Το Mathematics of the Heart γράφτηκε από την συγγραφέα Kefi Chadwick και βραβεύτηκε στο Brighton Fringe Festival ως New Writing South Best New Play 2011 καθώς και με το Evening Argus Outstanding Artistic Contribution Award 2011. Στις 7 Φεβρουαρίου του 2014 ανέβηκε για πρώτη φορά στο Theatre503 του Λονδίνου. Το έργο ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες της συγγραφέως, η οποία επιθυμούσε να δημιουργήσει ένα έργο που να αναδύει πληθώρα συναισθημάτων, γέλιο, συγκίνηση, μυστικά, αποκαλύψεις… Εύπεπτο και με καθαρότητα, μοιάζει σαν μια κλειδαρότρυπα, σαν μια πόρτα που έμεινε ανοιχτή και εμείς παρακολουθούμε 4 ανθρώπους να ερωτεύονται, να απογοητεύονται, να τσακώνονται, προσπαθώντας ο καθένας να βρει τη δική του πορεία, τη δική του λύση στην εξίσωση της ζωής. Το έργο κινείται γύρω από τον άξονα των ανθρωπίνων σχέσεων που αποτελούν τις πιο δύσκολες και σύνθετες εξισώσεις. Το αποτέλεσμα αυτών είναι το ίδιο μας το συναίσθημα και προκύπτει από προσθέσεις/σχέσεις, αφαιρέσεις/ απώλειες, πολλαπλασιασμούς/ ανθρώπους και διαιρέσεις/ χωρισμούς. Αλλά πώς μπορείς όλα αυτά να τα βάλεις σε μια τάξη, να τα προβλέψεις και να τα λύσεις;
Η σκηνοθεσία του Νίκου Ορτετζάτου ακολουθεί το κείμενο και το εμπλουτίζει με γρήγορη δράση και ένα εύρος σκηνών, οι οποίες παρουσιάζονται τόσο αυτόνομες, η μία με την άλλη, όσο και απόλυτα απαραίτητες για το σύνολο και τη συνοχή. Ακριβώς σαν τις ανθρώπινες σχέσεις. Δίχως να εμβαθύνει, και να διεισδύει ψυχολογικά και συναισθηματικά στα συμπλέγματα, στις καταγωγές τους και στις ιδιοσυγκρασίες των χαρακτήρων, χωρίς να εστιάζει και να καταβυθίζεται, απλά αγγίζει απαλά και τρυφερά τους ήρωες, προσφέροντας στους θεατές μια μελαγχολική αγαλλίαση. Οι χαρακτήρες συνδέονται και αποσυνδέονται, ο καθένας φέρει το δικό του προσωπικό φορτίο και δημιουργεί το δικό του πρόσημο σαν αντίδραση στον άλλο.
Ο Πωλ είναι ένας καθηγητής ο οποίος εξειδικεύεται στα μετεωρολογικά φαινόμενα και τις προβλέψεις. Τα μαθηματικά είναι η ζωή του, είναι ο τρόπος με τον οποίο κατανοεί τον εαυτό του, τον κόσμο και τους άλλους. Πώς θα μπορούσε φυσικά να γίνει αλλιώς εφόσον υπήρξε γιος ενός σπουδαίου και αξιοσέβαστου καθηγητή μαθηματικών; Και ειδικά όταν ο καθηγητής αυτός υπήρξε αυστηρός πατέρας, αφοσιωμένος στο έργο του και ιδιαίτερα απαιτητικός στα παιδιά του; Παρόλο που ο Πωλ επέλεξε τον ίδιο δρόμο με τον πατέρα του, ο Τσάνσερ, ο μικρότερος γιος, διάλεξε μια μποέμικη και τυχοδιωκτική ζωή. Η σχέση των γιων με τον πατέρα τους επηρέασε και τη σχέση μεταξύ τους. Δύο διαφορετική πόλοι, ένας θετικός και ένας αρνητικός, τουλάχιστον φαινομενικά, που δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν και να συνυπάρξουν. Η λογική και το συναίσθημα, η τάξη και η αταξία, και ανάμεσα τους η Έμμα. Η σύντροφός του Πωλ, μια συγκρατημένη δικηγόρος, η οποία μοιράζεται ανάμεσα σε καριέρα και στην αγάπη της για εκείνον, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της σχέσης τους. Η Ζάιναμπ, ανέμελη, ονειροπόλα, γεμάτη ενέργεια και ενθουσιασμό, θα εισχωρήσει στη ζωή τους, ανακινώντας και εκείνη σκέψεις και συναισθήματα, προωθώντας τη δράση.
Η έξυπνη και λειτουργική σκηνογραφία της Μαρίνας Γκούμλα θα αξιοποιήσει τη σκηνή του Vis Motrix, καλύπτοντας τις απαιτήσεις των πολυάριθμων σκηνών, καθώς και των ιδιαίτερων αναγκών. Θα αντιστοιχηθεί με την ακατάστατη και μπερδεμένη συναισθηματική συνθήκη, θα δημιουργήσει ατμοσφαιρικές εικόνες ( σε συνδυασμό με τους φωτισμούς του Δημήτρη Κοκολινάκη), για να κάνει την εκκαθάρισή της παράλληλα με τους χαρακτήρες.
Ο Δημήτρης Δάγκαλης, στο ρόλο του Πωλ, είχε μια συγκροτημένη ερμηνεία η οποία διατηρήθηκε σε ένα καλό επίπεδο, από την αρχή έως το τέλος, χωρίς διακυμάνσεις. Απολαυστικός στη “μεθυσμένη” σκηνή. Η κωμικότητά του ισορρόπησε τη δραματικότητα των άλλων λόγων αποτρέποντας τον μελοδραματισμό. Η έμπειρη και ταλαντούχα Θεανώ Αμοιρίδου στο ρόλο της Έμμα υπήρξε το κέντρο βάρους της παράστασης. Ο Δημήτρης Γούλιος, Τσάνσερ, εκρηκτικός, έντονος, με νεανική ορμή και πάθος, ξεχώρισε στο πρώτο μισό έχοντας κάποιες υπερβολές και μια περισσή πληθωρικότητα σε σχέση με την υπόλοιπη ομάδα, αλλά στο δεύτερο μέρος έδεσε απόλυτα με το σύνολο. Η Μάγδα Γιαννίκη απέδωσε στο ρόλο της Ζάιναμπ με την ευγενική της φυσιογνωμία, την συμπάθεια και τον χαριτωμένο και ενθουσιώδη ρομαντισμό που χρειαζόταν ο ρόλος της.
Μια τρυφερή, ζεστή και ανθρώπινη παράσταση που μέσα από την απλότητά της, σου εκμυστηρεύεται πως οι άνθρωποι και οι σχέσεις δεν είναι απλοί τύποι μαθηματικών, μια λογική αλληλουχία κινήσεων που πρέπει να ακολουθήσεις για να πετύχεις. Το συναίσθημα είναι απρόσμενο και μπορεί να καταλύσει κάθε κανόνα. Να ανατρέψει απλά τα πάντα.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Κείμενο: Kefi Chadwick
Μετάφραση: Τηλέμαχος Χατζηϊωαννίδης
Σκηνοθεσία: Νίκος Ορτετζάτος
Σκηνικά – Καλλιτεχνική επιμέλεια: Μαρίνα Γκούμλ
Κοστούμια: Λέα Κούση
Σχεδιασμός φωτισμών: Δημήτρης Κοκολινάκης
Πρωτότυπη μουσική: Κωνσταντίνος Γκιβίσης
Κατασκευή σκηνικού: Κώστας Γεράσης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Ράπαντα
Βοηθός σκηνογράφου: Δανάη Πανά
Φωτογραφίες: Λευτέρης Τσινάρης
Σχεδιασμός αφίσας: Γιάννης Ξηροκώστας
Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου
Επιμέλεια παραγωγής: Σάσα Νάτση
ΔΙΑΝΟΜΗ
Πολ: Δημήτρης Δάγκαλης
Ζάιναμπ: Μάγδα Γιαννίκη
Έμμα: Θεανώ Αμοιρίδου
Τσάνσερ: Δημήτρης Γούλιος
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Vis Motrix Performance Studio, Έδισσον 4 (απέναντι από το Δημαρχείο Θεσσαλονίκης)
Πρεμιέρα: Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2019 στις 21:30
Παραστάσεις: Έως 18 Φεβρουαρίου 2019 | Κάθε Δευτέρα, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21:30
Τιμές εισιτηρίων: 12€ κανονικό | 8€ μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑΜΕΑ, ατέλειες)
Τηλέφωνο κρατήσεων: 6943 92 25 32