Πριν λίγες μέρες, ο ευρηματικός και ανεπανάληπτος σκηνοθέτης William Friedkin ανακοινώθηκε νεκρός. Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή στη ζωή και την καριέρα του, μαζί με τον ίδιο αποχαιρετούμε ταυτόχρονα και μια κινηματογραφική εποχή που δεν θα ξαναϋπάρξει. Λίγο πριν την κυκλοφορία του remake της σοκαριστικής ταινίας «Exorcist», λέμε ένα γλυκόπικρο αντίο στον μεγαλουργό Friedkin, που με τον θάνατό του σηματοδοτεί και το τέλος μιας εποχής…
Ολοφάνερα λάτρης του κλασικού κινηματογράφου σε κάθε του σκηνοθετική στιγμή, ο ιδιαιτέρως διάσημος για τις ταινίες «Exorcist», «To Live and Die in L.A.» και «French Connection» και βραβευμένος, Friedkin, κατάφερε να γράψει την δική του ιστορία στο σινεμά με μια τολμηρή σκηνοθετική οπτική, ένα αξιοζήλευτο σκηνοθετικό στιλ με τεχνικές που θα ζήλευαν και οι σημερινοί δημιουργοί παρά την πληθώρα τεχνολογικών επιλογών που διαθέτουν και έργα που μπορούν δίχως υπερβολές να χαρακτηριστούν, ένα προς ένα, αριστουργήματα. Παρακάτω θυμόμαστε πέντε από τις σημαντικότερες ταινίες του μεταξύ των δεκαετιών του ‘70 και του ‘80.
The French Connection (1971)
Πριν από την παγκόσμια επιτυχία του «Exorcist» το ΄73, ο Friedkin έπλασε… το «French Connection» (στα Ελληνικά: «Ο Άνθρωπος από τη Γαλλία»)! Πρόκειται για ένα από τα πρώτα του αριστουργήματα με το οποίο κέρδισε για παρθενική φορά και ολοκληρωτικά την πλήρη προσοχή των Όσκαρ, σαρώνοντας συνολικά οκτώ υποψηφιότητες για Καλύτερη Ταινία, Καλύτερο Σκηνοθέτη και Καλύτερο Ηθοποιό (Gene Hackman), μεταξύ άλλων. Η κάμερα του Friedkin «χτενίζει» τους δρόμους της Νέας Υόρκης και σαν σίφουνας μεταφέρεται στην όμορφη Μασσαλία και πάλι πίσω. Οι αρχές κυνηγούν μια σπείρα διακινητών ηρωίνης από τη Γαλλία, ενώ η αληθινή περιπέτεια ξεκινά έπειτα τον θάνατο ενός αστυνομικού, που είναι ουσιαστικά και η αρχή του τέλους. Ένα από τα πιο άγρια κυνηγητά στην ιστορία του αμερικάνικου κινηματογράφου, απεικονίζεται στον φακό του αείμνηστου δημιουργού σε ένα γκανγκστερικό θρίλερ που έγραψε ιστορία.
The Exorcist (1973)
Την χρονιά του ‘73, έρχεται η διασημότερη ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη και μια από τις πρώτες του δουλειές στο είδος του τρομακτικού που δικαίως κατέκτησε την φήμη μιας ταινίας «σταθμού» για τα έργα τρόμου και όχι μόνο. Μια λαμπερή ηθοποιός έρχεται αντιμέτωπη με την χαμένη της πίστη όσο το «Κακό» έχει εισβάλλει απρόοπτα στο σώμα της έφηβης κόρης της. Η νεαρή Regan, θύμα ενός ανίκητου εχθρού, ύστερα από ποικίλες προσπάθειες να απελευθερωθεί από τα δεσμά του δαίμονα Pazuzu που κατοικεί πλέον μόνιμα στο κορμί της, τελικά αφήνεται στα χέρια των ειδικών και συγκεκριμένα ενός Καθολικού Ιερέα που έχει κινήσει γη και ουρανό για να δώσει τέλος στον εφιάλτη που τώρα «χτύπησε» μια τυχαία πόρτα στην περιοχή του Georgetown.
Sorcerer (1977)
Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Georges Arnaud, «Le Salaire de la peur», το «Sorcerer» του ‘77 («Το μεροκάματο του φόβου») ακολουθεί την ιστορία τεσσάρων απόκληρων των οποίων οι δρόμοι συναντιούνται κάπου στη Νότια Αμερική. Υπό αντίξοες συνθήκες, οι τέσσερις ήρωες, προερχόμενοι από διαφορετικές προηγούμενες ζωές, υποβάλλονται σε μια άκρως απαιτητική ανάθεση κατά την οποία οφείλουν να μεταφέρουν νιτρογλυκερίνη, στην κυριολεξία, στη μέση του απόλυτου τίποτα. Εν προκειμένω, η δυσοίωνη περιπέτεια λαμβάνει χώρα στην αχανή ζούγκλα, σε κακοτράχαλους δρόμους όπου το παραμικρό λάθος πληρώνεται αδρά. Εδώ, ο Friedkin άφησε την υπογραφή και την σημαδιακή συμβολή του στο εγχώριο και εν γένει στο παγκόσμιο σινεμά, με ένα ακόμη εγχείρημα που δεν θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα υπό κανενός άλλου την επίβλεψη.
Cruising (1980)
Ο Al Pacino ενσαρκώνει έναν μυστικό αστυνομικό που αναλαμβάνει την υπόθεση μιας σειράς μακάβριων επιθέσεων ομοφυλόφιλων αντρών από άγνωστο θύτη. Φυσικά, η υπόθεση θα πέσει εξ’ ολοκλήρου στα χέρια του, όταν ο ίδιος θα αναγκαστεί να εισχωρήσει στου «λύκου τα δόντια» της σκληρής νύχτας, εμπλεκόμενος σε ακραίες καταστάσεις που πολλές φορές θα φέρουν την σωματική του ακεραιότητα σε κίνδυνο. Για άλλη μια φορά, τολμηρός και αήττητος, ο Friedkin δεν σταματά πουθενά προκειμένου να αντικατοπτρίσει την διαφθορά στο μεγαλείο της, με διάχυτο μυστήριο και ανατρεπτικές στιγμές που κατατάσσουν το εν λόγω έργο στα ύψη των λιστών με ιστορικής σημασίας διαμάντια που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας του αμερικάνικου σινεμά.
To Live and Die in L.A. (1985)
Δύο μυστικοί πράκτορες οδεύουν προς την επόμενη μεγάλη τους δουλειά στον κόσμο της πλαστογραφίας. Το δίδυμο χωρίζεται όταν ο ένας δολοφονείται και ο δεύτερος προχωρά μόνος προς την εκδίκηση με σκοπό να «ξεγυμνώσει» τον αδίστακτο δολοφόνο του συνεταίρου του. Το καστ συμπεριλαμβάνει ονόματα όπως Dean Stockwell, John Turturro αλλά και Willem Dafoe σε μια από τις εμβληματικότερες ερμηνείες της πολυετούς καριέρας του. Το πλέον χαρακτηριστικό φιλμ του Friedkin, περιέχει μια από τις πιο εντυπωσιακές σκηνές κυνηγητού (μετά το «French Connection»), επιβεβαιώνοντας εκ νέου την έφεσή του στη δράση και την αδυναμία του στις ιστορίες εγκλήματος και διαφθοράς, σε μια ακόμη διεξοδική ματιά του αστυνομικού θεσμού.