Αυτή η εποχή φοράει τα γιορτινά της και η μόδα ανέκαθεν, βάζει τα δυνατά της να εκφράσει το πνεύμα των εορτών. Τα Χριστουγεννιάτικα εξώφυλλα μετατρέπουν ρούχα και αξεσουάρ σε Χριστουγεννιάτικα στολίδια και αντιστρόφως, στολίδια σε αξεσουάρ. Τα διαχρονικά αξεπέραστα όμως, Χριστουγεννιάτικα εξώφυλλα είναι ως επί το πλείστον, δυναμικά πορτρέτα που αναδεικνύουν πρόσωπα και προσωπικότητες της εποχής είτε μπροστά, είτε πίσω από το φωτογραφικό φακό.
Κάν’ το όπως η Vogue
Το δρόμο προς τα εμβληματικά Χριστουγεννιάτικα εξώφυλλα άνοιξε η Vogue, η οποία έως σήμερα λαμβάνει πολύ σοβαρά και με την ίδια αίγλη τα εορταστικά εξώφυλλα, ξεκινώντας καμιά φορά από το τεύχος του Νοεμβρίου και διατηρώντας την ίδια διάθεση συχνά έως το τεύχος του Ιανουαρίου. Ο θρύλος των φωτογράφων μόδας, Irving Penn, αδιαμφισβήτητα έχει δημιουργήσει σχεδόν μαεστρικά, κάποια από τα πιο εμβληματικά εξώφυλλα όλων των εποχών. Τα Χριστουγεννιάτικα τεύχη που επιμελήθηκε κατά τη συνεργασία του με τη Vogue έδειξαν το δρόμο προς την επιτυχία για όλα τα μελλοντικά εορταστικά τεύχη.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα και με διαχρονική αξία, αποτελεί το τεύχος Νοεμβρίου 1949, το οποίο χρόνια αργότερα έμελλε να είναι και το εξώφυλλο της συλλογής εξωφύλλων της Vogue. Την ίδια εποχή μας προσφέρει και ένα δεύτερο, εξίσου δυνατό εξώφυλλο. Ένα πορτρέτο του γνωστού μοντέλου Jean Patchett με καπέλο, βέλο σε όλο το πρόσωπο και ένα μόλις ανοιγμένο δώρο, συνθέτουν μία γιορτινή αρτιότητα.
Το Δεκέμβριο του 1958, η Vogue κυκλοφορεί με ένα πολύ μοντέρνο για την εποχή, σουρεαλιστικό εορταστικό εξώφυλλο του φωτογράφου William Bell. Το μοντέλο Anne St. Marie φοράει ένα εξίσου μοντέρνο, που ακόμη και σήμερα το ζηλεύουμε, πλεκτό μακρύ φόρεμα σε στενή γραμμή και φυσικά, γιορτινά κατακόκκινο.
More Vogue
Το Χριστουγεννιάτικο τεύχος της βρετανικής Vogue το 1966 μοιάζει σαν να βγήκε από ταινία φαντασίας. Αυτό το φουτουριστικό πορτρέτο μάς έρχεται μέσα από το φακό του David Baily.
Η Jean Shrimpton ποζάρει με αυτό το εκπληκτικό headpiece, που μπερδεύεται γλυκά με το κοντό της κούρεμα, για το τεύχος του Δεκεμβρίου, 1967.
Όλα στο κόκκινο για το γαλλικό τεύχος Νοεμβρίου 2008. Μια πολύ απλή πόζα, που μιμείται λίγο αυτή του 1966, και που όπως και να έχει, τραβάει τα βλέμματα.
Το πρόσωπο των Χριστουγέννων
Συχνά τα περιοδικά επιλέγουν να βασίσουν όλη τη δυναμική του εξώφυλλού τους σε ένα αναγνωρίσιμο πρόσωπο. Το Δεκέμβριο του 1986 η Madonna, σύμβολο της εποχής, φωτογραφήθηκε για το Vanity Fair σε ένα λιτό και θελκτικό εξώφυλλο, που δε θα έφτανε ποτέ καμία άλλη εμφάνισή της σε περιοδικό.
Το Δεκέμβρη του 2006, η Ρωσική Vogue δε χρειάζεται τίποτα άλλο για να κυκλοφορήσει ένα ξεχωριστό γιορτινό εξώφυλλο, παρά το συγκλονιστικό βλέμμα της μαύρης γαζέλας, ονόματι Naomi Campbell, μια λευκή γούνα και ακριβοθώρητα διαμάντια.
Το Δεκέμβριο του 2018, η ηθοποιός Emily Blunt φωτογραφήθηκε για το εξώφυλλο της Vogue σαν άλλη Mary Poppins από τη φωτογράφο Annie Leibovitz. Λίγους μήνες αργότερα θα κυκλοφορούσε η νέα ταινία της Disney για την γοητευτική αυτή νταντά, την οποία η Blunt θα υποδυόταν. Όσο και να μας άρεσε για το ρόλο, στο γιορτινό εξώφυλλο μας άφησε άφωνους για τη χάρη με την οποία “πετάει”.
Τα Χριστουγεννιάτικα εξώφυλλα της ανήκουν
Η βασίλισσα των εορταστικών εξωφύλλων όμως, είναι η Kate Moss. Ανάμεσα στα πολλά εξώφυλλα των μεγαλύτερων περιοδικών που έχει στο ενεργητικό της, μια πλειάδα αυτών είναι Χριστουγεννιάτικα εξώφυλλα. Στα πρώιμα στάδια της καριέρας της πέτυχε την τελειότητα ενός εορταστικού εξώφυλλου για το Harper’s Bazaar του 1992.
Σχεδόν μια δεκαετία αργότερα, το Δεκέμβριο του 2001, ήταν το πρόσωπο και της γαλλικής και της βρετανικής Vogue. Στη Γαλλία, φόρεσε τα Χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια στο κεφάλι και απαθανατίστηκε από το φακό του Mario Testino. Χρησιμοποιώντας τον στολισμό ως αξεσουάρ τόσο λιτά, παραδόθηκε στα χέρια μας ένα εντυπωσιακό γιορτινό εξώφυλλο λόγω του παιχνιδιού με το φως.
Πίσω στη γενέτειρά της , φωτογραφήθηκε σαν μέλος της βασιλικής οικογένειας με σκήπτρο και στέμμα.
Πρωτοποριακά γιορτινά εξώφυλλα
Ο φωτογράφος Erwin Blumenfeld ανάγει τη δουλειά του σε ανώτερη τέχνη με το ντανταϊστικό Χριστουγεννιάτικο εξώφυλλο που δημιούργησε για τη Vogue Ιανουαρίου του 1950. Το πορτρέτο αυτό της Jean Patchett σπάει τους κανόνες της φωτογραφίας και των εξωφύλλων περιοδικών μόδας της εποχής και συνυφάζει την τέχνη της φωτογραφίας με τη ζωγραφική ή ακόμα και τη γλυπτική, λόγω του ανάγλυφου των χειλιών της. Αποτελεί σίγουρα, ένα άκρως πρωτοποριακό εξώφυλλο.
Το τεύχος Ιανουαρίου του 1974 δε θυμίζει σε τίποτα τα εμβληματικά εξώφυλλα της Vogue. Κι όμως, κατορθώνει να σε συνεπάρει σαν καρέ Χολιγουντιανής ταινίας, σε μία πρόποση στο πρώτο ξημέρωμα μετά το Πρωτοχρονιάτικο ρεβεγιόν.
Το φετινό εορταστικό Vanity Fair, λίγο πριν μπούμε στη νέα δεκαετία, προέβη σε μια πολύ σικάτη κίνηση αποδοχής και προβολής της διαφορετικότητας. Φιλοξένησε στο Χριστουγεννιάτικο εξώφυλλό του τη γνωστή drug queen, RuPaul, σε ένα κορμάκι ολοκέντητο κρύσταλλα Swarovski, θυμίζοντας τις θεαματικές εμφανίσεις της Beyonce. Η φωτογράφος Annie Leibovitz απαθανάτισε μια ηχηρή θέση και ένα επίκαιρο μήνυμα σε ένα δυνατό εξώφυλλο.