Βιβλία με εικόνες ή “εικόνες με βιβλία”;

Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε τη φράση “Μία εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις”… Έτσι, έρευνες έχουν δείξει πως ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί και σκέφτεται καλύτερα σήμερα μέσα από εικόνες. Σε παράλληλο επίπεδο πρέπει να προχωρήσει και η διδασκαλία, ώστε να υπάρχει αποτελεσματικότερη μάθηση. Τα βιβλία δεν περιέχουν αρκετές εικόνες και γι’ αυτό δεν είναι το ίδιο ελκυστικά όπως άλλα μέσα. Ιδιαίτερα τα σχολικά βιβλία δεν περιέχουν τις απαραίτητες εικόνες, τα χρώματα και τη σύνδεση εικόνας και πρακτικής άσκησης. Ως αποτέλεσμα, στο τέλος της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα είναι επιθυμητό το να υπάρχουν όχι απλώς βιβλία με εικόνες. Οι είκονες ως κυρίαρχο μέσο στη μάθηση είναι απαραίτητο να κατακλύσουν τα βιβλία. “Εικόνες με βιβλία” λοιπόν το νέο κίνημα!

Εικόνες στα βιβλία αγγλικών
“Εικόνες με βιβλία”: η φιλοσοφία στην εκμάθηση των αγγλικών

 

Εικόνα στο βιβλίο της Γλώσσας
Εξώφυλλο στο βιβλίο της γλώσσας Ε’ Δημοτικού

 

Η παροχή κινήτρων μέσα από το “Εικόνες με βιβλία”

Παραπάνω παρουσιάστηκε ένα παράδειγμα για τη διαφορά νοοτροπίας μεταξύ δύο τυχαίων βιβλίων. Πρώτα, εμφανίζεται μια σελίδα γεμάτη από εικόνες, στην οποία ταυτόχρονα το παιδί μπορεί να εξασκήσει την παρατηρητικότητά του και τις γνώσεις του. Στη δεύτερη εικόνα, εκλείπει εννοείται το ζήτημα της πρακτικής καθώς πρόκειται για εξώφυλλο. Ωστόσο, ποιο είναι το μήνυμα που στέλνει έμμεσα στον μαθητή; Ένα ρόδι, ένας ωραίος ζωγραφικός πίνακας για στόλισμα… Πώς θα προσελκύσει ένα παιδί της Ε’ Δημοτικού, ένα βιβλίο το οποίο ήδη από το εξώφυλλό του μοιάζει βαρετό, αδιάφορο, ακατανόητο στο μήνυμά του; Τα κίνητρα δίνονται μέσω των εικόνων, αν και οι εικόνες σχετίζονται με την καθημερινότητα του μαθητή.

Όταν πλέον οι νέοι βρίσκονται σε ρυθμούς ταχύτατους, καθώς η εποχή το επιβάλλει, δεν μπορούν να προσαρμοστούν ή να δεχθούν, κάτι το οποίο είναι εντελώς έξω από την εποχή τους. Βλέπουν φίλους, παίζουν παιχνίδια, στον υπολογιστή ή όχι, αθλούνται, κάνουν δραστηριότητες, πάνε εκδρομές… Η δράση φαίνεται μέσα από τις εικόνες. Η μάθηση επιτυγχάνεται χάρη στην όξυνση της μνήμης και της εντύπωσης και κατανόησης των πληροφοριών. Οτιδήποτε δεν εξάπτει την περιέργεια, τη φαντασία, δεν παρακινεί, καλύτερα να μην μπει ποτέ σε βιβλίο. Ας παρατηρήσουμε και πάλι ένα άλλο τυχαίο παράδειγμα.

Βιβλία και εικόνες
“Εικόνες με βιβλία”: παρόμοια νοοτροπία και σε βιβλίο γερμανικών

 

Εικόνες σε βιβλία ελληνικών
Γλώσσα Α’ Γυμνασίου: ένα κείμενο για τη διατροφή

 

Μαθαίνω παρατηρώντας και εξερευνώντας

Οι παραπάνω εικόνες φανερώνουν για ακόμη μία φορά πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η εικόνα στο βιβλίο. Προσοχή! Όχι η εικόνα που υπάρχει για να αποδείξει ότι υπάρχει, αλλά η εικόνα η οποία θα μαθαίνει, θα μεταφέρει ένα μήνυμα στο παιδί. Τέτοιες εικόνες βοηθούν στην εκμάθηση. Αντίθετα, καταλαβαίνουμε πως η εικόνα από το βιβλίο της Α’ Γυμνασίου υπάρχει απλώς για να υπάρχει. Το υδατογράφημα αποτελεί ένα ξεθώριασμα πίσω από το κείμενο. Το κύριο μέσο πάλι μεταφοράς του μηνύματος είναι το κείμενο. Είναι ένα μεγάλο κείμενο, με ύφος έρευνας -διαφορετικά κηρύγματος- για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να τρώνε τα παιδιά. Τα ίδια παιδιά που ουσιαστικά θα ακούσουν και θα περάσουν δίχως να κρατήσουν τίποτα από όλα αυτά, όσο σωστά κι αν είναι.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Από την άλλη πλευρά, το εξώφυλλο του γερμανικού βιβλίου σε κάνει να θες να ταξιδεψεις στο τοπίο που απεικονίζει, και θα το κάνεις πιστεύω… αν και οι μικρές ιστορίες που αναφέρει μέσα είναι το ίδιο παραστατικές και ζωντανές. Αυτό χρειάζεται η μάθηση: ζωντάνια και διαδραστικότητα. Ακόμη και με μια άψυχη σελίδα!

Σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Ασχολείται ιδιαίτερα με τη συγγραφή λογοτεχνικών κειμένων και άρθρων. Αγάπη του είναι η μουσική, τα ταξίδια και ο αθλητισμός.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

«Palio di Siena»: η πιο φημισμένη ιπποδρομία της Ιταλίας με ρίζες στον Μεσαίωνα

Η Σιένα είναι μια πανέμορφη πόλη της Τοσκάνης στην Ιταλία. Χτισμένη πάνω σε 3 λόφους,…

Πολιτισμός

Η αυτανάφλεκτη εσωτερικότητα του Bataille

  Είναι γεγονός πως η γαλλική θεωρητική σκέψη πάντα καλπάζουσα σε μία υπερρεαλιστική ροπή, χρωστά…

Πολιτισμός

Το κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα: μαθήματα που δεν διδάσκονται

Τι είναι το κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα; Εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς, όλοι οι μαθητές…

Πολιτισμός

Ο Giambattista Vico και ο Όμηρος

Giambattista Vico, Όμηρος και Ομηρικό Ζήτημα Η συνάντηση της νεότερης ιταλικής φιλοσοφίας με την αρχαία…

Πολιτισμός

Η ιστορία του τρόλεϊ

Η ιστορία του τρόλεϊ ξεκινάει πριν την επίσημη ίδρυσή του. Πριν την εφεύρεση του ρεύματος,…

Πολιτισμός

Zdzislaw Beksinski: Πίστη και Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος

  Zdzislaw Beksinski Ο Zdzislaw Beksinski, ζωγράφος, γλύπτης και φωτογράφος, γεννήθηκε το 1929 στο Σάνοκ…

Πολιτισμός

Ο μυστικός άξονας του Αρχάγγελου Μιχαήλ

Ιερή Γεωμετρία, θεωρίες συνωμοσίας και χριστιανική πίστη. Το ένα θα μπορούσε να αναιρεί το άλλο,…