Προϊόντα ομορφιάς: Οι αποχρώσεις που δεν είναι εμφανείς

Πρότυπα ομορφιάς: Οι πίνακες που ποτέ δεν μπορούν να πετύχουν μια καλή πόζα

Πρότυπα ομορφιάς στους πίνακες ζωγραφικής
Πηγή: WordPress

Από πολλά χρόνια πριν έως και σήμερα, το τι εστί όμορφο έχει περάσει από πολλές διαστάσεις. Από τους πίνακες της Αναγέννησης, μετέπειτα στα πορτρέτα του κινηματογράφου και σήμερα στο ψηφιακό πλαίσιο του Instagram. Τόσες διαφορετικές περίοδοι, τόσες διαφορετικές αντιλήψεις γύρω από το θέμα αυτό. Τα πρότυπα ομορφιάς έχουν υπάρξει και στα δύο φύλα. Όμως, αυτό που έχει δείξει η ιστορία είναι ότι η γυναικεία ομορφιά είναι ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα με πολλές απόψεις, προτιμήσεις, ακόμα και κριτική.

Τα πρότυπα της ομορφιάς για τις γυναίκες επιβαρύνονται με πολλές και διαφορετικές αποχρώσεις. Ο κάθε χώρος (π.χ. μόδα, μόντελινγκ, κινηματογράφος) έχει τις δικές του προδιαγραφές για το τι εστί όμορφο πάνω σε μία γυναίκα. Από τα μαλλιά, δηλαδή τι χρώμα, μήκος, ακόμα και τι σχήμα έχουν, έως τον σωματότυπο και ό,τι συνεπάγεται με αυτό. Σήμερα όλο και περισσότερα καταστήματα ρούχων, καλλυντικών κ.ο.κ. προωθούν την κοινωνικά αποδεκτή ομορφιά μέσω της διαφήμισης αλλά και με την προαγωγή αντίστοιχου εμπορεύματος (ρούχα, καλλυντικά, τσάντες κλπ.). Βέβαια, δεν σημαίνει ότι τα πρότυπα της ομορφιάς που προάγουν είναι και υγιεινά, τόσο από ψυχολογικής πλευράς όσο και σωματικής.

Ένα αρκετά σημαντικό ζήτημα, το οποίο ναι μεν δεν έχει καταλήξει σε ομόφωνα συμπεράσματα αλλά και ούτε αποκλείει τον πυρήνα του θέματός του, είναι τα προϊόντα ομορφιάς και οι επιπτώσεις τους στον ανθρώπινο οργανισμό. Και επειδή η ομορφιά επηρεάζει πολύ τις γυναίκες, θα αναλύσουμε τι κρύβεται μέσα στις πολύχρωμες παλέτες, στα ευωδιαστά αρώματα και σε πολλά άλλα που χρησιμοποιούνται σε καθημερινή βάση.

«Δεν πουλάω καλλυντικά, πουλάω ελπίδα». Elizabeth Arden (1884-1966) Αμερικανίδα επιχειρηματίας καλλυντικών.

Τα προϊόντα ομορφιάς στην εποχή του Instagram και των ψηφιακών φίλτρων είναι σύμμαχοι της γυναίκας. Οι περισσότερες έχουν στην τσάντα τους ένα νεσεσέρ με καλλυντικά. Σε οποιαδήποτε περίπτωση της ημέρας μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν. Τι σημαίνει αυτό; Ποιος ο λόγος να χρησιμοποιούνται τα προϊόντα ομορφιάς σε καθημερινή βάση; Το φαινόμενο αυτό έχει απασχολήσει τους επιστήμονες καθώς πέρα από τους ψυχολογικούς παράγοντες που είναι ήδη στο παρασκήνιο, έρχεται στο προσκήνιο και ο οικονομικός παράγοντας (marketing) ή αλλιώς η ψυχολογία του καταναλωτή. Επειδή ο κάθε τομέας έχει τις δικές του προοπτικές, θα εστιάσουμε σε αυτόν της  ψυχολογίας που κρατάει και τα ηνία της αγοράς.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τι έχουν δείξει οι έρευνες; Στην έρευνα του Korichi και των συναδέλφων του (2008), το συμπέρασμα ήταν ότι το μακιγιάζ παρουσιάζεται όχι απλώς σαν μια απλή εφαρμογή στο πρόσωπο, αλλά ως μία σφαιρική μέθοδος που όπως λέει και η γνωστή παροιμία «με ένα σμπάρο δυο τριγώνια». Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι το μακιγιάζ χρησιμοποιείται για την ενίσχυση των χαρακτηριστικών του προσώπου και ταυτόχρονα, συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της διάθεσης και γενικά της αντίληψης που έχει περί του εαυτού της. Διαπίστωσαν πως αυτό που πετυχαίνει μέσω της εφαρμογής των προϊόντων ομορφιάς δεν είναι μόνο αυτό που διακρίνουμε εμείς. Μέσω της εφαρμογής αυτής, ακόμα και σε καθημερινή βάση, συνεισφέρει στην εικόνα του εαυτού με θετικό τρόπο μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο και γίγνεσθαι. Κακά τα ψέματα, αλλά η μη εφαρμογή προϊόντων ομορφιάς αποτελεί αρκετές φορές αφορμή για κριτική…

Όπως ειπώθηκε και στην έρευνα τους, οι Faust και οι συνάδελφοι (2022) παραθέτουν στοιχεία που υποστηρίζουν πως το φαινόμενο κατανάλωσης προϊόντων ομορφιάς επηρεάζεται σε πιο άμεσο βαθμό από τις αντιλήψεις γύρω από αυτό, πόσο μάλλον στην σήμερον ημέρα της εικόνας, αλλά και σε πιο έμμεσο από τις ριζωμένες προοπτικές που ακουμπάνε ακόμα και τις φιλοσοφικές έννοιες γύρω από το κομμάτι της ομορφιάς. Άρα, τα προϊόντα ομορφιάς δεν είναι απλώς για να σε ομορφαίνουν. Είναι για να σε κάνουν αποδεκτή…

Τιμή… ομορφιάς παρακαλώ;

Τα προϊόντα ομορφιάς έχουν συνεισφέρει αρκετά στην ψυχολογική αντίληψη της εικόνας. Στην εποχή του φαίνεσθαι οι περισσότεροι άνθρωποι στοχεύουν στο να δημιουργήσουν μία ‘αρκετά καλή εικόνα’ για τους ίδιους αλλά και για το περιβάλλον στο οποίο συναναστρέφονται. Όμως όλη αυτή η προσπάθεια να τονίσουν τα όμορφα στοιχεία έχει κάποιο αντίτιμο; Το ψυχολογικό κομμάτι είναι διαφορετικό από άνθρωπο σε άνθρωπο. Τι συμβαίνει όμως με το βιολογικό;

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται αρκετές συσχετίσεις με κάποιες ουσίες που χρησιμοποιούνται στα προϊόντα ομορφιάς με αρκετά θέματα υγείας. Αυτό που θα πρέπει να μας θορυβήσει είναι το πώς γίνεται να προάγεις το όμορφο αν πρωτίστως δεν είναι ωφέλιμο για την υγεία; Στην έρευνα της Alblooshi (2025), τα αποτελέσματα έδειξαν ότι πολλές από τις συνθετικές χημικές ουσίες σε αρώματα και άλλα καλλυντικά, μπορεί να ‘’συνεισφέρουν’’ σε μία σειρά από προβλήματα στην υγεία. Αυτές είναι: αλλεργίες, ενδοκρινικές διαταραχές, προβλήματα στο αναπνευστικό σύστημα, ακόμα και προβλήματα στην αναπαραγωγή. Υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο να σχετίζονται με τον καρκίνο.

Advertising

Στην έρευνά του, ο Wirtu (2024) και οι συνεργάτες του αναφέρουν πως πολλές από τις ουσίες (όπως οι φθαλικοί εστέρες και τα parabens) συνδέθηκαν με διαταραχή των ορμονών. Αυτή η διαταραχή μπορεί να είναι η αιτία για άλλα προβλήματα στην ανάπτυξη και την υγεία του αναπαραγωγικού συστήματος. Περαιτέρω χημικές ουσίες που είναι κιόλας αρκετές στον αριθμό…, όπως οι ενώσεις από πίσσα άνθρακα και αυτές της φορμαλδεΰδης, θεωρούνται πλέον καρκινογόνες. Διερευνάται λοιπόν η μακροχρόνια εφαρμογή των συστατικών αυτών και η σχέση τους με τον καρκίνο. Ακόμα και τα αποσμητικά της μασχάλης θεωρείται ότι συμβάλλουν στον καρκίνο του μαστού…  Αυτό που πρέπει σαν καταναλωτές να ερωτηθούμε είναι: Ποια είναι τελικά η πραγματική τιμή των προϊόντων αυτών;

Και ο μήνας έχει… 25!

Καρκίνος του μαστού
Πηγή: WordPress

Το ημερολόγιο δείχνει Οκτώβριο. Όπως και το επόμενο ημερολογιακό έτος πάλι θα δείχνει Οκτώβριο. Τι αλλάζει από μήνα σε μήνα; Δηλαδή από το ένα ημερολογιακό έτος στο άλλο; Ο συμβολισμός του κάθε Οκτώβρη. Ο μήνας αυτός έχει καθιερωθεί πλέον ως μήνας ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον καρκίνο του μαστού, γεμάτος με δράσεις. Ο καρκίνος αυτός σε πολλές περιπτώσεις πρέπει να αφαιρεθεί για να μην εξαπλωθεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πρέπει να αφαιρεθεί το γυναικείο στήθος είτε ολόκληρο είτε τμήμα του.

Πολλές γυναίκες αντιμετωπίζουν με απίστευτο ηθικό και θάρρος τη συγκεκριμένη νόσο, με κάποιες να στέφονται νικήτριες, κάποιες να είναι νικήτριες αλλά με κόστος το στήθος τους και άλλες δυστυχώς να μην τα καταφέρνουν. Στην περίπτωση που χάσει το μέρος αυτό του σώματός της, τι σημαίνει αυτό για μια γυναίκα; Παύει να είναι όμορφη; Παύει να είναι ελκυστική; Ή μήπως θα πρέπει να γίνουν σύμβολα δύναμης θάρρους αλλά και ομορφιάς; Η ομορφιά η οποία πηγάζει από μέσα! Εκείνη η ομορφιά, όπου οποιοδήποτε τμήμα του σώματος να φύγει, δεν εξαφανίζεται ποτέ!

 

Τι έχει αλλάξει στα προϊόντα ομορφιάς και τι μπορούμε να κάνουμε;

Τι είναι στο χέρι όλων μας αλλά κυρίως των ίδιων των γυναικών για να διατηρήσουμε αυτήν την ομορφιά; Η πρόληψη! Όπως είδαμε στις προηγούμενες παραγράφους πολλές χημικές ουσίες που βρίσκονται μέσα στα προϊόντα ομορφιάς, μπορούν να έχουν κάποια επίπτωση στον γυναικείο οργανισμό. Τα δεδομένα όντως δεν είναι ξεκάθαρα, δεν παύει όμως να ισχύει ότι υπάρχουν κάποιες ενδείξεις. Γιατί να μην τις λάβουμε υπόψιν μας;

Advertising

Tα τελευταία χρόνια, πολλές εταιρείες καλλυντικών χρησιμοποιούν λιγότερες χημικές ουσίες και στρέφονται περισσότερο σε πιο φυσικές εναλλακτικές. Οι κανονισμοί γύρω από την προέλευση και εφαρμογή των ουσιών έχουν αυστηροποιηθεί. Γι’ αυτό και τα προϊόντα που θεωρούνται βλαβερά, αποσύρονται από την αγορά για την ασφάλεια των καταναλωτών. Μπροστά στο κέρδος όμως, μικρό το κακό αν έχει λίγη ποσότητα… Όντως, το λίγο δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Αν όμως αθροίσουμε όλα τα … λίγο, θα γίνουν πολλά…  Σαν άνθρωποι με ενσυναίσθηση προς την υγεία, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να επιλέγουμε προϊόντα ομορφιάς καλύτερης ποιότητας και με συστατικά φυσικής προέλευσης. Που και πάλι συνιστάται προσοχή. Η μείωση της ποσότητας και της συχνότητας της εφαρμογής των προϊόντων αυτών μπορεί να κάνει τη διαφορά. Και ας μην ξεχνάμε πως τα προϊόντα αυτά έχουν στόχο να αναδείξουν τα όμορφα χαρακτηριστικά, όχι να τα καλύψουν…

Αυτό που η κάθε γυναίκα πρέπει να έχει στο νου της είναι ότι η φυσική ομορφιά και η υγεία υπερισχύουν των εκάστοτε προτύπων που αλλάζουν συνεχώς. Όπως είπε και η διάσημη ηθοποιός Sophia Loren «Η ομορφιά είναι πώς αισθάνεσαι μέσα σου, και αυτό καθρεφτίζεται στα μάτια σου. Δεν είναι κάτι σωματικό». Ας γίνει η υγεία το επικρατέστερο πρότυπο ομορφιάς για όλους, πόσο μάλλον για τις γυναίκες που δέχονται αρκετή κριτική για την εμφάνισή τους. Ας γίνει η πρόληψη ρουτίνα και όχι απλώς μέσα στην ρουτίνα να συμπεριλάβουμε την πρόληψη. Κλείνοντας, … μην ξεχνάμε πως «Η ομορφιά είναι δύναμη. Και ένα χαμόγελο, το ξίφος της». John Ray.

 

Γιατί η ενημέρωση είναι δύναμη και δικαίωμα: Δες εδώ

Πηγές:

  • Alblooshi, S. (2025). The impact of perfumes and cosmetic products on human health: a narrative review. Frontiers in Toxicology, 7. https://doi.org/10.3389/ftox.2025.1646075. (Τελευταία ανάκτηση 17/10/2025)
  • Faust, N. T., Hong, Y., Gains, N., & Christopoulos, G. I. (2022). The effect of implicit theories of human beauty and perceived pressure on cosmetic consumption. Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts, 18(1), 43–58. https://doi.org/10.1037/aca0000473. (Τελευταία ανάκτηση 17/10/2025).
  • Korichi, R., Pêcheux, M. G., & Morizot, F. (2008). Mapping the subjective side of cosmetic use: Western women’s perception of make-up and its functions. International Journal of Cosmetic Science, 30(3), 165–173. https://doi.org/10.1111/j.1468-2494.2008.00424.x (Τελευταία ανάκτηση 17/10/2025)
  • Wirtu, Y. D. (2024). A review of environmental and health effects of synthetic cosmetics. Frontiers in Environmental Science, 12. https://doi.org/10.3389/fenvs.2024.1402893. (Τελευταία ανάκτηση 20/10/2025) 

    Advertising

  • https://www.gnomikologikon.gr/catquotes.php?categ=0520. (Τελευταία ανάκτηση 16/10/2025)

Περισσότερα από τη στήλη: Σώμα & Υγεία

Σώμα & Υγεία

Το φαινόμενο του placebo και nocebo: Όταν ο νους επηρεάζει το σώμα

Η ψυχολογία και η ιατρική συναντώνται με εντυπωσιακό τρόπο στο φαινόμενο του placebo και του…

Σώμα & Υγεία

Ο απόλυτος οδηγός άσκησης στην περίοδο

Η περίοδος είναι κάτι που επηρεάζει κάθε γυναίκα διαφορετικά, όχι μόνο στη διάθεση ή την…

Σώμα & Υγεία

Skincare: Πώς αλλάζει ανάλογα με τις φάσεις του έμμηνου κύκλου;

Το δέρμα αλλάζει κατά τις διαφορετικές φάσεις του έμμηνου κύκλου λόγω των ορμονικών διακυμάνσεων. Οι…

Σώμα & Υγεία

Ψυχολογία και χρόνιες ασθένειες: Ο ρόλος της ψυχολογικής υποστήριξης σε ασθενείς με καρκίνο

Ο καρκίνος δεν αποτελεί μόνο μια σωματική νόσο αλλά και μια βαθιά ψυχολογική εμπειρία που…

Σώμα & Υγεία

Ο ρόλος του ψυχολόγου στη θεραπεία της ημικρανίας

      Από την απαξίωση στην αναγνώριση «Δεν θέλω να εξετάσω μια γυναίκα με…

Σώμα & Υγεία

Υποθυρεοειδισμός: Χρειάζεται να προσέχουμε τη διατροφή μας;

Ο υποθυρεοειδισμός είναι μια κατάσταση κατά την οποία ο θυρεοειδής αδένας δεν παράγει επαρκείς ποσότητες…

Σώμα & Υγεία

ΔΕΠΥ και διατροφή: Τι ξέρουμε, τι ερευνούμε, πού στοχεύουμε;

Η “πολυχρωμία” της ΔΕΠΥ: Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, γνωστή και ως ΔΕΠΥ, έχει…