Η γλώσσα προσαρμόζεται με το χρόνο και τα emoji είναι ένας από τους τρόπους με τους οποίους έχει εξελιχθεί η διαδικτυακή επικοινωνία. Τα emoji και τα αυτοκόλλητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στις επικοινωνίες μέσω υπολογιστή (Seargeant, 2019). Μπορεί να υποστηριχθεί ότι τα emoji κάνουν την διαδικτυακή επικοινωνία πιο πλούσια και πιο συναισθηματική.
Στο κείμενο, υποκαθιστούν τις χειρονομίες, τον τόνο της φωνής και τις εκφράσεις του προσώπου. Τα emoji είναι μικρά σύμβολα διαθέσιμα σε τυποποιημένα πληκτρολόγια που μπορούν να εισαχθούν σε γραπτά κείμενα για να αντιπροσωπεύουν ένα ευρύ φάσμα προσώπων, αντικειμένων και ιδεών (Erle, Schmid, Goslar & Martin, 2021). Προήλθαν από τα emoticons, τα οποία ήταν εκφράσεις του προσώπου που σχηματίζονταν από σημεία στίξης.
Νέα γλώσσα επικοινωνίας
Όσον αφορά τη χρήση emoji, δεν υπάρχουν πραγματικά γραμματικοί κανόνες που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κατευθυντήρια γραμμή. Όποιος έχει λάβει ή έχει στείλει ποτέ ένα μήνυμα κειμένου ξέρει πόσο εύκολα το μέσο προσφέρεται για παρερμηνεία. Μερικοί άνθρωποι το υπεραντισταθμίζουν αυτό με το να καρφώνουν τα μηνύματα τους με θαυμαστικά.
Με κάθε άτομο, παίζουμε έναν διαφορετικό κοινωνικό ρόλο. Κάθε κοινωνικός ρόλος απαιτεί να ενεργείται διαφορετικά και εμείς εκτελούμε αυτές τις πράξεις για να παραμείνουμε στην καλή χάρη του άλλου ατόμου.
Τόσο τα emoticons όσο και τα emoji αναγνωρίζονται και επεξεργάζονται από τον εγκέφαλο ως μη λεκτικές πληροφορίες, πράγμα που σημαίνει ότι τα διαβάζουμε ως συναισθηματική επικοινωνία και όχι ως λέξεις.
Και η συναισθηματική επικοινωνία μπορεί να είναι εξίσου σημαντική με τις λέξεις για την καθαρή μετάδοση ενός μηνύματος. Ουσιαστικά, τα emoji κάνουν αυτό που κάνει ο τόνος της φωνής στο τηλέφωνο και ό,τι οι εκφράσεις και οι χειρονομίες στην επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο. Οι άνθρωποι έχουν επίσης μεταμορφώσει το νόημα ορισμένων emoji, αποδίδοντάς τους συναγόμενες ή μεταφορικές έννοιες που είναι πολιτιστικά κατανοητές.
Τα emoji στο κόσμο της ψυχολογίας
Τα emoji μας βοηθούν να εκτελέσουμε αυτές τις ενέργειες μέσω κειμένου, εξηγεί η Δρ. Μόνικα Ρίορνταν, μια πειραματική ψυχολόγος της οποίας η πρόσφατη μελέτη αναλύει την ψυχολογία και την επίδραση των emoji (Riordan, 2017). Τα αποτελέσματα της μελέτης , στην οποία ζήτησε από τους συμμετέχοντες να βαθμολογήσουν μηνύματα με και χωρίς emojis, διαπίστωσαν ότι τα μικρά εικονίδια είχαν μια συνολική θετική συναισθηματική επίδραση. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν μάλιστα ότι τα emoji, για να δανειστώ έναν όρο από τη Marie Kondo, «προκάλεσαν χαρά».
«Τα emoji είναι μια μορφή επικοινωνίας, και όπως κάθε άλλη μορφή επικοινωνίας, υπάρχουν φορές που πρέπει να τα χρησιμοποιούμε και φορές που δεν πρέπει», εξηγεί η Δρ. Ρίορνταν. Η εγγενής παιχνιδιάρικη διάθεση των emojis υποδηλώνει ότι δεν πρέπει να τα χρησιμοποιούμε σε σοβαρά μηνύματα. Αυτό ισχύει ακόμη και για τα emoji όπως το θυμωμένο πρόσωπο, η συμπερίληψή τους σε ένα θυμωμένο μήνυμα κάνει ένα μήνυμα να φαίνεται λιγότερο θυμωμένο (Riordan, 2017).
Μπορεί να περιμένουμε ότι εάν τα emoji είναι όντως συναισθηματικά, τότε θα παρατηρούσαμε παρόμοια αποτελεσματικότητα επεξεργασίας με αυτή των συναισθηματικών λέξεων (Ponari, Rodríguez-Cuadrado, Vinson, Fox, Costa, & Vigliocco, 2015).
Εκτός από τους συναισθηματικούς συσχετισμούς τους, φαίνεται να έχουν μια λειτουργία έκφρασης της ταυτότητας και της προσωπικότητας του χρήστη.
Για παράδειγμα, έχουν βρεθεί ότι σχετίζονται με μια σειρά από χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, συμπεριλαμβανομένης της συναισθηματικής σταθερότητας, της εξωστρέφειας και της ευχαρίστησης (Marengo, Giannotta & Settanni, 2017).
Τα emoji δεν είναι απλώς ένα τέχνασμα που χρησιμοποιείται για τη διακόσμηση μηνυμάτων κειμένου. Είναι μια σύνθετη νέα μορφή γλώσσας που βοηθά στην επικοινωνία συναισθημάτων και εκφράσεων σε μια εποχή που οι συνομιλίες κατ’ ιδίαν είναι πιο δύσκολο να πραγματοποιηθούν.
Μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις.
Βιβλιογραφικές Αναφορές
Erle, T. M., Schmid, K., Goslar, S. H., & Martin, J. D. (2021). Emojis as social information in digital communication. Emotion. Doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0000992
Marengo, D., Giannotta, F., & Settanni, M. (2017). Assessing personality using emoji: An exploratory study. Personality and Individual Differences, 112, 74-78. Doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.02.037
Ponari, M., Rodríguez-Cuadrado, S., Vinson, D., Fox, N., Costa, A., & Vigliocco, G. (2015). Processing advantage for emotional words in bilingual speakers. Emotion, 15(5), 644. Doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0000061
Riordan, M. A. (2017). Emojis as tools for emotion work: Communicating affect in text messages. Journal of Language and Social Psychology, 36(5), 549-567. Doi: https://doi.org/10.1177%2F0261927X17704238
Riordan, M. A. (2017). The communicative role of non-face emojis: Affect and disambiguation. Computers in Human Behavior, 76, 75-86. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.07.009
Seargeant, P. (2019). The Emoji Revolution: How technology is shaping the future of communication. Cambridge University Press. E-book, Ανακτήθηκε 28 Μαρτίου 2022