
Όπως πρόσφατα ανέφεραν οι Financial Times, ορισμένοι διοικητικοί φορείς του ποδοσφαίρου διερευνούν τις δυνατότητες διαφήμισης / χορηγίας κατά τη διάρκεια των διακοπών που προκύπτουν σ’ έναν αγώνα προκειμένου να γίνει χρήση του VAR.
Στην έκθεσή της, η FT αναφέρει ότι η FIFA θεωρεί ότι το VAR δίνει μια ευκαιρία που θα μπορούσε να αποφέρει επιπλέον έσοδα στα εκάστοτε πρωταθλήματα ποδοσφαίρου, αφού δημιουργεί πρόσθετο διαφημιστικό χρόνο κατά τη διάρκεια της μετάδοσης ζωντανών αγώνων.
Η συγκεκριμένη πρακτική είναι πλέον κοινή σε αθλήματα όπως το κρίκετ, το ράγκμπι και το αμερικανικό ποδόσφαιρο, όπου το VAR έχει τεθεί σε λειτουργία εδώ και πολλά χρόνια.
Οι διοργανωτές των μεγαλύτερων ποδοσφαιρικών τουρνουά στον κόσμο εξετάζουν κάποιες προσοδοφόρες συμφωνίες χορηγίας και διαφήμισης, ύψους μέχρι 100 εκατομμυρίων δολαρίων, για την εκμετάλλευση του νεκρού χρόνου που προκύπτει όταν οι διαιτητές συμβουλεύονται το VAR κατά τη διάρκεια των αγώνων.
Ο Τιμ Κρόου, ένας ανεξάρτητος σύμβουλος αθλητικού μάρκετινγκ, εκτιμά ότι το VAR κατέλαβε 27 λεπτά από τη συνολική χρονική διάρκεια όλων των αγώνων του περασμένου Παγκοσμίου Κυπέλλου· ένας σημαντικός χρόνος προβολής, δεδομένου ότι η διαφήμιση κατά τη διάρκεια των ημιτελικών ενός μεγάλου τουρνουά μπορεί να κοστίσει έως και 760 χιλιάδες δολάρια το λεπτό. Όπως ο ίδιος δήλωσε, «Νομίζω ότι είναι η μεγαλύτερη ευκαιρία διαφήμισης / χορηγίας που έχει δημιουργήσει ποτέ το ποδόσφαιρο. Οι περισσότερες διαφημίσεις / χορηγίες προβάλλονται είτε περιμετρικά του γηπέδου, είτε κατά τη διάρκεια του ημιχρόνου ή πριν και μετά τη μετάδοση ενός αγώνα. Όμως, το VAR είναι μέρος του παιχνιδιού. Για έναν χορηγό, αυτό είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα».
Βέβαια, η αξία κάθε πιθανής συμφωνίας διαφήμισης θα εξαρτηθεί από το μέγεθος και τη δημοτικότητα της διοργάνωσης. Ο Κρόου εκτιμά ότι μεγάλα τουρνουά, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο, θα μπορούσαν να επιτύχουν προσφορές αξίας άνω των 60 εκατομμυρίων δολαρίων μόνο για τη διαφήμιση κατά τη διάρκεια των παύσεων λόγω VAR και περισσότερα από 125 εκατομμύρια από τις χορηγίες για το ίδιο το VAR.
Τα ολιγόλεπτα διαλείμματα που απαιτούνται από το VAR προκειμένου να αναθεωρηθούν οι εκάστοτε διαιτητικές αποφάσεις αποτελούν μια σπάνια ευκαιρία προβολής στο ποδόσφαιρο, καθώς για πρώτη φορά διαφημιζόμενοι και χορηγοί θα έχουν την δυνατότητα να προβληθούν κατά τη διάρκεια της πραγματικής ροής ενός αγώνα.
Τα διαλείμματα για την αναθεώρηση αποφάσεων σε άλλα αθλήματα, όπως το κρίκετ και το αμερικανικό ποδόσφαιρο, ήδη προσελκύουν τους διαφημιζόμενους. Μάλιστα, η PepsiCo ήταν η πρώτη εταιρία που υποστήριξε το σύστημα υποβοήθησης των διαιτητικών αποφάσεων του κρίκετ, κατά τη διάρκεια σειράς αγώνων που διεξήχθησαν μεταξύ του Πακιστάν και της Σρι Λάνκα το 2011.
Κι ενώ πολλοί ποδοσφαιρικοί φορείς διερευνούν τις εμπορικές ευκαιρίες γύρω από το VAR, εξακολουθεί να υπάρχει κάποια απροθυμία στο να προχωρήσουν σε επίσημες συμφωνίες δεδομένου ότι διανύουμε μια εποχή που το σύστημα βίντεο παραμένει αμφιλεγόμενο μεταξύ ορισμένων οπαδών, εν μέρει επειδή διακόπτει ένα παραδοσιακά ρευστό παιχνίδι.
Η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε το VAR σε επίπεδο Παγκοσμίου Κυπέλλου ήταν το 2018 στη Ρωσία και μάλιστα, με μεγάλη επιτυχία. Εξάλλου η FIFA σκοπεύει να το εισάγει και στο Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών του 2019 το οποίο θα διεξαχθεί στη Γαλλία από τις 7 Ιουνίου έως και τις 6 Ιουλίου.
Και παρότι, αρκετές εταιρείες είχαν κάνει διαφημιστικές προσφορές στη FIFA μετά την εισαγωγή του VAR στο περσινό Παγκόσμιο Κύπελλο της Ρωσίας, η Διεθνής Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία τις απέρριψε λέγοντας ότι η κορυφαία προτεραιότητα της ήταν η περαιτέρω ανάπτυξη του VAR. Ωστόσο, ούτε και η UEFA δέχθηκε κάποια χορηγία γύρω από το VAR.
Η La Liga – η οποία εισήγαγε το VAR στην Primera Division αυτή τη σεζόν – αρνήθηκε να σχολιάσει, αλλά πηγή μέσα από την οργανωτική επιτροπή χαρακτήρισε το VAR ως πιθανή ευκαιρία αναζήτησης χορηγίας, αν και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις απόψεις της Ισπανικής Ομοσπονδίας Ποδοσφαίρου, η οποία είναι αρμόδια για τη διαιτησία στη χώρα.
Τι γίνεται, όμως με την αγγλική Πρέμιερ Λιγκ; Το διοικητικό όργανο του αγγλικού πρωταθλήματος που μέχρι πρότινος κρατούσε τις επιφυλάξεις τους ως προς την αναγκαιότητα της εφαρμογής του VAR στους αγώνες του αγγλικού πρωταθλήματος, τελικά αποφάσισε να το εισάγει από τη σεζόν 2019/20. Στην απόφαση αυτή οδηγήθηκε ύστερα από μια σειρά συμβάντων όπως το πέναλτι στο ντέρμπι μεταξύ Τότεναμ και Άρσεναλ που καταλογίστηκε λανθασμένα υπέρ του Χάρι Κέιν. Για του λόγου το αληθές, οι επαναλήψεις βίντεο αποκάλυψαν αργότερα ότι όταν ο επιθετικός της Τότεναμ δέχτηκε το φάουλ ήταν σε θέση οφσάιντ. Ωστόσο, σχετικά με την εκμετάλλευση του νεκρού χρόνου που προκύπτει όταν οι διαιτητές συμβουλεύονται το VAR κατά τη διάρκεια των αγώνων, η Πρέμιερ Λιγκ δήλωσε ότι είναι πολύ νωρίς για να εξετάσει ένα τέτοιο σχέδιο, καθώς αρχικά θα επικεντρωθεί στην ορθή λειτουργία του συστήματος.
Από ότι φαίνεται, οι ποδοσφαιρικοί οργανισμοί είναι απίθανο να σπεύσουν να συμφωνήσουν σε τέτοιου είδους χορηγίες πριν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των συστημάτων και διορθωθούν τυχόν λάθη στις διαδικασίες και στα χρονοδιαγράμματα. Όμως, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι το VAR αντιπροσωπεύει μια νέα, μεγάλη ευκαιρία διαφήμισης στο ποδόσφαιρο.