Μεγαλώνοντας, συνειδητοποιώ ότι όλο και περισσότεροι ενήλικες δεν “πολύ-γουστάρουν” τις γιορτές γιατί μάλλον το μόνο που μένει μετά είναι 2-3 παραπανίσια κιλά ή γιατί δημιουργούνται τα καθιερωμένα καυγαδάκια γύρω απ το γιορτινό τραπέζι ή ακόμα χειρότερα γιατί περιμένουν εκείνο το πολυπόθητο δώρο απ τον Άγιο Βασίλη που δεν έφτασε κάτω από το δέντρο τους. Η μαγεία και η χρυσόσκονη των Χριστουγέννων φαίνεται πως έφυγε μαζί με τις δεκαπενθήμερες διακοπές των σχολικών χρόνων. Μήπως, όμως δεν έχουν και πολύ άδικο οι “haters” των Χριστουγέννων;
Αρχικά, τα ψώνια, τα πολλά ψώνια, τα πάρα πολλά ψώνια που ΠΡΕΠΕΙ να γίνουν για το γιορτινό τραπέζι, για τους συγγενείς και φίλους και ο χρόνος που πρέπει να αφιερώσει ο καθένας από εμάς για να κάνει όλους του υπόλοιπους χαρούμενους. Πολλοί αργοπορημένοι βγαίνουν ακόμα και την τελευταία στιγμή για τα απαραίτητα-καθιερωμένα ψώνια και όλοι βρίσκονται σε ένα mood ευχάριστης προσμονής και αδημονίας, περιμένοντας στις ουρές των ταμείων να αγοράσουν πράγματα που τελικά θα μετανοιώσουν γιατί έπεσαν και αυτοί στην καταναλωτική παγίδα.
Το marketing φοράει τα γιορτινά του και εμείς ως πιστοί του δούλοι τρέχουμε να προλάβουμε, ούτε εμείς οι ίδιοι ξέρουμε τι ακριβώς, μάλλον δώρα που θα δείξουν τα συναισθήματα μας και την αγάπη στα αγαπημένα μας πρόσωπα. Οι εορταστικές διαφημίσεις φροντίζουν να σε βάλουν από νωρίς στο κλίμα των εορτών με τις αντίστοιχες προτάσεις για δώρα υπερπαραγωγές, προσφορές και επιλογές που θα ικανοποιήσουν όλες τις απαιτήσεις. Τα Χριστούγεννα, ισχυρίζονται κάποιοι, είναι γιορτή χαράς και ευημερίας. Ας προσθέσουμε και λίγο από υποκρισία, ψέμα και αρκετή δόση γκλαμουριάς και είμαστε έτοιμοι για το ρεβεγιόν.
Επίσης, η υπερβολική διακόσμηση, η ματαιότητα και υποκρισία να στολίζεται και να φωταγωγείται οτιδήποτε από τα καταστήματα, τους δρόμους, τις γειτονιές μέχρι το σπιτάκι του σκύλου. Πολλά φωτάκια, γιρλάντες, κρεμασμένοι άγιοι βασίληδες, χιονάνθρωποι κλπ κάνουν την κατάσταση ακόμα πιο κακόγουστη και την αναζήτηση οφθαλμιάτρου άμεση ανάγκη.
Η φιλανθρωπία, γιατί «μέρα που είναι» ας βοηθήσουμε και τον άστεγο στο δρόμο έξω από το γραφείο μας γιατί όλες τις υπόλοιπες μάλλον δεν χρειάζεται την βοήθεια μας και κοιμάται στον δρόμο από άποψη. Αλλά ας το κάνουμε για να μπορούμε μετά να φάμε χωρίς τύψεις την γαλοπούλα, την πληθώρα αλμυρών και γλυκών και όλα τα υπόλοιπα του εορταστικού τραπεζιού.
Οι οικογενειακές συναθροίσεις που πρέπει αναγκαστικά να μιλήσεις με θειάδες και ξαδέρφια που δεν έχετε καμία επαφή όλο τον υπόλοιπο χρόνο και ξαφνικά πρέπει να πείτε και να μάθετε τα νέα τους. Πολλοί είναι αυτοί που ζουν έντονους καυγάδες με την οικογένεια τις ημέρες των γιορτών προσπαθώντας να έχουν πάντα μια καλή ατάκα σε περίπτωση πικρόχολου σχολίου. Χμμμ… λίγο υποκριτικό.
Όλοι χαίρονται, χαμογελάνε, πρέπει να βγουν για ρεβεγιόν στο τάδε club, που θα χορεύει ο ένας πάνω στον άλλον, πρέπει να πάνε για τριήμερο στο τάδε χιονοδρομικό, πρέπει να ανεβάσουν φώτο στα social media γιατί πρέπει να είναι “in”. Γιατί όλος αυτός ο χαμός; Μήπως τα Χριστούγεννα έχουν χάσει κατά πολύ την ταυτότητα και το βαθύτερο νόημα τους;
Τέλος, ίσως ο πιο ουσιαστικός λόγος. Η μοναξιά είναι εντονότερη την περίοδο των Χριστουγέννων και κάποιοι αισθάνονται πιο μελαγχολικοί από κάθε άλλη χρονική περίοδο, είτε γιατί έχουν χάσει κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο, είτε γιατί δεν έχουν ανθρώπους που θα ήθελαν στη ζωή τους.
Πολλές έρευνες έχουν γίνει γύρω από το συγκεκριμένο θέμα. Πιο συγκεκριμένα στη Γαλλία, φαίνεται ότι το 35% των πολιτών νοιώθουν τις γιορτινές μέρες σαν μία υποχρέωση, ενώ το 45% την περιγράφουν ως έναν κουραστικό μαραθώνιο. Ερευνητές από τη Δανία χρησιμοποίησαν τη μέθοδο της μαγνητικής τομογραφίας ώστε να αναζητήσουν πού «κρύβεται» το πνεύμα των Χριστουγέννων στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Οι εθελοντές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, στους λάτρεις και μη των Χριστουγέννων και μετά από ανάλυση που έγινε στα ερωτηματολόγια τους και στις εγκεφαλικές απεικονίσεις τους, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι από τους εθελοντές αγαπούσαν τα Χριστούγεννα παρουσίαζαν διαφορετική εγκεφαλική δραστηριότητα από τους υπόλοιπους εθελοντές. Στην πρώτη ομάδα παρατηρήθηκε αυξημένη νευρολογική δραστηριότητα σε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου, όταν οι εθελοντές κοιτούσαν τις χριστουγεννιάτικες εικόνες.
Διαβάζοντας κάποιος όλα τα παραπάνω εύκολα μπορεί να αναρωτηθεί «Ωραία, τι προτείνεις να κάνουμε;’». Θα έλεγα να φέρουμε λίγο από την ατμόσφαιρα και διάθεση των γιορτών και τις υπόλοιπες ημέρες του χρόνου. Να μην περιμένουμε να καλύψουμε κενά, να διορθώσουμε λάθη και παραλείψεις του υπόλοιπου χρόνου μέσα σε 48 ώρες. Εννοείται πως οι γιορτές μας βγάζουν από την μονοτονία, και την ρουτίνα της καθημερινότητας και είναι ευκαιρία να βρεθούμε με φίλους να φάμε να πιούμε και να διασκεδάσουμε. Άλλωστε το απαιτεί και το κλίμα των ημερών, σωστά;