Ο κόσμος της μόδας υποστηρίζει την διαφορετικότητα; Ένα ερώτημα που βασανίζει ειδικούς του χώρου αλλά κι ακτιβιστές από όλο τον κόσμο. Άραγε ο καλλιτεχνικός αυτός χώρος δέχεται κάτι άλλο; το εναλλακτικό; κάτι που πλέον φαίνεται να επηρεάζει τον κόσμο κοινωνικά και να μην αποτελεί, απαραίτητα, το “ορθό” και “ιδανικό” πρότυπο; Αν ναι, γιατί υπάρχουν ακόμα εταιρείες ρούχων και καλλυντικών που θέλουν να επηρεάζουν αισθητά την γνώμη του κοινού τους προβάλλοντας τους μία συγκεκριμένη εικόνα κι αν όχι γιατί δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να γίνουν όλοι αποδεχτοί στον χώρο και να καταρριφθούν τα παλαιά στερεότυπα;
Με τους παραπάνω προβληματισμούς, αποφασίσαμε να εκφράσουμε ορισμένες απόψεις γύρω από το θέμα αυτό. Αρχικά, είναι αναγκαίο να καταγραφεί πως από την πρώτη κιόλας στιγμή, η μόδα σαν τομέας στήριξε την πρωτοτυπία και την ανεξαρτησία κυρίως στο γυναικείο φύλο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επιβλητική Coco Chanel που έδωσε έναν νέο αέρα στο γυναικείο ντύσιμο, πιο δυναμικό δημιουργώντας το little black dress και τα πρώτα γυναικεία σακάκια. Ακόμα, ο Yves Saint Laurent συνέβαλε σημαντικά στην αποδοχή της διαφορετικότητας από τον χώρο, κάνοντας γνωστή την προσωπική του σεξουαλικότητα (πράγμα πρωτότυπο για την εποχή) και χρησιμοποιώντας ως μοντέλα έγχρωμα κορίτσια. Την ίδια όμως στιγμή που αναγνωρίζονται οι κινήσεις αυτές από πρόσωπα του παρελθόντος, βλέπουμε κρούσματα που φτάνουν μέχρι και στα όρια του ρατσισμού. Ειδικότερα, η γνωστή εταιρεία εσωρούχων Victoria’s Secret που διοργανώνει κάθε χρόνο κι από ένα φαντασμαγορικό Show κι έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό γυναίκες από όλο τον κόσμο, ανακοίνωσε μέσω του εκπροσώπου της Ed Razek πως η μάρκα δεν μπορεί να υποστηρίξει τα plus size πρότυπα και transgender μοντέλα.

Τα παραπάνω οδήγησαν σε ένα σωρό σχόλια στα social media και φυσικά σε σαμποτάζ της μάρκας καθώς πιστές πελάτισσες του οίκου εσωρούχων, σταμάτησαν τις συστηματικές αγορές τους. Ακόμα, δημιουργήθηκαν hashtags κι άλλα κοινωνικά μηνύματα μέσω του twitter προκειμένου να περιοριστεί η γνώμη του Ed Razek και να επικρατήσει η λογική. Λίγο αργότερα, η Victoria’s secret απολογείται για τις δηλώσεις αυτές και δύο μήνες αργότερα δημιουργεί την luxury συλλογή plus size με πρωταγωνίστρια την γνωστή Ashley Graham, αποκτώντας ακόμα περισσότερους followers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μήπως όμως το παραπάνω θα έπρεπε να μας προβληματίζει; Άραγε η εταιρεία αυτή έχει αποδεχθεί πως η σημερινή γυναίκα θέλει να είναι πιο αληθινή και ειλικρινής με τον εαυτό της; Τα στελέχη της έχουν “μετανιώσει” άραγε για τις προηγούμενες δηλώσεις και θέλησαν να στηρίξουν την σύγχρονή γυναίκα ή απλά είδαν τις πωλήσεις τους να πέφτουν κατακόρυφα και γι’αυτό στον βωμό του χρήματος “κατέρριψαν όποια ιδεολογία είχε ο οίκος”; Τελικά, σε αυτήν την περίπτωση η μόδα αποδέχθηκε την διαφορετικότητα των σωμάτων ή απλά εφάρμοσε μία από τις επιφανειακές τεχνικές μάρκετινγκ για να επιβιώσει στον χρόνο;
Ας μην είμαστε τόσο αρνητικοί και καταφατικοί. Κατά καιρούς μικρές αλυσίδες ρούχων και αξεσουάρ δημιουργούν καμπάνιες που καταρρίπτουν τα μοδάτα στερεότυπα του παρελθόντος αναδεικνύοντας την διαφορετικότητα. Το βρετανικό e-shop ASOS έχουν δηλώσει πως δεν “πειράζουν” τόσο τις φωτογραφίες των μοντέλων τους με το photoshop και αφήνουν να φανούν τα φυσικά χαρακτηριστικά τους όπως είναι τα σημάδια του σώματος και τα τατουάζ τους. Έκτοτε ακολούθησαν κι άλλες μεγάλες εταιρείες όπως τα forever 21 και τα Marks and Spencer. Είναι γεγονός πλέον πως υπάρχει μία ποικιλία μοντέλων στο χώρο όπου και εκφράζουν κι έναν συγκεκριμένο τύπο ανθρώπου. Τα ξανθά ψηλά μοντέλα με την μέση δαχτυλίδι έχουν περιοριστεί και την θέση τους πλέον παίρνουν κοπέλες και αγόρια μετρίου αναστήματος με σκούρα μάτια και μαλλιά, εκφράζοντας τους σύγχρονους καθημερινούς ανθρώπους. Ακόμα, στην προσπάθεια κατάρριψης των παλαιών στερεοτύπων συμμετέχουν και πολλοί καλλιτέχνες της εποχής μας όπως είναι η Lizzo.
Η Lizzo, Αμερικανίδα ράπερ και ηθοποιός, καταφέρνει σε κάθε συναυλία της να κάνει την διαφορά και να αναδείξει την διαφορετικότητα . Με το σωματότυπο της να θυμίζει plus size αποδεικνύει κάθε φορά πως τα ρούχα δεν έχουν τόση μεγάλη σημασία και πως ο καθένας από εμάς μπορεί να φοράει αυτά που τον εκφράζουν ανάλογα με την διάθεση, την ψυχοσύνθεση και την έγνοια του. Η ίδια προτιμάει τα λαμπερά κορμάκια και τα σφιχτά καλσόν χαρακτηρίζοντας το στυλ της ως extravagant. Το σημαντικότερο όμως που πρέπει να κρατήσουμε από όλα τα παραπάνω είναι πως η μόδα αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης, είναι ένας χώρος όπου χιλιάδες καλλιτέχνες δουλεύουν καθημερινά για να επικρατεί πάντα το σωστό στο τέλος. Η μόδα δεν γνωρίζει χρώμα σώματος, σεξουαλικότητα, σημάδια σώματος. Είναι αυτή που αγκαλιάζει τους ανθρώπους με όραμα και όνειρα να δημιουργήσουν, να είναι ο εαυτός τους και να εκφράσουν τον εαυτό τους με το δικό τους μοναδικό τρόπο. Γι’ αυτό βγες εκεί έξω και γίνε εσύ, να μην φοβάσαι να είσαι εσύ.
