Περί ποιητικής έμπνευσης

Η λογοκρατία της εποχής επιβάλλει εκλογίκευση των πάντων. Την ερμηνεία τους, την ταξινόμησή τους, την υπαγωγή τους σε νόμους καθολικούς. Όλα πρέπει να γίνουν αντικείμενο έρευνας, ακόμα κι όσα είναι πράγματι ανεπίδεχτα μιας τέτοιας αντικειμενοποίησης. Πάση θυσία να εξιχνιαστεί το μυστήριο, ν’ απογυμνωθεί, ν’ απαλλαχθούν τα πράγματα απ’ αυτό. Με λίγα λόγια ν’ αντικατασταθεί η μαγεία από μεγέθη μετρήσιμα κι απτά, καθημερινά, ευρισκόμενα στο επίπεδο της συνήθειας και του ορατού κόσμου. Όλα αυτά περί ποιητικής έμπνευσης.

ποιητική έμπνευση

Έτσι, κάποτε είχα διαβάσει για τις προσπάθειες επιστημόνων να εξηγήσουν τι είναι η καλλιτεχνική ευφυΐα, σε τι σύγκειται, από πού προκύπτει· μια προσπάθεια ανάλυσης του φαινομένου μέσω της ποσοτικοποιήσεώς του. Και το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών, οι αλλεπάλληλες αποτυχίες στην περιγραφή και ερμηνεία του φαινομένου. Θα πουν τότε ότι δεν ήρθε ακόμα η ώρα γιατί δεν βοηθάνε τα μέσα, η υπάρχουσα γνώση και μεταθέτουν την έρευνα κάπου σε μια απροσδιόριστη στιγμή στο μέλλον. Ίδια αποτυχία ερμηνείας και στην περίπτωση της ποιητικής έμπνευσης (που νομίζω ότι δεν διαφέρει απ’ την έμπνευση του χειροτέχνη ή του επιστήμονα καθώς η δημιουργία – οποιαδήποτε δημιουργία – είναι ποίηση και καλλιτεχνία). Εγώ θα ’λεγα ότι όταν σηκώνει η επιστήμη τα χέρια ψηλά, πιάνουν δουλειά οι ποιητές. Θέλω να πω ότι οι αρμοδιότεροι να μας μιλήσουν για την ποιητική έμπνευση είναι όσοι την έχουν δεχτεί, την έχουν νοιώσει.

Η μελέτη ενός κειμένου -για την κάθε μια ποιητική ιδιοσυγκρασία το σημείο εκκίνησης, το έναυσμα για δημιουργία μπορεί να είναι όχι μόνον το κείμενο αλλά κι η θέαση ενός τοπίου, μια μακρινή ανάμνηση που επανέρχεται για κάποιους λόγους, ένα άκουσμα κ.ά.- μπορεί σε κάποια στιγμή αδόκητη κι απρόβλεπτη (και γι’ αυτό θαυμαστή) να γεννήσει τον πρώτο εκείνο σπόρο που πέφτοντας μέσα μας συντελεί στη σύλληψη του ποιήματος. Εκείνη τη στιγμή νοιώθουμε κάτι το οικείο, το εντελώς δικό μας κάτω απ’ τις γραμμές του κειμένου. Τότε είναι που ξεχύνονται μέσα μας εικόνες μουσικές, ένας κόσμος ολόκληρος έτοιμος προς επεξεργασία. Όσο πιο σχετικές είναι οι εικόνες αυτές με μια εμμονή του ποιητή (μια σκέψη, μια ιδέα που τον απασχολεί καιρό κι επιθυμεί να την εκφράσει, μια προαίρεση που θέλει να πραγματωθεί, που αγωνιά να μορφοποιηθεί) τόσο περισσότερο μοιάζει αυτή η στιγμή με αποκάλυψη, τόσο καθαρότερα του φανερώνεται το ποίημα μέσα του.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Όπως Michelangelo είδε μέσα σ’ ένα τεράστιο κομμάτι μαρμάρου τον Δαυίδ πριν ακόμα τον σμιλέψει, όμοια και ο ποιητής βλέπει μες στο κείμενο το ποίημα που πρόκειται να γράψει. Η αίσθηση της πτώσης του ειρημένου σπόρου μέσα του την ώρα της ανάγνωσης, της οικειοποίησης του ποιητή με τις αναγιγνωσκόμενες γραμμές του κειμένου αποτελεί την ποιητική έμπνευση. Η ποιητική έμπνευση χρονικά χωράει σε μια στιγμή, τόσο φευγαλέα και πάντως τόσο σύντομη όσο χρειάζεται για να γίνει αισθητή. Νάναι όσο τ’ ανοιγόκλεισμα του βλεφάρου, όσο παίρνει το αναποδογύρισμα της τύχης του ανθρώπου που ο αρχαίος ποιητής το προσδιόρισε χρονικά ίσαμε το χτύπημα των φτερών μιας μύγας; Δεν έχει σημασία. Σημασία έχει που ο άνθρωπος μπορεί να νοιώσει αυτή την δημιουργική πνοή, αυτό το μανικό φύσημα του ωραίου μέσα του.

Το γιατί εμπνέεται ο ποιητής, το πως εμπνέεται, ποιοι είναι οι μηχανισμοί της  έμπνευσης ας παραμείνει αχαρτογράφητη περιοχή για εμάς και ναρκοπέδιο για τους επιστήμονες.

Είμαι Κορίνθιος την καταγωγή, αλλά γεννήθηκα στα Χανιά - σ' ένα σπίτι της οδού Βύρωνος. Όλη μου την ζωή την πέρασα στην Κρήτη. Στην νεανική μου ηλικία έζησα υπέρ τα 3 έτη στο Manchester της Αγγλίας. Διέμεινα και στην Αθήνα. Η τελευταία μου εργασία είναι καθηγητή σε σχολεία εξαρτώμενα απ' το υπουργείο παιδείας της Ελλάδας. Ξέρω Αγγλικά και Γερμανικά.

Περισσότερα από τη στήλη: Γλώσσα

Γλώσσα

Η λέξη «συκοφάντης» και η ρίζα της στην αρχαιότητα

Η λέξη «συκοφάντης» είναι μια διαδεδομένη λέξη τόσο στην ελληνική όσο και σε άλλες γλώσσες.…

Γλώσσα

Η προέλευση του όρου Γερουσία

Η προέλευση του όρου Γερουσία έχει μακραίωνη ύπαρξη, η οποία έχει τις πολιτικές της ρίζες…

Γλώσσα

Η Φριζική Γλώσσα

Η Φριζική Γλώσσα είναι ένας κώδικας εποικοινωνίας που ανήκει στην ευρύτερη οικογένεια των Φριζικών Γλωσσών…

Γλώσσα

Από πού πήραν το όνομα τους βουνά της Ελλάδας

Ο Ελλαδικός χώρος είναι ένα μεγάλο πανόραμα μυθικών και ιστορικών τοπωνυμίων που κρατούν μέχρι και…

Γλώσσα

Εκμάθηση Αγγλικών ως δεύτερη γλώσσα: Διαφορές φύλου

Το παρόν άρθρο Υπάρχους διαφορές φύλου στην εκμάθηση των Αγγλικών ως δεύτερη γλώσσα; Θα μπορούσε…

Γλώσσα

Διάγνωση και διαχείριση της άνοιας

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο εστιάζει στη διάγνωση και διαχείριση της άνοιας. Σε όλο…

Γλώσσα

Η προσωπική αντωνυμία στις ευρωπαϊκές γλώσσες

Η προσωπική αντωνυμία, το «εγώ», αποτελεί τη θεμελιώδη έκφραση της προσωπικής ταυτότητας. Από την πρωτοϊνδοευρωπαική…