Όταν το παιδί νιώθει απομονωμένο στην τάξη: Στρατηγικές για στήριξη από το σπίτι

 

https://www.themamagers.gr

Στην τάξη επικρατεί ζωντάνια. Τα παιδιά μιλούν, γελούν, μοιράζονται μυστικά και ιστορίες. Κι όμως, σε μια άκρη, κάθεται ένα παιδί που παρακολουθεί σιωπηλό. Δεν σηκώνει το χέρι, δεν συμμετέχει στο παιχνίδι, δεν μπαίνει στις συζητήσεις. Στα μάτια των άλλων μοιάζει απλώς «ήσυχο». Στην πραγματικότητα, η σιωπή του μπορεί να κρύβει μοναξιά, φόβο και την αίσθηση ότι δεν ανήκει πουθενά. Η απομόνωση στην τάξη δεν είναι απλώς έλλειψη φίλων, είναι μια αόρατη πληγή. Επηρεάζει την αυτοεκτίμηση, την ψυχική υγεία και μπορεί να αφήσει αποτύπωμα στην σχολική πορεία. Έρευνες δείχνουν ότι παιδιά που βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό εμφανίζουν αυξημένα επίπεδα άγχους και μειωμένη εμπλοκή στη σχολική ζωή (Buhs et al., 2006).Όμως, εδώ μπαίνει ο πιο σημαντικός παράγοντας: η οικογένεια. Το σπίτι μπορεί να γίνει το ασφαλές καταφύγιο που θα βοηθήσει το παιδί να ξαναχτίσει αυτοπεποίθηση, να καλλιεργήσει κοινωνικές δεξιότητες και να βρει τη θέση του στην ομάδα.

Κατανόηση της απομόνωσης: Βλέποντας πίσω από τη σιωπή

Πρώτο βήμα για κάθε γονιό είναι να αναγνωρίσει τα σημάδια. Η απομόνωση δεν εμφανίζεται πάντα φανερά. Μπορεί να κρύβεται πίσω από δικαιολογίες («δεν θέλω να παίξω», «δεν με νοιάζει να έχω φίλους») ή μέσα από χαμηλή συμμετοχή στη σχολική καθημερινότητα. Σύμφωνα με τη μελέτη των Buhs et al., (2006), η απόρριψη και η αρνητική στάση των συνομηλίκων συνδέονται με αυξημένο αίσθημα μοναξιάς και χαμηλότερη εμπλοκή στο μάθημα.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

  • Να παρατηρούν αλλαγές στη συμπεριφορά: αποφυγή ομαδικών παιχνιδιών, συχνά παράπονα για «πονοκέφαλο» ή «δεν θέλω να πάω σχολείο».
  • Να ακούν χωρίς κριτική. Το παιδί χρειάζεται να νιώσει ότι μπορεί να μιλήσει ελεύθερα.
  • Να ρωτούν με ανοιχτές ερωτήσεις: «Με ποιον έπαιξες σήμερα;», «Πώς ένιωσες στο διάλειμμα;».

Υποστήριξη από το σπίτι: Χτίζοντας αυτοεκτίμηση και κοινωνικές δεξιότητες

Το σπίτι είναι το «εργαστήριο» όπου το παιδί μαθαίνει να εμπιστεύεται τον εαυτό του και τους άλλους. Η ποιότητα της σχέσης γονέα–παιδιού επηρεάζει άμεσα τόσο την κοινωνική του ικανότητα όσο και την ακαδημαϊκή του δέσμευση (Hadjicharalambous & Demetriou, 2020).

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τρόποι ενίσχυσης στο σπίτι :

  • Ενεργητική ακρόαση: Δώστε προσοχή στα συναισθήματα του παιδιού, ακόμα κι αν φαίνονται μικρά.
  • Μικρές επιτυχίες: Αναγνωρίστε τις προσπάθειές του, όχι μόνο τα αποτελέσματα («Μου άρεσε που δοκίμασες να μιλήσεις με τη Μαρία»).
  • Παιχνίδια συνεργασίας: Επιτραπέζια, ομαδικές δραστηριότητες ή αθλήματα που καλλιεργούν την έννοια της ομάδας.
  • Εξωσχολικές δραστηριότητες: Εντάξτε το παιδί σε ομάδες που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντά του. Μερικές φορές είναι πιο εύκολο να κάνει φίλους εκτός σχολείου και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση που αργότερα μεταφέρεται και στην τάξη.

Συνεργασία με το σχολείο: Μαζί για την ενσωμάτωση

Καμία προσπάθεια δεν είναι ολοκληρωμένη χωρίς τη συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών. Οι δάσκαλοι έχουν την καθημερινή εικόνα, ενώ οι γονείς τη βαθύτερη γνώση του παιδιού. Όταν υπάρχει επικοινωνία, το παιδί νιώθει ότι έχει ένα «δίχτυ προστασίας». Έρευνες δείχνουν ότι η θετική εμπλοκή στο σχολικό περιβάλλον ενισχύεται όταν υπάρχει συντονισμένη συνεργασία οικογένειας και σχολείου (Sugai & Horner, 2006).

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

  • Να συζητούν τακτικά με τον/την δάσκαλο/α.
  • Να ζητούν ενημέρωση για κοινωνικές καταστάσεις, όχι μόνο για επιδόσεις.
  • Να συμμετέχουν σε σχολικές δραστηριότητες (εκδηλώσεις, ομάδες γονέων). Η παρουσία τους δίνει στο παιδί το μήνυμα: «Είμαι δίπλα σου».

Συμπεράσματα

Η απομόνωση στην τάξη μπορεί να πληγώνει βαθιά, αλλά δεν είναι αξεπέραστο εμπόδιο. Με κατανόηση, ενίσχυση στο σπίτι και συνεργασία με το σχολείο, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να ξαναβρεί τη φωνή του και να χτίσει ουσιαστικές σχέσεις. Κάθε μικρό βήμα, ένα χαμόγελο, μια συζήτηση, μια νέα φιλία είναι μια νίκη. Και κάθε νίκη φέρνει το παιδί πιο κοντά στο να νιώσει αυτό που έχει ανάγκη περισσότερο: ότι ανήκει.

Advertising

Βιβλιογραφία

Buhs, E. S., Ladd, G. W., & Herald, S. L. (2006). Peer exclusion and victimization: Processes that mediate the relation between peer group rejection and children’s classroom engagement and achievement?. Journal of educational psychology98(1), 1.https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.1

Hadjicharalambous, D., & Demetriou, L. (2020). The quality of the parent–child relationship and children’s family, school and social competences in Cyprus. International Journal of Educational Research, 101, 101580. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101580

Sugai, G., & Horner, R. R. (2006). A promising approach for expanding and sustaining school-wide positive behavior support. School psychology review35(2), 245-259.

Είμαι φοιτητής Ψυχολογίας με έντονο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη συμπεριφορά, τη σκέψη και την ψυχική υγεία. Η ακαδημαϊκή μου πορεία με έχει εξοπλίσει με κριτική σκέψη, επιτρέποντάς μου να αναλύω πολύπλοκα ζητήματα με ορθολογισμό. Παρατηρώ, αναλύω και προσπαθώ να μεταφέρω γνώση με τρόπο κατανοητό για όλους. Μέσα από τα άρθρα μου, επιδιώκω να φέρνω την ψυχολογία πιο κοντά στην καθημερινότητα και να εμπνέω θετικές αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων.

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Κρυφά ένστικτα πίσω από τα επαγγέλματα

Τι μπορεί να αποκαλύπτει το επάγγελμα που διάλεξες για την προσωπικότητά σου; Πίσω από τα…

Ψυχολογία

Το «Σύνδρομο Σεπτεμβρίου»: Τι είναι, Αίτια και Πρακτικές Λύσεις

Το Σύνδρομο Σεπτεμβρίου είναι ένα φαινόμενο που πολλοί βιώνουν μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, με πτώση…

Ψυχολογία

Ζώντας με το… Σύνδρομο του απατεώνα….

Παρά τις ικανότητες και τις επιτυχίες, πολλά άτομα κουβαλούν μια μόνιμη αμφιβολία για τον εαυτό…

Ψυχολογία

Διαταραχές προσωπικότητας: Πώς επηρεάζουν τις σχέσεις και την καθημερινή ζωή

Οι διαταραχές προσωπικότητας αποτελούν ένα από τα πιο σύνθετα και συχνά παρεξηγημένα πεδία της κλινικής…

Ψυχολογία

Η καλοκαιρινή παγίδα

  Το δίπολου του καλοκαιριού Οι καλοκαιρινοί μήνες παραδοσιακά χαρακτηρίζουν μία περίοδο απελευθέρωσης στην ελληνική…

Ψυχολογία

Έρωτας και Επιβίωση… με έναν Ναρκισσιστή

Ο έρωτας έχει τη δύναμη να μας απογειώνει. Να μας κάνει να νιώθουμε ότι βρήκαμε…

Ψυχολογία

Παιδοκεντρική οικογένεια και το φαινόμενο του «παιδιού δυνάστη»

Σε αυτό το άρθρο, θα παρουσιάσω την παιδοκεντρική οικογένεια και το φαινόμενο «του παιδιού δυνάστη». Θα…