Άρθουρ Μίλερ, ο συγγραφέας του “Ο Θάνατος του Εμποράκου”

Άρθουρ Μίλερ

«Η αποστολή του θεάτρου, τελικά, είναι να αλλάξει τους ανθρώπους, να τους κάνει να αποκτήσουν μεγαλύτερη συνείδηση για το τι μπορούν να κάνουν.» 

Ο Άρθουρ Άσερ Μίλερ (Arthur Asher Miller) είναι ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς θεατρικούς συγγραφείς του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1915 στη Νέα Υόρκη. Ο πατέρας του, Ισιντόρ Μίλερ, μετανάστης από την Πολωνία, είχε αποκτήσει μεγάλη περιουσία από μια βιοτεχνία και κατάστημα γυναικείων ρούχων, ενώ η μητέρα του, Ογκούστα Μπάρνετ, ήταν Αμερικανίδα που είχε εργαστεί ως δασκάλα στο δημόσιο, ενώ ο πατέρας της είχε ρίζες από την ίδια πόλη της Πολωνίας απ’ όπου κατάγονταν και οι Μίλερ.

Ήταν το δεύτερο από τα τρία παιδιά της οικογένειας, με μεγαλύτερο τον Κέρμιτ και μικρότερη την Τζόαν, η οποία αργότερα ακολούθησε καριέρα στην υποκριτική. Πήγε στο δημόσιο σχολείο του Χάρλεμ και τέλειωσε το γυμνάσιο το 1932, όντας μέτριος μαθητής με καλές επιδόσεις στον αθλητισμό. Εν τω μεταξύ, σε αντίθεση με την προηγουμένως οικονομικά άνετη και σχεδόν πλούσια ζωή τους, είχαν μετακομίσει στο Μπρούκλιν και η οικογένειά του είχε καταστραφεί οικονομικά από το Κραχ του 1929 στις ΗΠΑ, συνεπώς αναγκάστηκε να εργαστεί για να βγάλει χρήματα σε διάφορες δουλειές: τραγουδιστής σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό, οδηγός φορτηγού, υπάλληλος καταστήματος ανταλλακτικών αυτοκινήτων στη 10ή Λεωφόρο του Μανχάταν κ.ά. Η μόνη επαφή που είχε μέχρι τότε με τη λογοτεχνία ήταν κάποια από τα έργα του Άγγλου συγγραφέα Καρόλου Ντίκενς, ενώ ώθηση για να αρχίσει να γράφει του έδωσαν οι «Αδερφοί Καραμαζώφ» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι.

Το 1935 γράφεται στη Δημοσιογραφική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, απ’ όπου αποφοίτησε τρία χρόνια αργότερα, έχοντας περάσει από σπουδές αγγλικής φιλολογίας και θεατρικής γραφής, όπου είχε καθηγητή τον Κένεθ Ρόου.

Διαβάστε επίσης  Online η παράσταση ο «Γιούγκερμαν» από το Θέατρο Πορεία
Advertising

Advertisements
Ad 14

Κατά τα φοιτητικά του χρόνια, αρχίζει να ξεχωρίζει σαν συγγραφέας. Εργάζεται ως δημοσιογράφος στη φοιτητική εφημερίδα «Michigan Daily», ενώ το 1936, κερδίζει το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Χόπγουντ με το θεατρικό έργο «No villain» , το οποίο το επεξεργάζεται και το παρουσιάζει για δεύτερη φορά το 1937, αυτή τη φορά με τον τίτλο «They too arise» . Την ίδια χρονιά, ξανακερδίζει το βραβείο Χόπγουντ με το έργο «Τιμές την αυγή»  (Honors at dawn), χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο «Corona»,  από τη μάρκα της γραφομηχανής του. Από το 1938 ως το 1943 ακολουθούν άλλα 5 θεατρικά έργα, τα οποία δεν έγιναν ιδιαιτέρως γνωστά ούτε ανεβάστηκαν από κάποιον επαγγελματικό θίασο.

Κατά την ίδια περίοδο, ο Άρθουρ Μίλερ απαλλάχτηκε από τη στρατιωτική του θητεία κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο λόγω ενός τραύματος σε έναν αγώνα ποδοσφαίρου κι έτσι εργάστηκε ως συνεργάτης των ραδιοφωνικών δικτύων CBS και NBC, γράφοντας κείμενα και θεατρικά μονόπρακτα, καθώς και ένα σύντομο χρονικό του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1944. Το 1945, εκδίδεται το πρώτο του μυθιστόρημα με τον τίτλο «Focus» , το οποίο είχε ως αντικείμενο τον αντισημιτισμό. Στις 23 Νοεμβρίου 1944, ανέβηκε για πρώτη φορά θεατρικό έργο του στο Μπρόντγουεϊ, το «Ο άνθρωπος που ήταν πολύ τυχερός» (The man who had all the luck). Το έργο γνώρισε μέτρια επιτυχία, αλλά κερδίζει το βραβείο της Εθνικής Θεατρικής Συντεχνίας.

Άρθουρ Μίλερ

Στις 29 Ιανουαρίου 1947, ανεβαίνει το έργο «Ήταν όλοι τους παιδιά μου»  (All my sons), ένα έργο που παρουσίαζε τον αντίκτυπο της ανάμειξης των ΗΠΑ στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο σε μια τυπική αμερικανική οικογένεια και επίκεντρό του ήταν οι κοινωνικές ευθύνες ενός βιομηχάνου που είχε κερδοσκοπήσει πουλώντας ελαττωματικά ανταλλακτικά αεροσκαφών στην αμερικανική πολεμική αεροπορία. Με το έργο αυτό έγινε ευρέως δημοφιλής και κέρδισε το Βραβείο Δράματος των Κριτικών της Νέας Υόρκης και το Βραβείο Ντόναλντσον.

Διαβάστε επίσης  Η «Frida» παει Μονή Λαζαριστών
Advertising

Το 1949, είναι ο πρώτος που κερδίζει τρία βραβεία, το Βραβείο Πούλιτζερ, το Βραβείο Τόνι και το βραβείο Κριτικών της Νέας Υόρκης, για το διάσημο «Ο θάνατος του  Εμποράκου»  (Death of a Salesman) σε σκηνοθεσία Ελία Καζάν, το οποίο του έφερε παγκόσμια αναγνώριση, ενώ το 1950 παρουσιάζει τη διασκευή του θεατρικού του Ίψεν «Ο εχθρός του λαού»  (An Enemy of the People), ο ήρωας του οποίου αρνείται να ακολουθήσει το ιδεολογικό κατεστημένο της εποχής του, αποτελώντας, έτσι, σε φιλοσοφικό επίπεδο, το βήμα για το επόμενο έργο του, το «The Crucible».

«Ο Θάνατος του Εμποράκου» είναι ένα από τα πιο φημισμένα του έργα καθώς απευθύνεται σε κοινό που δεν έχει συγκεκριμένη  ηλικία, έχει διαχρονικότητα και μέχρι σήμερα μελετάται προσεκτικά. Με το έργο του αυτό, ο Άρθουρ Μίλερ κατακρίνει την ιδέα του «αμερικανικού ονείρου»,  που στην περίπτωση αυτή του «Εμποράκου», αν δεν κατάφερνες να αξιωθείς στο επάγγελμα του πωλητή, ήσουν μια αποτυχημένη ύπαρξη. Η ιδέα ότι εργάζεσαι μια ζωή για να ξεπληρώσεις δάνεια για το σπίτι και στο τέλος πεθαίνεις χωρίς να τα έχεις καταφέρει, κυριαρχεί στο έργο και η τελευταία σκηνή τελειώνει με αυτήν ακριβώς την ειρωνεία.

Ο Άρθουρ Μίλερ, πειραματίστηκε και στον χώρο του κινηματογράφου όπου ωστόσο δεν είχε μεγάλη επιτυχία.

Απεβίωσε στις 10 Φεβρουαρίου 2005 στο Κονέκτικατ των ΗΠΑ.

Advertising

«Θεωρώ το θέατρο μια σοβαρή υπόθεση, που κάνει ή θα έπρεπε να κάνει τον άνθρωπο ανθρώπινο, με άλλα λόγια λιγότερο μόνο.»

 

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Πόσο ταυτίζεται η Βίβλος με την Ελληνική μυθολογία;

Πόσο ταυτίζεται η Βίβλος με την Ελληνική μυθολογία;

Υπάρχουν πολλές θεωρίες σχετικά με τον δανεισμό των Βιβλικών κειμένων

Αναγνωστική κατανόηση και ευρύτερες γλωσσικές δεξιότητες

Το παρόν άρθρο Η συζήτηση γύρω από την επιστήμη της