Ο Μιχάλης Γούτης στο νέο του ψηφιακό άλμπουμ “Το Πορτραίτο” μας παρουσιάζει έναν κύκλο τραγουδιών που ξεχωρίζουν τόσο από τις ερμηνείες όσο και από την σύνθεσή τους. Την σύνθεση έχει κάνει ο ίδιος με στίχους των Θεοδόση Βολκώφ, Δημήτρη Σολδάτου, Ιδέα Βιλαρίνιο και Στέλιου Γούτη, ενώ στην ερμηνεία θα ακούσουμε τις φωνές των Μέλα Γεροφώτη, Αλέξανδρου Τζοβάνη και Κώστα Πρατσινάκη.
Ο Μιχάλης Γούτης είναι συνθέτης και πιανίστας γεννημένος στη Θεσσαλονίκη. Έχει σπουδάσει στο ωδείο «Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης», στο Royal Northern College of Music της Αγγλίας και στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. “Το Πορτραίτο” αποτελεί το δεύτερο προσωπικό του δίσκο, ενώ περιλαμβάνει και την οπτικοποίηση του ορχηστρικού θέματος «Βαλς της Μαρκόλφα».
Σας ευχαριστούμε πολύ για την συνέντευξη που μας παραχωρείτε. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την μουσική; Ήταν ένα όνειρο που είχατε από μικρός;
Σας ευχαριστώ για την φιλοξενία! Κατά κάποιο τρόπο ναι, ήταν κάτι που το ήθελα από μικρός. Όλη μου την παιδική ηλικία την πέρασα πάνω από ένα ραδιόφωνό ή ένα πίκαπ. Ξεκίνησα ωδείο σε μικρή ηλικία, πρώτα φλογέρα και μετά πιάνο. Με τον καιρό άρχισα να καταπιάνομαι και με άλλα μουσικά όργανα όπως μπαγλαμαδάκι, τζουρά, κιθάρα και μπάσο χωρίς όμως την αφοσίωση κάποιου με επαγγελματικές προοπτικές. Αυτό άλλαξε στα δεκαοχτώ μου χρόνια περίπου όταν αποφάσισα να αφοσιωθώ στη μουσική ολοκληρωτικά. Κατάλαβα ότι η μουσική θα είναι η δουλειά μου όταν πλέον δεν είχα ούτε χρόνο ούτε μυαλό για κάτι άλλο.
Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για τα έργα σας; Τι μουσική γράφετε συνήθως;
Ο μουσικός μου κόσμος περιλαμβάνει έργα σύγχρονης μουσικής, στην πλειοψηφία τους έργα για σόλο πιάνο ή για μικρό σύνολο, θεατρική μουσική και πολλά τραγούδια. Έχω ήδη εκδώσει δυο δίσκους με έντεχνα ελληνικά τραγούδια βασισμένα σε ποιήματα σύγχρονων Ελλήνων ποιητών: «Στα Φανερά και τ’ Αφανέρωτα» το 2018 και «Το Πορτραίτο» το 2021.
Υπάρχει κάποιος μουσικός που θαυμάζετε και έχετε ως είδωλο;
Πολλοί είναι αυτοί που θαυμάζω! Μικρούτσικος, Χατζιδάκις, Weil, Gershwin μερικοί. Οι επιρροές μου έρχονται τόσο από τη δυτική μουσική παράδοση όσο και από την ελληνική έντεχνη και λαϊκή μουσική.
Τι αποτελεί πηγή έμπνευσης για την μουσική σας;
Τα κείμενα με τα οποία καταπιάνομαι κατά καιρούς, οι άνθρωποι που θέλω να απευθυνθώ και προσωπικά μου βιώματα.
Όταν πρόκειται να γράψετε μουσική για κάποιο τραγούδι πως δουλεύετε; Γράφετε την μουσική ανάλογα με τους στίχους ή γράφετε πρώτα την μουσική και οι στίχοι προσαρμόζονται σε αυτή;
Οι στίχοι προηγούνται τις περισσότερες φορές. Αυτή είναι κατα τη γνώμη μου η σωστή διαδικασία για τη δημιουργία ενός τραγουδιού: όλο το μουσικό υλικό να υπηρετεί το κείμενο με σκοπό να περάσει ο λόγος στον ακροατή με τρόπο όσο γίνεται πιο απλό και άμεσο. Υπάρχουν βέβαια και αριστουργήματα που έχουν προκύψει από την αντίστροφη διαδικασία.
Το νέο σας άλμπουμ έχει τίτλο «Το Πορτραίτο». Θέλετε να μας πείτε δύο λόγια για το άλμπουμ αυτό;
Είναι ένας ποιητικός δίσκος με το μεγαλύτερο μέρος του να αποτελείται από μελοποιημένα ποιήματα δυο συγχρόνων Ελλήνων δημιουργών: του Θεοδόση Βολκώφ και του Δημήτρη Σολδάτου. Το άλμπουμ συμπληρώνουν άλλα δυο τραγούδια, ένα σε ποίηση Ιδέα Βιλαρίνιο και ένα σε στίχους Στέλιου Γούτη καθώς και δυο οργανικά κομμάτια. Είναι αποτέλεσμα της σταθερής συνεργασίας που έχω τα τελευταία χρόνια με τη Μέλα Γεροφώτη που είναι η βασική ερμηνεύτρια του δίσκου και του συγκροτήματος των Plaza Ensemble που συμμετέχει στα περισσότερα κομμάτια. Ο Αλέξανδρος Τζοβάνης και ο Κώστας Πρατσινάκης με τιμούν επίσης με τις ερμηνείες τους.
Πώς καταλήξατε στην επιλογή αυτού του τίτλου;
Στίχοι κομματιών του δίσκου όπως τα «Ίδια Λάθη», το «Με Όση Ένταση κι αν Αγαπούμε», το «Πορτραίτο», πραγματεύονται τη σχέση μας με το χρόνο. Στο «Πορτραίτο» (στίχοι Δ. Σολδάτου) συναντάμε έναν μεσήλικα να συνομιλεί με μία παλιότερη εκδοχή του εαυτού του. Δεδομένου ότι οι επιρροές του δίσκου προέρχονται από ακούσματα που με ακολουθούν σε διάφορες φάσεις της ζωής μου πιστεύω ότι ο τίτλος είναι αντιπροσωπευτικός.
Στο νέο άλμπουμ έχετε κάνει την παραγωγή, την ενορχήστρωση, την μουσική και έχετε παίξει και πιάνο σε αρκετά κομμάτια. Πόσο δύσκολο είναι να κάνει ένας άνθρωπος όλα αυτά;
Ζω για τις στιγμές που θα πάμε στο στούντιο να γράψουμε ένα κομμάτι για πρώτη φορά Απολαμβάνω όλη την διαδικασία από την αρχή μέχρι το τέλος! Αυτό από μόνο του κάνει τα πράγματα πιο εύκολα.
Ένα κομμάτι που σίγουρα εντυπωσιάζει στο «Πορτραίτο» είναι η «Συνομιλία με τον Μάνο Χατζιδάκι». Είναι ένα κομμάτι με άρωμα Μάνου Χατζιδάκι στην τωρινή εποχή. Πώς το εμπνευστήκατε; Είναι ένας άνθρωπος με τον οποίο θα θέλατε να είχατε την δυνατότητα να συνομιλήσετε;
Ο τίτλος παραπέμπει στο κομμάτι του Χατζηδάκι «Συνομιλία με τον Σεργκέι Προκόφιεφ», μέρος του πιανιστικού έργου «Για Μια Μικρή Λευκή Αχιβάδα». Είναι μια προσπάθεια να μιλήσω στη γλώσσα του Χατζηδάκι με αναφορές τόσο σε τραγούδια του όσο και σε πιανιστικά του έργα. Ένα «ευχαριστώ» για όσα μας έχει δώσει. Προέκυψε σαν αυτοσχεδιασμός στο πιάνο αρχικά και στη συνέχεια ενορχηστρώθηκε για τους Plaza Ensemble. Όσο για το τελευταίο σκέλος της ερώτησης νομίζω ότι δεν υπάρχει άνθρωπος που να γράφει τραγούδια και να αρνιόταν μια συνομιλία με τον Μάνο.
Στο άλμπουμ σας υπάρχει και η οπτικοποίηση του ορχηστρικού θέματος «Βαλς της Μαρκόλφα». Πώς πήρατε την απόφαση να εντάξετε και μία οπτικοποίηση στο «Πορτραίτο»;
Είναι η δεύτερη οπτικοποίηση μετά από το κομμάτι «Της Ψυχής και του Έρωτα», το πρώτο του δίσκου. Η απόφαση να εντάξω οπτικοποιήσεις κομματιών στο «Πορτραίτο» έγινε αφενός με σκοπό την προώθηση του δίσκου και αφετέρου με κριτήριο την εκτίμηση και εμπιστοσύνη στους δυο δημιουργούς των βιντεοκλίπ: τη Νάγια Φιλάου και τον Νίκο Ραδαίο.
Με γονείς ηθοποιούς και μεγαλωμένος μέσα στα καμαρίνια έχω αναπτύξει ιδιαίτερη αγάπη και ενδιαφέρον για τη θεατρική μουσική. Αυτή μου την πλευρά ήθελα να προβάλω με την επιλογή του «Βαλς» το οποίο προέρχεται από την παράσταση «Περλιμπλίν και Μπελίσα» του Φ.Γ. Λόρκα (σκην. Α. Σπυριδάκης, Θέατρο Τ, Θεσσαλονίκη 2018).
Ζήσαμε μία περίοδο έντονου εγκλεισμού και καραντίνας. Αυτό σας διευκόλυνε ή σας δυσκόλεψε στην σύνθεση του άλμπουμ;
Η σύνθεση του άλμπουμ έγινε λίγο πριν την πρώτη καραντίνα. Ο προγραμματισμός της πρώτης μας πρόβας συνέπεσε με τη γενική απαγόρευση κυκλοφορίας τον περσινό Μάρτιο. Μετά από απραξία δυο μηνών προχώρησαμε γρήγορα εφόσον υπήρχε πολύς ελεύθερος χρόνος από όλους. Η περίοδος του εγκλεισμού ήταν για μένα μια περίοδος που βρήκα τον χρόνο και κυρίως τη συγκέντρωση που χρειαζόμουν για να γράψω κάποια νέα έργα.
Τι εμπόδια ή δυσκολίες μπορεί να έχει η κυκλοφορία ενός μουσικού άλμπουμ;
Οι περισσότεροι συνθέτες της γενιάς μου και οι νεότεροι παλεύουμε μόνοι μας, με τα δικά μας μέσα και τη συμπαράσταση κάποιων φίλων μουσικών. Η κυκλοφορία ενός άλμπουμ είναι κάτι χρονοβόρο και κοστοβόρο που συχνά γίνεται σε βάρος άλλων προτεραιοτήτων.
Μπορεί κάποιος να ακολουθήσει εύκολα την καριέρα του μουσικού στην Ελλάδα;
Πουθενά δεν είναι εύκολο αλλά στην Ελλάδα του 2021 τείνει να γίνει αδύνατο.
Κλείνοντας, θα θέλατε να δώσετε κάποια συμβουλή στους νέους που προσπαθούν να κάνουν ένα ξεκίνημα στον χώρο αυτό;
Θα τους έλεγα να βρουν τους προσωπικούς τους στόχους, να τους κάνουν τόσο συγκεκριμένους και σαφείς ώστε να μπορεί να τους καταλάβει ακόμα και ένα πεντάχρονο παιδί και να εργαστούν σταθερά για την πραγματοποίηση τους. Ούτε το ταλέντο, ούτε η σκληρή δουλειά είναι αρκετά όταν δεν υπάρχει όραμα. Να λαμβάνουν υπόψιν τις ευκολίες και τις δεξιότητες με τις οποίες τους προίκισε η φύση χωρίς να εγκλωβίζονται σ’ αυτές και να καλλιεργήσουν ένα ενδιαφέρον για τις τέχνες γενικά, πέρα από το πεδίο στο οποίο ειδικεύονται.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Μιχάλης Γούτης: «Το πορτραίτο»
Το νέο προσωπικό album του αξιόλογου συνθέτη
Ο Μιχάλης Γούτης παρουσιάζει σε ψηφιακή μορφή τον δεύτερο προσωπικό του δίσκο με τίτλο «Το πορτραίτο» σε στίχους των Θεοδόση Βολκώφ, Δημήτρη Σολδάτου, Ιδέα Βιλαρίνιο και Στέλιου Γούτη.
Ερμηνεύουν η Μέλα Γεροφώτη, ο Αλέξανδρος Τζοβάνης και ο Κώστας Πρατσινάκης.
Ο Μιχάλης Γούτης είναι συνθέτης και πιανίστας, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Το έργο του περιλαμβάνει σύγχρονη μουσική, μελοποιημένη ποίηση, μουσική για θέατρο, κινηματογράφο και σύγχρονο χορό. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε θεωρητικά και πιάνο στο ωδείο «Μουσικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης», στο Royal Northern College of Music της Αγγλίας και στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.
Ο δίσκος «Το Πορτραίτο» είναι ένας ολοκληρωμένος κύκλος τραγουδιών, γεγονός που αποτυπώνεται τόσο συνθετικά, όσο και στιχουργικά, με ερμηνείες που ξεχωρίζουν για την εκφραστικότητα και τον λυρισμό τους.
Ο Μιχάλης Γούτης δημιουργεί έναν συναρπαστικό κόσμο που τον απαρτίζουν μουσικά τοπία σπάνιας ομορφιάς, διαμορφωμένα από το αδιαμφισβήτητο συνθετικό του χάρισμα.
Ο λόγος των ξεχωριστών λογοτεχνών που έχει επιλέξει να μελοποιήσει είναι υψηλού επιπέδου ποίηση, διαυγής και ρέουσα.
Η εξαιρετική μουσική που συνθέτει ο Μιχάλης Γούτης αγγίζει τον πυρήνα της ευαισθησίας των λέξεων και αναδεικνύει τις εύθραυστες συναισθηματικές τους ισορροπίες.
Οι ερμηνευτές ακολουθούν χωρίς περιττές υπερβολές το όραμα του συνθέτη και καταγράφουν στον δίσκο το σπάνιο ταλέντο τους και την ικανότητά τους να ταυτίζονται με τρόπο θεατρικό τους ήρωες των τραγουδιών.
«Το Πορτραίτο» αποτελεί το άρτιο αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής προσήλωσης και της αξίας όλων των συντελεστών του.
Η κυκλοφορία του album συνοδεύεται και από την οπτικοποίηση του ορχηστρικού θέματος «Βαλς της Μαρκόλφα» που ερμηνεύουν οι εξαιρετικοί σολίστες του σχήματος PLAZA ENSEMBLE.
«Το Πορτραίτο» κυκλοφορεί ψηφιακά από το Ogdoo Music Group σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες.
Ακούστε ολόκληρο το album στο Youtube:
Καλή ακρόαση,
Ogdoo Music Group