Χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα στο σχολείο

9 Σεπτεμβρίου 2025
Πηγή εικόνας: Χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα στο σχολείο

Χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα στο σχολείο

Το παρόν άρθρο αφορά την προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο την πρώτη τους μέρα. Σκοπός είναι να αναδειχθούν οι τρόποι ώστε η εμπειρία της μετάβασης από το σπίτι στο σχολείο να συμβεί χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα, με την υποστήριξη των γονέων και των εκπαιδευτικών. Θα παρουσιαστούν επιστημονικά τεκμηριωμένες πρακτικές οι οποίες μειώνουν το άγχος, ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και βοηθούν κάθε παιδί να νιώσει αποδεκτό στο νέο του περιβάλλον.

Η σημασία της προσαρμογής την πρώτη μέρα στο σχολείο

“Η πρώτη μέρα δεν είναι μόνο το ξεκίνημα της σχολικής πορείας, αλλά και το ξεκίνημα μιας σχέσης εμπιστοσύνης.”

Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι ένα κρίσιμο βήμα στη ζωή του παιδιού. Αν η μετάβαση είναι επιτυχημένη, ενισχύεται η θετική στάση απέναντι στη μάθηση και καλλιεργούνται οι κοινωνικές δεξιότητες (Δαφέρμου, 2019). Όταν η εμπειρία βιώνεται χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα, το παιδί νοιώθει εμπιστοσύνη και ασφάλεια στο σχολικό περιβάλλον. Επιπλέον, η ποιότητα της πρώτης εμπειρίας επηρεάζει μακροπρόθεσμα τη σχολική προσαρμογή των παιδιών. Έρευνες δείχνουν ότι η θετική έναρξη μειώνει τις πιθανότητες σχολικής άρνησης και βελτιώνει την κοινωνική συμπεριφορά (Rimm-Kaufman & Pianta, 2000).

Πρακτικές στρατηγικές ομαλής προσαρμογής

Η προετοιμασία στο σπίτι

Η οικογένεια παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχημένη μετάβαση από το σπίτι στο σχολείο. Η εξοικείωση με τον χώρο του σχολείου, η ανάγνωση βιβλίων σχετικών με το σχολείο και οι συζητήσεις για τις νέες εμπειρίες, μειώνουν το άγχος του παιδιού (Fabian & Dunlop, 2007).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Επιπλέον, η σταδιακή εισαγωγή σε σχολικές ρουτίνες, όπως το πρωινό ξύπνημα ή η προετοιμασία της τσάντας, βοηθά το παιδί να αποκτήσει ένα αίσθημα ασφάλειας. Το παιχνίδι ρόλων στο σπίτι («παίζουμε σχολείο») δίνει στο παιδί την ευκαιρία στο παιδί να αναπαραστήσει την εμπειρία και να εκφράσει τα συναισθήματά του. Μέσα από τέτοιες δραστηριότητες, οι γονείς μπορούν να κατανοήσουν τους φόβους του παιδιού.

Ένα μεταβατικό αντικείμενο μπορεί να είναι χρήσιμο για τη μετάβαση στο σχολείο. Το μεταβατικό αντικείμενο μπορεί να εισαχθεί ήδη από το σπίτι. Ο γονέας μπορεί να πει: «Ο αρκούδος θα έρθει μαζί σου στο σχολείο», ενισχύοντας την ιδέα ότι το παιδί δεν θα είναι μόνο του.

Η συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών

Η επικοινωνία μεταξύ των γονέων και των εκπαιδευτικών είναι θεμελιώδης. Όταν οι γονείς μοιράζονται πληροφορίες για το παιδί (συνήθειες, φόβοι, ενδιαφέροντα), ο/η παιδαγωγός μπορεί να το υποστηρίξει καλύτερα.

Η ανοιχτή συνεργασία αποτρέπει τις παρεξηγήσεις και δίνει στο παιδί το μήνυμα ότι οι σημαντικοί ενήλικες της ζωής του συνεργάζονται. Έτσι, μειώνεται το άγχος του παιδιού και ενισχύεται η εμπιστοσύνη του.

Advertising

Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να ενθαρρύνει τους γονείς να χρησιμοποιούν το μεταβατικό αντικείμενο ως εργαλείο αυτονομίας. Για παράδειγμα, να αφήνουν οι γονείς το μεταβατικό αντικέιμενο σε συγκεκριμένο σημείο της τάξης ώστε το παιδί να το έχει κοντά του όταν το χρειάζεται. Επιπλέον, η συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες υποδοχής (π.χ., πρώτη συγκέντρωση γονέων–παιδιών) ενισχύει τη συνεργασία και διευκολύνει την προσαρμογή.

Η δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος

Το σχολείο οφείλει να αποτελεί έναν χώρο ασφάλειας και αποδοχής για τα παιδιά. Πράγματι, τα παιδιά προσαρμόζονται καλύτερα στο σχολικό τους περιβάλλον όταν γνωρίζουν ότι είναι καλοδεχούμενα και όταν τους δίνονται ξεκάθαροι κανόνες (Margetts, 2002). Ένα χαμόγελο, μια αγκαλιά και μια φιλική στάση μπορεί να κάνουν τη διαφορά. Πέραν αυτών, η δημιουργία δραστηριοτήτων συνεργασίας (παιχνίδια γνωριμίας ή ζωγραφιές σε ομάδες) βοηθά στην ανάπτυξη φιλικών σχέσεων και ενισχύει την κοινωνική ένταξη των παιδιών.

Σε αυτό το πλαίσιο, η τήρηση των καθημερινών ρουτίνων, όπως το πρωινό τραγούδι ή η ώρα συζήτησης, παρέχουν στα παιδιά μια δομή και προβλεψιμότητα. Επιπλέον, η ενσωμάτωση του μεταβατικού αντικειμένου στη ρουτίνα της τάξης (π.χ., να έχει το δικό του «σπιτάκι» σε ένα ράφι στη σχολική τάξη) δίνει στο παιδί το αίσθημα ότι το αγαπημένο του αντικείμενο είναι κι αυτό «μαθητής». Σταδιακά, η ανάγκη για το μεταβατικό αντικείμενο μειώνεται, καθώς αυξάνεται η αυτονομία του παιδιού στο σχολείο.

Ο χρόνος στο προαύλιο

“Το ελεύθερο παιχνίδι δεν είναι απουσία μάθησης· είναι η φυσικότερη μορφή της.”

Advertising

Πέραν των προαναφερόμενων, το παιχνίδι αποτελεί βασικό εργαλείο προσαρμογής. Μέσα από το παιχνίδι, τα παιδιά εκφράζουν συναισθήματά τους, κάνουν φίλους και νιώθουν χαρά. Το συνεργατικό παιχνίδι προάγει την κοινωνικοποίηση και μειώνει την ανασφάλεια (Broström, 2003).

Η παραμονή των παιδιών στον προαύλιο χώρο, ειδικά τις πρώτες ημέρες, έχει καθοριστική σημασία. Ο προαυλισμός επιτρέπει στο παιδί να εκτονώσει την ενέργειά του, να εξερευνήσει ελεύθερα και να γνωρίσει τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές του σε ένα λιγότερο τυπικό περιβάλλον. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να οργανώσουν την πρώτη εβδομάδα στο σχολείο ώστε τα παιδιά να περνούν περισσότερη ώρα στον προαύλιο χώρο. Σταδιακά, όσο το παιδί αρχίζει να αισθάνεται ασφαλές στο σχολείο, ο χρόνος στο προαύλιο μπορεί να μειωθεί.

Οι σχέσεις με τους συνομηλίκους

Οι σχέσεις με τους συνομηλίκους διαμορφώνουν την εμπειρία της προσαρμογής. Τα παιδιά τα οποία καταφέρνουν να κάνουν φίλους πιο γρήγορα, αισθάνονται λιγότερη μοναξιά και δείχνουν θετικότερη στάση προς το σχολείο. Επιπλέον, οι συνομήλικοι λειτουργούν ως «καθρέφτες» συμπεριφοράς, μέσα από τους οποίους τα παιδιά μαθαίνουν τους κανόνες της συνεργασίας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Η ύπαρξη φίλων από τις πρώτες μέρες στο σχολείο διευκολύνει τη συμμετοχή στις δραστηριότητες, μειώνει το άγχος και ενισχύει το αίσθημα ότι το σχολείο είναι ένα περιβάλλον αποδοχής και χαράς.

Advertising

Το πρόσωπο αναφοράς

Ένας από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες της ομαλής μετάβασης είναι η ύπαρξη ενός προσώπου αναφοράς. Για κάθε παιδί, αυτό το πρόσωπο μπορεί να είναι ο/η εκπαιδευτικός του. Το πρόσωπο αναφοράς είναι αυτό που θα υποδεχθεί το παιδί στο σχολείο, θα το υποστηρίξει με τη διαχείριση των δύσκολων συναισθημάτων του και θα το καθοδηγήσει σταδιακά στη συμμετοχή στις δραστηριότητες. Ο ρόλος του είναι ιδιαίτερα κρίσιμος για παιδιά με έντονο άγχος αποχωρισμού. Σε πολλές χώρες (όπως στη Σκανδιναβία) η πρακτική αυτή εφαρμόζεται συστηματικά και θεωρείται βασική προϋπόθεση για επιτυχημένη μετάβαση (Broström, 2003).

Η παρουσία ενός προσώπου αναφοράς ενδέχεται να μειώσει το άγχος του παιδιού τις πρώτες μέρες στο σχολείο, να δημιουργήσει μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί του και να βοηθήσει στην προσαρμογή του.

Το άγχος αποχωρισμού

Το άγχος αποχωρισμού των παιδιών από τους γονείς τους είναι συχνό φαινόμενο τις πρώτες μέρες της έναρξης του σχολείου. Εκδηλώνεται με κλάμα, άρνηση εισόδου στην τάξη ή προσκόλληση στον γονέα. Αν δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να οδηγήσει σε σχολική άρνηση (Murray, 2014).

Η χρήση του μεταβατικού αντικειμένου μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα ως εκ του ότι το παιδί αισθάνεται ότι έχει μαζί του ένα «κομμάτι» από το σπίτι, κάτι που το στηρίζει συναισθηματικά.

Advertising

Περαιτέρω, η δημιουργία μιας σύντομης, αλλά σταθερής ρουτίνας αποχαιρετισμού μπορεί να βοηθήσει και τους γονείς να μειώσουν το δικό τους άγχος.

Ένα φιλί, μια αγκαλιά και μια θετική φράση που επαναλαμβάνεται καθημερινά, λειτουργούν σαν μια τελετουργία που προσφέρει σιγουριά τόσο στο παιδί όσο και στους γονείς του.

Το άγχος της πρώτης μέρας στο σχολείο δεν αφορά μόνο τα παιδιά, αλλά και τους γονείς του. Ο αποχωρισμός συχνά συνοδεύεται από την ανησυχία των γονέων, τις ενοχές ή τον φόβο μήπως το παιδί τους δυσκολευτεί. Οι γονείς χρειάζεται να αναγνωρίσουν αυτά τα συναισθήματα και να τα διαχειριστούν με ψυχραιμία, ώστε να μην τα μεταδώσουν στο παιδί τους.

Οι γονείς χρειάζεται να θυμούνται ότι η δική τους ηρεμία αποτελεί πρότυπο για το παιδί· όταν οι γονείς αποχωρούν με χαμόγελο και εμπιστοσύνη, το παιδί μαθαίνει να αντιμετωπίζει τη νέα εμπειρία με θάρρος και αισιοδοξία.

Advertising

Πρακτικές οδηγίες για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς

Η θεωρία αναφέρει ότι η επιτυχής προσαρμογή δεν εξαρτάται μόνο από τις γενικές συνθήκες του σχολείου, αλλά και από τη συμπεριφορά και τη στάση των ενηλίκων που πλαισιώνουν το παιδί (Fabian & Dunlop, 2007· Rimm-Kaufman & Pianta, 2000). Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί είναι τα κύρια πρόσωπα τα οποία συνεργάζονται για να υποστηρίξουν το παιδί σε αυτό το κρίσιμο βήμα.

Πώς μπορούν πρακτικά να βοηθήσουν το παιδί να προσαρμοστεί στο σχολείο του οι γονείς και ο/η εκπαιδευτικός του; Οι πρακτικές οδηγίες που ακολουθούν βασίζονται στην επιστημονική τεκμηρίωση και την παιδαγωγική εμπειρία και στοχεύουν στο να διευκολύνουν την εμπειρία χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα στο σχολείο.

Πρακτικές οδηγίες για τους γονείς

  • Μιλήστε στο παιδί για την πρώτη μέρα και δώστε θετικά μηνύματα

  • Επιλέξτε μαζί του ένα μεταβατικό αντικείμενο (π.χ., ένα αγαπημένο παιχνίδι) που θα το συνοδεύσει στο σχολείο

    Advertising

  • Δημιουργήστε μικρές ρουτίνες προετοιμασίας (τσάντα, ύπνος, πρωινό ξύπνημα)

  • Χρησιμοποιήστε παιχνίδι ρόλων («παίζουμε σχολείο») για την προετοιμασία του παιδιού

  • Αποφύγετε παρατεταμένους αποχαιρετισμούς στην πόρτα του σχολείου

  • Επιβραβεύστε τα μικρά βήματα αυτονομίας με χαμόγελα και λόγια ενίσχυσης

    Advertising

  • Ενθαρρύνετε τις φιλίες με τα παιδιά και εκτός σχολείου

  • Προτρέψτε το παιδί να παίζει σε εξωτερικούς χώρους για την εκτόνωση της ενέργειάς του

  • Συζητήστε με τον/την παιδαγωγό για το πρόσωπο αναφοράς που θα υποστηρίξει το παιδί, &

  • Δείξτε εμπιστοσύνη στο σχολείο και στον/στην παιδαγωγό.

    Advertising

Πρακτικές οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς

  • Υποδεχθείτε το παιδί με χαμόγελο, θετική στάση και ενθάρρυνση

  • Δώστε τη δυνατότητα να έχει το μεταβατικό αντικείμενο κοντά του

  • Ενσωματώστε το μεταβατικό αντικείμενο στη ρουτίνα της τάξης (π.χ., «σπιτάκι»)

  • Οργανώστε δραστηριότητες γνωριμίας και συνεργατικά παιχνίδια

    Advertising

  • Ενημερώνετε τους γονείς καθημερινά, δίνοντά τους μια μικρή ανατροφοδότηση

  • Δημιουργήστε απλές και σταθερές ρουτίνες (τραγούδι καλημέρας, ώρα κύκλου)

  • Προσφέρετε ευκαιρίες για συνεργατικό παιχνίδι

  • Δώστε έμφαση στον προαυλισμό τις πρώτες εβδομάδες

    Advertising

  • Ορίστε ένα πρόσωπο αναφοράς για κάθε παιδί, &

  • Χρησιμοποιήστε τη θετική ενίσχυση για κάθε μικρό βήμα προς την προσαρμογή του παιδιού.

Συμπεράσματα

Η προσαρμογή χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα έχει σημαντικά οφέλη. Ενισχύει τη συναισθηματική ανθεκτικότητα, βελτιώνει την κοινωνική αλληλεπίδραση και προάγει τη θετική στάση προς τη μάθηση (Rimm-Kaufman & Pianta, 2000). Το παιδί το οποίο ξεκινά με μια θετική εμπειρία, αποκτά δεξιότητες διαχείρισης των αλλαγών που θα το συνοδεύουν και στα επόμενα μεταβατικά στάδια της ζωής του.

Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι μια στιγμή γεμάτη συγκίνηση. Με τις σωστές στρατηγικές μπορεί να γίνει μια εμπειρία χωρίς δάκρυα την πρώτη μέρα. Οι γονείς, με αγάπη και συνέπεια, και οι εκπαιδευτικοί, με υπομονή και φροντίδα, δημιουργούν το πλαίσιο για μια θετική σχολική πορεία.

Advertising

“Η μετάβαση γίνεται γέφυρα όταν χτίζεται με φροντίδα, υπομονή και συνεργασία.”

Η επιτυχία της πρώτης μέρας όμως δεν σταματά εκεί· αποτελεί θεμέλιο για τις μελλοντικές σχέσεις του παιδιού με τους συνομηλίκους του και τον ίδιο του τον εαυτό. Όσο περισσότερο καλλιεργείται η συνεργασία μεταξύ της οικογένειας και τους σχολείου, τόσο πιο ισχυρό γίνεται το αίσθημα ασφάλειας και αυτοπεποίθησης που θα συνοδεύουν το παιδί σε όλη του την εκπαιδευτική πορεία.

Βιβλιογραφία

Broström, S. (2003). Transition from kindergarten to school in Denmark: Building bridges. European Early Childhood Education Research Journal, 11(1), 17–26.

Δαφέρμου, Χ. (2019). Μετάβαση από το σπίτι στο νηπιαγωγείο: Θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις. Gutenberg.

Advertising

Fabian, H., & Dunlop, A. W. (2007). Outcomes of good practice in transition processes for children entering primary school. Early Childhood Research Quarterly, 22(3), 399–414. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.06.001

Margetts, K. (2002). Transition to school—Complexity and diversity. European Early Childhood Education Research Journal, 10(2), 103–114.

Murray, C. (2014). Separation anxiety in young children and school adjustment. Child and Adolescent Mental Health, 19(1), 50–56.

Rimm-Kaufman, S. E., & Pianta, R. C. (2000). An ecological perspective on the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(5), 491–511.

Advertising

Λεμονιά Λιώση
Παιδαγωγός Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, τη ΔΕΠΥ και τη Δυσλεξία. Μεταπτυχιακή ερευνήτρια στις Επιστήμες της Αγωγής Μέσω Καινοτόμων Τεχνολογιών και Βιοϊατρικών Προσεγγίσεων, με ενδιαφέρον για την ψυχική ευημερία των παιδιών, την καινοτομία στην εκπαίδευση και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών. Γράφω γιατί πιστεύω πως η παιδική ηλικία είναι το πιο σημαντικό κεφάλαιο της ζωής.

Περισσότερα από τη στήλη: Εκπαίδευση

Εκπαίδευση

Αρχές για Χαρισματικά Παιδιά

Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζονται κάποιες από τις βασικές αρχές για τα χαρισματικά παιδιά, με…

Εκπαίδευση

Η Ενεργητική Μάθηση και τα Οφέλη της

Η ενεργητική μάθηση και τα οφέλη της Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η ενεργητική μάθηση…

Εκπαίδευση

Ο Δημήτρης Λιαντίνης και η ars moriendi

    ‘‘Για την ροπή μου προς τον θάνατο που ήταν μία αποτυχία της βούλησης,…

Εκπαίδευση

Χάσμα στα μαθηματικά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Χάσμα στα μαθηματικά μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, αποτελεί μετάφραση και…

Εκπαίδευση

Πώς η ευημερία διαμορφώνει την ακαδημαϊκή επιτυχία;

Πώς η ευημερία διαμορφώνει την ακαδημαϊκή επιτυχία; Το παρόν άρθρο, με τίτλο Πώς η ευημερία…

Εκπαίδευση

Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης,…

Εκπαίδευση

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού

Η παιδαγωγική μεθοδολογία του βιολιού ή αλλιώς η μεθοδολογία της παιδαγωγικής βιολιστικής εργασίας, αποτέλεσε πεδίο…