Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη.

Η εικόνα της Γεννήσεως
Εικόνα της Γεννήσεως, 17ος αιώνας, Μουσείο Μπενάκη.

Η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη είναι από τις πιο γνώριμες και ταυτόχρονα πιο σύνθετες απεικονίσεις. Κάθε Χριστούγεννα επανέρχεται μπροστά στον πιστό σχεδόν αναλλοίωτη: το σπήλαιο και η φάτνη, το Θείο Βρέφος, η Θεοτόκος, οι άγγελοι, οι μάγοι, οι ποιμένες. Παρόλη τη φαινομενική της σταθερότητα, η εικόνα κρύβει έναν ολόκληρο κόσμο τεχνοτροπικών διαφοροποιήσεων και πολιτισμικών αποχρώσεων, που αποτυπώνουν την εξέλιξη της βυζαντινής και μεταβυζαντινής τέχνης ανά τους αιώνες, μένοντας πιστή στις αισθητικές και πολιτισμικές ανάγκες της κάθε εποχής, χωρίς να αλλοιώνεται το θεολογικό της νόημα.

Αρχικά, αξίζει να αναφέρουμε, ότι η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη είχε ξεκινήσει μόνο με την απεικόνιση της Θεοτόκου και του Θείου Βρέφους ή και κάποια ελάχιστα πρόσωπα. Αργότερα, άρχισαν να προστίθενται περισσότερα πρόσωπα και γεγονότα, φτάνοντας στον 9ο αιώνα μ.Χ., όπου πλέον σταθεροποιήθηκε η απεικόνιση, όπως τη γνωρίζουμε και σήμερα. Στη Δύση, συνεχίστηκε η δημιουργία και άλλων νέων θεμάτων. Αυτό το άρθρο θα ακολουθήσει την πορεία της εικόνας της Γεννήσεως μέσα στους αιώνες της Βυζαντινής εικονογραφίας και τον θεολογικό συμβολισμό των απεικονίσεων.

Η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη: Η ερμηνεία της εικονογράφησης.

Για την σαφέστερη κατανόηση των τεχνοτροπικών τάσεων ανά εποχή στη Βυζαντινή αγιογραφία, κρίνεται αναγκαίο να αποσαφηνίσουμε αρχικά τους συμβολισμούς, που «κρύβει» η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη. Στην αγιογραφία συχνά χαρακτηρίζεται ως «πολυ-εικόνα», καθώς απεικονίζονται πολλά γεγονότα μαζί, τα οποία διαδραματίστηκαν σε διαφορετικό χώρο και χρόνο το καθένα.

Καταρχάς, η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη δεν αποτελεί μία αυθαίρετη καλλιτεχνική σύλληψη, αλλά στηρίζεται σε ένα αυστηρό εικονογραφικό μοντέλο. Παρατηρούμε, ότι το σπήλαιο, το οποίο απεικονίζεται στο κεντρικό σημείο της εικόνας, όπου βρίσκεται η Φάτνη, είναι σκοτεινό, συμβολίζοντας το σκότος του προχριστιανικού κόσμου, το οποίο ήρθε να φωτίσει το Θείο Βρέφος. Το σπήλαιο όμως αλληγορεί και το Θείο Πάθος, καθώς θα αποτελέσει και το μέρος, όπου ο Χριστός θα θαφτεί μετά την Σταύρωσή Του. Επίσης τα σπάργανα, με τα οποία είναι τυλιγμένο το Θείο Βρέφος, το οποίο φέρει και φωτοστέφανο, υποδηλώνοντας τη θεϊκή του φύση, ομοιάζουν με τα σάβανα, με τα οποία ντύνεται ο Χριστός στην ταφή Του.

Η απεικόνιση της Θεοτόκου χρήζει μεγίστης προσοχής. Το μέγεθός της και η θέση της υποδεικνύουν τη μέγιστη σημασία του ρόλου της για ολόκληρη την πλάση. Η Παναγία συνέβαλε στην Ενσάρκωση του Θεού και κατά συνέπεια της ανακαίνισης του κόσμου ως «νέα Εύα». Στην εικόνα της Γεννήσεως, η απεικόνισή της γίνεται με τρεις διαφορετικούς τρόπους ανά τους αιώνες της εικονογραφίας, οι οποίοι αντανακλούν διαφορετικές θεολογικές ερμηνείες. Αρχικά, απεικονίζεται να κάθεται με ηρεμία μπροστά στη φάτνη και να θωρεί με ένα ήρεμο και γαλήνιο βλέμμα τον μικρό Χριστό. Αυτή η στάση αντανακλά το θεολογικό νόημα του ανώδυνου τοκετού της και της Αειπαρθενίας της. Το κέντρο είναι το Θείο Βρέφος και η έμφαση δίνεται στη θεϊκότητά του. Στον δεύτερο τρόπο απεικόνισης, η Παναγία βρίσκεται ανακεκλιμένη σε κλίνη, υποδηλώνοντας τη φυσική κούραση της μετά τον τοκετό, με επίκεντρο την ανθρώπινη φύση του Χριστού, όπως φαίνεται σε μία εικόνα από το Μουσείο Μπενάκη, που χρονολογείται στις αρχές του 17ου αιώνα.

Τέλος, η γονυπετής και πιο χαρακτηριστική απεικόνιση της Θεοτόκου πλέον έρχεται μεταγενέστερα στον ελλαδικό χώρο, όπως στην εικόνα από τη Μονή Καρακάλλου, όπου η Παναγία βρίσκεται σε στάση προσευχής και δέησης, καταδεικνύοντας τη θεότητα του Βρέφους.

Η εικόνα της Γεννήσεως
Η Γέννηση. Φορητή εικόνα. Μονή Καρακάλλου, 18ος αιώνας. Πηγή εικόνας: Αντίφωνο.

Πίσω από το Βρέφος και τη Θεοτόκο ξεπροβάλλουν δύο ζώα: το βόδι και ο όνος. Η ερμηνεία τους ποικίλλει. Ο άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης παρομοιάζει το βόδι με τους Ιουδαίους, που είναι «δεμένοι» με τον νόμο και τον όνο με τους εθνικούς, υποχείρια της ειδωλολατρίας τους. Ο ρόλος τους είναι σαφής, ως εκπρόσωποι του ζωϊκού βασιλείου στη Γέννηση του Θεανθρώπου και της Ενσάρκωσης της Σωτηρίας.

Ο Ιωσήφ, στην εικόνα της Γεννήσεως από το Μουσείο Μπενάκη παραπάνω, απεικονίζεται στο σύμπλεγμα της Θεοτόκου με το βρέφος αγκαλιά, καμπουριασμένος και με το βλέμμα του στον νεογέννητο Χριστό, ως προστάτης τους. Συχνά απεικονίζεται δίπλα του και μία μαυριδερή μορφή, ο Σατανάς, που βρίσκεται κοντά του ως απεικόνιση του εμπαιγμού του και των αμφιβολιών του για την παρθενική γέννηση του Κυρίου. Έτσι, ο Ιωσήφ γίνεται ένα σύμβολο, το οποίο πάλλεται ανάμεσα στην επιταγή του καθήκοντος της προστασίας της Θεοτόκου και του Βρέφους και της πάλης ανάμεσα στη λογική και την πίστη του.

Αριστερά από την ανακεκλιμένη Θεοτόκο συχνά απεικονίζεται η σκηνή του πρώτου λουτρού του Θείου Βρέφους από τις μαίες. Από τα Ευαγγέλια, δεν υπάρχει η πληροφορία, ότι υπήρχαν γυναίκες, οι οποίες βοήθησαν την Θεοτόκο στον τοκετό της, καθώς Εκείνη κρυβόταν από τον Ηρώδη και τα δολοφονικά του σχέδια και κατά τη διάρκεια της καταδίωξης βρέθηκε στη φάτνη στη Ναζαρέτ της Ιουδαίας, όπου και γέννησε. Αλλά η απεικόνιση των μαιών δίνει στην εικόνα πάλι ένα θεολογικό διττό νόημα. Από τη μία πλευρά ενισχύει τη θεολογία της διπλής φύσης του Χριστού ως Θεανθρώπου και της ανάγκης του πρώτου λουτρού ως νεογέννητο βρέφος και από την άλλη προοικονομεί το μυστήριο της Βαπτίσεως.

Το Άστρο αρχικά έλειπε από τις απεικονίσεις, αλλά αργότερα προστίθεται ως το υπερφυσικό φαινόμενο, που οδήγησε τους Μάγους στη Φάτνη για το προσκύνημα στον μικρό Χριστό. Οι ακτίνες του υπερβαίνουν τους φυσικούς νόμους και διατρυπούν το σπήλαιο στην απεικόνιση της Μονής Καρακάλλου ή απεικονίζεται σε μορφή θόλου, που σκεπάζει την πλάση και σηματοδοτεί τη Γέννηση του Θεανθρώπου στην εικόνα στο Μουσείο Μπενάκη.

Οι Μάγοι (Βαλτάσαρ, Μελχιόρ και Γασπάρ) ήταν οι σοφοί της εποχής, οι οποίοι, σύμφωνα με τα Ευαγγέλια, οδηγήθηκαν από το Άστρο στη Φάτνη, ώστε να προσκυνήσουν «τον Βασιλέα του Κόσμου», που μόλις είχε γεννηθεί. Φέρουν και προσφέρουν πολύτιμα δώρα στο Θείο Βρέφος (χρυσό, λιβάνι και σμύρνα), ως ένδειξη σεβασμού και ευγνωμοσύνης τους. Τα δώρα φέρουν επίσης συμβολισμούς: ο χρυσός αντικατοπτρίζει το βασιλικό αξίωμα του Χριστού, το λιβάνι τη Θεϊκή Του φύση και η σμύρνα αλληγορεί τον Θάνατό Του και την ένδοξη Ανάστασή Του για τη σωτηρία της ανθρωπότητας.

Τέλος, οι Άγγελοι έχουν έναν διττό ρόλο στην εμφάνισή τους στην εικόνα της Γεννήσεως. Αφενός τη δοξολογία προς το Θείο Βρέφος, που γεννάται και αφετέρου τον ευαγγελισμό του χαρμόσυνου γεγονότος προς τους ανθρώπους.

Ως εκ τούτου, η αναλυτική ερμηνεία της εικονογράφησης θα μας δώσει τη βάση να δούμε παρακάτω την εξέλιξη της ανά τους αιώνες της Βυζαντινής εικονογραφίας και πώς διαμορφώθηκε αυτή από σχολές και τεχνοτροπίες.

Η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη: Πρώιμη Βυζαντινή περίοδος (4ος -9ος αι.)

Η Πρώιμη βυζαντινή περίοδος σημαδεύεται από το γεγονός της Εικονομαχίας (8ος -9ος αι.), που υπήρξε βίαιο και καθοριστικό για τη βυζαντινή εικονογραφία. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου οι περισσότερες απεικονίσεις της Γεννήσεως προέρχονται από παλαιοχριστιανικές σαρκοφάγους, κατακόμβες ή ψηφιδωτά, κυρίως στη Ρώμη και τη Δύση και πολλές φορές δεν έχουν διασωθεί. Το θέμα της Γεννήσεως αρχίζει να πρωτοεμφανίζεται δειλά κατά τον 2ο και 3ο αιώνα, όπου και εμφανίζονται πρώτη φορά τα χριστιανικά θέματα, αντλημένα από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη, αλλά η παρουσία του παγιώνεται μετά την Αναστήλωση των Εικόνων τον 9ο αιώνα μ.Χ. Αυτό το διάστημα η τεχνική και η αισθητική επηρεάζονται από εκείνη της ρωμαϊκής τέχνης.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα της εποχής είναι η παλαιότερη σωζόμενη απεικόνιση της Γεννήσεως και μας έρχεται από την κατακόμβη της Αγίας Πρισκίλλας στη Ρώμη, ενώ χρονολογείται τον 3ο αιώνα μ.Χ. Απεικονίζεται η Θεοτόκος, που θηλάζει το Θείο Βρέφος, ενώ ο Προφήτης δείχνει το Άστρο. Παρατηρούμε ότι οι μορφές σε αυτή την πρώιμη περίοδο χαρακτηρίζονται από φυσιοκρατικά χαρακτηριστικά, οι φόρμες είναι σχηματοποιημένες, ενώ η αφήγηση είναι απλή και η έμφαση δίνεται στο γεγονός της Ενανθρώπησης του Κυρίου και όχι στον θεολογικό συμβολισμό του. Τέλος, απουσιάζει η σαφής απόδοση του χώρου του σπηλαίου, η οποία καταργείται εντελώς.

Η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη
Κατακόμβη της Αγίας Πρίσκιλλας, Ρώμη, 3ος αιώνας. Πηγή Εικόνας: Ασσόδυο.

Μεσοβυζαντινή περίοδος (9ος -12ος αι.)

Μετά την πανηγυρική Αναστήλωση των Εικόνων και την αποκατάσταση της λατρείας τους στη Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης στις 11 Μαρτίου 843 μ.Χ. από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα και τον υιό της Μιχαήλ τον Γ’, η απεικόνιση της Γεννήσεως παγιώνεται εικονογραφικά και αποκτά θεολογικό και συμβολικό χαρακτήρα. Αυτή η περίοδος είναι συνυφασμένη με την αρχιτεκτονική και εικονογραφική «Αναγέννηση» των Μακεδόνων. Η αρχιτεκτονική άνθηση με νέους τύπους ναών έφερε νέες τάσεις και προκλήσεις στη βυζαντινή εικονογραφία.

Η απεικόνιση της Γεννήσεως αποκτά τώρα την παγιωμένη μορφή της, όπως τη γνωρίζουμε. Ένα αριστούργημα της απεικόνισης της Θείας Ενανθρωπήσεως εντοπίζουμε στη Μονή του Οσίου Λουκά στο καθολικό, που χρονολογείται το α΄μισό του 11ου αι. και αποτυπώνεται σε ψηφιδωτό. Σε αυτή την απεικόνιση παρατηρούμε, ότι η σύνθεση είναι ολιγοπρόσωπη και συγκεκριμένα οι μορφές είναι διάσπαρτες σε όλο τον χρυσό κάμπο, που συμβολίζει την υπερβατικότητα του κόσμου. Το τοπίο είναι ξεκάθαρο πια, το σκοτεινό σπήλαιο με τη φάτνη, το οποίο φωτίζεται από το Άστρο, οι ακτίνες του οποίου σχεδόν αγγίζουν τον σπαργανωμένο Χριστό. Οι μορφές είναι συμμετρικές, κοντόχοντρες, με μεγάλα κεφάλια και ορθάνοιχτα μάτια, που αποπνέουν πνευματικότητα, η γραμμή είναι η κύρια μέθοδος απόδοσης της πλαστικότητας των σωμάτων, ενώ η αρμονία των χρωμάτων είναι χαρακτηριστική. Είναι εμφανές πια, ότι η τεχνοτροπία απομακρύνεται από την κλασικότητα της προηγούμενης περιόδου.

Η απεικόνιση της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη.
Η Γέννηση του Χριστού, ψηφιδωτό, α΄μισό 11ου αι. Μονή Οσίου Λουκά, καθολικό. Πηγή Εικόνας: Βήμα της Εκκλησίας.

Παράλληλα, το Σχίσμα των Εκκλησιών στα τέλη του 12ου αιώνα φέρνει και τη ρήξη στην τέχνη της βυζαντινής εικονογραφίας ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση με ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα απεικόνισης της Γεννήσεως στο βασιλικό παρεκκλήσιο (Capella Palatina) στο Παλέρμο σε ψηφιδωτό. Η επίδραση της δυτικής τέχνης αλλοιώνει τη βυζαντινή φόρμα, η οποία χαρακτηρίζεται από μία στιλιστική επιτήδευση και θεατρικότητα στην έκφραση των μορφών.

Η εικόνα της Γεννήσεως στην ορθόδοξη τέχνη
Η Γέννηση του Χριστού, ψηφιδωτό, περ. 1143. Σικελία, Παλέρμο, Capella Palatina. Πηγή Εικόνας: “Βυζαντινή Ζωγραφική. Η βυζαντινή κοινωνία και οι εικόνες της” – Ν. Πανσελήνου.

Υστεροβυζαντινή περίοδος (12ος-14ος αι.)

Η τελευταία περίοδος της βυζαντινής εικονογραφίας στιγματίζεται από τα τραγικά γεγονότα της πτώσης της Κωνσταντινούπολης στα χέρια των σταυροφόρων αρχικά το 1204 και έπειτα στων Οθωμανών το 1453. Η τέχνη πλέον μεταφέρεται προς τα επαρχιακά εργαστήρια και οι νέοι καλλιτέχνες γράφουν τη δική τους ιστορία. Οι μελετητές χαρακτήρισαν την περίοδο ως «Παλαιολόγεια Αναγέννηση», λόγω της βασιλείας των τελευταίων αυτοκρατόρων των Παλαιολόγων και τη διαχώρισαν σε δύο σχολές: τη «Μακεδονική» τεχνοτροπία και την «Κρητική».

Ιδιαίτερα, μετά την Άλωση, η «Μακεδονική» άνθισε στη Μακεδονία και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, κύριος εκπρόσωπος της οποίας ήταν ο Μανουήλ Πανσέληνος. Η Μακεδονική σχολή από την Κωνσταντινούπολη μεταβιβάστηκε στον Μιστρά στα τέλη του 14ου αιώνα. Έπειτα επικράτησε και άνθησε η τέχνη της Κρητικής σχολής. Κύριος εκφραστής της είναι ο Θεοφάνης ο Κρής. Η νέα παράδοση θέλει τις μορφές να χαρακτηρίζονται από ογκηρότητα, οι συνθέσεις είναι πολυπρόσωπες και ευρείες, ενώ ο χαρακτήρας της τέχνης είναι ιδιαίτερα συντηρητικός. Οι αρχές της βυζαντινής τέχνης τηρούνται με αυστηρότητα και η αντίσταση στην διείσδυση δυτικών τεχνοτροπικών στοιχείων, όπως της φυσιοκρατικής απόδοσης των μορφών, είναι χαρακτηριστική. Ο συντηρητισμός αυτός προέρχεται από την επίσημη θέση της Εκκλησίας με φανατικές προεκτάσεις στην ορθόδοξη γραμμή, που κυριαρχεί μετά τα τραγικά γεγονότα της Άλωσης.

Εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού, ψηφιδωτό της Μονής της Χώρας (14ου αι.). Πηγή Εικόνας: Χείλων.

Τέλος, παρόλη την αυστηρότητα και τον θεολογικό συντηρητισμό η εικόνα της Γεννήσεως στην τέχνη της «Κρητικής Σχολής» διαφέρει και κυριαρχεί η στάση της γονυπετούς Παναγίας, αντί της ανακεκλιμένης, υιοθετώντας ένα δυτικό στοιχείο, όπως στο παράδειγμα της παρακάτω εικόνας από τη Βενετία, που χρονολογείται το 1655-58 και εμφανίζεται από το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα και έπειτα, ενώ παγιώνεται ιδιαίτερα σε εικόνες και τοιχογραφίες στον Ελλαδικό χώρο, ιδιαίτερα στο μοναστηριακό εικονογραφικό πρόγραμμα του Αγίου Όρους, όπως σε αυτή στη Μονή Σταυρονικήτα, που χρονολογείται από το 1546/47 και έχει φιλοτεχνηθεί από τον Κρητικό ζωγράφο Θεοφάνη. Τέλος, η εικόνα της Γεννήσεως στα ύστερα χρόνια της Τουρκοκρατίας μέχρι και σήμερα αποκτά την παγιωμένη μορφή της, όπως την αντικρίζουμε κάθε χρόνο, διατηρεί ευλαβικά τον θεολογικό της χαρακτήρα.

Εικόνα της Γεννήσεως, 1655-85, Βενετία. Πηγή Εικόνας: The Icon Museum and Study Center.

Εν κατακλείδι, η εικόνα της Γεννήσεως του Θεανθρώπου στην ορθόδοξη τέχνη δεν αφηγείται απλώς τη νύχτα των Χριστουγέννων, αλλά περιλαμβάνει έναν ολόκληρο τρόπο θέασης της νέας πλάσης, που φέρνει η Ενανθρώπηση του Θείου Βρέφους. Από τις πρώιμες βυζαντινές αναπαραστάσεις έως και την Ύστερη Βυζαντινή περίοδο, η Γέννηση γίνεται μία εικόνα, όπου συνυπάρχει το θεολογικό βάθος με την καλλιτεχνική έκφραση. Το σπήλαιο, η Θεοτόκος, το Βρέφος λειτουργούν ως συμβολισμοί, που ξεπερνούν την ιστορική στιγμή και συνομιλούν διαχρονικά με τον θεατή.

Στη σύγχρονη εποχή, όπου τα Χριστούγεννα χάνουν το αρχικό τους νόημα αρκετές φορές, η ορθόδοξη εικόνα της Γεννήσεως επαναφέρει τη λιτότητα και τη μεγαλοπρέπεια του γεγονότος στο επίκεντρο. Δεν προσκαλεί μόνο το βλέμμα, αλλά και την ανάγκη μας να σταθούμε μπροστά της και να κάνουμε μία εσωτερική ενδοσκόπηση μέσα μας, υπενθυμίζοντας μας, ότι η τέχνη μπορεί να λειτουργεί ως γέφυρα ανάμεσα στην παράδοση και το παρόν.

Έτσι, η εικονογραφία της Γεννήσεως παραμένει αναλλοίωτη, όχι μόνο ως ένα θρησκευτικό μέσο, αλλά ως ένα ενεργό πολιτισμικό αφήγημα, όπου κάθε Χριστούγεννα συνεχίζει να ανανεώνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πίστη, την τέχνη και τον χρόνο.

Εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού– Θεοφάνους του Κρητός, 1546 (Ι. Μ. Σταυρονικήτα, Άγιον Όρος).

Πηγές

Πανσελήνου, Ν.(1999). Βυζαντινή Ζωγραφική: Η βυζαντινή κοινωνία και οι εικόνες της. Τόπος έκδοσης: Εκδόσεις Καστανιώτη.

Vasillaki, M. (n.d.). The Icon Museum and Study Center. Icon with the Nativity. Ανακτήθηκε από www.iconmuseum.org (τελευταία πρόσβαση 19/12/2025).

Χατζηδάκης, Μ. & Δρακοπούλου, Ε. (1997). Έλληνες ζωγράφοι μετά την Άλωση (14501830). Τόπος έκδοσης: Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών / Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, σελ. 424–6, εικ. 280.

Προκοπίου, Ε. (2021). Η Γέννηση του Χριστού στη Βυζαντινή τέχνη: Η βασιλική και η ποιμενική διήγηση. Ανακτήθηκε από www.1-2.gr. (τελευταία πρόσβαση 19/12/2025).

Σκλήρης, Δ.(2011). Η Εικόνα της Γεννήσεως. Ανακτήθηκε από www. chilonas.com. (τελευταία πρόσβαση 19/12/2025).

Αυγερινού, Μ. (2013). Το χρονικό της Βυζαντινής ζωγραφικής. Ανακτήθηκε από www.24grammata.com. (τελευταία πρόσβαση 19/12/2025).

Η Μονή Οσίου Λουκά του Στειριώτη, στο Δίστομο Βοιωτίας. (2023). Βήμα της Εκκλησίας. Ανακτήθηκε από www. greek.vema.com.  (τελευταία πρόσβαση 19/12/2025).

Ζίας Ν. (2014). Η Εικόνα της Γεννήσεως. (2014).  Ανακτήθηκε από www. chilonas.com. (τελευταία πρόσβαση 19/12/2025).

 

 

 

Η Αλεξάνδρα Αθανασίου είναι αρχαιολόγος με εξειδίκευση στην Κλασική Αρχαιολογία. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και εξειδικεύτηκε στην Κεραμική της Ελληνιστικής Εποχής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων της είναι ο πολιτισμός και τα βιβλία και αρθρογραφεί στο Maxmag στη στήλη του Πολιτισμού, με άρθρα, μέσα από τα οποία προσπαθεί να μεταφέρει τις γνώσεις της στον αναγνώστη και να τον εμφυσήσει στην μαγεία της Αρχαιολογίας και της Ιστορίας,

Περισσότερα από τη στήλη: Θρησκεία

Θρησκεία

Θρησκευτική οικονομία: Τα ιερά ως τράπεζες

Θρησκεία και χρήματα, μια σχέση που η σημερινή κοινωνία θεωρεί σύγχρονη. Τα κεριά, τα τάματα,…

Θρησκεία

Εικονογραφικοί τύποι της Θεοτόκου

Ένα από τα εντυπωσιακότερα δείγματα της χριστιανικής ορθόδοξης τέχνης είναι αναμφίβολα οι εικονογραφικοί τύποι της…

Θρησκεία

Θρησκεία: προσωπικό ή συλλογικό ζήτημα;

  Η θρησκευτική ταυτότητα αποτελεί αναπόσταστο κομμάτι κάθε πολιτισμού, καθώς διαμορφώνει τον τρόπο με τον…

Θρησκεία

Εκκοσμίκευση και θεοκρατία: Ο χριστιανισμός εν Ελλάδι

Η θρησκεία, και ειδικότερα ο ορθόδοξος χριστιανισμός, αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη στοιχεία της ελληνικής…

Θρησκεία

Δεντροεκκλησίες της Ελλάδας

Υπάρχουν εκκλησίες στην Ελλάδα που δεν έχουν την τυπική μορφή των εκκλησιών όπως τις γνωρίζουμε:…

Θρησκεία

Ο μυστικός άξονας του Αρχάγγελου Μιχαήλ

Ιερή Γεωμετρία, θεωρίες συνωμοσίας και χριστιανική πίστη. Το ένα θα μπορούσε να αναιρεί το άλλο,…

Θρησκεία

Τι συμβαίνει στο όρος Σινά

Το όρος Σινά γνωστό και ως Τζεμπέλ Μούσα (βουνό του Μωυσή) είναι ένα ιστορικό και…