Η ψυχολογία του παιδιού και η σχολική του απόδοση

Πηγή: Δημιουργία με εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (Open AI, 2025).

Η ψυχολογία του παιδιού και η σχολική του απόδοση

Η σχολική απόδοση δεν εξαρτάται μόνο από τις γνωστικές ικανότητες του παιδιού, αλλά σε μεγάλο βαθμό και από την ψυχολογία του. Το συναισθηματικό κλίμα μέσα στο οποίο μεγαλώνει, η αυτοεκτίμηση, οι σχέσεις με την οικογένεια και τους συνομηλίκους, καθώς και η ψυχική του ανθεκτικότητα αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοσή του στο σχολείο.

Ένα παιδί με θετική ψυχολογία, το οποίο νιώθει αποδεκτό και ασφαλές, είναι πιο πρόθυμο να εμπλακεί ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Η αίσθηση ότι μπορεί να τα καταφέρει, καλλιεργεί το κίνητρο, την επιμονή και τη διάθεση για προσπάθεια. Αντίθετα, το άγχος, η ανασφάλεια ή η χαμηλή αυτοεκτίμηση ενδέχεται να οδηγήσουν στην αποφυγή, την έλλειψη συγκέντρωσης και τη μειωμένη απόδοση.

Η σχολική εμπειρία επηρεάζεται επίσης από τις σχέσεις με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές. Ένα παιδί το οποίο δέχεται την αποδοχή και την ενθάρρυνση έχει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, ενώ η απόρριψη ή ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να δημιουργήσουν έντονη ψυχολογική πίεση, η οποία συχνά εκδηλώνεται με πτώση στις επιδόσεις.

Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η οικογένεια. Ένα σταθερό και υποστηρικτικό περιβάλλον, όπου οι γονείς δείχνουν κατανόηση αντί της υπερβολικής πίεσης, ενισχύει την ψυχική ισορροπία και τη διάθεση για μάθηση. Η ενθάρρυνση της προσπάθειας, ακόμη κι όταν το αποτέλεσμα δεν είναι το αναμενόμενο, βοηθά το παιδί να αναπτύξει εσωτερικό κίνητρο. Αντίθετα, η συνεχής κριτική και οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες συχνά προκαλούν άγχος αποτυχίας και χαμηλή σχολική επίδοση.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τέλος, η ψυχολογική κατάσταση του παιδιού αντανακλάται και στη συμπεριφορά του στην τάξη. Η καλή διάθεση συνδέεται με τη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και τη συμμετοχή, ενώ η απογοήτευση, η θλίψη ή η ένταση οδηγούν σε απόσυρση, αδιαφορία ή αντιδραστικότητα.

Συμπεράσματα

Συμπερασματικά, η ψυχολογία του παιδιού αποτελεί θεμέλιο λίθο της μαθησιακής διαδικασίας. Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, η καλλιέργεια θετικών σχέσεων με τους ενήλικες και τους συνομηλίκους, καθώς και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος αποδοχής και στήριξης, είναι αναγκαίες προϋποθέσεις ώστε το παιδί να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του στο σχολείο.

Ένα χαρούμενο και ισορροπημένο παιδί είναι, τις περισσότερες φορές, κι ένας επιτυχημένος μαθητής.

Βιβλιογραφία

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.

Advertising

Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2011). Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 225–241.

Παπαδάτος, Γ. (2018). Παιδοψυχολογία και Μάθηση. Εκδόσεις Πεδίο.

Wentzel, K. R. (2009). Students’ relationships with teachers as motivators of engagement in school: Academic and social pathways. Educational Psychologist, 44(2), 105–117.

Ονομάζομαι Δεσιμόνα Χρυσάνθη (Σάντυ ), έχω γεννηθεί στην Αθήνα με και η καταγωγή μου είναι από Κεφαλονιά , αλλά έχω μεγαλώσει στην Λάρισα όπου ζω μέχρι και σήμερα .Έχω τελειώσει Κλασσική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και φοιτώ στο ΕΑΠ στο τμήμα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού .Η αγάπη μου για τα παιδιά με ώθησε προς την διδασκαλία για το λόγο αυτό έχω κάνει δυο μεταπτυχιακά ένα στην Ειδική Αγωγή και ένα στον Σχολικό Προσανατολισμό ,καθώς και σεμινάρια πάνω στον Αυτισμό και την Διοίκηση Σχολικών Μονάδων .Το πάθος μου είναι η συγγραφή και η μόδα.

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Το σύνδρομο της καλής κοπέλας: τελικά να αρέσουμε;

  Ένα βαθύ και δύσκολο θέμα είναι το σύνδρομο της καλής κοπέλας που κουβαλάνε γυναίκες…

Ψυχολογία

Το Φαινόμενο της Κοινωνικής Διευκόλυνσης: Γιατί τα πάμε καλύτερα με κοινό;

Η κοινωνική διευκόλυνση είναι ένα συναρπαστικό φαινόμενο της κοινωνικής ψυχολογίας: εκδηλώνεται όταν η παρουσία άλλων…

Ψυχολογία

Η Προσωπικότητα Έχει Μεγαλύτερη Σημασία από Όσο Νομίζεις

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Η Προσωπικότητα Έχει Μεγαλύτερη Σημασία από Όσο Νομίζεις, αποτελεί μετάφραση…

Ψυχολογία

Σεξουαλική έλξη χωρίς συναίσθημα: Τι λέει η ψυχολογία

Η έντονη ερωτική/σεξουαλική επιθυμία και συνεύρεση χωρίς ουσιαστική συναισθηματική σύνδεση περιγράφεται συχνά ως περιστασιακό σεξ…

Ψυχολογία

Ναρκισσιστική Διαταραχή Προσωπικότητας (Cluster B): Η Σκοτεινή Όψη του Θαυμασμού

  Ναρκισσιστική Διαταραχή Προσωπικότητας: Συμπτώματα, Αίτια και Σύγχρονες Προσεγγίσεις Η ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας (Narcissistic Personality…

Ψυχολογία

Εικόνα σώματος: Επιρροές, επιπτώσεις, παρεμβάσεις

Εικόνα σώματος ονομάζεται η αυτοαντίληψη του σωματικού μεγέθους και το άγχος ενός ατόμου για την…

Ψυχολογία

Ιστριονική (Θεατρική) Διαταραχή Προσωπικότητας: Τι είναι, γιατί εμφανίζεται και πώς αντιμετωπίζεται

Τι είναι η Ιστριονική Διαταραχή Προσωπικότητας; Η Ιστριονική Διαταραχή Προσωπικότητας – γνωστή και ως Θεατρική…