Tην προηγούμενη βδομάδα ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του σημαντικότερου από τα φθινοπωρινά φεστιβάλ κινηματογράφου στην Ευρώπη, του φεστιβάλ της Βενετίας. Παρόλο που δεν έχει την ίδια απήχηση στην ποπ κουλτούτα με τις Κάννες, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως διαχρονικά αναδύονται σε ετήσια βάση σημαντικά κινηματογραφικά διαμαντάκια. Φέτος, μάλιστα, το ενδιαφέρον αναμένεται εντονότερο, καθώς την παγκόσμια πρεμιέρα των νέων τους ταινιών επέλεξαν να κάνουν εκεί σπουδαίοι δημιουργοί όπως ο Guillermo del Toro, ο Noah Baumbach, ο σπουδαίος Olivier Assayas, καθώς και το δικό μας το καμάρι, ο Γιώργος Λάνθιμος. Ας δούμε, λοιπόν, 10 ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Biennale και αξίζει να έχουμε από τώρα στο ραντάρ μας.
1. Bugonia, του Γιώργου Λάνθιμου | Το Weird Wave στο Φεστιβάλ της Βενετίας
Στην πέμπτη του συνεργασία με την μαγνητική Emma Stone, και στην δεύτερη με τον εξίσου ταλαντούχο Jesse Plemons, ο Γιώργος Λάνθιμος επιλέγει να ξαναπροσεγγίσει το Νοτιο-Κορεάτικο cult classic «Save The Green Planet». Σε αυτή τη θρίλερ-κωμωδία επιστημονικής φαντασίας ταινία, δύο άντρες εμμονικοί με θεωρίες συνομωσίας (Jesse Plemons και Aidan Delbis) απαγάγουν την CEO μίας μεγάλης εταιρίας (Emma Stone), πεπεισμένοι ότι είναι εξωγήινη με σκοπό να καταστρέψει τον πλανήτη Γη.
Ελπίζουμε η πολυαναμενόμενη επιστροφή του στο Φεστιβάλ της Βενετίας, μετά τον θρίαμβο του Poor Things πριν από μόλις δύο χρόνια, να είναι εξίσου εντυπωσιακή.
Στην Ελλάδα η ταινία θα κάνει περιορισμένη έξοδο στις αίθουσες στις 24 Οκτωβρίου, λίγο πριν την πανεθνική της κυκλοφορία στις 31 Οκτωβρίου.
2. After The Hunt, του Luca Guadagnino
Ο εξαιρετικά παραγωγικός Ιταλός δημιουργός, που φαίνεται να ακολουθεί το «σύστημα Woody Allen», μία ταινία κάθε χρόνο, επιστρέφει με πρωτότυπο υλικό, μετά το εξωφρενικό συνολικό snub, του πραγματικά εντυπωσιακού «Queer».
Στο «After the Hunt» μία καθηγήτρια πανεπιστημίου (Julia Roberts) βρίσκει τον εαυτό της σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, τόσο προσωπικά όσο και επαγγελματικά, όταν μια αριστούχος φοιτήτρια (Ayo Edibiri) καταγγέλλει έναν από τους συναδέλφους της (Andrew Garfield) και ένα σκοτεινό μυστικό από το δικό της παρελθόν απειλεί να βγει στο φως.
Βάσει επίσημης ανακοίνωσης της Amazon MGM η ταινία θα κάνει περιορισμένη έξοδο στις 10 Οκτωβρίου και παγκόσμια στις 17 Οκτωβρίου.
3. No Other Choice, του Park Chan-wook
Ο Νοτιοκορεάτης δημιουργός που τραυμάτισε εφηβικές (και όχι μόνο) ψυχές με το πλέον κλασικό plot twist του Oldboy (μιλάμε φυσικά για το αυθεντικό και όχι το παντελώς αχρείαστο remake του Spike Lee) επιστρέφει με μια ιστορία επαναπροσδιορισμού του εαυτού.
Στο No Other Choice, ένας άντρας βρίσκεται αντιμέτωπος με μια βαθιά υπαρξιακή κρίση όταν απολύεται από τη δουλειά του, μια θέση την οποία κατείχε επί 25 ολόκληρα χρόνια. Σε μια κοινωνία που μεταμορφώνεται με τρομακτική ταχύτητα και έναν επαγγελματικό κόσμο που δεν δείχνει το παραμικρό έλεος, ξεκινά μια απεγνωσμένη αναζήτηση για δουλειά και, τελικά, για κάποιο βαθύτερο νόημα.
Μέχρι στιγμής, δεν έχει ανακοινωθεί επίσημη ημερομηνία για την ευρύτερη κυκλοφορία της ταινίας.
4. Frankenstein, του Guillermo Del Toro | Γοτθικός τρόμος στο Φεστιβάλ της Βενετίας
Ο αναμφισβήτητα σημαντικότερος και πιο πρωτότυπος σκηνοθέτης τρόμου του 21ου αιώνα μεταφέρει στη μεγάλη (?) οθόνη το αριστούργημα της Mary Shelley, και όσο κι αν προσπαθώ, δεν μπορώ να σκεφτώ πιο ιδανικό ταίριασμα σκηνοθέτη και source material.
Στο ίσως πιο κλασικό γοτθικό παραμύθι της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ακολουθούμε τον Δρ. Βίκτορ Φράνκενσταϊν, έναν πανέξυπνο αλλά αλαζόνα επιστήμονα, ο οποίος δίνει ζωή σε ένα πλάσμα μέσα από ένα φριχτό πείραμα. Η πράξη του αυτή θα σημάνει την αρχή της καταστροφής, τόσο για τον ίδιο όσο και για το τραγικό του δημιούργημα.
Η ταινία θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Netflix στις 25 Νοεμβρίου. Ωστόσο, ελπίζουμε να έχουμε την ευκαιρία να τη δούμε και στη μεγάλη οθόνη.
5. Father Mother Sister Brother, του Jim Jarmusch
Ο ποιητής της Αμερικανικής urban κουλτούρας φαίνεται να κάνει μεγάλη στροφή, μετά το πολύ αμφιλεγόμενο (παρεξηγημένο θα πω εγώ) “The Dead Don’t Die”, κινείται πιο κοντά στην ατμόσφαιρα του Paterson και παραδίδει αυτή τη φορά μια οικογενειακή δραμεντί με ένα από τα πιο εντυπωσιακά καστ της χρονιάς, με ονόματα όπως οι Adam Driver (για τρίτη συνεχόμενη φορά) και Cate Blanchett.
Στο “Father Mother Sister Brother”, παρακολουθούμε τρεις ιστορίες που εστιάζουν στις σχέσεις ανάμεσα σε δύο ενήλικα αδέλφια και τους σχετικά απομακρυσμένους γονείς τους.
Πέρα από τις προβολές της στα φεστιβάλ της Βενετίας (21 Αυγούστου) και της Νέας Υόρκης (3 Οκτωβρίου), η ταινία φαίνεται πως θα κάνει την ευρύτερη πρεμιέρα της στα τέλη Δεκεμβρίου ή στις αρχές Ιανουαρίου.
6. Jay Kelly, του Noah Baumbach | Tortured artist trope στο Φεστιβάλ της Βενετίας
Μετά την κριτική και εμπορική επιτυχία ενός από τα πιο εμβληματικά blockbusters του καλοκαιριού του 2023, της “Barbie”, ο συν-σεναριογράφος της ταινίας, και σύντροφος της Greta Gerwig, επιστρέφει κάνοντας αυτό που ξέρει καλύτερα: μια ιστορία για έναν ταλαιπωρημένο αλλά επιτυχημένο καλλιτέχνη. Αυτή τη φορά, στο επίκεντρο βρίσκεται ένας ηθοποιός.
Στο Jay Kelly, παρακολουθούμε τον διάσημο ηθοποιό Τζέι Κέλι και τον μάνατζέρ του, Ρον, να ξεκινούν ένα ξέφρενο και απρόσμενα βαθύ ταξίδι στην Ευρώπη. Καθ’ οδόν, οι δυο τους θα αναγκαστούν να αντιμετωπίσουν τις επιλογές του παρελθόντος, τις εύθραυστες σχέσεις με τα αγαπημένα τους πρόσωπα και την κληρονομιά που πρόκειται να αφήσουν πίσω τους.
Η κινηματογραφική πρεμιέρα της ταινίας έχει προγραμματιστεί για τις 14 Νοεμβρίου, ενώ η διάθεσή της στο Netflix αναμένεται να ξεκινήσει στις 5 Δεκεμβρίου.
7. Silent Friend, της Idiko Enyedi
Μία από τις πιο ιδιαίτερες και προς το παρόν με ελάχιστη προσοχή πάνω της, ταινίες που πρόκειται να κάνουν πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας, είναι αυτή της Idiko Enyedi. Η σκηνοθέτιδα του απόλυτα αντρεπτικού “On Body and Soul”, ενώνει τις δυνάμεις της με τους Tony Leung και Léa Seydoux για το “Silent Friend”.
Προς το παρόν, δεν έχει ανακοινωθεί επίσημη ημερομηνία για την παγκόσμια κυκλοφορία της ταινίας.
8. The Smashing Machine, Benny Safdie | Αμερικανική πάλη στο Φεστιβάλ της Βενετίας
Για πρώτη φορά σε σόλο σκηνοθετική δουλειά, ο Benny Safdie τοποθετεί μπροστά από την κάμερά του τον, ίσως σύγχρονο Arnold Schwarzenegger, Dwayne Johnson (The Rock), για να αφηγηθεί την αξέχαστη ιστορία του θρύλου του UFC, Mark Kerr.
Στο The Smashing Machine, παρακολουθούμε τον επαγγελματία παλαιστή Mark Kerr να παλεύει, όχι μόνο μέσα στο ρινγκ, αλλά και με τις εξαρτήσεις, την ανάγκη για νίκη και τον έρωτα, τη στιγμή που βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του.
Η παγκόσμια κινηματογραφική κυκλοφορία του The Smashing Machine έχει προγραμματιστεί για τις 3 Οκτωβρίου.
9. A House of Dynamite, Kathryn Bigelow
Μια ακόμη γυναίκα δημιουργός που αναμένεται να μάς απασχολήσει έντονα στο φετινό Φεστιβάλ Βενετίας είναι η Kathryn Bigelow, η σκηνοθέτιδα του αξεπέραστου heist movie Point Break. Αυτή τη φορά επιστρέφει με ένα concept που, παρότι έχει επανειλημμένα ανακυκλωθεί στη μεγάλη οθόνη μέσα από διάφορες παραλλαγές, αποκτά ξανά ιδιαίτερη επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες.
Στο “A House of Dynamite”, όταν ένας πύραυλος αγνώστου προέλευσης εκτοξεύεται κατά των Ηνωμένων Πολιτειών, ξεκινά ένας αγώνας με τον χρόνο για την ταυτοποίηση του ενόχου και τη λήψη κρίσιμων αποφάσεων για την αντίδραση.
Προς το παρόν, φαίνεται πως η ταινία θα κυκλοφορήσει απευθείας στο Netflix, χωρίς να προβλέπεται διανομή στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.
10. The Wizzard of Kremlin, του Olivier Assayas | Το πολιτικό θρίλερ του Φεστιβάλ της Βενετίας
Πολλοί Ευρωπαίοι σκηνοθέτες, όταν επιχειρούν τη μετάβασή τους στο αγγλόφωνο σινεμά, δυσκολεύονται να διατηρήσουν την καλλιτεχνική τους ταυτότητα. Συχνά υπονομεύονται θεματικές και αλλοιώνεται η αφήγηση στη «μετάφραση». Ο Olivier Assayas, ωστόσο, δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Το έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι μπορεί να κινηθεί με άνεση ανάμεσα σε κινηματογραφικές γλώσσες χωρίς να χάνεται.
Στη νέα του ταινία, μας μεταφέρει στη Ρωσία των αρχών της δεκαετίας του ’90, αμέσως μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Σε έναν κόσμο που υπόσχεται ελευθερία, αλλά φλερτάρει με το χάος, παρακολουθούμε την ιστορία του Βαντίμ Μπαράνοφ, ενός νεαρού καλλιτέχνη που μετατρέπεται σε τηλεοπτικό παραγωγό και καταλήγει, απρόσμενα, να γίνει ο επικοινωνιακός σύμβουλος ενός ανερχόμενου στελέχους της FSB (πρώην KGB), του Βλαντίμιρ Πούτιν.
Προς το παρόν, έχει ανακοινωθεί μόνο η κυκλοφορία της ταινίας στη Γαλλία για τις 26 Νοεμβρίου, ενώ δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες σχετικά με την πρεμιέρα της στις ελληνικές αίθουσες.