Ο ογκόλιθος Sidney Lumet αποτελεί έναν εξαιρετικά παραγωγικό δημιουργό, με τις ταινίες του να κοσμούν την παγκόσμια ταινιοθήκη και το όνομα του να αντηχεί στην αιωνιότητα. Περίφημος στο να καταπιάνεται με μια μεγάλη παλέτα ειδών, είναι απορίας άξιον, το πώς τα φέρνει εις πέρας κάθε φορά με αριστουργηματικό τρόπο. Αρέσκεται -χωρίς την χρήση μανιέρας- στο να σχολιάζει τα κακώς κείμενα που άπτονται της κοινωνίας και είναι γνωστό τοις πάσι ότι αποσπάει πάντα τις καλύτερες δυνατές ερμηνείες, στην πλειάδα των ηθοποιών που συμμετέχουν στις ταινίες του. Αυτή τη φορά στο «The Verdict» (στα ελληνικά «Η ετυμηγορία»), ενορχηστρώνει ένα -γνώριμο για αυτόν- δικαστικό δράμα διαφθoράς και ένα προσωπικό οδoιπορικό εξιλέωσης με σκηνοθετική φειδώ και σεναριακή ακρίβεια, σε αγαστή συνεργασία με τον εξαιρετικό Paul Newman που με την πληθωρική παρουσία του ακτινοβολεί.

Ένας ξοφλημένος αλκοολικός δικηγόρος βυθισμένος σε επαγγελματικό και προσωπικό ναδίρ, επιστρέφει εκ νέου στην ενεργό δράση αναλαμβάνοντας την υπόθεση μιας γυναίκας που βρίσκεται σε κώμα, εξαιτίας ενός εγκληματικού ιατρικού λάθους. Ο Φράνκι θα αναμετρηθεί με τον βόρβορο της δικαστικής εξουσίας και με τα ύπουλα συμφέροντα των ασφαλιστικών εταιρειών, καθώς είναι πεπεισμένος ότι πρόκειται για σκόπιμη συγκάλυψη μεταξύ τους και απόπειρα απόκρυψης του συμβάντος.
Ο Φράνκι (Paul Newman), βρίσκεται σε μια χαλεπή περίοδο επαγγελματικής στασιμότητας και προσωπικής ερήμωσης. Με το εισαγωγικό πλάνο μέσω της οπτικής του αφήγησης, αντλούμε προσφυώς τις ωφέλιμες πληροφορίες για την βαλτωμένη του ζωή, παραγκωνισμένος στην άκρη ενός παρακμιακού μπαρ να καπνίζει και να πίνει μανιωδώς στο ημίφως, παίζοντας μοναχός του φλιπεράκι. Προσφάτως θύμα αποπομπής από τον δικηγορικό σύλλογο εξαιτίας μιας προηγούμενης υπόθεσης που τον έχει στιγματίσει επαγγελματικά, ζει στο μέσο ζωής και θανάτου, τη στιγμή που ένας συνάδελφος του δίνει να αναλάβει μια φαινομενικά απλοϊκή υπόθεση που θα αναπτερώσει το ηθικό του και θα τον επαναφέρει στην κανονικότητα. Ο Φράνκι διαπιστώνει ότι το περιστατικό που εξετάζει κρύβει πολλά μυστικά διαφθοράς και η στοιχειοθέτηση της υπόθεσης απαιτεί κολύμπι σε βαθιά και επικίνδυνα νερά, αλλά θα αδράξει την ευκαιρία μαζί με την διαλεύκανση της ιστορίας να πάρει και πάλι την ζωή στα χέρια του αποδίδοντας δικαιοσύνη στο θύμα που εκπροσωπεί και ταυτόχρονα να αποκαταστήσει και ο ίδιος το όνομα του. Έπειτα από την απόπειρα εξαγοράς του ίδιου και της οικογένειας του θύματος με ένα υπέρογκο ποσό που θα εξασφάλιζε αυτόν και τον εντολέα του δια βίου ώστε να αποφευχθεί η δίκη και να μη δημοσιοποιηθεί η υπόθεση, εκείνος αυτενεργώντας -χωρίς την συγκατάθεση των πελατών του- αρνείται τον δελεαστικό διακανονισμό. Η οικογένεια υπό τον φόβο μιας επικείμενης σκληρής δικαστικής διαμάχης με τις εταιρείες κολοσσούς και μια χορεία δικηγόρων να τις εκπροσωπούν, απογοητεύεται από τον Φράνκι και τον κατηγορεί για σφαλερή εκτίμηση της διαπραγμάτευσης. Η υπόθεση οδηγείται τελικά ολοταχώς στην δικαστική αίθουσα, με τον πρωταγωνιστή να καλείται να αντιμετωπίσει μόνος του τα θηρία…

Η ταινία («The Verdict») σχολιάζει με δηκτικό τρόπο την παθογένεια του θεσμού της Δικαιοσύνης η οποία ενώ βρίσκεται σε νευραλγικές θέσεις ισχύος, αυτή… περί άλλα τυρβάζει. Ένα διεφθαρμένο σύστημα έμπλεο φαυλότητας προσπαθεί να ανακόψει τις προσπάθειες του αντιρρησία δικηγόρου που αποτολμάει να βρει την αλήθεια, σε μια υπόθεση που τελικά μοιάζει χαμένη. Μια εξουσία η οποία βρίσκεται σε σκοτεινή σύμπραξη με ύπουλες ασφαλιστικές που ασχημονούν ενάντια στην αθώα οικογένεια μέσω απειλών και εξαγορών προκειμένου να αποσιωπήσουν το περιστατικό, εκμηδενίζοντας κάθε ευκαιρία υπεράσπισης από τον δικηγόρο της. O πρωταγωνιστής δρομολογεί μια προσωπική (πρώτα) και συλλογική (έπειτα) σταυροφορία, που είτε θα τον λυτρώσει είτε θα τον καταβαραθρώσει τελειωτικά. Επιχειρώντας να βάλει σε τάξη την υπόθεση με διαδοχικές μαρτυρίες και αποδείξεις να έρχονται στο φως σταδιακά, επανακτεί παράλληλα την ίδια του την ζωή που από πλήρη αναρχία μπαίνει σιγά σιγά σε υγιή τάξη. Αρχίζει να εμπιστεύεται και να τον εμπιστεύονται, διατεθειμένος να φτάσει την υπόθεση που έχει αναλάβει στα άκρα σαν ένα προσωπικό στοίχημα με τον εαυτό του, αποφασισμένος να υπερπηδήσει τα εμπόδια που ορθώνονται στο διάβα του ακόμα και αν αυτό αποβή μοιραίο για την ζωή του.

Με σχολαστικότητα στην πλανοθεσία αφήνοντας τις εικόνες από μόνες τους να διατρανώσουν την παρουσία τους, ο μάστορας Sindey Lumet ποντάρει στην οπτική αφήγηση, στην οικονομία των σκηνών και στην τοποθέτηση της κάμερας άλλοτε αποστασιοποιημένη από τον πρωταγωνιστή (Paul Newman) σε πλάνα μακράς διαρκείας που οξύνουν την αγωνία και άλλοτε σε γεμάτα κοντινά κάδρα που εκμαιεύουν από τον ηθοποιό τις κατάλληλες εκφράσεις ανάλογα με τις συναισθηματικές ανάγκες της εκάστοτε σκηνής. Ο Paul Newman ανταποκρίνεται έξοχα στο ρόλο του αντισταθμίζοντας το δράμα με το χιούμορ, παραμένοντας συνεπής στην ερμηνεία του με διακριτικότητα χωρίς υπερβολές και εξτραβαγκάντσες, δικαιώνοντας τον σκηνοθέτη με τον καλύτερο τρόπο και καθιστώντας την ταινία «The Verdict», ένα από τα καλύτερα δικαστικά δράματα όλων των εποχών.
Δείτε εδώ το trailer της ταινίας «The Verdict» :