Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Το Παιδί, ο Γονέας και ο Ενήλικος μέσα μας

32-17_g3yhrf

Ο εαυτός μας είναι τόσο πολύπλευρος που μπορεί να έχουμε καθημερινά άλλο ρόλο στη ζωή μας σύμφωνα με το περιβάλλον ή τις συνθήκες που βρισκόμαστε κάθε φορά. Έτσι μπορεί να αλλάζουμε ρόλους στην πορεία της ζωής μας σχετικά με την συναισθηματική μας κατάσταση. Οι κύριοι ρόλοι που μπορεί να έχουμε είναι ο ρόλος του παιδιού που συνεχώς ζητάει την επιβεβαίωση από τους άλλους και δεν ευχαριστιέται εύκολα, ο ρόλος του ενήλικα που απλά ζει την κάθε στιγμή και ο ρόλος του γονέα που προστατεύει και συνεχώς επιπλήττει τους άλλους.

Αυτοί οι ρόλοι σύμφωνα με την θεωρία της Συναλλακτικής Ανάλυσης, ονομάζονται «καταστάσεις του εγώ». Αναπτύσσονται στην πρώτη παιδική ηλικία, εκτός από τον Ενήλικο που διαμορφώνεται εφόρου ζωής. Το Παιδί είναι η παιδική πλευρά της προσωπικότητας μας και προέρχεται από τα συναισθήματα που βιώσαμε στην αρχή της ζωής μας. Η παιδική μας πλευρά μπορεί να είναι θετική όπως όταν είμαστε αυθόρμητοι, ή αρνητική όπως όταν γινόμαστε εγωκεντρικοί. Γενικά το παιδί εκφράζεται με 3 τρόπους, ως:

  • Φυσικό Παιδί: έχει σταθερές ανάγκες, μεταβαλλόμενες επιθυμίες και συναισθήματα. Είναι διαισθητικό, αυθόρμητο, εύστροφο και δημιουργικό.
  • Υπάκουο Παιδί: έχει μάθει να υπακούει στις απαιτήσεις των γονέων.
  • Επαναστατημένο Παιδί: σε αντίθεση με το υπάκουο, επαναστατεί στις απαιτήσεις των γονέων.

Ο Γονέας γενικά συμπεριλαμβάνει την εκμαθημένη άποψη που έχουμε για τη ζωή, όπως τη διδαχτήκαμε στα πρώτα χρόνια της ζωής μας. Μάθαμε να νοιαζόμαστε για τους άλλους, ή να τους επικρίνουμε; Βεβαίως έχει σχέση με το μοντέλο που είχαμε από τους δικούς μας γονείς. Ο γονέας μπορεί να είναι:

  • Τροφοδοτικός Γονέας: ενδιαφέρεται για τις ανάγκες των άλλων και παρέχει φροντίδα, θέτοντας ταυτόχρονα λογικά και συγκεκριμένα όρια.
  • Επικριτικός Γονέας: κριτικάρει, απαγορεύει, παρεμβαίνει ως «σωτήρας», εμποδίζοντας τους άλλους να αυτονομηθούν και να αναλάβουν ευθύνες, γενικεύει.

Τέλος, ο Ενήλικος διαμορφώνεται από τη λογική επεξεργασία των δικών μας εμπειριών κατά τη διάρκεια της ζωής μας. Η συμπεριφορά του είναι αιτιολογημένη και όχι παρορμητική, συνδυάζει τις πληροφορίες από τα διαφορετικά μας Εγώ και αποφασίζει ανάλογα με την περίσταση. Στο ρόλο του ενήλικα συναντάμε  3 υποδιαιρέσεις που ονομάζουμε «ΟΚ εγώ»: το Φυσικό Παιδί, ο Τροφοδοτικός Γονέας και ο Ενήλικος. Όμως συχνά χρησιμοποιούμε και τα υπόλοιπα, τα οποία είναι πρότυπα επικοινωνίας και συμπεριφοράς που κάποτε ήταν χρήσιμα, αλλά πλέον δημιουργούν πρόβλημα τόσο στις σχέσεις μας με τους άλλους, όσο και με τον εαυτό μας.

Όταν για παράδειγμα υπακούμε στις παράλογες απαιτήσεις ενός συντρόφου ή υποκύπτουμε στην τελειομανία ενεργοποιείται το Υπάκουο Παιδί μέσα μας. Όταν φερόμαστε αντιδραστικά, ενεργοποιείται το Επαναστατημένο Παιδί. Ή μπορεί ο Επικριτικός Γονέας μέσα μας, να θέσει απαγορεύσεις στο σύντροφο. Άλλες φορές μπορεί να είναι συγκεντρωτικός και να αποφεύγει να αναθέτει ευθύνες που αναλογούν σε άλλους με το σκεπτικό «άσε, εγώ θα το κάνω καλύτερα». Εκφράζονται τόσο στη λεκτική όσο και στη μη λεκτική συμπεριφορά μας (π.χ. ο επικριτικός γονέας θα χτυπήσει το χέρι στο τραπέζι λέγοντας «εγώ αποφασίζω εδώ μέσα»).

Άλλες φορές, χρησιμοποιούμε μια κατάσταση του Εγώ που είναι ακατάλληλη για την περίσταση και έτσι δημιουργείται πρόβλημα στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Μπορεί για παράδειγμα να παιδιαρίζουμε σε μια περίσταση που απαιτεί σοβαρότητα, ή αντίθετα να μην χαλαρώνουμε ποτέ.

Χρειάζεται, λοιπόν, να αφιερώσουμε χρόνο στον εαυτό μας και να κατανοήσουμε τις διαφορετικές καταστάσεις του εγώ μας, με στόχο τη βελτίωση της αυτογνωσίας, της αποτελεσματικότητας των επικοινωνιακών συναλλαγών και της ικανοποίησης. Μπορούμε επίσης να ενεργοποιήσουμε τον Ενήλικο, να αλλάξουμε τις αποφάσεις που κάποτε πήραμε για τον εαυτό μας και να ξαναγράψουμε ένα καλύτερο σενάριο για τη ζωή μας.

Είμαι πτυχιούχος Φιλοσοφικής σχολής με κατεύθυνση τα παιδαγωγικά και την ψυχολογία. Επιπλέον έχω παρακολουθήσει σεμινάρια ειδικής αγωγής και σχολικής συμβουλευτικής. Ασχολούμαι με την συγγραφή παιδικών ιστοριών. Μου αρέσει πολύ να παρακολουθώ ταινίες και να διαβάζω βιβλία. Επόμενος στόχος μου είναι μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή. Το email μου ειναι: maraki.geo@hotmail.com

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Η τέχνη του να ζεις χωρίς να κυνηγάς την τελειότητα: Μαρκ Μάνσον

Το βιβλίο του Μαρκ Μάνσον «The subtle art of not giving a f$ck» ή αλλιώς…

Ψυχολογία

Η ψυχολογία των γιατρών στα νοσοκομεία: Αντιμετωπίζοντας το στρες και το burnout

Οι γιατροί στα νοσοκομεία ζουν καθημερινά σε ένα περιβάλλον υψηλής πίεσης. Απευθύνονται σε ανθρώπους που…

Ψυχολογία

Social Media και Όρια: “σύνδεση” και απόσταση

  Τα όρια δεν είναι τείχη. Είναι γέφυρες για τη σύνδεση μας με τους άλλους.…

Ψυχολογία

Πως ο τόνος της φωνής μας διαμορφώνει ένα παιδί;

Έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί ένα παιδί φωνάζει ενώ του μιλάτε ήρεμα; Αυτό είναι πιθανό να…

Ψυχολογία

Αυτοσυμπόνια: όταν η φωνή μέσα μας γίνεται σύμμαχος

https://images.unsplash.com/photo Υπάρχουν μέρες που ο εσωτερικός μας διάλογος μοιάζει με σκληρό δικαστήριο. Κάθε λάθος γίνεται…

Ψυχολογία

Ψυχολογική ανθεκτικότητα σε χρόνιες παθήσεις: Από την αποδοχή στη δράση

Οι χρόνιες παθήσεις αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της σύγχρονης ζωής. Δεν είναι μόνο…

Ψυχολογία

ΛΟΑΤΚΙ+ Γονεϊκότητα: Ψυχολογικές προκλήσεις και ανθεκτικότητα στην Ελλάδα του σήμερα

Η οικογένεια δεν είναι πια ένα ενιαίο και αμετάβλητο σχήμα, αλλά ένας ζωντανός θεσμός που…