Ο εφιάλτης κάθε γονιού είναι να μάθει στο παιδί του να γράφει σωστά. Η εκμάθηση της ορθογραφίας ποτέ δεν είναι εύκολη για κανέναν. Ούτε για το παιδί που καλείται να μάθει ένα σωρό κανόνες και λέξεις ούτε για τον γονιό που πολλές φορές τον κατακλύζει το άγχος. Στα βιβλιοπωλεία υπάρχουν πολλά βοηθήματα που προσπαθούν να βοηθήσουν σε αυτήν την αρκετά δύσκολη διαδικασία. Ωστόσο για εμένα αυτό που ξεχωρίζει είναι το Μαθαίνω ορθογραφία παίζοντας της Ελένης Γκόρα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις 24 Γράμματα. Η κυρία Γκόρα μας μιλά για το βιβλίο της αυτό, για το πως μπορούμε να κάνουμε τα παιδιά μας να μάθουν να γράφουν σωστά και για την γνώμη της για το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Την ευχαριστούμε πολύ για την συνέντευξη της στο maxmag.gr
- Κυρία Γκόρα σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την παρουσία σας στο maxmag.gr. Μιλήστε μας λίγο για εσάς.
Και εγώ σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία και το μικρό αφιέρωμα που ετοιμάσατε για εμένα και το βιβλίο μου. Το «Μαθαίνω Ορθογραφία παίζοντας» κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις 24 γράμματα. Είναι η πρώτη μου έντυπη συγγραφική δουλειά, ενώ προηγουμένως είχαν ακολουθήσει 7 ηλεκτρονικά βιβλία: Ιστορίες στο κρεβάτι (Microstory 2014), Τα Ιδιαίτερα-Θησαυρίσματα (24grammata 2015), μαμά μου (24grammata 2015), Αυτό εδώ το σπίτι (24grammata 2016), μέρες καραντίνας (elenigkora.gr 2020), Κρήτης ανάγνωσμα (elenigkora.gr), το κοπρόσκυλο (elenigkora.gr 2021). Με τη συγγραφή αποφάσισα να ασχοληθώ λίγο πιο επίσημα-αν θέλετε-μόλις τελείωσα το Μεταπτυχιακό μου Δίπλωμα στη Δημιουργική Γραφή. Έχω σπουδάσει Κλασική Φιλολογία στο Δ.Π.Θ., ενώ τώρα προσπαθώ να ολοκληρώσω τη Διδακτορική μου Διατριβή στη Δημιουργική Γραφή στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Στον ελεύθερό μου χρόνο γράφω μικρές ιστορίες για το περιοδικό Together και τη σελίδα μου elenigkora.gr.
- Το βιβλίο σας «Μαθαίνω ορθογραφία παίζοντας» είναι ένα πολύτιμο βοήθημα δασκάλων αλλά και γονέων. Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται;
Το «Μαθαίνω Ορθογραφία παίζοντας» δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε μαθητές Δημοτικού. Ασφαλώς και μπορούν να το χρησιμοποιήσουν μεγαλύτερα παιδιά ακόμα και ενήλικες. Περιέχει ορθογραφία λέξεων από το α-ω, κανόνες, βιωματικές ασκήσεις, δραστηριότητες Δημιουργικής Γραφής, παιχνίδια, κατασκευές, αλλά και λυσάρι. Οι ασκήσεις είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας ανάλογα με το επίπεδο, την ηλικία και τη διάθεση.
- Μιλήστε μας λίγο για το βιβλίο σας. Ποιος ήταν ο σκοπός της συγγραφής του.
Μέσα από το βιβλίο μου θέλω να εμπνεύσω τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να περάσουν δημιουργικό και εποικοδομητικό χρόνο με τα παιδιά τους παρέχοντας τους ιδέες, υλικό, έμπνευση και φαντασία. Και κάπου εδώ θα ήθελα να σημειώσω ότι το «Μαθαίνω Ορθογραφία παίζοντας» είναι κατάλληλο για Ειδική Αγωγή, για Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης (Κ.Δ.Α.Π), για επιμορφωτικές δράσεις εκπαίδευσης προσφύγων, καθώς και για εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής, διότι, αν και αρκετά παιδιά έχουν όρεξη και θέληση να γράψουν και να μοιραστούν τις ιστορίες τους, συναντούν πολλά εμπόδια στον γραπτό λόγο και την έκθεση. Το βιβλίο αυτό είναι μία αρχή για ξεκλείδωμα!
- Μέχρι ποια ηλικία πιστεύετε ότι μπορεί ένα παιδί να μάθει να γράφει σωστά;
Η μάθηση ποτέ δεν σταματάει! Τα ερεθίσματα πρέπει να κατάλληλα και να συνάδουν με την ανάπτυξη, την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα κάθε παιδιού. Η αφορμή για παιχνίδι είναι το κλειδί στην απάντηση. Μικροί, μεγάλοι μαθαίνουμε παίζοντας, άλλες φορές κερδίζοντας κι άλλες χάνοντας. Όλα τα παιδιά έχουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Μαθαίνουν στον δικό τους χρόνο. Χρειάζονται τον ξεχωριστό τους τρόπο.
- Πείτε μας μερικές συμβουλές για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αγαπήσουν την ορθογραφία.
Προτείνω να δημιουργούμε τον κατάλληλο χώρο και να ορίζουμε μία συγκεκριμένη μέρα και ώρα που θα αφιερώνουμε στην εκμάθηση της Ορθογραφίας. Κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε κάθε είδους γραφή και αφήγηση και να υιοθετούμε και να αποδεχόμαστε όλες τις ιδέες του παιδιού. Ακόμη, δεν πρέπει να ξεχνάμε να δουλεύουμε ένα θέμα τη φορά εντάσσοντας το παιχνίδι και την έκπληξη!
- Ποια είναι η γνώμη σας για το εκπαιδευτικό μας σύστημα; Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης; Και αν ναι, τι πιστεύετε ότι μπορεί να αλλάξει;
Η εμπειρία μου είναι στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αυτό όμως, που παρατηρώ είναι ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί προσπαθούμε να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό. Προβλήματα πάντα υπάρχουν. Είναι στο χέρι μας όμως, το πώς τα αντιμετωπίζουμε και τα διαχειριζόμαστε.
- Αφού σας ευχαριστήσω και σας ευχηθώ καλή επιτυχία σε ό,τι και αν κάνετε, θα ήθελα να μας πείτε και τα μελλοντικά σας σχέδια.
Σας ευχαριστώ κι εγώ για άλλη μια φορά. Ήταν πολύ ωραία η συζήτηση που κάναμε και πολύ εύστοχες οι ερωτήσεις σας. Το επόμενό μου βιβλίο, που ήδη το ετοιμάζω, είναι πάλι εκπαιδευτικό. Το μυθιστόρημα ίσως αργήσει…