Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Λογοτεχνικά ψευδώνυμα: Ο συγγραφέας πίσω από μάσκες

29 Απριλίου 2025
Ψευδώνυμα
Πηγή in.gr/

Από τον Βολταίρο, που υπέγραψε έργα του με τουλάχιστον 160 λογοτεχνικά Ψευδώνυμα, μέχρι και τον αγαπημένο σε όλους Αύγουστο Κορτώ, το “παιχνίδι της μάσκας” στη λογοτεχνία εξακολουθεί όχι μόνο να υπάρχει, αλλά να παίρνει και ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στον κόσμο του βιβλίου, του δοκιμίου, του θεάτρου κτλ. Ένα φαινόμενο που παγίωσε την παρουσία του κυρίως από τον 19ο αιώνα, δεν παύει να υπάρχει, δημιουργώντας ένα πέπλο μυστηρίου, σε αναγνώστες φανατικούς και μη.

ΟΙ ΛΟΓΟΙ

Γιατί όμως ένας συγγραφέας να επιλέξει να διατηρήσει την ανωνυμία του; Πιάνοντας το φαινόμενο από την αρχή, οι λόγοι που οδηγούν σε λογοτεχνικά Ψευδώνυμα μπορεί να είναι πολιτικοί, οικογενειακοί, θρησκευτικοί ή απλώς προσωπικοί. Λόγου χάρη, ο Οδυσσέας Ελύτης – φιλολογικό ψευδώνυμο του Οδυσσέα Αλεπουδέλη- , επέλεξε να γίνει γνωστός με κάτι που να θυμίζει… Ελλάδα, κολλώντας τα δύο πρώτα γράμματα της λέξης στο ψευδώνυμο του. Από την άλλη, δεκάδες δοκιμιογράφοι όπως ο Εμαμνουήλ Ροϊδης, ο οποίος είχε υπογράψει με περίπου 33 φιλολογικά ψευδώνυμα, επέλεγαν να διατηρούν την ανωνυμία τους, προκειμένου να έχουν την πλήρη ελευθερία να σχολιάζουν πολιτικά και γενικώς πιο λεπτά γεγονότα τα οποία πιθανότατα αν περιόδους περνούσαν από λογοκρισία, αποφεύγοντας έτσι να συνδέουν την πραγματική τους ταυτότητα με τη συγγραφική. Τρανταχτό επίσης παράδειγμα, η Ιστορία της Ο γραμμένη από την Πολίν Ρεάζ, υπογράφοντας ωστόσο ως Ντομινίκ Ορί. Θα ήταν ασύλληπτο, η πιο τολμηρή ερωτική ιστορία να φέρει φέρει την πραγματική ταυτότητα της συγγραφέως, έχοντας εκδοθεί το μακρινό 1954, σε μια εποχή γεμάτη ταμπού και προκαταλήψεις γύρω από τον σαδομαζοχιστικό έρωτα.

 

Ερχόμενοι στο σήμερα, ένας συγγραφέας που αποφασίζει να εκθέσει μέρος του εαυτού του μέσω της δουλειάς του, επιλέγει κάποιο λογοτεχνικό ψευδώνυμο κυρίως για να αφήσει την πραγματική του ταυτότητα στην πλήρη αφάνεια. Ορισμένες φορές, αποτελεί ανάγκη μιας και το επιδιωκόμενο είναι η αποφυγή της σύνδεσης τους με το περιεχόμενο και τα πρόσωπα του έργου τους. Με λίγα λόγια…φοβούνται να αποκαλύψουν προσωπικές πτυχές τους και πεποιθήσεις μέσα από τα έργα τους. Ειδικά τη σημερινή εποχή, που η ανωνυμία θεωρείται μέγα προσόν για έναν άνθρωπο, ουκ ολίγοι λογοτέχνες, είτε από φόβο, είτε απλώς από επιλογή, αναζητούν το δικό τους ψευδώνυμο ώστε να εκδώσουν το πόνημα τους.

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟΥ

Συγκεκριμένη συνταγή γύρω από τα λογοτεχνικά Ψευδώνυμα σίγουρα δεν υπάρχει, όμως πολλοί ακολουθούν ορισμένα κριτήρια που τους βοηθούν σε μια πιο σωστή επιλογή. Συνήθως, ένα τέτοιου είδους ψευδώνυμο αποτελεί τον αναγραμματισμό του πραγματικού ονόματος. Οι εκδότες προτείνουν να διατηρείται το μικρό όνομα ή έστω υποκοριστικό αυτού, ενώ το επίθετο οπωσδήποτε δεν πρέπει να είναι κάτι που ακούγεται συχνά εκεί έξω. Πολλές φορές οι συγγραφείς επιλέγουν να διατηρήσουν το επώνυμο ακόμα και από ένα συγγενικό πρόσωπο που τους στιγμάτισε ή απλώς επειδή ακούγεται ευηχές. Σε κάθε περίπτωση, ο εκάστοτε εκδότης, είναι ο πιο κατάλληλος σύμβουλος.

 

Ο κόσμος της συγγραφής ίσως ακούγεται περίπλοκος, ίσως ιδανικός. Το μόνο σίγουρο είναι πως, όπως και κάθε μορφής τέχνη, έχει την ανάγκη να εκθέτει όχι μόνο τον ίδιο τον συγγρφαφέα, μα και την ιδεολογία και τις πεπειθήσεις του. Για τον λόγο αυτό, υπάρχουν ένα σωρό λογοτεχνικά Ψευδώνυμα ώστε να βγάλουν από τη δύσκολη θέση κάθε δημιουργό που για τους δικούς του λόγους προτιμά να κρατήσει το όνομα του ως επτασφράγιστο μυστικό. 

Ονομάζομαι Θεοδώρα και γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Τα φοιτητικά μου χρόνια τα πέρασα στην όμορφη πόλη των Σερρών, ενώ από το 2014 ζω στο νησί της Θάσου με τον σύζυγο και τον γιο μου. Τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι με την αρθρογραφία και τη συγγραφή παιδικών και λογοτεχνικών βιβλίων.

Περισσότερα από τη στήλη: Βιβλίο

Βιβλίο

«Αδέσποτες Σκύλες»: Η γυναικεία εμπειρία στο μικροσκόπιο της Ντάλια δε λα Σέρδα

Το βιβλίο «Αδέσποτες Σκύλες» της Μεξικανής Ντάλια δε λα Σέρδα, αν και πρωτόλειο, κατάφερε να…

Βιβλίο

Πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου: το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη

Το πώς διαλέγω το επόμενο βιβλίο μου είναι το αιώνιο δίλημμα κάθε αναγνώστη και αυτό…

Βιβλίο

Το κορίτσι του ημερολογίου: Η πρώτη επαφή με τον Sebastian Fitzek

Το νέο βιβλίο Το κορίτσι του ημερολογίου, του συγγραφέα φαινόμενο Sebastian Fitzek κυκλοφόρησε πρόσφατα από…

Βιβλίο

Αναγνωρίζοντας τα “Στ’χειά και τις Στοίχαινες”

Μια πρωτότυπη ιδέα από την ομάδα Δημιουργικής Γραφής Λιμεναρίων Θάσου, έλαβε σάρκα και οστά με…

Βιβλίο

Ruth Ware: Η σύγχρονη βασίλισσα του ψυχολογικού θρίλερ

Όταν σκέφτεσαι σκοτεινά μυστικά, απομονωμένα σπίτια και ιστορίες που σε κάνουν να κρατάς την ανάσα…

Βιβλίο

H στιγμή του θανάτου μου

Η στιγμή του θανάτου δεν είναι κάτι δεδομένο, κι ας τον αποκαλούν “μόνη βεβαιότητα”. Δεν…

Βιβλίο

Τρεις εκδοχές του Φάουστ

Για τον Φάουστ γενικά έχει γίνει αναλυτικά λόγος άλλου που μας καλύπτει. Η επιτομή, αν…