Τί αφορά η παρέμβαση του ταεκβοντό με τη μουσική;
Η μέθοδος συνδυάζει παραδοσιακές τεχνικές του ταεκβοντό, όπως τις βασικές κινήσεις, την ισορροπία και τον αυτοέλεγχο, με τα ρυθμικά μουσικά ερεθίσματα. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα πολυαισθητηριακό μαθησιακό περιβάλλον, το οποίο να διευκολύνει:
- Τη ρύθμιση της προσοχής και της συμπεριφοράς
- Την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης
- Τη βελτίωση της κινητικής οργάνωσης, &
- Την προαγωγή της συναισθηματικής έκφρασης των παιδιών με αυτισμό.
Θεωρητικό υπόβαθρο της παρέμβασης
Η αποτελεσματικότητα του συνδυασμού της μουσικής με την κίνηση μπορεί να ερμηνευθεί βάσει των ακόλουθων θεωρητικών αρχών:
- Νευροπλαστικότητα μέσω κίνησης και ρυθμού: Η μουσική προσφέρει έναν εξωτερικό ρυθμιστή που βοηθά τα παιδιά να οργανώσουν τις κινήσεις τους και να ενισχύσουν τις εκτελεστικές τους λειτουργίες.
- Αισθητηριακή ολοκλήρωση: Τα παιδιά με αυτισμό επεξεργάζονται τα αισθητηριακά ερεθίσματα διαφορετικά· η μουσική και η κίνηση υποστηρίζουν την επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων μέσω της δομής και της επανάληψης.
- Κοινωνική μάθηση: Η ομαδική φύση του ταεκβοντό ενισχύει την παρατήρηση, τη μίμηση και την απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων.
Βιβλιογραφική τεκμηρίωση
Η παρέμβαση αυτή έχει ήδη εφαρμοστεί σε μελέτες με σημαντικά αποτελέσματα:
1. Η μελέτη των Yu κ.ά. (2025) – Πρωτόκολλο RCT
Η μελέτη “Protocol for evaluating the effects of integrating music with taekwondo training in children with autism spectrum disorder: A randomized controlled trial” (PLOS ONE, 2025), αποτελεί ένα καλά δομημένο πρωτόκολλο παρέμβασης με ομάδα ελέγχου.
Η μελέτη θα συμπεριλάβει 72 παιδιά με αυτισμό και θα διερευνήσει τις επιδράσεις της παρέμβασης η οποία θα συνδυάσει τη μουσική με την τέχνη του ταεκβοντό στη σωματική λειτουργία και την κοινωνική επικοινωνία των παιδιώ με αυτισμό.
2. Η μελέτη των Mok κ.ά. (2024) – Μελέτη εμπειριών γονέων
Στη μελέτη “A Self-Narrative Study: Changes in Physical Ability and Social Communication in Children with Autism through Taekwondo Training with Elements of Music Therapy from the Parents’ Perspective” (Behavioral Sciences, 2024), οι γονείς κατέθεσαν τις εμπειρίες τους.
Τα παιδιά με αυτισμό έδειξαν περισσότερη συμμετοχή, μείωση του άγχους και πρόοδο στις κοινωνικές τους δεξιότητες μετά την παρέμβαση.
Advertising
3. Η μελέτη PolyU RCT (2025) – Ολοκληρωμένα αποτελέσματα
Η τρίτη μελέτη, “Effect of Combined Music and Taekwondo Training on the Physical and Psychological Function of Children with ASD”, κατέγραψε:
- σημαντική βελτίωση στην ισορροπία και στην ιδιοδεκτικότητα
- αύξηση της διάρκειας προσοχής
- μείωση των στερεοτυπικών κινήσεων, &
- αύξηση της συνεργασίας με τον θεραπευτή στα παιδιά με αυτισμό μετά την παρέμβαση η οποία συνδύασε τη μουσική με την τέχνη του ταεκβοντό.

Πώς επηρεάζονται οι βασικοί τομείς λειτουργικότητας;
Η ενσωμάτωση της μουσικής σε μια δομημένη φυσική δραστηριότητα, όπως το ταεκβοντό, μπορεί να ενισχύσει πολλούς τομείς:
Τομέας | Καταγεγραμμένες βελτιώσεις |
---|---|
1. Κινητικότητα |
|
2. Κοινωνική επικοινωνία |
|
3. Προσοχή & συγκέντρωση |
|
4. Ρύθμιση της συμπεριφοράς |
|
5. Συναισθηματική ρύθμιση |
|
6. Επικοινωνιακή πρόθεση |
|
Συμπεράσματα και προοπτικές εφαρμογής
Τα πρόσφατα ερευνητικά ευρήματα καταδεικνύουν ότι ο συνδυασμός της μουσικής και του ταεκβοντό μπορεί να αποτελέσει μια αποτελεσματική, ολιστική και βιωματική προσέγγιση παρέμβασης για τα παιδιά με αυτισμό. Τα αποτελέσματα αφορούν τόσο στις κινητικές και εκτελεστικές λειτουργίες όσο και στις κοινωνικο-συναισθηματικές τους δεξιότητες.
Η παρέμβαση είναι ασφαλής, ευχάριστη και ενισχύει το κίνητρο των παιδιών για συμμετοχή. Η μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να εστιάσει στη μακροπρόθεσμη επίδραση και στην ένταξη του προγράμματος στην εκπαιδευτική καθημερινότητα.
Βιβλιογραφία
Yu, J., Mok, M. M. C., Sze, M. L. et al. (2025). Protocol for evaluating the effects of integrating music with taekwondo training in children with autism spectrum disorder: A randomized controlled trial. PLOS ONE.
Mok, M. M. C., et al. (2024). A Self-Narrative Study: Changes in Physical Ability and Social Communication in Children with Autism through Taekwondo Training with Elements of Music Therapy from the Parents’ Perspective. Behavioral Sciences.
Hong Kong Polytechnic University (2025). Effect of Combined Music and Taekwondo Training on the Physical and Psychological Function of Children with Autism Spectrum Disorder (ASD): A Randomized Controlled Trial.