Στις μέρες μας, το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή είναι ένα από τα πιο συζητήσιμα θέματα των κοινωνιών. Οι απόψεις διίστανται, είναι αντικρουόμενες και οδηγούν σε διαμάχες μεταξύ αρχηγών κρατών. Το σίγουρο, βέβαια, είναι ότι η επιστημονική κοινότητα, που ασχολείται με αυτό το μείζον θέμα, κρούει αρκετά χρόνια τώρα, τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις που θα έχουμε στο άμεσο μέλλον. Σαφώς αυτές οι επιπτώσεις, θα λέγαμε ότι έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους, μέσω ακραίων καιρικών φαινομένων.
Στη στήλη μας, αυτή των ταξιδιών, συνηθίζουμε να σας ενημερώνουμε για όμορφους προορισμούς. Άλλες φορές σας συμβουλεύουμε για το πως να περάσετε την ώρα σας σε όμορφες εκδρομές και άλλες για το πως να ανακαλύπτετε μοναδικές προσφορές. Σήμερα, θα αφιερώσω αυτό το άρθρο, σε αυτούς που επιθυμούν να πληροφορηθούν για το περιβάλλον και τα μέσα μεταφοράς, και φυσικά τι αντίκτυπο έχουν αυτά στο περιβάλλον όταν ταξιδεύουμε.
Παίζουν πολλά ρόλο
Σε γενικές γραμμές όσον αφορά στο περιβάλλον και τα μέσα μεταφοράς δεν αρκεί, απλά να πούμε ότι ένα μέσο είναι πιο ρυπογόνο, από ένα άλλο και τέλος. Οι παράγοντες μπορεί να ποικίλλουν, ανάλογα με τα χιλιόμετρα, το μοντέλο του μέσου και στο καύσιμο που καταναλώνεται. Υπάρχουν στατιστικές που δείχνουν, ότι τα αυτοκίνητα, μπορούν να γίνουν πιο ρυπογόνα από τα αεροπλάνα, απλά γιατί στις ΗΠΑ, σπάνια ταξιδεύουν γεμάτα. Ενώ η χωρητικότητα είναι συνήθως μέχρι 5 άτομα, ο πληθυσμός μέσα στα αυτοκίνητα δεν ξεπερνά το 1,54 άτομο, ανά μίλι.
Αυτό σημαίνει ότι κυκλοφορούν περισσότερα αυτοκίνητα από όσο χρειάζεται με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για το περιβάλλον.
Από την άλλη πλευρά, τα αεροσκάφη στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχουν γενικά έναν μέσο όρο του 85% πληρότητας, σε μοντέλα με χωρητικότητα άνω των 150 ατόμων. Έτσι, το αεροπλάνο εκμεταλλεύεται όλο σχεδόν το μήκος του χώρου του και η εταιρεία σχεδιάζει λιγότερες πτήσεις, με περισσότερους επιβάτες. Επιπλέον, σε ένα μεγάλο ταξίδι, το αυτοκίνητο έχει την πιθανότητα, να κολλήσει στην κίνηση για ένα μεγάλο χρονικό περιθώριο εκπέμποντας 2,5 φορές περισσότερο CO2, από τις κανονικές συνθήκες. Ένα συν των αεροπορικών εταιρειών, είναι ότι τα τελευταία χρόνια προμηθεύονται πιο οικονομικούς και φιλικούς περιβαλλοντικά κινητήρες. Όσο η αεροπορική τεχνολογία εξελίσσεται, τόσο περισσότερο βελτιώνεται ακόμα και η ηχορύπανση που προκαλούν τα αεροσκάφη. Mάλιστα, αυξάνεται και ο χρόνος ταξιδιού κατά μια ώρα. Το στοιχείο, αυτό υπάρχει στα αεροπλάνα μέσης απόστασης, όπως τα airbus A320 neo, που έρχονται να αντικαταστήσουν τα ceo. (current engine option)
Αυτό αποδεικνύεται και από ακόμα μια στατιστική έρευνα, που δείχνει ότι στο φαινόμενο του θερμοκηπίου συμβάλλουν τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά σε ποσοστό 74%, τα αεροπλάνα και τα πλοία στο 11% και τα τρένα είναι τα πιο φιλικά με συνολική επιβάρυνση 4%.
Φυσικά τα αεροπλάνα δεν είναι αθώα
Τα αεροπλάνα, είναι πιο φιλικά περιβαλλοντικά, από τα αυτοκίνητα με όλους τους παράγοντες που προαναφέραμε. Κατά τα άλλα, είναι το πιο ρυπογόνο μέσο μαζικής μεταφοράς από τα υπόλοιπα. Για ένα ταξίδι 500 χλμ, το αεροσκάφος μολύνει 10-50 περισσότερες φορές το περιβάλλον από ό,τι ένα τρένο. Επιπρόσθετα η ΕΕ, συνέταξε μια έκθεση που αποδεικνύει ότι τα αεροσκάφη, μέσα σε ένα χρόνο έχουν αυξήσει τις εκπομπές CO2, κατά 4,9, την ίδια στιγμή, που άλλοι τομείς τις μείωσαν κατά 3,8. Είναι άλλωστε γεγονός, πως στην Ευρώπη, ο ανταγωνισμός των εταιρειών χαμηλού κόστους είναι τεράστιος. Μπορείτε να βρείτε εισιτήρια, σε απίστευτα χαμηλές τιμές (προσοχή πάντα στα ψιλά γράμματα, από low cost εταιρείες), κάτι το οποίο έχει οδηγήσει σε πραγματικά μεγάλη αύξηση των πτήσεων και των επιβατών.
Επιπρόσθετα, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν κατηγορηθεί και για ακόμα ένα γεγονός. Υπάρχουν πτήσεις εσωτερικού σε πολλές χώρες, σε αποστάσεις αδικαιολόγητα μικρές. Φερειπείν, στη Γαλλία, που τα τραίνα, είναι ένα πολύ δημοφιλές μέσο, συζητείται ήδη η κατάργηση τέτοιων δρομολογίων, υπό την πίεση πράσινων οργανώσεων και της αντιπολίτευσης.
Τα τραίνα μάλιστα έχουν αρχίσει να δικαιώνονται, καθώς υπάρχει σουηδική σιδηροδρομική εταιρεία, που ανέφερε αύξηση 10% του τζίρου της το πρώτο τρίμηνο του 2019.
Επιλέγουμε το μετρό
Όλα τα παραπάνω ισχύουν και για τα μικρά ταξίδια. Τις βόλτες μας. Οι σταθμοί του μετρό που καλύπτουν την Αθήνα είναι υπεραρκετοί, για να πάμε όπου επιθυμούμε. Έχουμε τη δυνατότητα να μετακινηθούμε από το Αιγάλεω μέχρι την Αγία Παρασκευή, στην άλλη άκρη της πόλης μέσα σε μισή, περίπου, ώρα. Εάν επιλέξουμε το αυτοκίνητο, δε βλάπτουμε μόνο το περιβάλλον, βλάπτουμε την τσέπη μας και ίσως και το χρόνο μας.
Πηγές
gr.euronews.com
e-csr.net
tovima.gr