Την περίοδο που το ΑΙ είναι παντού από τα κινητά μέχρι τις οικιακές συσκευές μας είναι αδύνατο να μην αναρωτιόμαστε τι σημαίνει αυτό για το game development. Κάποια AI που χρησιμοποιούμε σήμερα έχουν ως προγόνους τους υπολογιστικά μοντέλα που αναπτύχθηκαν για να κερδίζουν παιχνίδια όπως το σκάκι, το Go ή το Warcraft. Η χρήση αλγορίθμου ώστε τα boss να είναι πιο στρατηγικά δεν είναι κάτι νέο στο gaming. Όμως, σήμερα το AI έρχεται να «γεμίσει κενά» του game development γράφοντας flavour text, βελτιστοποιώντας NPC και υπόσχεται ακόμα περισσότερα από μια απλή εμπειρία gaming.

Πηγή: pexels.com
Ποιες είναι οι δυνατότητες του AI στο game development;
Η χρήση AI στο game development μπορεί να εξοικονομήσει χιλιάδες ώρες εργασίας στη βιομηχανία. Χρησιμοποιώντας εργαλεία T2I (text to image) όπως το DALL-E, μια εταιρία μπορεί να δημιουργήσει χαρακτήρες και περιβάλλοντα βάση περιγραφής. Οι εικόνες με ένα απλό drag and drop στο Rodin μπορούν να γίνουν rendered, να μεταφερθούν δηλαδή σε 3D χώρο. Στη συνέχεια οι προγραμματιστές μιας εταιρίας θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτά τα elements σαν Lego αντιγράφοντας τον κώδικα του ChatGPT. Η διαδικασία είναι τόσο απλή που έχει γεννήσει ένα νέο είδος στο YouTube, προγραμματιστές σκαρώνουν διάφορες δοκιμασίες φτιάχνοντας games με AI εργαλεία.
Ωστόσο, με το νέο εργαλείο Atlas: AI της Google, που προσπαθεί να ξεκλέψει ένα κομμάτι της πίτας από την Open AI, ίσως ακόμα και οι προγραμματιστές να γίνουν απαρχαιωμένοι. Τα παραπάνω elements μπορούν απλά να «φορεθούν» σε ήδη έτοιμα διαδραστικά περιβάλλοντα. Οι φωνές των χαρακτήρων και η μουσική; ΑΙ. Η πλοκή, οι διάλογοι και οι στόχοι; Χάρη στα LLM’s μπορούν να γραφτούν σε μερικά λεπτά βάση κειμένων από άλλα games. Το generative AI στο game development μπορεί θεωρητικά να αντικαταστήσει κάθε δημιουργική θέση.
Ποια είναι όμως η πραγματικότητα της χρήσης AI στο game development;
Εργασία
Εξ’αιτίας των παραπάνω,τα εργαλεία ΑΙ έχουν κοστίσει ήδη σε χιλιάδες άτομα τις δουλειές τους. Στην έρευνα για την εργασία στη βιομηχανία του game development στην Ευρώπη που ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο βλέπουμε 26,7% των 1.650 ερωτηθέντων να έχουν απολυθεί, με το 10,4% των ατόμων να είναι ακόμα άνεργα.

Πηγή: https://www.gamesindustry.biz
Οι απολύσεις λόγο της ενσωμάτωσης εργαλείων AI στο game development είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν. Αφενός, επειδή επίσημη αιτία για αυτές αποτελούν οι μειώσεις στο budget και αφετέρου, λόγο της αποσιώπησής τους από τις εταιρίες, με πρόφαση τη διατήρηση της εμπιστευτικότητας. Πάραυτα, σε σχετικό άρθρο του WIRED άτομα που δουλεύουν στη βιομηχανία μιλούν για μαζικές απολύσεις στην Blizzard και τη Riot με αναγκαστική χρήση εργαλείων AI για την κάλυψη θέσεων από όσα άτομα παραμείναν.

Πηγή: pexels.com
Παράλληλα, λόγο της δομής και οργάνωσης των μεγάλων studio οι εργαζόμενοι πολλές φορές δεν μπορούν να έχουν καθαρή εικόνα της χρήσης AI στο game development. Οι προγραμματιστές εφαρμόζουν τα renders που έλαβαν κλειστό φάκελο από «την ομάδα των 3D artists» και ούτω καθεξής.
Εφαρμογές
Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως η ποιότητα των εργαλείων AI στο game development είναι εμφανώς χειρότερη. Στις περισσότερες των περιπτώσεων τα αποτελέσματα είναι κατά τους developers κάτω του μετρίου με αποτέλεσμα να χρειάζεται ούτως ή άλλως να δουλευτούν ξανά. Πολλά μοντέλα μπορεί να έχουν λύσει το ζήτημα της συνοχής των χαρακτήρων, πχ. δεν παρουσιάζουν δυο διαφορετικές γάτες στο ίδιο video αλλά ακόμα έχουν αυτό που λένε στον χώρο «παραισθήσεις» ή σε άλλους κύκλους: AI slop. Οι εταιρίες παραγωγής ωστόσο, βλέποντας άμεσα αποτελέσματα είναι διατεθειμένες να βάλουν τους καλλιτέχνες σε ρόλο Quality Assurance αφήνοντάς τους είτε να εκπαιδεύουν τα AI εργαλεία που θα τους αντικαταστήσουν είτε να συμμαζεύουν τα λάθη τους.
Περιορισμοί
Επιπλέων είναι επί της ουσίας να ξεκαθαρίσουμε πως τα εργαλεία του generative AI δε δημιουργούν εκ νέου αλλά αναπαράγουν το πιο πιθανό αποτέλεσμα βάση της εκπαίδευσής τους. Εν ολίγης, η Riot μπορεί να επενδύσει εκατομμύρια και να εκπαιδεύσει εργαλεία AI με το έργο χιλιάδων δημιουργικών χωρίς να τους αποζημιώσει, όμως το παιχνίδι που θα βγάλει θα είναι ένα τέρας του Frankenstein των games που πούλησαν περισσότερο.
Μάλιστα, η αδυναμία αυτή των AI εργαλείων φαίνεται να είναι για τώρα και η αχίλλειος πτέρνα τους. Τα ανθρώπινα δημιουργικά χέρια παράγουν υλικό πολύ πιο αργά απ’ ότι το καταναλώνουν τα data centres. Έτσι, τα νεότερα μοντέλα εκπαιδεύονται πάνω στο άφθονο AI generated υλικό που κυκλοφορεί, πράγμα που προαναγγέλλει έναν δυσοίωνο γενετικό εκφυλισμό.

Πηγή: https://store.steampowered.com/app/774541/Species_Artificial_Life_Real_Evolution/
Πόσα κερδίζουν όμως οι εταιρίες από τη χρήση AI στο game development;
Αρχικά, χρειάζεται να μιλήσουμε για αυτό που δείχνει να είναι η φούσκα του AI. Τρισεκατομμύρια δολάρια επενδύονται αυτή τη στιγμή στο AI ωστόσο, ο CEO της OpenAI Sam Altman φαίνεται διστακτικός στη δυνατότητα απόσβεσής τους. Το AI δεν είναι μια φθηνή τεχνολογία, με τα data centres να χρησιμοποιούν τεράστιες ποσότητες ενέργειας και νερού για τη λειτουργία τους. Παράλληλα, το «προϊόν» που παράγουν ανταγωνίζεται κατά βάση τις υπηρεσίες που προσφέρουν «κακοπληρωμένοι» εργαζόμενοι. Η επένδυση στις τεχνολογίες αυτές σε συνδυασμό με την εφαρμογή τους σε κάθε δυνατή περίπτωση ίσως είναι αποτέλεσμα υπερβολικού ενθουσιασμού προειδοποιεί ο Sam Altman.

Την ίδια στιγμή βλέπουμε τη δημόσια σφαίρα αρκετά δυσαρεστημένη με την εξάπλωση του AI πράγμα που πολλές εταιρίες αναγνωρίζουν ετήσιες αναφορές τους. Η εταιρία παραγωγής video games, Electronic Arts Inc. γνωστή και ως Ε.Α. σημειώνει στα ρίσκα της δήλωσής της πως, η εφαρμογή οποιονδήποτε τεχνολογιών AI στα προϊόντα της μπορεί να οδηγήσει μεταξύ άλλων σε πλήγμα της εικόνας που έχουν οι χρήστες για την εταιρία με αποτέλεσμα να επηρεάσει τη φήμη ή τα οικονομικά της αποτελέσματα. Πάλι, τα κέρδη που προέρχονται από τη χρήση AI στο game development δεν είναι ακριβώς ποσοτικοποιήσημα ακόμη για τους ίδιος λόγους που δεν υπάρχουν στοιχεία για τον εργασιακό αντίκτυπό του.
Πώς μπορεί η χρήση AI στο game development να γίνει πιο βιώσιμη;
Έχοντας μιλήσει για τα παραπάνω χρειάζεται συλλογικά να μετριάσουμε τον ενθουσιασμό μας για τη χρήση του AI στο game development. Σαν εργαλείο το generative AI έχει χιλιάδες εφαρμογές που μπορούν να βοηθήσουν τους δημιουργικούς να επικεντρωθούν στοιχεία που πραγματικά μετράνε ή να κάνουν το game development πιο προσβάσιμο.

Ένα μικρό στούντιο μπορεί να αφήσει τη φωτοσκίαση κάθε τρίχας του χαρακτήρα ή τις ώρες επιμέλειας ήχου για την αφαίρεση του αντίλαλου από φωνή των voice actors στα εργαλεία AI. Ωστόσο, αν το «αρκετά καλό» αποτέλεσμα που μπορούν να προσφέρουν προτιμηθεί των ικανοτήτων των δημιουργικών θα καταλήξουμε με μέτρια παιχνίδια και λιγότερες, πιο βαρετές θέσεις εργασίας στο hobby μας. Το gaming μας συνδέει γιατί προσφέρει εμπειρίες που δε θα μπορούσαμε να ζήσουμε αλλιώς. Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι συχνά αυτό το «κάτι» που μας κερδίζει. Η ζύμωση ανάμεσα σε δημιουργικούς, οι λύσεις που βρίσκουν στις ελλείψεις τους, αποτελούν στόχο στο game development όχι παράγοντα βελτιστοποίησης.
Τι μπορούμε να κάνουμε σαν καταναλωτές;
Φυσικά, ως καταναλωτές δεν έχουμε έλεγχο των επενδυτών που ωθούν στην αυξάνουσα χρήση AI στο game development. Πάραυτα, όπως προαναφέρθηκε τα μεγάλα studios παρά την προσπάθειά τους να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους συγκαταλέγουν την κριτική των καταναλωτών στα ρίσκα της επιχείρησής τους. Οι κριτικές και ο διάλογος φαίνεται να είναι το μεγαλύτερο όπλο μας.

Η χρήση AI στο game development μπορεί να παρουσιάζεται συχνά ώς μια ευκαιρία για όλους μας να φτιάξουμε games όμως, στην πραγματικότητα σκοτώνει τη βιομηχανία. Τόσο να απαιτούμε από τους παραγωγούς διαφάνεια στης εφαρμογές τους όσο να στηρίζουμε τους επαγγελματίες του χώρου είναι απαραίτητο για να προστατέψουμε το hobby μας. Παράλληλα, η ενίσχυση των studios που κάνουν χρήση του AI στο game development με βιώσιμο τρόπο μπορεί να θέσει ένα στάνταρ για τη βιομηχανία. Τέλος, αν πραγματικά μας ενδιαφέρει να μην κατακλυστεί το gaming από AI slop, ίσως χρειάζεται να γίνουμε πιο αυστηροί με τα κριτήρια μας στην επιλογή games που αγοράζουμε.
https://www.wired.com/story/ai-is-already-taking-jobs-in-the-video-game-industry/#main-content
https://cloud.google.com/blog/products/gaming/how-gen-ai-powers-up-multiplayer-games
https://fortune.com/2025/08/19/wall-street-ai-bubble-sam-altman/
https://publish.obsidian.md/vg-layoffs/Archive/2025
https://openai.com/index/introducing-4o-image-generation/
https://www.theguardian.com/games/2025/mar/10/are-ai-generated-video-games-microsoft-muse-google-gamengen