Ψυχολογία του χρώματος: επίδραση στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ

Η ψυχολογία του χρώματος
Πηγή εικόνας: broadcastnews.gr

 

Τα χρώματα, ακόμη και αν δεν το γνωρίζουμε, επηρεάζουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε και συμπεριφερόμαστε. Κατευθύνουν τα μάτια μας σχετικά με το πού να κοιτάξουν, πώς να ενεργήσουν αλλά και να ερμηνεύσουν ένα ερέθισμα. Τοποθετούν το ερέθισμα σε ένα πλαίσιο και μας βοηθούν να αποφασίσουμε τι είναι σημαντικό και τι όχι. Το πλεονέκτημα αυτό φυσικά, δε θα παρέμενε ανεκμετάλλευτο στον τομέα της διαφήμισης και του μάρκετινγκ, που επιθυμούν την μέγιστη έλξη πελατών. Σε μια μελέτη με τίτλο Impact of Color in Marketing, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το 90% των στιγμιαίων αποφάσεων των καταναλωτών σχετικά με προϊόντα βασίζονται στα χρώματα. Εύλογα λοιπόν, η ψυχολογία του χρώματος ιεραρχείται υψηλά στη διαδικασία διαμόρφωσης μιας διαφήμισης, αλλά και μετέπειτα στην προώθησή της.

Τι είναι η ψυχολογία του χρώματος:

Ο Edwin D.Babbitt (1878) ανέπτυξε, χωρίς να το γνωρίζει, αυτό που τώρα γνωρίζουμε ως ψυχολογία του χρώματος. Η ψυχολογία του χρώματος μελετά, όπως μαρτυρά και η ονομασία της, τα χρώματα, σε σχέση όμως με την ανθρώπινη συμπεριφορά. Αποσκοπεί στο να αναδείξει πώς επηρεάζει το χρώμα τις καθημερινές μας αποφάσεις, όπως την αγορά ενός προϊόντος. Μπορούμε να αγοράσουμε ένα ένδυμα εξαιτίας του χρώματός του; Γίνεται να επιλέξουμε ένα προϊόν σε σχέση με ένα πανομοιότυπο του, που βρίσκεται στο ράφι, αποκλειστικά λόγω του χρώματος του; Μπορεί το χρώμα ενός εικονιδίου σε μια ιστoσελίδα, να μας κάνει πατήσουμε το πολυπόθητο κλικ πιο εύκολα; Μια γρήγορη απάντηση είναι: ναι! Το γιατί όμως, είναι λίγο πιο περίπλοκο και χρειάζεται να διευκρινιστεί περαιτέρω.

Η έννοια των χρωμάτων, μπορεί να έχει αντίκτυπο στον λόγο για τον οποίο επιλέγουμε κάποια χρώματα σε σχέση με άλλα. Βέβαια, το ίδιο χρώμα ενδέχεται να μεταφράζετε διαφορετικά από τον καθένα μας. Και αυτό διότι η αντίληψή μας, επηρεάζεται από τον τρόπο που μεγαλώσαμε, από το φύλο μας, τις αξίες μας, αλλά και από πολλούς άλλους παράγοντες.

Γιατί η ψυχολογία του χρώματος κρίνεται σημαντική για το μάρκετινγκ:

Το μάρκετινγκ έχει να κάνει με την εις βάθος ψυχολογική κατανόηση των ανθρώπινων αναγκών. Το χρώμα συνιστά ένα οπτικό ερέθισμα. Αυτό με τη σειρά του υποκινεί τη διέγερση της αισθαντικότητας στη φύση του ανθρώπου. Έτσι, επιδρά στον τρόπο που φερόμαστε και σκεφτόμαστε.

9 στους 10 ανθρώπους επηρεάζονται κατά κύριο λόγο οπτικά όταν πρόκειται να κάνουν μια αγορά. Μέσα σε 90 δευτερόλεπτα έχουν υποσυνείδητα επηρεαστεί θετικά ή αρνητικά από ένα οπτικό ερέθισμα και το 90% αυτής της επιρροής βασίζεται στο χρώμα και μόνο! Όπως συνηθίζουν να λένε οι ειδικοί του μάρκετινγκ: ψωνίζουμε βασισμένοι στο συναίσθημα και δικαιολογούμε τις αγορές μας με βάση τη λογική (We buy on emotion and justify with logic).

Όταν τα μάτια του καταναλωτή συναντούν ένα συγκεκριμένο χρώμα, αποστέλλουν αμέσως ένα μήνυμα στον εγκέφαλο. Μετά από ένα νανοδευτερόλεπτο επεξεργασίας των πληροφοριών, το άτομο μπαίνει στη διαδικασία να κρίνει αυτό που βλέπει. Μπορεί λοιπόν να προκληθεί ενδιαφέρον αλλά και βαρεμάρα ή αδιαφορία. Οι μεγάλοι έμποροι πραγματοποιούν δοκιμές πολλαπλών οπτικών συνδυασμών για να βρουν την καλύτερη επιλογή για τη διαφήμιση τους. Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να ξεκινήσει χωρίς την κατανόηση των πλεονεκτημάτων της χρωματικής ψυχολογίας στο μάρκετινγκ

Η επιλογή του σωστού χρώματος για την προώθηση του μάρκετινγκ μιας εταιρείας, μπορεί να κάνει τη διαφορά και να την τοποθετήσει μέσα στο αγοραστικό κοινό που στοχεύει η εκάστοτε εταιρεία. Χρησιμοποιώντας στρατηγικά χρώματα, οι δημιουργοί περιεχομένου μπορούν να κάνετε το κοινό να δει αυτό που επιθυμούν εκείνοι να δουν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η κατανόηση της χρωματικής ψυχολογίας μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη στις προσπάθειες προώθησης. Η χρωματική ψυχολογία δύναται να συμβάλλει στην αποτύπωση ενός brand, με τον τρόπο που θέλουν οι παραγωγοί .

Διαβάστε επίσης  Βία: διερευνώντας το τρίπτυχο ‘θυμός-εχθρότητα-επιθετικότητα’

Πώς τα χρώματα επηρεάζουν την ψυχολογία;

Το Λευκό

Το λευκό χρώμα, στη δυτική κουλτούρα, έχει γενικά συσχετιστεί με το φως, την αγνότητα, την καλοσύνη, την αθωότητα και την καθαριότητα. Η χρήση του λευκού στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ φαίνεται να  έχει θετική σημασία στα μάτια του αγοραστή. Στη διαφήμιση, τείνει να χρησιμοποιείται για την προώθηση φρεσκάδας και της καθαριότητας, καθώς και για τα ιατρικά προϊόντα. Βλέπουμε επίσης το λευκό χρώμα στις διαφημίσεις σχετικά με τις νέες τεχνολογίες, με σκοπό την ανάδειξη της απλότητας της επικοινωνίας. Το λευκό τείνει να είναι το πιο χρησιμοποιούμενο χρώμα στα websites. Η μαύρη γραμματοσειρά σε λευκό φόντο θεωρείται ο καλύτερος συνδυασμός χρωμάτων για την ενίσχυση της αναγνωσιμότητας μιας ιστοσελίδας.

Το λευκό είναι το χρώμα που χρησιμοποιείται από την Adidas και την ASOS στο μάρκετινγκ τους. Στην ASOS, οι λέξεις στην κεφαλίδα, το λογότυπο και το φόντο είναι λευκά. Όταν το φόντο είναι γκρι ή μαύρο, η γραμματοσειρά είναι λευκή και όταν το φόντο είναι λευκό η γραμματοσειρά είναι μαύρη. Στο ηλεκτρονικό κατάστημα της Adidas, το μενού πλοήγησης είναι μαύρο και η χρήση του λευκού λογότυπου βοηθά στη δημιουργία μιας ιδιαίτερης αντίθεσης. Πολλές μάρκες που διαθέτουν το λευκό ως κεντρικό χρώμα τείνουν να το συνδυάζουν με το μαύρο ή το γκρι.

Το Μαύρο

Το μαύρο είναι δημοφιλές χρώμα στον επιχειρηματικό κόσμο. Προκαλεί έντονα συναισθήματα και μπορεί να αντιπροσωπεύει συναισθήματα δύναμης, αδιαλλαξίας, εξουσίας, κομψότητας και μυστηρίου. Παράλληλα, τείνει να χρησιμοποιείται και για την ενδυνάμωση των άλλων χρωμάτων που τοποθετούνται δίπλα σε αυτό, για να αυξήσει την αντίθεση και την προσοχή στο εκάστοτε χρώμα. Το μαύρο είναι επίσης ένα προσφιλές χρώμα για τα κείμενα, καθώς βοηθάει στο να διαβαστεί κάτι πιο εύκολα. Όσον αφορά την ψυχολογία του χρώματος στο μάρκετινγκ και τη διαφήμιση, το μαύρο τείνει να συνδέεται με κλασικά, πολυτελή προϊόντα ή προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.

Το μαύρο είναι ένα χρώμα που χρησιμοποιείται από εταιρείες που θεωρούνται κολοσσοί στο είδος τους, όπως η Chanel και η Nike. Η Chanel χρησιμοποιεί μαύρο για το λογότυπό της και έχει αρκετές ασπρόμαυρες εικόνες στην ιστοσελίδα της για να διατηρήσει μια ενιαία εικόνα. Χρησιμοποιούν μαύρη γραμματοσειρά στα γραφικά τους, για τις εικόνες και για τα κείμενά τους. Τα πλαίσια, επίσης, που αφορούν ενέργειες είναι σε μαύρο χρώμα, δίνοντας έτσι έμφαση στον “εξαναγκασμό” του πελάτη, να προσθέσει «αυτό το προϊόν» στο καλάθι. Η Nike χρησιμοποιεί  έναν χρωματικό συνδυασμό, με λευκό και γκρι χρώμα για την ιστοσελίδα της. Το λογότυπο και η γραμματοσειρά της μάρκας είναι μαύρα, σε όλο το φάσμα της ιστοσελίδας.

Πηγή εικόνας: LogoMaker.com

Το Κόκκινο

Σύμφωνα με την ψυχολογία του χρώματος, το κόκκινο χρώμα έχει συνδυαστεί με δύναμη, αποφασιστικότητα, επιθυμία, πάθος, κίνδυνο ή αγάπη. Αντιπροσωπεύει ένα χρώμα με υψηλή συναισθηματική ένταση, που σχετίζεται με την αύξηση του καρδιακού ρυθμού και την υψηλή αρτηριακή πίεση. Έχει πολλάκις χρησιμοποιηθεί σε  διαφημίσεις με σαγηνευτικό περιεχόμενο, όπως κόκκινο κραγιόν, παπούτσια ή βερνίκια νυχιών. Από την άλλη πλευρά, κρίνεται ιδιαίτερα κατάλληλο για να προωθείται περιεχόμενο που έχει να κάνει με την ενέργεια, όπως τα ενεργειακά ποτά, ο αθλητισμός, οι δραστηριότητες που ενέχουν κίνδυνο, τα αυτοκίνητα ή οι μοτοσικλέτες.

Το κόκκινο είναι το χρώμα  κατατεθέν που χρησιμοποιείται σε επωνυμίες, όπως η Coca Cola και το YouTube. Το κόκκινο χρώμα έχει την τάση να ενθαρρύνει την όρεξη του κοινού, γι’ αυτό μάρκες, όπως η Coca Cola, το χρησιμοποιούν συχνά. Συχνή είναι και η χρήση λέξεων, όπως η ευτυχία, που έχουν σκοπό να δημιουργήσουν το αίσθημα του ενθουσιασμού. Το YouTube πιθανόν να χρησιμοποιεί το κόκκινο χρώμα λόγω του ενθουσιασμού που θέλει να δημιουργήσει σε όσους βλέπουν τα διάφορα βίντεο στο διαδίκτυο. Εάν παρατηρήσετε, το κόκκινο μέρος του λογότυπου του, βρίσκεται στο κουμπί της αναπαραγωγής. Αυτό επί της ουσίας βοηθάει ώστε να “σπρώξει” κάποιον να δράσει. Ενθαρρύνει τον χρήστη να πατήσει το “play” στα βίντεο.

Διαβάστε επίσης  Εθελοντισμός: Οι ψυχικές επιδράσεις του

Το Κίτρινο

Το κίτρινο ταυτίζεται με τον ήλιο. Στην ψυχολογία του χρώματος, συμβολίζει τη χαρά, ευτυχία, νοημοσύνη, ενέργεια, ζεστασιά και αισιοδοξία. Προκαλεί αισθήματα ευτυχίας, θετικότητας, αισιοδοξίας και φυσικά δημιουργεί καλοκαιρινές εικόνες. Σημαντικό είναι να προσθέσουμε πως το κίτρινο χρώμα είναι το πρώτο που επιστά την προσοχή μας και ιδιαίτερα εάν χρησιμοποιείται σε αντίθεση με το μαύρο. Για τον λόγο αυτόν το κίτρινο έχει επιλεχθεί να ‘ντύνει’ τα σήματα κυκλοφορίας. Η υπερβολική χρήση του όμως μπορεί να έχει ενοχλητικό αποτέλεσμα και να συνδεθεί με το αίσθημα της εξαπάτησης.

Το κίτρινο χρώμα χρησιμοποιείται από διάσημα brands όπως αυτό της Ferrari και της ΙΚΕΑ. Μεγάλη μερίδα ανθρώπων ονειρεύονται να αποκτήσουν και να οδηγήσουν μια Ferrari. Η πολυτελής αυτή μάρκα, συνδέεται με το αίσθημα της ευτυχίας και της ανέμελης ζωής. Η μάρκα ΙΚΕΑ χρησιμοποιεί και αυτή το κίτρινο χρώμα στο brand της. Πώς όμως σχετίζεται η αγορά επίπλων με την ευτυχία; Σε πρώτο στάδιο, ας εξετάσουμε, το ποιος μπορεί να αγοράσει αυτά τα προϊόντα. Πρόκειται συνήθως για ανθρώπους, που είτε αγόρασαν το πρώτο τους σπίτι, είτε μετακόμισαν για πρώτη φορά. Αυτοί είναι που θα θα επιλέξουν τα καταστήματα ΙΚΕΑ, για να αγοράσουν καινούργια προϊόντα, που θα σηματοδοτήσουν τη νέα αρχή και θα εφοδιάσουν το χώρο τους. Αυτό το στάδιο της ζωής τους, τους γεμίζει με ευτυχία και αισιοδοξία, για αλλαγή που έπεται, συσχετίζοντάς την ταυτόχρονα, με το κίτρινο χρώμα του λογότυπου του brand.

Πηγή εικόνας: logomaker.com

Το ροζ

Πρόκειται για ένα χρώμα δημοφιλές για τις εταιρείες που απευθύνονται κατά κύριο λόγο στο γυναικείο κοινό. Στην ψυχολογία των χρωμάτων, το ροζ περιστρέφεται γύρω από τη θηλυκότητα, το παιχνίδι και την ανεμελιά. Πολλά προϊόντα διαθέτουν επίσης το ροζ χρώμα στη συσκευασία των προϊόντων τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα παιχνίδια που προορίζονται για μικρά κορίτσια. Άλλες μάρκες, πάλι, χρησιμοποιούν το ροζ χρώμα στο λογότυπό τους, στο σχεδιασμό της ιστοσελίδας τους, ακόμα και όταν θέλουν να επισημάνουν τα βασικά μηνύματα τους.

Δεδομένου λοιπόν πως το ρόζ χρώμα έχει ταυτιστεί με τη θηλυκότητα, δεν προκαλεί έκπληξη, ότι μάρκες όπως η Victoria Secret και η Barbie, το χρησιμοποιούν τόσο συχνά. Η Victoria secret στην ιστοσελίδα της χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό ροζ και μαύρου χρώματος, για να επισημάνει τις βασικές λεπτομέρειες  του brand. Ακόμα και στο λογότυπό της χρησιμοποιείται το ίδιο χρώμα. Στην ιστοσελίδα της Barbie, τα πλαίσια που σε προτρέπουν για την αγορά προϊόντος, έχουν ένα φωτεινό ροζ χρώμα. Το ίδιο συμβαίνει και με το μενού πλοήγησης. Η συσκευασία και το λογότυπο των προϊόντων έχουν και αυτά ροζ χρώμα ενισχύοντας (στερεοτυπικά θα λέγαμε) τη θηλυκότητα της επωνυμία τους.

Το μπλε

Το μπλε, αν και είναι το πιο κρύο χρώμα, είναι το πιο ελκυστικό για τη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων. Είναι το χρώμα του ουρανού και της θάλασσας. Το μπλε χρώμα έχει συνδεθεί με τη σοφία, τη συνείδηση, τη νοημοσύνη, την αλήθεια και την εμπιστοσύνη. Εξαιτίας αυτού, έχει καταστεί ένα πολύ κατάλληλο χρώμα για την προώθηση προϊόντων που σχετίζονται με τον καθαρισμό, τόσο σε προσωπικό όσο και οικιακό επίπεδο, αλλά και εκείνων των στοιχείων που σχετίζονται με τη θάλασσα, τον αέρα, τον ουρανό ή το νερό. Όπως και το λευκό, χρησιμοποιείται και το μπλε για την προώθηση τεχνολογικών προϊόντων. Σύμφωνα με την ψυχολογία του χρώματος όμως, το μπλε δεν κρίνεται κατάλληλο για διαφημίσεις τροφίμων, καθώς λειτουργεί ως κατασταλτικό της όρεξης.

Διαβάστε επίσης  Κατάθλιψη: Τα δώρα που φέρει η ψυχική νόσος

Οι επωνυμίες-γίγαντες της τεχνολογίας, όπως το Facebook, το Twitter και το Skype χρησιμοποιούν συχνά το μπλε χρώμα, στο μάρκετινγκ, το οποίο ακολουθούν. Έπειτα, εταιρείες, όπως η Oral B, χρησιμοποιούν το ίδιο χρώμα. Οι εταιρείες που ανήκουν σ΄ αυτή την κατηγορία, όπως η Oral B, συνήθως χρησιμοποιούν το μπλε χρώμα, στο εμπορικό τους σήμα για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να συνδέσουν το brand τους με ένα ποιοτικό, αξιόπιστο και ασφαλές προϊόν.

Το μπλέ στην ψυχολογία του χρώματος
Πηγή εικόνας: Marketingbirds.com

Το Πράσινο

Είναι το χρώμα που συνδέεται με την ηρεμία και τη φύση. Αντιπροσωπεύει τη γαλήνη, την αρμονία, την υγεία, την ελπίδα, την ειρήνη όπως και το χρήμα, τον εγωισμό, την οκνηρία. Χρησιμοποιείται κυρίως από επιχειρήσεις που έχουν σχέση με τα χρήματα ή την υγεία. Το συναντάμε συχνά σε διαφημίσεις που αφορούν προϊόντα φυτικής προέλευσης, οικολογικές, υπαίθριες δραστηριότητες σχετικά με την κηπουρική. Επιπλέον, είναι το χρώμα που παραπέμπει στην ανακύκλωση. Γνωστοί εκπρόσωποι του πράσινου χρώματος είναι η Android, το Spotify, τα Starbucks, η Monster, Land Rover, Jaguar, XBOX, Animal Planet, Lacoste, Tic Tac, Heineken κλπ.

Κλείνοντας…

Ας μην ξεχνάμε το δικό μας MAXMAG, το logo του οποίου συνδυάζει τρία από τα προαναφερθέντα χρώματα. Το κόκκινο, χρώμα της δύναμης και του πάθους. Σχετίζεται με τον ενθουσιασμό, την κινητικότητα και την όρεξη για διαφορετικές και νέες εμπειρίες. Στοιχεία που χωρίς αμφιβολία χαρακτηρίζουν το διαδικτυακό περιοδικό που μας συντροφεύει από το 2016.  To άσπρο έπειτα συνδέεται με την πολυπλοκότητα και την αποδοτικότητα. Το MAXMAG πραγματεύεται θέματα ποικίλης θεματολογίας, που αφορούν όλες τις πτυχές τις σημερινής πραγματικότητας. Έπειτα, η  ομάδα του ΜAXMAG αποτελείται από άτομα διαφορετικών προσωπικοτήτων και ενδιαφερόντων, που μέσα από το περιοδικό έχουν την δυνατότητα να εκφράσουν τις ξεχωριστές πτυχές τους, όπως και να υπηρετήσουν τον τομέα της αρθρογραφίας, που τόσο αγαπούν. Αυτήν η διαφορετικότητα είναι που κάνει το MAXMAG τόσο ξεχωριστό. Καθημερινά, το περιοδικό εφοδιάζεται με πληθώρα νέων άρθρων, έτοιμα να προστεθούν στον κατάλογο του περιεχομένου του.

Και το μαύρο,που επικοινωνεί τη σοβαρότητα και την αποδοτικότητα. Τα άτομα που στελεχώνουν το περιοδικό αφιερώνουν μεγάλο κομμάτι του ελεύθερου τους χρόνου και διοχετεύουν τις γνώσεις, το μεράκι και την ενέργεια τους, ώστε να φτάσει στο κοινό το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους και να πληροφορήσουν το κοινό πάνω στο αντικείμενο της στήλης τους.

Θα τολμούσαμε να πούμε λοιπόν, πως ο τριαδικός συνδυασμός εμπερικλείει τις αξίες του περιοδικού μας με έναν τρόπο μοναδικό. Join and enjoy us, λοιπόν!

Παρακάτω, παρατίθεται ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον infographic, που συνοψίζει την σημασία των χρωμάτων στον καταναλωτικό κόσμο:

Πηγή εικόνας: web-seo-greece.com

 

Πηγές:

  • Όλα όσα πρέπει να ξέρουν οι marketers για την Θεωρία των Χρωμάτων. Ανακτήθηκε από .alista.gr (Τελευταία πρόσβαση στις 12/9/2020).
  • Η επιρροή του χρώματος στη διαφήμιση. Ανακτήθηκε από worktime.gr (Τελευταία πρόσβαση στις 12/9/2020).
  • To branding και η αισθαντικότητα των χρωμάτων στο μάρκετινγκ. Ανακτήθηκε από frapress.gr (Τελευταία πρόσβαση στις 12/9/2020).
  • Χρώματα & Ψυχολογία: Πώς τα χρώματα επηρεάζουν το brand σας. Ανακτήθηκε από think-plus.gr (Τελευταία πρόσβαση στις 12/9/2020).

 

 

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Το άλλο κορίτσι

Το άλλο κορίτσι: Ένα μυθιστόρημα γροθιά για τη γυναικεία κακοποίηση

Το άλλο κορίτσι της Ελένης Βαρδάκη κυκλοφορεί από τον Μάϊο
The Red Queen Kills Seven Times

«The Red Queen Kills Seven Times»: Όταν ο γοτθικός τρόμος συνάντησε το giallo

Το «Red Queen Kills Seven Times» εισάγει ένα σκηνικό από