
Get Unplash. Published on January 28, 2018
Η ανθρώπινη συμπεριφορά σπάνια αναπτύσσεται σε απόλυτη απομόνωση. Από τις σχολικές τάξεις μέχρι τα γήπεδα και τις σκηνές, η παρουσία άλλων μπορεί να αλλάξει σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο εκτελούμε δραστηριότητες. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ψυχολογικά φαινόμενα που εξηγεί αυτή τη μεταβολή είναι η κοινωνική διευκόλυνση — η τάση να αποδίδουμε καλύτερα σε απλές ή εξασκημένες εργασίες όταν μας παρακολουθούν άλλοι.
Ιστορική απαρχή
Το φαινόμενο της κοινωνικής διευκόλυνσης εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 1898 από τον Norman Triplett, ο οποίος παρατήρησε ότι οι ποδηλάτες τερμάτιζαν ταχύτερα όταν αγωνίζονταν δίπλα σε άλλους ποδηλάτες. Στη συνέχεια, διεξήγαγε εργαστηριακά πειράματα με παιδιά που καλούνταν να ξετυλίξουν νήμα είτε μόνα τους είτε παρουσία άλλων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η παρουσία και μόνο ενός άλλου παιδιού αρκούσε για να αυξήσει την απόδοση.
Η εργασία του Triplett ήταν από τις πρώτες πειραματικές προσεγγίσεις στην κοινωνική ψυχολογία και άνοιξε τον δρόμο για τη μελέτη της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνική του παρουσία.
Θεωρητική ερμηνεία
Το φαινόμενο αποκρυσταλλώθηκε θεωρητικά το 1965 με τη συμβολή του Robert Zajonc, ο οποίος διατύπωσε ότι η παρουσία άλλων αυξάνει το επίπεδο διέγερσης του ατόμου. Αυτή η διέγερση, με τη σειρά της, ενισχύει την «κυρίαρχη αντίδραση»: αν το άτομο έχει εξασκηθεί στην εργασία, τότε η απόδοσή του βελτιώνεται. Αν, όμως, η εργασία είναι δύσκολη ή νέα, τότε η απόδοσή του μειώνεται.
Η θεωρία του Zajonc στηρίχθηκε και από ερευνητικά δεδομένα σε πειράματα με κατσαρίδες, στις οποίες η απλή παρουσία άλλων κατσαρίδων επηρέαζε την ταχύτητα επίλυσης ενός λαβύρινθου — ενισχύοντας έτσι την ιδέα ότι το φαινόμενο έχει βιολογικές και όχι μόνο κοινωνικές ρίζες.
Σύγχρονες επεκτάσεις και θεωρίες
Αργότερα, προτάθηκαν δύο επιπλέον θεωρητικά μοντέλα:
-
Θεωρία αξιολόγησης (Evaluation Apprehension Theory): Προτείνει ότι η αύξηση της απόδοσης οφείλεται στον φόβο ότι θα αξιολογηθούμε από τους άλλους. Δεν αρκεί απλώς η παρουσία τους, αλλά η πεποίθηση ότι μας κρίνουν.
-
Θεωρία σύγκρουσης απόσπασης (Distraction–Conflict Theory): Σύμφωνα με αυτή, η παρουσία άλλων αποσπά την προσοχή μας από την εργασία, δημιουργώντας μια εσωτερική σύγκρουση. Αυτό οδηγεί σε αυξημένη διέγερση, με τα αντίστοιχα θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα ανάλογα με το επίπεδο δυσκολίας του έργου.
Advertising
Παραδείγματα από την καθημερινή ζωή
-
Ένας αθλητής μπορεί να τρέχει ταχύτερα μπροστά σε θεατές σε σχέση με την προπόνηση.
-
Ένας φοιτητής μπορεί να παρουσιάζει καλύτερα όταν υπάρχει κοινό, εφόσον γνωρίζει καλά το θέμα.
-
Αντίθετα, ένας νέος μουσικός μπορεί να κάνει περισσότερα λάθη αν δεν έχει εξοικειωθεί με την παρουσία ακροατών.
Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ψυχολογικό, αλλά έχει και κοινωνικές συνέπειες: επηρεάζει την εκπαίδευση, τις συνεντεύξεις εργασίας, την απόδοση στον εργασιακό χώρο και την παρουσία μας στα κοινωνικά δίκτυα, όπου η «παρουσία των άλλων» γίνεται συμβολική μέσα από προβολές και likes.
Συμπεράσματα
Η κοινωνική διευκόλυνση μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε μόνοι στον ψυχισμό μας — η παρουσία των άλλων επιδρά άμεσα στο πώς σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και πράττουμε. Αντί να απομονωνόμαστε όταν νιώθουμε αμφιβολίες για τις ικανότητές μας, ίσως έχει αξία να εκτεθούμε στο κοινό και να χρησιμοποιήσουμε τη δύναμη της κοινωνικής παρουσίας για ενίσχυση της απόδοσης.
Το φαινόμενο της κοινωνικής διευκόλυνσης αποτελεί μία από τις πιο γοητευτικές αποδείξεις ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κοινωνική παρουσία. Δεν είμαστε απλώς άτομα με εσωτερικά κίνητρα, αλλά κοινωνικά όντα που επηρεάζονται βαθιά από το βλέμμα και την κρίση των άλλων — ακόμη κι αν αυτή η κρίση είναι υπονοούμενη ή και φαντασιακή.
Η κοινωνική διευκόλυνση, όπως δείχνουν οι μελέτες, δεν είναι ένα στατικό φαινόμενο, αλλά επηρεάζεται από μια σειρά παραγόντων:
-
Την εμπειρία του ατόμου με την εργασία (εξοικείωση ή άγνοια)
Advertising
-
Την ένταση της αξιολόγησης που βιώνει
-
Την αίσθηση σύγκρισης ή ανταγωνισμού
-
Το κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα
Αυτό που καθιστά το φαινόμενο ακόμη πιο επίκαιρο είναι ο ρόλος του στην εποχή των ψηφιακών κοινοτήτων: η παρουσία άλλων δεν χρειάζεται να είναι φυσική. Οι παρατηρητές μας μπορεί να είναι followers, θεατές σε ένα live ή αναγνώστες ενός blog. Η ίδια ανάγκη για αποδοχή, σύγκριση ή ενίσχυση ενεργοποιείται — επηρεάζοντας τη συμπεριφορά, την απόδοση και τελικά την αίσθηση ταυτότητας του ατόμου.
Η γνώση αυτού του φαινομένου μπορεί να χρησιμοποιηθεί παιδαγωγικά, θεραπευτικά και οργανωτικά:
-
Στην εκπαίδευση, οι δάσκαλοι μπορούν να αξιοποιούν τη θετική πίεση της ομάδας όταν ζητούν από τους μαθητές να παρουσιάσουν υλικό ή να συνεργαστούν.
-
Στην ψυχοθεραπεία, το φαινόμενο μπορεί να ερμηνευτεί ως μέσο για να κατανοήσουμε την κοινωνική ανησυχία ή την επιρροή του κοινωνικού βλέμματος στην αυτοεκτίμηση.
-
Στο εργασιακό περιβάλλον, η επίγνωση του πώς λειτουργεί η παρουσία των άλλων μπορεί να βοηθήσει στη διαμόρφωση πιο παραγωγικών ή συνεργατικών χώρων εργασίας.
Advertising
Τελικά, η κοινωνική διευκόλυνση είναι υπενθύμιση πως το κοινό δεν είναι απειλή, αλλά δυνατότητα. Αν μάθουμε να μετατρέπουμε την παρουσία των άλλων από αιτία άγχους σε πηγή ενδυνάμωσης, τότε μπορούμε να ενισχύσουμε όχι μόνο την απόδοσή μας, αλλά και τη σχέση μας με τον εαυτό και την κοινότητα.
Βιβλιογραφία
-
Triplett, N. (1898). The dynamogenic factors in pacemaking and competition. American Journal of Psychology, 9(4), 507–533.
-
Zajonc, R. B. (1965). Social facilitation. Science, 149(3681), 269–274.
-
Cottrell, N. B. (1972). Social facilitation. In C. G. McClintock (Ed.), Experimental Social Psychology, Holt, Rinehart & Winston.
Advertising
-
Baron, R. S. (1986). Distraction-conflict theory: Progress and problems. Advances in Experimental Social Psychology, 19, 1–40.
-
Bond, C. F., & Titus, L. J. (1983). Social facilitation: A meta-analysis of 241 studies. Psychological Bulletin, 94(2), 265–292.
-
Myers, D. G. (2013). Social Psychology (11th ed.). McGraw-Hill Education.