Κολοσσαίο: το στολίδι της Ρώμης

Κολοσσαίο
Πηγή εικόνας: wikipedia

Το Κολοσσαίο είναι αναμφισβήτητα  ένα από τα πιο εντυπωσιακά κτήρια στην Ρώμη. Αρχικά ονομάστηκε «Φλαβιανό Αμφιθέατρο», από το οικογενειακό όνομα του Βεσπασιανού. Το όνομα κολοσσαίο το πήρε από το άγαλμα του Νέρωνα (θεού του Ήλιου), το οποίο βρίσκονταν στο εξωτερικό του.

Άρχισε να κατασκευάζεται το 72 μ.Χ., όπου εργάστηκαν χιλιάδες Ιουδαίοι αιχμάλωτοι. Το 80 μ.Χ. πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια στο Κολοσσαίο, με αγώνες που διήρκεσαν συνολικά 100 ημέρες!

Κατάλευκο καλύπτεται με μάρμαρα και στολισμένο με κολώνες και αγάλματα.χωριζόταν από τις κερκίδες. Στο κέντρο του υπήρχε η αρένα καλυμμένη με άμμο. Ο μεγάλος άξονας είχε τέσσερις ορόφους με τρεις αψίδες/ θύρες όλες αριθμημένες.και τον τελευταίο με παράθυρα. Ο αριθμός  των θυρών αντιστοιχούσε στον αριθμό πάνω στην κάρτα εισόδου του θεατή και οδηγούσαν σε ένα χώρο περιπάτου για τους θεατές και από εκεί, είτε απευθείας είτε μέσω εσωτερικών διαδρόμων, στα κλιμακοστάσια και στους 160 επικλινείς διαδρόμου, που έφερναν τον επισκέπτη στα διαζώματα των κερκίδων. Έχει μήκος 188 μέτρα, ο μικρότερος άξονας φτάνει τα 156 μέτρα και ο εξωτερικός του τοίχος υψώνεται σχεδόν 50 μέτρα από το έδαφος. Αποτελείται από 80 θολωτές εισόδους που επέτρεπαν την είσοδο σε 50.000 θεατές!

Για να χτιστεί χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 100.000 κυβικά μέτρα ασβεστό-λιθου, ενώ οι μεταλλικοί σύνδεσμοι που συγκρατούσαν τους ογκόλιθους πρέπει να ζύγιζαν πάνω από 300 τόνους.Κατασκευασμένο από σκυρόδεμα και περισσότερους από 700.000 τόνους πέτρας.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Το μνημείο είχε και στέγαστρο, ένα κάλυμμα πάνω από την πιο υπερυψωμένη περιοχή θέσεων για να προσφέρει σκιά. Αποτελείται από τρεις επάλληλα τοποθετημένες σειρές 80 αψίδων, που ενώνονται με εντοιχισμένους ημικίονες, και από ένα τέταρτο πάτωμα που διαιρείται σε κόγχες με παραστάδες στην ίδια ευθεία με τους κίονες. Ορισμένες από τις κόγχες αρχικά ήταν διακοσμημένες με χάλκινες ασπίδες, ενώ άλλες επέτρεπαν να περάσει το φως μέσα από ορθογώνια παράθυρα.

Κάτω από την πλατεία, διαμορφώνονται υπηρεσιακοί διάδρομοι, αποθήκες, αποδυτήρια και χώροι φύλαξης για τα θηρία.καθώς και οι μηχανικές συσκευές του κτηρίου, οι οποίες μπορούσαν να ανεβάζουν τα ζώα στην αρένα.

Ο Βεσπασιανός άρχισε το έργο για να αυξάνει τη φήμη του, με καθημερινούς αγώνες με ελεύθερη είσοδο μεταξύ μονομάχων ή μονομάχων και άγριων ζώων.

Οι αγώνες διαρκούσαν μία μέρα ή και περισσότερες. Ξεκινούσαν με κωμικές πράξεις και εξωτικά ζώα, και ολοκληρώνονταν με τις μονομαχίες μεταξύ ζώων και μονομάχων, ή μόνο μεταξύ μονομάχων.

Advertising

Τα πρωινά λάμβαναν χώρα το κυνήγι και η θανάτωση των άγριων ζώων και η αρένα μετατρέπονταν σε ανάλογο σκηνικό σύμφωνα με το σενάριο, φυτά, δέντρα, λίμνες, έρημο.

Το μεσημέρι τακτοποιούσαν και καθάριζαν την αρένα και εκτελούνταν θανατικές ποινές με απόφαση δικαστηρίου και για έμφαση χρησιμοποιούσαν άγρια ζώα.

Τέλος ο απόγευμα διοργανώνονταν οι μονομαχίες. Οι μονομάχοι έρχονταν από διπλανό στρατόπεδο, το οποίο συνδέονταν με το αμφιθέατρο. Οι νεκροί κατά τη διάρκεια των αγώνων μεταφέρονταν εκτός αρένας από υπηρέτες μεταμφιεσμένους σε θεούς. Οι ηττημένοι εξαρτώνται από την απόφαση του λαού σωτηρία ή θάνατος.

Η είσοδος στο Κολοσσαίο ήταν δωρεάν και οι κερκίδες χωρίζονταν σε 6 τομείς ανάλογα με την κοινωνική τάξη:

Advertising

Στο πιο χαμηλό βάθρο ο αυτοκράτορας με το στενό του κύκλο, στο δεύτερο οι πατρίκιοι, στο τρίτο οι φιλοξενούμενοι της αυτοκρατορίας και οι ευγενείς, στον τέταρτο οι πληβείες άντρες, στον πέμπτο οι πληβείες, ενώ στον τελευταίο στέκονταν όρθιοι οι κατώτατοι της κοινωνικής τάξης.

Κολοσσαίο
Εσωτερικό αψίδων / θυρών. Πηγή εικόνας: artic.gr

Ο στίβος είχε, δύο άξονες μήκους 86 και 54 μέτρων, οι οποίοι περιέκλειαν μια επιφάνεια 3.600 τ.μ. Η επιφάνεια αυτή περικλείονταν με ένα μεταλλικό κιγκλίδωμα, που απείχε 4 μέτρα από τα θεμέλια του podium και προφύλασσε το κοινό από την λύσσα των αγρίων θηρίων που εξαπέλυαν στον στίβο.

Οι μονομάχοι ήταν αιχμάλωτοι πολέμου ή δούλοι.Ενώ οι μονομάχοι έμπαιναν από τις αψίδες του μεγάλου άξονα του κτηρίου, τα θηρία είχαν οδηγηθεί από πριν στα υπόγεια του στίβου. Τα υπόγεια ήταν εξοπλισμένα με σύστημα αγωγών που επέτρεπε να πλημμυρίσουν τον στίβο και να μεταβάλουν το αμφιθέατρο σε τόπο ναυμαχίας, διέθεταν ειδικά κλουβιά όπου έκλειναν τα ζώα πριν τα οδηγήσουν στον στίβο, αλλά και ολόκληρο σύστημα κεκλιμένων επιπέδων και ανελκυστήρων για τη μεταφορά των ζώων.

Ήταν απαραίτητο να υπάρχει μια ποικιλία στις μορφές των αγώνων γι’ αυτό οι μονομάχοι είχαν εξασκηθεί έτσι,ώστε να μπορούν να αγωνίζονται πάνω στο νερό των «ναυμαχιών», καθώς και πάνω στο στερεό χώμα. 

Advertising

Έτσι οι μονομαχίες απετέλεσαν το ευνοούμενο θέαμα του αυτοκράτορα. Ως την εποχή του Καίσαρα, οι δημιουργοί και οι θιασώτες χρησιμοποιούσαν τους ιπποδρόμους ή ύψωναν βιαστικά κερκίδες στο Φόρουμ και τις γκρέμιζαν την επομένη.

Μονομάχοι εναντίον άγριων ζώων. Πηγή εικόνας: artic.gr

 

Μονομάχος εναντίων άλλων μονομάχων. Πηγή εικόνας: artic.gr

 

Πηγές:

https://artic.gr/kolossaio-to-arxitektoniko-megaleio-tou-romaikou-amfitheatrou/

Κολοσσαίο: 8+1 πράγματα που δεν γνωρίζατε για το ιστορικό μνημείο!

Advertising


https://www.historical-quest.com/108-archive/arxaia-istoria/580-colloseum.html
https://www.rome-info.gr/2016/02/colosseo-romi.html
https://www.romeingreek.eu/?p=4391

Περισσότερα από τη στήλη: Design

Design

Το Roof House των Tamada & Wakimoto: Η στέγη ως συνδετικός κρίκος ανθρώπου και τοπίου

Το Roof House είναι μία κατοικία στην Ιαπωνία, η οποία φέρνει τη στέγη στο προσκήνιο…

Design

Candlelight Concert: Στο ημίφως των εγχόρδων

Το παγκόσμιο φαινόμενο που σαγήνεψε τις πέντε ηπείρους, περισσότερες από 100 πόλεις και πάνω από…

Design

Μία κινέζικη ομπρέλα στην Μπιενάλε της Βενετίας

Μία από τις σημαντικότερες διεθνής οργανώσεις στον χώρο της αρχιτεκτονικής είναι η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής στην…

Design

Αντισεισμικές κατοικίες: Η λύση από την Ιαπωνία… αιωρείται

Η Ιαπωνία είναι μία από τις πιο σεισμικά ενεργές χώρες στον κόσμο, καθώς βρίσκεται στην…

Design

Cube Houses

Ας ξεκινήσουμε με μια απλή, αλλά όχι τόσο συνηθισμένη ερώτηση: Θα μένατε ποτέ μέσα σε…

Design

Η πυραμίδα των Τιράνων

Ανοίγοντας το 1988, η Πυραμίδα των Τιράνων της Αλβανίας λειτούργησε ως μουσείο για την κληρονομιά…

Design

Φυτά εσωτερικού χώρου: Ποιο να επιλέξετε

Τα φυτά εσωτερικού χώρου είναι κάτι περισσότερο από απλά διακοσμητικά στοιχεία. Με την αυξανόμενη δημοτικότητά…

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων Οι επαναλαμβανόμενες

Misericordia: Μια βόμβα κάτω από το τραπέζι

Ο Alain Guiraudie δεν είναι ένας τυχαίος σκηνοθέτης στη σύγχρονη