Οι αγαπημένοι Δέκα Μικροί Μήτσοι έφτασαν στο τέλος τους μετά από μία πολύ σύντομη, αλλά ανανεωμένη σαιζόν στον ΑΝΤ1. Μετά την ολοκλήρωση των 5 επεισοδίων τους, μπορούμε να την κρίνουμε εμπεριστατωμένα-μάλλον- και σφαιρικά- αν μη τι άλλο!
Το άρθρο αυτό αφορά την επικαιρότητα της τηλεόρασης. Δεν ανήκει στο μεγάλο αφιέρωμα στον Λάκη Λαζόπουλο, που ξεκίνησε στο MAXMAG πριν μερικές εβδομάδες. Μία σαιζόν της εκπομπής είναι μεν κομμάτι του βιογραφικού του δημιουργού της και της ιστορίας του. Ωστόσο δεν υπάρχει η κατάλληλη χρονική και πνευματική απόσταση, για να ενταχθεί στο κριτικό αφιέρωμά μας.
Πώς το λήξαμε;
Στο πέμπτο επεισόδιο είδαμε την τελευταία πράξη των μικρών ιστοριών όλων των πρωταγωνιστών Μήτσων. Κάποιοι είχαν το χαρούμενο τέλος τους, κάποιοι ένα πιο συγκινητικό- όλοι είχαν το τέλος που τους άξιζε.
Η κοντή κομμώτρια (Βαγγέλης Χαραλαμπόπουλος) επιστρέφει στο κομμωτήριο και στην αγκαλιά του Μήτσου. Ο Μήτσος ο φλώρος φεύγει με τη Χαρίκλεια (Τζένη Θεωνά) για Καρδίτσα. Τη σχολή του αναλαμβάνει ο ξάδερφος Καρδιτσιώτης Μήτσος, με σκοπό να “ξεφλωρέψει” τους Αθηναίους. Η Μήτση Καραμήτση ετοιμάζεται για καριέρα στο εξωτερικό, συγκεκριμένα στις αραβικές χώρες. Ο μπάτσος Μήτσος ομολογεί πως είναι ο πατέρας του αναρχικού συλληφθέντα και χάνει τη θέση του από το νεαρό αστυφύλακα, ο οποίος τον προδίδει στους ανώτερους. Ο μούτσος Μήτσος αποχωρίζεται τον φίλο του Σκαραβαίο, ο οποίος ερωτεύτηκε και ετοιμάζεται να παντρευτεί. Ο ντροπαλός Μήτσος- άι χάσου, μυρμηγκάκι!- αποφασίζει να βγει από το σπίτι του. Μπαίνει στο ταξί του Χάρρυ Κλυνν. Αυτό ήταν και το σατιρικό αντίο του Λάκη στον μεγάλο κωμικό.
Η οικογένεια της χήρης Μήτση μεγαλώνει. Η χήρα αποδέχεται εν τέλει τη νέα της νύφη (Ελισάβετ Κωνσταντινίδη), αφού μαθαίνει το ύψος του μισθού της οδηγού φορτηγού. Κόρη και νύφη αποφασίζουν να υιοθετήσουν.Μετά από παράκλησή της χήρας δέχονται να παρουσιάσουν το παιδί ως δικό της, για να μην την χωρίσει ο άντρας της (Κώστας Βουτσάς) και χάσει τη σύνταξη. Οι ευγενείς σκοποί της χήρας δεν απαριθμούνται πια! Αυτή, τα παιδιά και τα εγγόνια της γιορτάζουν τα γενέθλια του νεώτερου μέλους της οικογένειας και μας εύχονται να ζήσουμε καλύτερα!
Σημάδι γήρατος ή αμηχανίας;
Οι Δέκα Μικροί Μήτσοι μεγάλωσαν μαζί με τον δημιουργό τους. Βλέπουν πάντα κριτικά την επικαιρότητα και την ελληνική κοινωνία. Άλλαξαν με την πάροδο του χρόνου- κυρίως όσον αφορά τα πρόσωπα που τους απασχόλησαν, γιατί τα προβλήματα παραμένουν τα ίδια. Απέκτησαν επίσης μία σαφώς πιο σφιχτή και συνεπή αφηγηματική δομή. Αυτή η τελευταία αλλαγή φαίνεται ξεκάθαρα στις αφηγηματικές γραμμές του τελευταίου κύκλου- αλλαγή που όμως δεν προσέδωσε καμία επιπλέον σατιρική και κριτική αξία στο κείμενο. Έτσι, ενώ οι Μήτσοι μεγάλωσαν, δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ωρίμασαν κιόλας. Περισσότερο βάρυναν και εξέφρασαν μία πιο απαισιόδοξη και νωχελική πλευρά τους.
Σημαντικότερο μειονέκτημα είναι το ότι δυσκολεύτηκαν να μιλήσουν ανοιχτά για τα πολιτικά δρώμενα της χώρας. Αντ’ αυτού προτίμησαν να ασχοληθούν με πιο ανάλαφρα ζητήματα της επικαιρότητας, όπως το lifestyle και τα νέα κοινωνικά φύλα. Ίσως ο δημιουργός τους προτίμησε την κοινωνική κριτική από την πολιτική σάτιρα, σε μία προσπάθεια να ανανεώσει το κοινό του και να απευθυνθεί στις μικρότερες γενιές. Ίσως οι λόγοι του να είναι πιο προσωπικοί και να σχετίζονται με τις πολιτικές του πεποιθήσεις, για τις οποίες πολλοί τον έχουν ήδη κατακρίνει. Το βέβαιο είναι πως οι Δέκα Μικροί Μήτσοι δε διακρίθηκαν φέτος για την οξυδερκή και εις βάθος σάτιρα. Αντιθέτως η κριτική τους ήταν μάλλον στείρα, καθώς παρέμεινε εστιασμένη σε σχεδόν αφηρημένες έννοιες/σλόγκαν των διάφορων κομμάτων και μικρο- πολιτικών παιγνίων εξουσίας, όπως η αναφορά στο μνημόνιο και οι τυπικοί διαχωρισμοί δεξιά/ αριστερά.
Το γλυκόπικρο τέλος
Η εικόνα της σημερινής ελληνικής κοινωνίας σκιαγραφείται μεν στην τελευταία σαιζόν με ιδιαίτερη σαφήνεια μέσα στην όλη της σύγχυση και πολυπλοκότητα. Εντούτοις οι Μήτσοι κατάφεραν να ξύσουν μόνο την επιφάνειά της. Παρά το πολλά υποσχόμενο ξεκίνημά τους, δεν πέτυχαν να διατηρήσουν το δυναμισμό τους ως το τέλος. Υπερθεμάτισαν την παρούσα κατάσταση με μουδιασμένα αντανακλαστικά και χλιαρά χιουμοριστικό σχολιασμό. Παράλληλα δε φάνηκε να εκμεταλλεύτηκαν το συμπυκνωμένο φορμά των 5 επεισοδίων, τα οποία αναλώθηκαν σε τετριμμένα νέα, που έσκασαν σαν πυροτεχνήματα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η αναφορά στη Μαρίνα Πατούλη και στο Jason/Αντιγόνη. Φυσικά η παρουσία της προαναφερθείσας κοσμικής κυρίας ήταν ένα εξαιρετικό εργαλείο σάτιρας με αντίστοιχα αποτελέσματα, όπως αναφέραμε και σε προηγούμενο άρθρο. (Διαβάστε το εδώ: https://maxmag.gr/television/lakis-lazopoylos-part-1-deka-mikroi-mitsoi-reloaded/ ) Και βέβαια η επικαιρότητα είναι μία πλούσια πηγή έμπνευσης για τον σατιρικό συγγραφέα. Αλλά το επιχείρημά μας στην προκειμένη περίπτωση αφορά στην αξιοποίηση του λιγοστού διαθέσιμου τηλεοπτικού χρόνου- η οποία δε φάνηκε να ήταν η βέλτιστη.
Το τελικό αποτέλεσμα ήταν μάλλον μία προσπάθεια επιστροφής των Μικρών Μήτσων στην -κατά τ’ άλλα θλιβερή- πραγματικότητα της τηλεόρασης παρά μία ουσιαστική “ολική επαναφορά”. Υποθέτουμε πως οι Δέκα Μικροί Μήτσοι δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους κουβέντα. Γι’ αυτό και προσμένουμε τη συνέχειά τους.
Επειδή πολλά άσχημα και στενάχωρα είπαμε για τους αγαπημένους μας Μήτσους, αφήνουμε εδώ ένα από τα καλύτερα αποσπάσματα του τελευταίου επεισοδίου. Ο Σκαραβαίος μιλάει για τη σεξουαλική παρενόχληση, η πλούσια κυρία για τον εφιάλτη της και ο Σαλονικιός Μήτσος για το παράπονο της μάνας του: