάποια μεγαλύτερη αδελφή.
- Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά που είχαν έναν μεγαλύτερο αδερφό, είχαν χειρότερες γλωσσικές δεξιότητες σε σχέση με τα παιδιά χωρίς κάποιον μεγαλύτερο αδελφό.
- Δεν υποστηρίχθηκε η υπόθεση των ερευνητών ότι όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά ηλικίας του μικρότερου παιδιού από το μεγαλύτερο παιδί της οικογένειας, τόσο πιο ευεργετική θα είναι η συμβολή του στη γλωσσική ανάπτυξη του μικρότερου παιδιού. Έτσι, η διαφορά ηλικίας μεταξύ των αδελφών, δε φάνηκε να παίζει κάποιο ρόλο στη γλωσσική ανάπτυξη του μικρότερου παιδιού της οικογένειας.
- Με βάση όλα τα προηγούμενα, οι ερευνητές συμπέραναν ότι η καλούμενη αρνητική επίδραση των μεγαλύτερων αδελφών (αγοριών και κοριτσιών), να οριστεί καλύτερα ως η αρνητική επίδραση του μεγαλύτερου αδελφού (και όχι της μεγαλύτερης αδελφής).
Βιβλιογραφία
Havron, N., Ramus, F., Heude, B., Forhan, A., Cristia, A., Peyre, H., & EDEN Mother-Child Cohort Study Group. (2019). The effect of older siblings on language development as a function of age difference and sex. Psychological Science, 30(9), 1333-1343. https://doi.org/10.1177/0956797619861436