Πολλές μεγάλες εταιρείες έχουν ενσωματώσει την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μέσα στις λειτουργίες τους.
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: όταν μια επιχείρηση λειτουργεί με ηθικό και βιώσιμο τρόπο και ασχολείται με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις του πλανήτη.
Το Τριπλό αποτέλεσμα – Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
Το τριπλό αποτέλεσμα αποτελείται από 3 μέρη: Οικονομική, Κοινωνική και Περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Οι εταιρείες που έχουν Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, έχουν υιοθετήσει το Τριπλό Αποτέλεσμα (Triple Bottom Line-TBL) στις πρακτικές τους, για να αξιολογήσουν την απόδοσή τους σε μια ευρύτερη προοπτική και να δημιουργήσουν μεγαλύτερη επιχειρηματική αξία.
Κοινωνική βιωσιμότητα
Η κοινωνική βιωσιμότητα μιας εταιρείας, αυξάνεται κάτω από δύο συνθήκες:
α. όταν οι υπάλληλοί της δουλεύουν κάτω από δίκαιες και ίσες συνθήκες εργασίες, χωρίς να παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα τους.
β. όταν η εταιρεία λαμβάνει δράση για κοινωνικά ζητήματα, είτε τοπικά της περιοχής όπου δραστηριοποιείται, είτε παγκόσμια.
Για να το πετύχει αυτό, ενθαρρύνει τον εθελοντισμό μέσα στην εταιρεία (παρέχοντας στους υπάλληλούς της ώρες από την δουλειά ώστε να προσφέρουν εθελοντισμό σε ένα από τα πολλά κοινωνικά ζητήματα που θέλει να εστιάσει η εταιρεία), με συνεργασίες με άλλες εταιρείες για ένα κοινό σκοπό (π.χ. συμμαχία Coca Cola, Nestle, Diageo, Unilever, Heineken για να παρέχουν στρατηγική υποστήριξη για την ανάπτυξη υποδομής διαχείρισης αποβλήτων στην Ανατολική, Δυτική και Νότια Αφρική), δωρίζοντας τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους σε συγκεκριμένους φορείς, κάνοντας οικονομικές συνεισφορές ή στηρίζοντας ορισμένα φιλανθρωπικά ιδρύματα. Φυσικά, υπάρχουν και άλλοι πρωτότυποι τρόποι για να αυξήσει μια εταιρεία την κοινωνική της βιωσιμότητα.
Περιβαλλοντική βιωσιμότητα
Για να πετύχουν οι εταιρείες περιβαλλοντική βιωσιμότητα, προσπαθούν να καταφέρουν κάποιον συνδυασμό από τα παρακάτω:
- Μείωση του CO2 αποτυπώματος τους
- Χρησιμοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
- Χρησιμοποίηση ανακυκλώσιμων και επαναχρησιμοποιούμενων υλικών στη παραγωγική διαδικασία
- Υπεύθυνη διαχείριση των αποβλήτων τους
- Υπεύθυνη διαχείριση του νερού και της ενέργειας που καταναλώνουν
- Μείωση άλλων τοξικών εκπομπών
- Ενθάρρυνση των υπαλλήλων να χρησιμοποιούν πιο πράσινους τρόπους μεταφοράς (λεωφορείο αντί για αυτοκίνητο, τραίνο αντί για αεροπλάνο όταν είναι εφικτό).
Μερικά παραδείγματα εταιρειών που τα κατάφεραν:
Η Patagonia θεωρείται μία από τις πιο βιώσιμες εταιρείες ρούχων καθώς αγωνίζεται να είναι μια πιο φιλική προς το περιβάλλον εταιρεία εδώ και πάνω από 20 χρόνια. Μερικές από τις βιώσιμες πρακτικές που εφαρμόζει περιλαμβάνουν: σεμινάρια όπου οι καταναλωτές μαθαίνουν πως να επιδιορθώνουν τα ρούχα τους μόνοι τους (δεν χρειάζεται να είναι ρούχα της Patagonia), οργανώνοντας μία φόρα το χρόνο ένα event όπου οι υπάλληλοι της που είναι λάτρες του ποδήλατου ταξιδεύουν με το ποδήλατό τους μέχρι εκεί για να γιορτάσουν, στοχεύοντας να γίνει μία ουδέτερη προς το CO2 εταιρεία μέχρι το 2025.
Η Nestle, η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων, έπειτα από μεγάλη κριτική, έχει δεσμευτεί να χρησιμοποιεί 100% υπεύθυνα το φοινικέλαιο και να βάζει στη μαύρη λίστα εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με τις πρακτικές της. Με τη δορυφορική τεχνολογία, θα διασφαλίσει ότι δεν πραγματοποιείται καμία αποψίλωση (deforestation) κάτω από τη δικιά της αλυσίδα εφοδιασμού.
Οικονομική βιωσιμότητα
Στο σύστημα της οικονομικής βιωσιμότητας, το οικονομικό κεφάλαιο μιας εταιρείας μετριέται με βάση την επίδραση που είχε η εταιρεία στο οικονομικό της περιβάλλον. Η επιχείρηση η οποία ενισχύει την οικονομία στη οποία ανήκει, θα συνεχίσει να το κάνει και στο μέλλον, καθώς συμβάλει στη συνολική οικονομική υγεία των δικτύων υποστήριξής της και της κοινότητάς της.
Τα οφέλη της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης
Πλέον η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις. Έρευνα έχει δείξει ότι το 91% των καταναλωτών παγκοσμίως αναμένουν από τις επιχειρήσεις να αναλάβουν δράση για κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα και το 84% αναφέρει ότι αναζητεί υπεύθυνα προϊόντα όταν είναι εφικτό.
Για μια εταιρεία, τα οφέλη είναι πολλαπλά:
1. Βελτιώνει την εταιρική εικόνα της
Το να ασχολείται μια εταιρεία με το περιβάλλον, να παρέχει ηθικές και δίκαιες θέσεις εργασίας, να προσέχει τι πρώτες ύλες χρησιμοποιεί και το πώς διαχειρίζεται τα απόβλητά της μόνο θετικό μπορεί να είναι για την εικόνα της. Είναι πιο πιθανό ένας καταναλωτής να στηρίξει μια τέτοια εταιρεία παρά κάποια που γνωρίζει πως χρησιμοποιεί πρώτες ύλες που παράχθηκαν ανήθικα για παράδειγμα.
2. Αυξάνει την επίγνωση της επωνυμίας της
Όταν μια επιχείρηση έχει δεσμευτεί να ακολουθεί πρακτικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, όλο και περισσότεροι καταναλωτές μαθαίνουν για αυτήν.
3. Δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Οι εταιρείες που βάζουν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ως προτεραιότητα, αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι στις επιχειρήσεις που δεν το κάνουν.
4. Ενθαρρύνει την αφοσίωση των πελατών
Οι εταιρείες πρέπει να δώσουν προσοχή σε αυτό που νοιάζονται οι πελάτες της. Εάν οι πελάτες νιώθουν ότι ζουν σύμφωνα με τις αξίες τους υποστηρίζοντας συγκεκριμένες εταιρείες, είναι πολύ πιθανό να συνεχίζουν να τις υποστηρίζουν και να τις προτείνουν σε άλλους.
5. Κάνει τους υπάλληλους πιο χαρούμενους και αποδοτικούς
Το 80% των υπαλλήλων δηλώνει ότι αισθάνονται καλύτερα όταν ξέρουν ότι η εταιρεία που δουλεύουν συνεισφέρει στο να γίνει καλύτερος ο κόσμος.
6. Μειώνει τα έξοδά της
Η εταιρική υπευθυνότητα δεν σημαίνει ότι οι εταιρείες πρέπει να θυσιάζουν τα κέρδη τους. Πολλές εταιρείες έχουν δηλώσει ότι εφαρμόζοντας βιώσιμες πρακτικές έχουν εξοικονομήσει κόστος (όπως η General Mills που από τότε που εγκατέστησε ένα σύστημα παρακολούθησης ενέργειας εξοικονομεί εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο). Σύμφωνα με έρευνες, η εταιρείες μπορεί να ξοδεύουν περισσότερα βραχυπρόθεσμα, αλλά εξοικονομούν χρήματα μακροπρόθεσμα.
7. Προσελκύει επενδυτές
Πολλοί επενδυτές προσεγγίζουν εταιρείες που προσπαθούν να κάνουν το κόσμο ένα καλύτερο μέρος, καθώς τους ενδιαφέρει η βιωσιμότητα, η αφοσίωση των καταναλωτών και η ανταγωνιστικότητα.
8. Οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο
Έρευνα (Nielsen Global Survey) έχει δείξει ότι περισσότερο από τους μισούς καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο όταν μια εταιρεία εφαρμόζει βιώσιμες πρακτικές. Αυτό, ανοίγει τις πόρτες σε νέες ευκαιρίες και αγορές.
Όσο για τη κοινωνία και το περιβάλλον τα οφέλη είναι επίσης πολλαπλά καθώς πολλά παγκόσμια προβλήματα του πλανήτη έρχονται ένα βήμα πιο κοντά στη λύση τους.
Όπως αναφέρει και ο Michael Porter στην ομιλία του στο TEDx, The case of letting business solve the social problems, οι επιχειρήσεις πρέπει να βλέπονται ως η λύση του προβλήματος, και όχι ως ο δημιουργός του προβλήματος (παρόλο που πολλές φορές είναι). Μόνο οι επιχειρήσεις διαθέτουν τους πόρους για να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές στο πλανήτη (και όχι οι κυβερνήσεις και οι μη κερδοσκοπικές οργανώσεις). Ο τρόπος που το κάνουν, είναι μέσω της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης.
Sustain the world
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για το άρθρο:
- 10 Reasons Why Corporate Responsibility Is Important, ανακτήθηκε από www.theimportantsite.com, τελευταία επίσκεψη 10/12/20
- Sustainability Management System: The Triple Bottom Line, ανακτήθηκε από www.era-environmental.com, τελευταία επίσκεψη 10/12/20
- The Importance of Corporate Social Responsibility for Your Business, ανακτήθηκε από www.highspeedtraining.co.uk, τελευταία επίσκεψη 10/12/20
- Community Involvement: How to Be a Company That Gives Back, ανακτήθηκε από www.business.tutsplus.com, τελευταία επίσκεψη 10/12/20