100 χρόνια I do ….Όσα χρόνια και αν περάσουν, όσες δεκαετίες και αν αλλάξουν η γυναίκα είναι συνδεδεμένη με το νυφικό και το γάμο. Στις παλαιότερες κοινωνίες για να τον λατρεύει και να τον περιμένει πως και πως και στις νεότερες για να αμφιβάλλει και να τον αμφισβητεί με διάφορους τρόπους. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για την πρακτική του γάμου, ούτε θα μιλήσω για τα έθιμα, θα σταθώ μόνο στην ημέρα της τελετής. Εκείνη την ημέρα που όλες όσες επιλέξουν να παντρευτούν θέλουν να είναι όλα τέλεια και πανέμορφα σαν παραμύθι. Παλιότερα συναντούσαμε τα συνοικέσια και τους κανονισμένους γάμους και σήμερα την απόλυτη ελεύθερη βούληση, τουλάχιστον στη χώρα μας, και από τότε το βλέμμα όλων τ στο ολόλευκο-μπορεί και όχι- φόρεμα της νύφης. Είτε νοικιασμένο, είτε αγορασμένο, είτε κομμένο κ ραμμένο στα μέτρα σου το νυφικό σου θέλεις να είναι το ομορφότερο και το πιο κομψό.
Το 1910 συνηθίζεται το νυφικό σε σχήμα λατινικού S, με κορσέ στο πάνω μέρος του και βολάν που υπήρχε διακοσμημένο στο ίδιο σημείο, ο οποίος τόνιζε το μπούστο. Τα φουσκωτά μανίκια αποκτούσαν μεγάλη δημοφιλία, τα γάντια ήταν σχεδόν απαραίτητα και τα υψηλά περιλαίμια έδειχναν την εύπορη καταγωγή της νύφης. Το χρώμα των νυφικών της εποχής σπάνια ήταν το άσπρο, συνήθως βλέπαμε ιβουάρ και ανοιχτό μπεζ.
Το 1920 καλοσωρίρουμε μία νέα αισθητική. Ίσιες γραμμές με κεντήματα και χωρίς πολύ τούλι. Όλη η προσοχή στρέφεται στο περίτεχνο χτένισμα και σε κάποιο καπέλο που θα φοράει η νύφη. Τα κοσμήματα του κεφαλιού ξεχωρίζουν και ο όγκος της ανθοδέσμης αποτελεί must για την εποχή.
1930 η δεκαετία της απλότητας. Θα μπορούσα να πω πως αυτή η εποχή σημαδεύτηκε απο την τάση οι νύφες να παντρεύονται με ένα απλό περιποιημένο ωστόσο φόρεμα το οποίο θα ξαναφορρούσαν. Η εποχή αυτή χαρακτηρίστηκε από λιτότητα στην οικονομική ζωή των ανθρώπων , η οποία πέρασε και στην κοινωνική τους ζωή. Έντονη δαντέλα με έμφαση στις μικρές λεπτομέρειες, σχεδόν ανύπαρκτο πέπλο, διακριτικά έως και ελάχιστα κοσμήματα και η κομψότητα υπερχειλίζει στις νύφες του ΄30.
Και αν μίλησα πριν για δύσκολες οικονομικές συνθήκες, τίποτα δεν συγκρίνεται με τις δυσκολίες του ΄40. Ποιός δεν έχει δει ή ακούσει για την Scarlett O’Hara στο Gone with the Wind που έφτιαξε νυφικό από το ύφασμα των επίπλων της. Το DIY μάλλον γεννήθηκε σ΄αυτήν την δεκαετία και δεν το ήξερε κανείς. Οι νύφες έχουν νυφικά σε λιτές γραμμές με στρογγυλά μανίκια και έντονα τονισμένους από το τούλι γοφούς. Η μόδα προστάζει μαλλιά έως τους ώμους και το χτένισμα για τις νύφες είναι ένα: τραβηγμένα όλα τα μαλλιά στο κέντρο του κεφαλιού. Το πέπλο παραμένει απλό με πρόσθετα αξεσουάρ.
1950 η εποχή της μπαλαρίνας. Τούλι, σατέν και δαντέλα σε όλο τους το μεγαλείο. Το πέπλο και το τελείωμα του νυφικού – ο ποδόγυρος που θα έλεγε η γιαγιά μου- γίνεται κοντύτερα και στρέφουν την προσοχή στα παπούτσια της νύφης αυτής της δεκαετίας. Το νυφικό στην περιοχή του μπούστου έχει το σχήμα καρδιάς και πολλά φορέματα είχαν σχεδιαστεί ως στράπλες για να φορεθούν μετά το γάμο και τα μανίκια τους ήταν μπολερό από δαντέλα.
Και φτάνουμε στο ΄60 με την μία και μοναδική τάση να είναι το φουσκωτό πέπλο στην κορυφή του κεφαλιού και τις μαργαρίτες στην ανθοδέσμη της νύφης. Το νυφικό επιστρέφει στο παλιό μήκος του και το κάτω μέρος του νυφικού ξεκινάει από ψηλά στην μέση της νύφης, χαρακτηρίζοντας το ως ψηλόμεσο νυφικό. Η νύφες συχνά είχαν φράντζα στο νυφικό τους χτένισμα και τα υπόλοιπα μαλλιά πιασμένα ψηλά.
Σε αντίθεση με τις προηγούμενες δεκαετίες, στη δεκαετία του 70 δεν κυριαρχεί μόνο ένα trend. Τα νυφικά ποικίλλουν και καλύπτουν τις hippies ή τις “πριγκίπισσες” νύφες έως και τις punk – roсk τύπισσες που επιλέγουν να παντρευτούν. Ταυτόχρονα βλέπουμε μια σχετική αναβίωση των τάσεων του ’30 και του ’40.
Δαντελένια βολάν, μακριά ουρά και μακρύσυρτο πέπλο με τεράστια μπουκέτα λουλουδιών πρωταγωνιστούν στους γάμους του ’80. Στα μανίκια των νυφικών σχεδόν επιβάλλεται η δαντέλα και η επισημότητα τους γάμους επιστέφει με συγκεκριμένη μόδα σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Η γαμήλια ανθοδέσμη αποτελείται από γαρδένιες ή τριαντάφυλλα και οι νύφες επιλέγουν έντονο μακιγιάζ χωρίς ίχνος λιτότητας. Είναι η δεκαετία που σημαδεύει τον κάθε γάμο διότι έχουμε τα πρώτα βίντεο και σιγά σιγά δημιουργείται η σημερινή βιομηχανία της βιντεοσκόπησης των γάμων. Ο πιο γνωστός γάμος της εποχής είναι αυτός της Νταιάνας και τον θυμόμαστε έως σήμερα. Ένα νυφικό βγαλμένο από παραμύθι με μεγάλα φουσκωτά μανίκια, τεράστια ουρά στο φόρεμα, η μέση της να τονίζεται έντονα και μια ολόλευκη ανθοδέσμη ολοκλήρωσαν το νυφικό που η πριγκίπισσα ανέδειξε.
Ερχόμενοι στο ’90 συναντάμε ένα μίνιμαλ χαρακτήρα στο νυφικό και στο πέπλο της νύφης. Η εποχή της ποπ συστήνει κόκκινο κραγιόν, λιτό πέπλο και νυφικά με έξω τους ώμους – το λεγόμενο χαμόγελο. Παράλληλα η βιομηχανία του γάμου διευρύνεται μαζικά. Αυτήν τη δεκαετία βλέπουμε πολλές ταινίες που σχετίζονται με το θέμα του γάμου να αποκτούν τεράστια δημοφιλία όπως το My best friend’s wedding και το Runways Bride.
2000 αν δεν είναι αυτή η δεκαετία η πιο χαρακτηριστική για τα στράπλες νυφικά τότε πραγματικά δεν ξέρω ποιά άλλη θα μπορούσε να είναι. Νυφικά σε ίσια γραμμή , συνήθως σατέν, με το πιο διακριτικό πέπλο που έχουμε δει , το οποίο πολλές φορές δεν άγγιζε καν το ύψος των ώμων, διακριτικά κοσμήματα και μακιγιάζ και τα ξανθά μαλλιά να πρωταγωνιστούν η δεκαετία μένει ανεξίτηλη για την κομψότητα της.
Και φτάσαμε στην εποχή μας! Την όμορφη εποχή του 2010 που όλες οι υποψήφιες νύφες έχουν κάτι παραπάνω από πολλές επιλογές και πηγές για να βρουν το ιδανικό για αυτές νυφικό. Το γοργονέ νυφικό πρωταγωνιστεί και κολακεύει τη σιλουέτα όσο τίποτα αλλά δεν είναι η μόνη επιλογή. Βλέπουμε την τάση των μοντέρνων νυφικών με ασύμμετρα και χαλαρά τελειώματα να κερδίζει έδαφος σταθερά από τις αρχές του 2000 και να επιλέγεται σταθερά και στη σημερινή δεκαετία. Και για το τέλος άφησα τα μοναδικά νυφικά του 2010 με τις ανάγλυφες λεπτομέρειες στο μπούστο και τα πολλά κεντήματα και κρύσταλλα να λάμπουν σε συνδυασμό με την “αφρωδη” φούστα στο κάτω μέρος του φορέματος που προσδίδουν στο νυφικό το χαρακτήρα της τουαλέτας, ενός βραδινού φορέματος που θα κάνει την κάθε γυναίκα να νιώσει πως είναι η σημαντικότερη μέρα της ζωής της.