Simone Mongelli : “Η αισθητική μου πηγαίνει αυθόρμητα στις κατευθύνσεις των συναισθημάτων και των ενδιαφερόντων μου”

O  Simone Mongelli είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος μουσικός κρουστών, ντράμερ, body music performer, εθνομουσικολόγος και δάσκαλος, απόφοιτος Εθνομουσικολογίας (Ιταλία) και Παραδοσιακών Κρουστών (Ελλάδα). Η εξαιρετικά προσωπική μουσική του γλώσσα επικεντρώνεται στην εξερεύνηση και την έκφραση, βρίσκοντας τις ρίζες της στην παράδοση και στην πνευματικότητα, ανακατεύοντας διαφορετικά στυλ και μουσικά ιδιώματα.

Ο Simone Mongelli και η ομάδα του παρουσιάζουν το Bodyterranean, έργο βασισμένο στο ομώνυμο άλμπουμ που ο Ιταλός καλλιτέχνης εξέδωσε στο τέλος του 2016, αποτέλεσμα μίας μακρόχρονης έρευνας πάνω στο πάντρεμα της σύγχρονης γλώσσας της Body Music με την αρχαία γλώσσα της παράδοσης της Ελλάδας και της Ιταλίας, όπου χρησιμοποίησε αποκλειστικά τους ήχους του σώματος και της φωνής. Ένα έργο που πρωτοτυπεί στην Ελλάδα, και όχι μόνο, το οποίο έρχεται σαν συνέχεια της καλλιτεχνικής πορείας του Simone Mongelli, και της προσωπικής του έρευνας πάνω στο παραδοσιακό υλικό.
Στο άλμπουμ o Simone Mongelli συνέπραξε με πολλούς καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, από το διεθνή κύκλο της Body Music και από την εγχώρια σκηνή της παραδοσιακής και a cappella μουσικής, όπως τους Max Pollak, Bryan Dyer, Antwan Davis και Raùl Cabrera, την Αρετή Κετιμέ, την Μαρία Κώτη, τον Μάνο Αχαλινωτόπουλο (στα φωνητικά!), τον Αλέξανδρο Καψοκαβάδη, τα φωνητικά σύνολα Πλειάδες και Stringless, τους beat-boxers Word of Mouth, τον Θάνο Δασκαλόπουλο.
Για την υλοποίηση της παράστασης, ύστερα από διαδικασία ακρόασης, o Simone Mongelli επέλεξε νέους και ταλαντούχους καλλιτέχνες και performers, με ειδικότητες στο παραδοσιακό τραγούδι, το χορό, την μουσική του σώματος και γενικά το performing, για να δημιουργήσει μία καινούργια, δυναμική ομάδα που υπόσχεται πολλά.

Επιμέλεια συνέντευξης: Δέσποινα Χατζηεμμανουήλ

  • Ασχολείστε με τη μουσική πολλά χρόνια και φαντάζομαι πως είστε γνώστης αρκετών μουσικών οργάνων. Τι είναι αυτό που έστρεψε την προσοχή σας στο σώμα ως μουσικό όργανο;

Βασικά το όργανά μου είναι τα κρουστά, και όταν ανακάλυψα ότι μπορούμε να χρησιμοποιούμε το ίδιο το σώμα μας σαν κρουστό, ενθουσιάστηκα! Είναι πολύ ωραίο να κουβαλάς το όργανό σου μαζί σου τόσο εύκολα, αλλά κυρίως το να μπαίνεις στην διαδικασία του να είσαι εσύ ο ίδιος το όργανό σου. Δημιουργείς μία απολύτως άμεση σχέση με την καλλιτεχνική σου έκφραση, ανακαλύπτεις και συνειδητοποιείς την λειτουργεία του εαυτού σου συνολικά. Γίνεται μία καλλιτεχνική και παράλληλα ενδοσκοπική εξερεύνηση.

Advertising

Advertisements
Ad 14
  • Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να εκπαιδευτεί ένας μουσικός, ώστε να παίζει μουσική με το σώμα του;
Διαβάστε επίσης  Οδυσσέας Ιωάννου: «Ένα μεγάλο κομμάτι της πραγματικότητάς μας το χρωστάμε στο όνειρο»

Θα έλεγα ότι εξαρτάται από το πως έμαθε κανείς μουσική, πως εξελίχθηκε και κατά πόσο ασχολήθηκε με την σωματική διάσταση στην μουσική του πρακτική… Θέλω να πω ότι υπάρχουν μουσικοί που, ανεξάρτητα από το επίπεδό τους με το εκάστοτε όργανο, μπορούν να δυσκολευτούν να διευρύνουν την μουσική χειρονομία σε όλο τους το σώμα, και από την άλλη υπάρχουν άνθρωποι που, αν και με μικρή ή ελάχιστη μουσική εμπειρία, έχουν μία καλή σχέση με το σώμα τους και μπορούν να μάθουν σχετικά εύκολα να παίζουν μουσική με το σώμα.

  • Το σώμα ως μέσο έκφρασης συνηθίζουμε να το συναντούμε κυρίως στον χορό και το θέατρο, όπου υπακούει σε ορισμένους κανόνες. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και για την μουσική;

Υπάρχουν κατά κύριο λόγο οι ίδιοι κανόνες στους οποίους υπακούν και τα υπόλοιπα μουσικά όργανα, και από την άλλη η ίδια ελευθερία. Με την προσθήκη της κίνησης, που παραπέμπει στο χορό και το σωματικό θέατρο. Πρόκειται για μία πολύ ενδιαφέρουσα μίξη, με πολλές εκφραστικές δυνατότητες.

Ελπίζω και τα δύο, και ελπίζω το έργο μου να ενδιαφέρει και να αρέσει σαν μουσικό έργο γενικώς, σαν καλλιτεχνική πρόταση, πέρα και από την καινοτομία του μέσου ή το στοιχείο της παράδοσης. Ένα έργο που συνδυάζει τις ρίζες της παράδοσης με τις σύγχρονες ενορχηστρώσεις, τους ήχους του σώματος με την πολυρυθμία, την κίνηση και τις έντονες ατμόσφαιρες.

Advertising

  • Εσείς τι είναι αυτό που βρίσκετε τόσο γοητευτικό στην παραδοσιακή μουσική της Μεσογείου;

Στην μουσική της Ελλάδας ξεχωρίζω τρία βασικά στοιχεία που, μαζί με διάφορα άλλα, με γοητεύουν ιδιαίτερα: το πρώτο είναι η μεγάλη ποικιλία των τοπικών ιδιωμάτων, που σχετίζεται με τις πολλαπλές πολιτιστικές επιρροές των γειτονικών χωρών, το δεύτερο ο μεγάλος ρυθμικός πλούτος, με σχήματα, τρόπους παιξίματος και όργανα άγνωστα στις Δυτικές χώρες, και το τρίτο η εξαιρετική μελωδική ανάπτυξη αυτής της μουσικής γλώσσας, κυρίως λόγω της επιρροής της Ανατολής.

Στην μουσική της Κάτω Ιταλίας με γοητεύουν κυρίως οι πολύ βαθιές ρίζες της, που με κάποιο τρόπο την συνδέουν με αρχαίους, τελετουργικούς τρόπους κοινωνικής και συλλογικής έκφρασης των συναισθηματικών αναγκών του ανθρώπου.

  • Βλέποντας το τρέιλερ της παράστασης και ακούγοντας τις μουσικές, μου δημιουργήθηκαν εικόνες τελετουργικών χορών αρχαίων και προϊστορικών φυλών. Παίζετε συνειδητά με το πρωτόγονο αυτό στοιχείο;
Διαβάστε επίσης  Tech Cicada: "Παίζοντας μουσική στο δρόμο συναντάμε πολλών ειδών κόσμο"

Πολύ καλή παρατήρηση. Απάντησα στην προηγούμενη ερώτηση χωρίς να γνωρίζω την επόμενη, και όπως βλέπετε από μόνος μου αναφέρθηκα σε κάτι τέτοιο. Άρα ναι, συνειδητά παίζω με αυτό το στοιχείο, ή μάλλον ασυνείδητα αυτό προκύπτει στις καλλιτεχνικές μου επιλογές όταν πρόκειται να οργανώσω το υλικό με το οποίο δουλεύω. Η αισθητική μου πηγαίνει αυθόρμητα στις κατευθύνσεις όπου την οδηγούν τα συναισθήματα και τα ενδιαφέροντά μου.

Advertising

  • Το “Bodyterranean” ως δίσκος και ως παράσταση είναι αποτέλεσμα πολυετούς προσωπικής σας έρευνας, αλλά ταυτόχρονα και συνεργασίας σας με διάφορους ταλαντούχους μουσικούς από όλη την Μεσόγειο. Πώς προέκυψαν αυτές οι συνεργασίες;

Κυρίως από προσωπικές σχέσεις και γνωριμίες, από το περιβάλλον της παραδοσιακής μουσικής και του διεθνούς κυκλώματος της Body Music. Αυτό ισχύει π.χ. για την Μαρία Κώτη, την Αρετή Κετιμέ, τον Μάνο Αχαλινωτόπουλο, από την μία, και τους Max Pollak, Bryan Dyer, Raùl Cabrera και Antwan Davis από την άλλη. Αλλά συνέβη και το αντίθετο: κάποιες επαφές δηλαδή προέκυψαν λόγω της ηχογράφησης, εφόσον ήθελα ένα έργο σαν και αυτό να συμπεριλάβει οπωσδήποτε και την συμμετοχή σημαντικών καλλιτεχνών του εγχώριου χώρου που εργάζονται και πειραματίζονται με μουσική χωρίς όργανα, όπως είναι τα φωνητικά σύνολα Πλειάδες και Stringless, ή η ομάδα beat-box Word of Mouth.

Simone Mongelli

  • Τι πιστεύετε πως θα αποκομίσει το κοινό σας από την παράσταση;

Πιστεύω ότι θα ζήσει μία έντονη εμπειρία, γιατί η επικοινωνία από σώμα προς σώμα είναι κάτι βαθύ και δυνατό, και ελπίζω ότι θα βρει τρόπο, με την αφορμή αυτής της επικοινωνίας, να έρθει σε επαφή με κάτι εσωτερικό και προσωπικό. Ο καθένας ζει και αποκομίζει κάτι διαφορετικό από μία παράσταση, ελπίζω να είναι κάτι θετικό και ουσιαστικό για τον καθένα ξεχωριστά.

  • Αν χαρακτηρίζατε με μια λέξη το έργο σας ποία θα ήταν αυτή;

Υποβλητικό.

Advertising

  • Υπάρχει περίπτωση περιοδείας και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας;

Βέβαια, είναι ήδη στο πρόγραμμα για τους επόμενους μήνες ένα ταξίδι στην Θεσσαλονίκη, και οργανωνόμαστε για να επισκεφθούμε στο μέλλον όσες περισσότερες πόλεις και περιοχές της Ελλάδας μπορέσουμε.

  • Ποιες είναι οι φιλοδοξίες και τα όνειρά σας;

Σχετικά με το Bodyterranean, το όνειρό μου είναι να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε την παράσταση σε ένα ευρύ κοινό, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να μπορέσει να την απολαύσει το κοινό αλλά και εμείς οι συντελεστές.

Simone Mongelli

Η παράσταση “Bodyterranean” επιστρέφει για δεύτερη φορά

Advertising

στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Διαβάστε επίσης  Re-Action στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

για δύο μόνο παραστάσεις, 24 και 25 Ιανουαρίου!

Το Bodyterranean είναι μία πλούσια, δυναμική παράσταση με κύρια συστατικά τον ρυθμό και την πολυρυθμία, τη μελωδία και την πολυφωνία, την κίνηση και την ατμόσφαιρα, και με επίκεντρο το σώμα.

Η παράσταση έκανε την πρεμιέρα της στην Αθήνα τον Οκτώβριο του 2017, στο πλαίσιο του IBMF, το μεγαλύτερο φεστιβάλ του είδους παγκοσμίως, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Keith Terry (http://www.internationalbodymusicfestival.com/), σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία κοινού και κριτικής.

Advertising

Ταυτότητα παράστασης:

Simone Mongelli – σύλληψη, συνθέσεις και ενορχηστρώσεις παραδοσιακού υλικού, σκηνοθεσία, body percussion, φωνητικά
Σίσσυ Πιντέλα – body percussion, φωνητικά, χορός
Τζωρτζίνα Βαρδουλάκη – body percussion, φωνητικά, χορός
Άλκης Δήμος – φωνητικά, body percussion, beat-box
Λήδα Δουμουλιάκα – τραγούδι, φωνητικά, body percussion
Αλεξάνδρα Παπαστεργιοπούλου – τραγούδι, φωνητικά, body percussion
Φώτης Φωτόπουλος – body percussion, φωνητικά
Ναταλία Λαμπαδάκη – τραγούδι, φωνητικά, body percussion

Τάσος Σκλαβούνος – φωτισμός
Νικόλας Σταυριανουδάκης – ήχος
Κωνσταντίνα Κρίγκου – κοστούμια

Guests:
Ειρήνη Δερέμπεη: τραγούδι
Γεράσιμος Ανδρεάτος: τραγούδι

Advertising

Είπαν για το Bodyterranean:

“With his recording µBodyterraneanΆ, Simone Mongelli has created one of the finest recordings of body music around. He succeeds in capturing the energy of the art form plus the range, the subtlety and the nuance of sounds the body can make: qualities that are challenging and elusive to capture when recording body music. The music is beautiful, dynamic, rich and multi-dimensional — a satisfying new standard in body music recordings”.

Keith Terry – founder & artistic director of the International Body Music Festival

“ΆBodyterraneanΆ conveys an enormous depth of knowledge of Greek music tradition and at the same time a playful lightness in the creative approach to this music material, in which the joy of singing, moving together and being rhythmically in-tune is in the foreground. […] The atmospheric warmth of “Bodyterranean” touched the hearts of the audience”.

Advertising

Sylvia Mograbi –internationally aknowledged dancer and body music perfomer

«Στην παράσταση του Mongelli, η θεατρική σκηνή διευρύνεται νοητά και χάνει τις πεπερασμένες χωρικές διαστάσεις της. […] Το Bodyterranean, The Show έχει την ατμόσφαιρα μιας οικείας μουσικής μνήμης που μας συγκίνησε και μας έκανε να σκεφτούμε πως η αλήθεια βρίσκεται στην απλότητα».

Μαρία Στέλλα Μπινίκου – δημοσιογράφος – Artic.gr

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

μυστικά για πηχτές σούπες

Μυστικά για πηχτές σούπες

Τα μυστικά για πηχτές σούπες ξεκινούν με μια βασική αρχή,
Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα;

Τι κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό σε εσένα; Διαφορετικές