Με αφορμή την παράσταση “Ασθμαίνω” που παρουσιάζει η LandArt Theater στις 21, 22 και 23 Απριλίου 2018 στο Δημοτικό Θέατρο Άνετον, ζητήσαμε από την ενδυματολόγο του έργου, Κατερίνα Σταύρου, να μας μιλήσει τόσο για την παράσταση όσο και για την συνδρομή σε αυτήν.
Επιμέλεια Συνέντευξης: Γιονίντα Ντρέου
- Πείτε μας λίγα λόγια για σας. Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την ενδυματολογία;
Είμαι απόφοιτη του τμήματος Θεάτρου του ΑΠΘ και τώρα κάνω το μεταπτυχιακό μου στην ίδια σχολή. Η παράσταση Ασθμαίνω. (μια πρώτη εκδοχή της) είχε αποτελέσει την διπλωματική μου εργασία στην ενδυματολογία. Όταν είχα περάσει στη σχολή, δεν είχα φανταστεί ότι θα ασχοληθώ με την ενδυματολογία. Αλλά, κατά την διάρκεια των σπουδών μου γνώρισα και αγάπησα πολύ το κομμάτι αυτό της θεατρικής πράξης.
- Τι είναι αυτό που σας κάνει να αγαπάτε το επάγγελμά σας;
Αυτό που πραγματικά με ενθουσιάζει είναι να πειραματίζομαι με τα υλικά (χαρτί, σωλήνες κλπ) και να παίζω με τους όγκους και τα χρώματα. Η διαδικασία δημιουργίας ενός κοστουμιού είναι ένα μονοπάτι που δεν ξέρεις που θα σε βγάλει κάθε φορά κι αυτό είναι πολύ όμορφο. Είναι μια σπαζοκεφαλιά, το πώς μια ιδέα, το πώς ένα σχέδιο μπορεί να υλοποιηθεί κατασκευαστικά και εν τέλει να αποκτήσει ζωή μέσα από το σώμα του ηθοποιού.
- Τι πρόκειται να δούμε επί σκηνής;
Η παράσταση Ασθμαίνω είναι εμπνευσμένη από την ζωή και το έργο της Lavinia Schulz και του Walter Holdt, δυο άγνωστων μορφών της γερμανικής αβανγκάρντ του μεσοπολέμου. Το καλλιτεχνικό ζευγάρι έδινε παραστάσεις χορού με ολόσωμες μάσκες (κοστούμια που κάλυπταν πλήρως το σώμα) που σχεδίαζαν και κατασκεύαζαν οι ίδιοι. Η -σύντομη- ζωή τους ήταν ένα παράφορο κράμα έρωτα, τέχνης και απόλυτης αφοσίωσης. Στην παράσταση μας, η κίνηση και το σώμα γίνονται ένα με το κοστούμι, τον λόγο και την μουσική έχοντας ως στόχο να διηγηθούμε την ιστορία αυτού του ζευγαριού. Επί σκηνής, η Lavinia και ο Walter μαζί με τους δύο μουσικούς (πιάνο, μπάσο) που τους συνοδεύουν.
- Με ποιον τρόπο η ενδυματολογία επηρεάζει μια παράσταση; Το “ασθμαίνω” θα είναι απλό ή φαντασμαγορικό όσον αφορά το κομμάτι της ένδυσης;
Η ενδυματολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της παράστασης μας. Τα κοστούμια δεν διευκολύνουν τους ηθοποιούς, όπως συμβαίνει συνήθως, αλλά αντίθετα τους δυσκολεύουν και επηρεάζουν άμεσα την κίνηση τους. Στις πρόβες οι ηθοποιοί κλήθηκαν να διερευνήσουν τις δυνατότητες του κοστουμιού τους, να ξεπεράσουν τις όποιες δυσκολίες και να το βιώσουν. Τα κοστούμια της παράστασης Ασθμαίνω. πειραματίζονται με όγκους, περίεργες φόρμες και με εναλλακτικά υλικά, έχουν χρησιμοποιηθεί από εφημερίδες μέχρι υδραυλικοί σωλήνες.
- Τι σας ενέπνευσε στην επιλογή ενδυμασίας αλλά και σκηνικών για το “ασθμαίνω”;
Το κοστούμια, είναι από την μια δημιουργικές ανακατασκευές κοστουμιών της Schulz και του Walter και από την άλλη δικές μου πρωτότυπες δημιουργίες εμπνευσμένες από το συνολικό έργο του ζευγαριού. Θέλοντας να δώσω έμφαση στα κοστούμια, επέλεξα μια πιο λιτή γραμμή στην σκηνογραφία με κάποια πολύ βασικά για την ζωή τους στοιχεία, όπως πχ η αιώρα.
- Πώς θα περιγράφατε την συνεργασία σας με τους υπολοίπους συντελεστές της παράστασης;
Χαίρομαι γιατί δημιουργήσαμε μια παράσταση συνόλου που όλα τα στοιχεία είναι ισότιμα και άρρηκτα συνδεδεμένα: κίνηση, λόγος, μουσική και κοστούμι.
- Συναντήσατε κάποια δυσκολία;
Η πρώτη δυσκολία αφορούσε την θεωρητική έρευνα που προηγήθηκε, μιας και το μεγαλύτερο μέρος της βιβλιογραφίας ήταν στα γερμανικά. Μια δεύτερη σημαντική δυσκολία ήταν ο χρόνος, που ποτέ δεν είναι αρκετός. Όσον αφορά τα κοστούμια, προηγήθηκαν αρκετές ανεπιτυχείς προσπάθειες υλοποίησης των ιδεών προτού να καταφέρω να φτάσω στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Τέλος, βασική δυσκολία υπήρξε ο οικονομικός παράγοντας.
- Ποιοι είναι οι μελλοντικοί σας στόχοι;
Στόχος μας είναι να παρουσιάσουμε και σε άλλα φεστιβάλ την παράσταση Ασθμαίνω και να συνεχίσουμε να την εξελίσσουμε.
Ευχαριστούμε πολύ και σας ευχόμαστε επιτυχία!
Πληροφορίες για την παράσταση