Γεωργία Κιζιρίδου:”Το αγόρι που ήθελε μόνο να χορεύει” είναι ένα σύγχρονο παραμύθι

Η Γεωργία Κιζιρίδου είναι εξελικτική -σχολική ψυχολόγος και υπηρετεί στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση τα τελευταία 15 χρόνια.Η Γεωργία Κιζιρίδου αρθρογραφεί στο διαδικτυακό περιοδικό Ψυχολογίας και Τέχνης Animartists από το 2015 για θέματα που αφορούν τις διαπροσωπικές σχέσεις. Έχουν δημοσιευθεί παραμύθια της για το σχολικό εκφοβισμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας στο Λογοτεχνικό Περιοδικό Κέφαλος. Η Γεωργία Κιζιρίδου έχει συμμετάσχει στην ποιητική συλλογή «Πόλεων ποίησις» από τις εκδόσεις Χρόνος. Επίσης η Γεωργία Κιζιρίδου είναι δημιουργός του εκπαιδευτικού παιχνιδιού συναισθηματικής νοημοσύνης «Ας παίξουμε με τα συναισθήματα». Συνεργάζεται με τοπικούς τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς για ζητήματα ψυχικής υγείας που άπτονται της επικαιρότητας.

Το Maxmag συνάντησε την Γεωργία Κιζιρίδου και συνομίλησε για τη συγγραφή ,το παραμύθι της “Το αγόρι που ήθελε μόνο να χορεύει” αλλά και όλα τα θέματα που απασχολούν γονείς και παιδιά.

Επιμέλεια συνέντευξης: Βασιλική Ευαγγέλου-Παπαθανασίου

Advertising

Advertisements
Ad 14

Μιλήστε μας για το βιβλίο σας «το αγόρι που ήθελε μόνο να χορεύει»

Καλησπέρα σας και σας ευχαριστώ θερμά που μου δίνετε τη δυνατότητα να μιλήσω μαζί σας για τη συγγραφική μου διαδρομή. Το βιβλίο «Το αγόρι που ήθελε μόνο να χορεύει» είναι ουσιαστικά ένα παραμύθι σύγχρονο που επικεντρώνεται κυρίως στη θεματική του σχολικού εκφοβισμού σε σχέση με τις έμφυλες ταυτότητες. Έχει βασιστεί σε μεγάλο βαθμό σε πραγματικά γεγονότα, αλλά περιέχει και στοιχεία μυθοπλασίας. Δευτερευόντως, θίγονται κι άλλα ζητήματα που αφορούν τη σχολική πραγματικότητα, όπως η αξία της φιλίας και της συνεργασίας, ο διαδικτυακός εκφοβισμός, η σύνδεση της οικογένειας με το σχολείο. Περιέχονται οδηγίες για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς σε περίπτωση που αντιμετωπίζουν περιστατικό σχολικού εκφοβισμού, καθώς και δύο παραρτήματα: το ένα έχει να κάνει με βιωματικές δράσεις ευαισθητοποίησης για τα έμφυλα στερεότυπα και το δεύτερο με φορείς υποστήριξης του παιδιού και της οικογένειας. Κυκλοφορεί επίσης και σε θεατρική διασκευή, ώστε να μπορεί ο εκπαιδευτικός ή ο υπεύθυνος μιας θεατρικής ομάδας να το χρησιμοποιήσει ως βάση για μια παιδική θεατρική παράσταση. Έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου, υπάρχει στη βιβλιοθήκη της Γενικής Γραμματείας Ισότητας Φύλου και έχει αποσπάσει βραβεία σε διάφορους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.

Γεωργία ΚιζιρίδουΟ σχολικός εκφοβισμός πώς αποφεύγεται;

Καλύτερα θα λέγαμε πώς προλαμβάνεται… Η πρόληψη είναι μια πολύ σοβαρή επένδυση στον τομέα της παιδείας και οφείλει να ξεκινά από την προσχολική ηλικία. Έχει βαρύνουσα σημασία οι μαθητές να εκπαιδεύονται σε συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες, οι οποίες βάσει πολυάριθμων ερευνών είναι ο κύριος δείκτης ευτυχίας και επιτυχίας καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής. Ας παραδειγματιστούμε από τη Δανία που είναι η χώρα με τους πιο ευτυχισμένους ανθρώπους παγκοσμίως και ως επέκταση αυτού με τους λιγότερους βίαιους. Το δανέζικο και γενικώς το σκανδιναβικό εκπαιδευτικό μοντέλο εστιάζει ακριβώς στην πρόληψη κι όχι στην αντιμετώπιση ή ακόμα χειρότερα στην επικάλυψη.

Διαβάστε επίσης  Ex-Girlfriend’s Perfume: Τι κοινό έχει η μουσική τους με το άρωμα της πρώην;
Advertising

Τα αγόρια ή τα κορίτσια είναι πιο εύκολα θύματα ;

Είναι διαφορετικές οι μορφές εκφοβισμού που θα υποστεί το κορίτσι – θύμα και το αγόρι – θύμα. Είθισται τα αγόρια να εμπλέκονται κυρίως σε περιστατικά σωματικού σχολικού εκφοβισμού, ενώ τα κορίτσια βιώνουν κατά βάση κοινωνικό αποκλεισμό από συνομήλικες, συναισθηματική και ψυχολογική βία. Άρα, μπορεί να υποθέσει κάποιος πως τα περιστατικά που βιώνουν τα αγόρια είναι πιο εύκολα ανιχνεύσιμα από τους παρατηρητές, χωρίς να σημαίνει πως τα περιστστικά των κοριτσιών δεν είναι εξίσου επώδυνα και συχνά.

ΓεωρΠόσο εύκολα ένας θύτης γίνεται θύμα;

Μέσα από την εκπαιδευτική και κλινική μου εμπειρία έχει διαπιστωθεί πως θύτης είναι ένα πρώην ή ακόμα και ενεργό θύμα. Δυστυχώς ο κύκλος της βίας είναι φαύλος. Πολλοί θύτες προέρχονται από ένα οικογενειακό πλαίσιο που η κουλτούρα της βίας υπάρχει σε κάθε έκφανση της ζωής τους και η επιθετικότητα είναι ίσως ο μόνος τρόπος επικοινωνίας.

Advertising

Ως σχολικός ψυχολόγος τι λύσεις προτείνετε;

Μπορώ να κάνω προτάσεις, διότι λύσεις έτοιμες και μαγικές δεν υπάρχουν. Βασική αρχή είναι η επικοινωνία τόσο μεταξύ των ενηλίκων, όσο και μεταξύ των παιδιών. Είναι πολύ βασικό το παιδί να γνωρίζει ότι μπορεί να εμπιστευθεί οτιδήποτε νιώθει, σκέφτεται και βιώνει με σημαντικούς ενήλικες, αλλά και με συνομηλίκους. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πρόληψη από την άσκηση στην ενεργητική ακρόαση από μικρή ηλικία. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ένα περιστατικό σχολικού εκφοβισμού ωστόσο, θα χρειαστεί να κινητοποιηθεί τόσο το σχολείο, όσο και η οικογένεια και να συνεργαστούν με ειδικούς ψυχικής υγείας. Αξίζει να σημειωθεί πως σύσωμη η σχολική κοινότητα αποζητά τη μόνιμη και σταθερή ένταξη των σχολικών ψυχολόγων στα δημόσια σχολεία σε όλες τις βαθμίδες.

Γεωργία ΚιζιρίδουΟι γονείς δέχονται ότι τα παιδιά τους κάνουν μπουλιγκ σ άλλα παιδιά;

Εύστοχη ερώτηση! Οι γονείς είναι ένα ετερόκλητο κοινό στην Ελλάδα. Δυστυχώς τις περισσότερες φορές εκδηλώνουν υπερπροστατευτικές συμπεριφορές προς τα παιδιά τους και προσπαθούν να τα δικαιολογήσουν. Δυσκολέυονται να αποδεχθούν την πραγματικότητα και ως αποτέλεσμα αυτού δεν την αντιμετωπίζουν. Μακροπρόθεσμα οι συνέπειες όμως γιγαντώνονται. Σε αυτό το σημείο καλό είναι να τονιστεί ότι η συναισθηματικά ώριμη συμπεριφορά των γονέων είναι ένας θετικός προγνωστικός δείκτης και για την πορεία του παιδιού τους. Άρα, η απάντηση στην ερώτηση είναι… εξαιρετικά σπάνια, διότι τις περισσότερες φορές εκτιμούν πως τα παιδιά τους είναι τα ίδια θύματα και όχι θύτες.

Advertising

Ποιο ήταν το αγαπημένο σας παραμύθι όταν ήσασταν παιδί;

Διαβάστε επίσης  Δέκα βιβλία για να χαρίσει ένας γονιός στο παιδί του

Έχω μνήμες από τη γειτονιά που παίζαμε ομαδικά κινητικά παιχνίδια. Ίσως ήταν ένας άτυπος τρόπος πρόληψης τα ομαδικά μας παιχνίδια, γιατί δοκιμάζαμε τα όριά μας και αναγακαζόμασταν να συνεργαστούμε μεταξύ μας.

Πώς θα χαρακτηρίζατε την σημερινή εποχή;

Αντιφατική… και θα σας εξηγήσω για ποιο λόγο. Ενώ έχουμε άπειρα μέσα επικοινωνίας μεταξύ μας χάρη στις εφαρμογές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων βιώνει έντονη μοναξιά. Αυτό δεν είναι αντιφατικό;

Advertising

Γεωργία ΚιζιρίδουΗ πανδημία τι προκάλεσε στα παιδιά;

Δυστυχώς οι έρευνες, αλλά και η εκπαιδευτική εμπειρία δεν έχουν θετικό αποτύπωμα. Καθημερινώς διαπιστώνουμε πως τα παιδιά αναπτύσσουν εξαρτήσεις από ηλεκτρονικά μέσα, δεν έχουν όνειρα και στόχους και δυσκολεύονται να εκφράσουν τις σκέψεις, τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους. Το κοινωνικό αυτό απόστημα έχει ως τελικό αποτέλεσμα την έξαρση της βίας και την απομόνωση. Θα πρέπει να σκύψουμε με περίσσια ευαισθησία στις συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών και των εφήβων, καθώς στην ψυχική τους ενδυνάμωση.

Έχετε παραμύθια έτοιμα να εκδοθούν;

Αυτή την στιγμή εργάζομαι πάνω σε μια ιδέα που έχει να κάνει με διασκευή κλασικών παραμυθιών και μύθων σε έμμετρο λόγο. Ενδεχομένως, να επιμεληθώ και την εικονογράφηση αυτού του πονήματος. Επίσης, είναι υπό έκδοση ένα παραμύθι για τις ηγετικές ικανότητες σε σχέση με τη συναισθηματική νοημοσύνη. Τέλος, υπάρχουν αρκετές προτάσεις για να μεταφραστεί το παραμύθι «Το αγόρι που ήθελε μόνο να χορεύει» σε διάφορες γλώσσες, όμως δεν είναι ακόμα κάτι δεδομένο.

Advertising

Γεωργία Κιζιρίδου“Η βασιλική καρδιά” που κάνατε διασκευή είναι ένα παραμύθι-γροθιά στο στομάχι. Πρέπει να διαβαστεί απ’ όλους τους γονείς. Πόσο μπορεί να δεχθεί κάποιος γονιός ότι το αγόρι που γέννησε θα ήθελε να ζήσει ως κορίτσι;

Η ιδέα της μετάφρασης του παραμυθιού «Η βασιλική καρδιά» από την αγγλική γλώσσα γεννήθηκε μέσα στην περσινή καραντίνα από εμένα και τη συνεργάτιδά μου την κα. Μπουνά Ανδρομάχη, καθώς διαπιστώσαμε πως δεν υπάρχει στην ελληνική γλώσσα ένα παραμύθι με ήρωα διεμφυλικό άτομο. Θεωρήσαμε πως είναι σημαντικό να υπάρχει κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα, αφενός για να έχουν τη δυνατότητα να ταυτισθούν διεμφυλικά παιδιά με το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, αφετέρου να ευαισθητοποιηθούν οι ενήλικες για τα βιώματα ενός διεμφυλικού ατόμου. Σχετικά με την αποδοχή ενός διεμφυλικού παιδιού από το γονιό; Η άνευ όρων αποδοχή του παιδιού μας έχει να κάνει πρωτίστως με την αποδοχή του ίδιου μας του εαυτού. Αν ως ενήλικες δεν έχουμε αποδεχθεί τον εαυτό μας ως ολοτητα πολύ πιθανό να προβάλλουμε αρνητικά συναισθήματα σε μια μερίδα ανθρώπων. Επίσης, είναι εύκολο να αποδεχθούμε το φανταστικό ιδανικό παιδί που εκπληρώνει τις προσδκίες μας, άρα πιθανό και τα ατομικά μας απωθημένα. Τι συμβαίνει όμως στην περίπτωση που το πραγματικό μας παιδί απέχει πολύ από το φανταστικό ιδανικό;

Διαβάστε επίσης  Κώστας Νικούλι: "Η τραγωδία σε αφήνει μετέωρο στο κλάμα και στο γέλιο"

Γεωργία ΚιζιρίδουΤι συμβουλεύετε τους γονείς σε ανάλογη θέση;

Μέσα από βιωματικές συζητήσεις που έκανα, με την επαφή με αρμόδιους φορείς υποστήριξης, αλλά και από ακαδημαϊκή έρευνα διαπίστωσα πως η αποδοχή της αλήθειας είναι η βάση. Η άρνηση της πραγματικότητας δε βοηθάει. Να είναι λοιπόν οι γονείς ανοιχτοί να ακούσουν την αλήθεια που έχουν να μοιραστούν μαζί τους τα παιδιά τους και να τα μάθουν να έχουν το θάρρος να αγαπάνε τα ίδια τον εαυτό τους. Υπάρχει ένα ρητό που αναφέρει πως δουλειά των γονέων είναι να φροντίζουν να μην αδειάζει ποτέ το ντεπόζιτο της αυτοκετίμησης των παιδιών τους. Αυτό λοιπόν θα πρότεινα… Από μικρή ηλικία να επενδύσουν στην αυτοεκτίμηση και στον αυτοσεβασμό των παιδιών τους.

Advertising

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας την καθημερινότητά σας;

Ευχαρίστως! Εξάλλου δεν έχω κάτι να κρύψω…! Εργάζομαι στη δημόσια εκπαίδευση ως σχολική ψυχολόγος, μ’ αρέσουν η συγγραφή, η μαγειρική και οι υπαίθριες αποδράσεις. Κάτι που δε γνωρίζει πολύς κόσμος είναι ότι πέρσι στην καραντίνα έλαβα πιστοποίηση ως make-up artist! Αυτό το διάστημα παρακολουθώ μαθήματα παιδικής εικονογράφησης και είμαι ενθουσιασμένη! Γενικώς με ενθουσιάζει η ενασχόληση με τις Καλές Τέχνες, καθώς είναι για μένα το αντίδοτο για την αρνητικότητα.

Σας ευχαριστώ και πάλι για το χρόνο σας και τη διάθεσή σας για τη φιλοξενία!

Βιογραφικό

Advertising

Η Γεωργία Κιζιρίδου είναι απόφοιτος του τμήματος Ψυχολογίας Α.Π.Θ., καθώς και του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης του ίδιου Πανεπιστημίου στην Εξελικτική – Σχολική Ψυχολογία. Έχει πιστοποιηθεί από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων. Την τελευταία δεκαετία εργάζεται ως εισηγήτρια και επιμορφώτρια σε διάφορες δομές εκπαίδευσης ενηλίκων, όπως είναι το Mediterranean College of Thessaloniki, το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης της Γ.Σ.Ε.Ε. και το Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο. Οι βασικές θεματικές αφορούν την ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων στο χώρο εργασίας και στην καθημερινότητα. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ακόλουθες: Ικανότητα διαχείρισης συγκρούσεων, διαχείριση άγχους, συναισθηματική νοημοσύνη, επικοινωνιακές δεξιότητες στο χώρο εργασίας, εξυπηρέτηση πελατών, δημόσιες σχέσεις. Ως δημόσια ομιλήτρια έχει μιλήσει στο πλαίσιο του θεσμού Ted Χ University of Macedonia το 2016 για τον εργασιακό εκφοβισμό και συνεργάζεται σταθερά με τοπικά μέσα ενημέρωσης για ζητήματα που άπτονται της επικαιρότητας σχετικά με την ψυχική υγεία (Πρακτορείο fm, Ράδιο Θεσσαλονίκη, 4Ε, TV100). Αρθρογραφεί στο διαδικτυακό περιοδικό Ψυχολογίας και Τέχνης «Animartists» και συνεργάζεται με το blog giatioxi για τη δημιουργία podcasts αναφορικά με τις ανθρώπινες σχέσεις σήμερα.

Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Γεωργία Κιζιρίδου για το φωτογραφικό υλικό.

 

 

 

 

 

 

Βασιλική Ευαγγέλου- Παπαθανασίου
Γεννήθηκα ένα φθινόπωρο στην πιο καυτή πόλη της Κεντρικής Ελλάδας. Πρώτος μου έρωτας ήταν τα 24 γράμματα της αλφαβήτας. Από τότε, δε σταμάτησα να σχηματίζω μ' αυτά λέξεις, προτάσεις, δίνοντας δύναμη και ψυχή στο άδειο χαρτί. Τη γλώσσα μου δώσανε ελληνική κι αυτή θα κρατήσω.
Φιλόλογος και αρθρογράφος σε ηλεκτρονικά περιοδικά στην πραγματική ζωή, αλλά στα όνειρα μου ζωγράφος στη Μονμάρτη.
Σε ένα καλό βιβλίο και στη θέα της θάλασσας βρίσκω την απόλυτη γαλήνη.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Twin Lynch

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς
πώς να παραιτηθείς από τη δουλειά σου και να ακολουθήσεις τα όνειρα σου

Πώς να παραιτηθείς από τη δουλειά σου και να ακολουθήσεις τα όνειρα σου

Όλοι έχουμε κληθεί να κάνουμε δουλειές που δεν είναι ιδανικές,