Το χάσμα μεταξύ των φύλων στην επιστήμη

13 Απριλίου 2018

Παρά τα όσα μπορείτε να ακούσετε σε ”πρωινές” εκπομπές ή να διαβάσετε σε βιβλία αυτοβελτίωσης, η επιστήμη έχει ξεκαθαρίσει σθεναρά την ιδέα ότι δεν υπάρχει «θηλυκός και αρσενικός εγκέφαλος». Ωστόσο, όταν οι άνθρωποι προσπαθούν να εξηγήσουν το χάσμα μεταξύ των φύλων στην επιστήμη – το γεγονός ότι οι γυναίκες κατέχουν μόνο το 24% της επιστήμης και των μαθηματικών εργασιών στις ΗΠΑ – συχνά τους επιστρέφει σε αυτό το πεισματικό επιχείρημα ότι οι γυναίκες είναι από τη φύση τους, βιολογικά λιγότερο προσαρμοσμένες σε αυτά τα θέματα.

Η μελέτη

Μια πρόσφατη μελέτη υποδεικνύει ότι ένας παράγοντας (από τους πολλούς) μπορεί να είναι ότι οι γυναίκες απλώς υπόκεινται στην πεποίθηση ότι είναι χειρότερες σε αυτά τα θέματα. Με βάση τις έρευνες μιας ομάδας 202 μαθητών σε σεμινάριο φυσιολογίας ανώτερου επιπέδου, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αριζόνα διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες είχαν σημαντικά χαμηλότερη γνώμη για την ακαδημαϊκή τους ικανότητα σε σχέση με την υπόλοιπη τάξη.

Το μοντέλο της μελέτης προέβλεπε ότι ο μέσος άνδρας φοιτητής, με GPA(Grade Point Average) 3.3, θα θεωρούσε τον εαυτό του πιο έξυπνο από το 66% των συμμαθητών του – ενώ μια γυναίκα φοιτήτρια με το ίδιο GPA θα αντιλαμβανόταν τον εαυτό της ως πιο έξυπνη από το 54% των συμμαθητών της.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι σπουδαστές που θεωρούν ότι είναι πιο έξυπνοι είναι 3.22 φορές πιο πιθανό να αναφέρουν ότι συμμετέχουν στην τάξη περισσότερο από τον συνεργάτη τους σε μια ομαδική δραστηριότητα. Εν τω μεταξύ, οι σπουδαστές που δεν θεωρούν τους εαυτούς τους έξυπνους ήταν 2.36 φορές πιο πιθανό να αναφέρουν ότι συμμετείχαν λιγότερο από τους συνεργάτες τους στην ομάδα.

Διαβάστε επίσης  Bitcoin: από την "καταιγίδα" FOMO στη "ξηρασία" FUD

Ο μύθος που πρέπει να καταρριφθεί

Μακροπρόθεσμα, αυτό το χάσμα εμπιστοσύνης και η έλλειψη συμμετοχής καθιστά τις γυναίκες πιο διστακτικές να υποβάλλουν ερωτήσεις, να λαμβάνουν χαμηλότερους βαθμούς, ακόμη και να παρατάνε τάξεις λόγω δυσφορίας. Αυτό μπορεί να μας βοηθήσει να εξηγήσουμε γιατί υπάρχουν πολύ λιγότερες γυναίκες στα πεδία της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών, απ’ ό,τι άνδρες.

Πράγματι, άλλες μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι οι γυναίκες παρατάνε τέτοιας κατεύθυνσης σχολές λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης – όχι έλλειψης δεξιοτήτων – στις μαθηματικές τους ικανότητες και ότι οι γυναίκες “αυτο-επιλέγονται” να είναι εκτός από τα πεδία αυτά λόγω του φόβου αποτυχίας.

Δυστυχώς, αυτή η αποθάρρυνση οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο. Οι γυναίκες περνούν τα εκπαιδευτικά τους χρόνια ακούγοντας ότι είναι λιγότερο κατάλληλες στα μαθηματικά και τις επιστήμες, γεγονός που οδηγεί σε χαμηλή αυτοπεποίθηση για τα συγκεκριμένα θέματα, γεγονός που οδηγεί σε λιγότερες γυναίκες στον τομέα, γεγονός που διαιωνίζει το μύθο ότι οι γυναίκες δεν είναι κατάλληλες για αυτές τις θέσεις.

Advertising

Το χάσμα των φύλων στον τομέα της επιστήμης δεν είναι μόνο γυναικείο πρόβλημα. Οι έρευνες δείχνουν ότι τους βλάπτει όλους και κρατά πίσω τις επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου, είναι καιρός να σταματήσει να αναπαράγεται ο μύθος ότι η επιστήμη και τα μαθηματικά είναι ένα boys club εξ’ ορισμού. Aυτή η πόρτα ήταν πάντοτε ανοικτή στις γυναίκες, αλλά οι κοινωνικές πιέσεις πρέπει να αλλάξουν για να τις ενθαρρύνουν να την περάσουν.

Is the tech industry still a boys’ club? [ΒΙΝΤΕΟ]

Διαβάστε επίσης  5 επέτειοι στην επιστημονική κοινότητα (Β΄ Μέρος)

How Did Tech Become So Male-Dominated?[ΒΙΝΤΕΟ]

TEDxJaffa — Daphna Joel — Are brains male or female?[ΒΙΝΤΕΟ]

Advertising

 

Απόφοιτη της σχολής Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης, με μπόλικο ενδιαφέρον για ό,τι νέο συμβαίνει γύρω από την τεχνολογία και τις επιστήμες. Εθισμένη στη προβολή ταινιών, σε μικρά ταξίδια απόδρασης, στη μουσική, στο ωραίο φαγητό, στην υπέροχη παρέα μου...

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Αγίου Βαλεντίνου: 4+1 ξεχωριστές προτάσεις

Η γιορτή των ερωτευμένων ήρθε και μας βρίσκει να αναζητάμε

Η ιστορία της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη

Η ιστορία της βιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη είναι μια περίοδος ανάπτυξης