Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Καταναλωτική μανία: Πώς σχετίζεται με την ψυχολογία

Πηγή εικόνας: https://www.sportime.gr/

Καταναλωτισμός -ψυχολογία

Πρόκειται για ένα αλληλοσυνδεόμενο αλλά και αλληλοσυγκρουόμενο δίπολο. Ασυναίσθητα η ολοένα και συχνότερη αγορά νέων πραγμάτων, έχει γίνει υποκατάστατο της άσχημης ψυχολογικής κατάστασης. Επομένως η καταναλωτική μανία σχετίζεται άμεσα με την ψυχολογία  Η παροδική χαρά που νιώθεις όταν έρχεσαι σε επαφή με τα νέα αποκτήματα, είναι απερίγραπτη, αλλά για πόσο κρατάει;

Kανείς ποτέ δεν έγινε ευτυχισμένος ψωνίζοντας και κανένας ψυχολόγος δε συνέστησε ποτέ την αγορομανία ως θεραπεία για καμία ψυχολογική πάθηση. Μιλάμε οπότε για μία καλοστημένη οφθαλμαπάτη, τόσο από τα παιχνίδια του ίδιου μας του μυαλού και της ψυχολογίας μας, όσο και από τη συνδρομή των Μ.Μ.Ε.

Το φαίνεσθαι και το είναι

Η σύγκρουση ανάμεσα στην αλήθεια και στην αληθοφάνεια , που μας βασανίζει ήδη από την εποχή του Ευριπίδη, δεν θα μπορούσε να παραλειφθεί ως αξιοσημείωτη κινητήρια δύναμη της καταναλωτικής μανίας.

Τι σημαίνει αυτό; Στις μέρες μας, όπου η αυθεντικότητα έχει παραχωρήσει τη θέση της στη ρηχότητα και στην επιφανειακότητα, κύριο μέλημά μας είναι: πως θα φαινόμαστε όμορφοι στον κόσμο και πως θα απαλύνουμε με απατηλά μέσα τις πληγές που μας έχουν αφήσει πιθανά συμπλέγματα κατωτερότητας και τελειοθηρίας.

Πώς επηρεάζουν τα Μ.Μ.Ε.

Από μία ιδεατή και επίπλαστη πραγματικότητα δεν θα εξέλειπε σίγουρα η συμβολή των Μέσων μαζικής ενημέρωσης, των κύριων εκπροσώπων του εικονικού κόσμου. Πόσες φορές αγόρασες κάτι επειδή το είδες σε κάποια διαφήμιση ή στα social media; Πόσες φορές ως θύμα της μαζοποίησης αγόρασες κάτι απλά επειδή το είχε κάποιος διάσημος; Kαταναλωτική μανία οπότε= μαζοποίηση. Γιατί πάντα αυτό που έχει ή φοράει η μάζα είναι το πιο in. Η πρωτοτυπία και η μοναδικότητα “έβγαλαν φτερά”.

Η καταναλωτική μανία στα χρόνια του κορωνοϊoύ

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, έρχεται ο κορωνοϊός, ένα ακόμη παραπάνω κίνητρο για να καταφύγουμε στα ψώνια. Λίγο η απομόνωση και η απόρροιά της -άσχημη ψυχολογική κατάσταση- και λίγο η κλεισούρα και και ο άπλετος ελεύθερος χρόνος έβαλαν το χεράκι τους, ώστε να ενισχύσουν την καταναλωτική μας εμμονή. -Αφού δεν είμαι καλά, θα αγοράσω αυτό το φόρεμα, για να νιώσω καλύτερα. – Αφού δε βγαίνω και δεν χαλάω χρήματα, ας τα επενδύσω κάπου.

Καταναλωτισμός και οικονομία

Ο καταναλωτισμός οπότε έχει ως συνέπεια την οικονομική πλήξη και η άσχημη οικονομική κατάσταση επιφέρει με τη σειρά της άσχημη ψυχολογία. Οδηγούμαστε δηλαδή σ’ έναν φαύλο κύκλο. Η πανάκεια για όλα μας τα προβλήματα , είναι πλέον η κύρια αιτία πρόκλησής του. Και όσο περισσότερο αφήνουμε τον χώρο στην αγορομανία να ριζώνει μέσα μας, τόσο πιο αχρείαστες και υπέρογκων ποσών αγορές κάνουμε. Πρόκειται για έναν εθισμό, που φοράει το μανδύα της ανάγκης.

Ανάγκη ή εξάρτηση

Το βασικό ερώτημα που πρέπει να θέσουμε στον εαυτό μας είναι: –Αγοράζω κάτι επειδή όντως το χρειάζομαι ή όντας δέσμιος των υλικών αγαθών, βοηθάω στην ανατροφοδότηση της εμμονής μου; Εάν δεν είμαστε σε θέση να το απαντήσουμε, κάτι δεν πάει καλά.

Το θέμα είναι: πως από την στιγμή που μιλάμε για καταναλωτική μανία, αντιλαμβανόμαστε ότι καθώς δεν είμαστε ειδήμονες πάνω στα θέματα εξαρτήσεων και εμμονών, πρέπει ή να προτρέξουμε σε κάποιους άλλους τρόπους αντιμετώπισης και αν αποβούν αναποτελεσματικοί, να προβούμε αλλού για βοήθεια.

Πώς αντιμετωπίζεται

Αρχικά ο κορωνοϊός λειτουργώντας αμφίδρομα, θα πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις: Περνώντας η ζωή από μπροστά μας και αντιλαμβανόμενοι το πόσο μικρή και πολύτιμη είναι, θα έπρεπε να αναλογιστούμε :τι είναι πραγματικά ευτυχία και εάν η καταναλωτική μανία αποτελεί κομμάτι της.

Στη συνέχεια ας σκεφτούμε πιο πρακτικά : Γιατί να ξοδεύουμε τα χρήματα μας σε άχρηστα πράγματα ενώ θα μπορούσαμε να τα επενδύσουμε σε πιθανά σοβαρά θέματα που θα προκύψουν, είτε σε δραστηριότητες που όντως μπορούν να συμβάλλουν στη ψυχική μας γαλήνη.

Τέλος εάν καμία από τις παραπάνω σκέψεις δεν μπορεί να μας συνετίσει, υπάρχει μόνο μία επιλογή. Αυτή είναι, να ζητήσουμε βοήθεια από κάποιον ειδικό διότι πρόκειται για εμμονή πλέον και χρήζει θεραπείας.

Εν κατακλείδι

Οι καιροί που ζούμε είναι από μόνοι τους δυσβάσταχτοι. Γι’ αυτό καλό θα ήταν να μην επιβαρύνουμε κι άλλο την ψυχική μας υγεία με ανάξια σημασίας θέματα.

Ας προσπαθήσουμε όλοι για ένα αξιοπρεπέστερο μέλλον, για μια λιγότερο επιφανειακή κοινωνία.

Είμαι η Ελευθερία. Γεννήθηκα στο Βόλο. Είμαι απόφοιτη του τμήματος κλασικών σπουδών της Φιλολογίας του Α.Π.Θ. Λατρεύω τα λατινικά, τη συγγραφή και την τέχνη ευρύτερα.

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Η ψυχολογία της ανθεκτικότητας μετά από απώλεια: Πώς ξαναβρίσκουμε νόημα

Η απώλεια είναι μια εμπειρία που κανείς δεν μπορεί να αποφύγει. Όλοι, κάποια στιγμή, θα…

Ψυχολογία

Ο χρόνος μέσα μας: οι ψυχολογικές διαστάσεις του χρόνου

Κάποιο πρωινό του Σεπτέμβρη ίσως ξύπνησες και ένιωσες πως ολόκληρο το καλοκαίρι το κατάπιε μια…

Ψυχολογία

Ξερόλας 2.0: Η γενιά που ξέρει τα πάντα…(ή νομίζει ότι ξέρει)

Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Κάθε απάντηση είναι ένα «γκουγκλάρισμα» μακριά, κάθε άποψη έχει χιλιάδες…

Ψυχολογία

Η Εργασιακή Κουλτούρα ως καθρέφτης ηγεσίας και ανθρωπιάς

Πηγή: https://unsplash.com/ Πώς η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού και η Ψυχολογία διαμορφώνουν το περιβάλλον όπου οι…

Ψυχολογία

“Άκου με στ’ αλήθεια”: Η τέχνη της ενεργητικής ακρόασης

Υπάρχουν στιγμές που οι λέξεις ταξιδεύουν στον αέρα και σβήνουν πριν προλάβουν να αγγίξουν κάποιον.…

Ψυχολογία

Τοξική σχέση: γιατί δεν φεύγεις όταν πονάς;

Ο άνθρωπος ήδη από τη δημιουργία του αναζητούσε τη συντροφικότητα. Και αυτή είναι πολύ σημαντική…

Ψυχολογία

Η Ψυχολογία των εποχικών εργαζομένων στον κλάδο του Τουρισμού

Πηγή: https://unsplash.com/photos/a-white-bed-sitting-on-top-of-a-sandy-beach-6F4v5ShIiLg Ο τουρισμός αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, απασχολώντας χιλιάδες εργαζόμενους, οι περισσότεροι…