Το 2018, η Delia Owens κυκλοφορεί το βιβλίο “Εκεί που Τραγουδάνε οι Καραβίδες”. Αφού οι πωλήσεις δείχνουν ότι το αναγνωστικό κοινό λάτρεψε το βιβλίο (Μητσής,2022), το 2022 κυκλοφορεί και η ταινία. Καθώς η ταινία ανήκει στις κατηγορίες “δράμα” και “μυστήριο”, έχει γοητεύσει πολλούς θεατές. Παρ ‘όλα αυτά, έχει αφήσει θετικές και αρνητικές εντυπώσεις και έχει γίνει αρκετά διάσημη για την “ιδιαιτερότητα” της και για αυτό είναι ενδιαφέρον να την αναλύσουμε.
Πλοκή
Η πρωταγωνίστρια ( Kya/ Κάια) είναι μία κοπέλα που ζει μόνη από μικρή ηλικία. Εξαιτίας του κακοποιητικού πατέρα της, όλα τα μέλη της οικογένειας φεύγουν ένα ένα από το σπίτι, αφήνοντας την μικρή Κάια μόνη με τον πατέρα της. Αφού στο τέλος φεύγει και αυτός, μένει μόνη (Βασιλείου,2022).Έχοντας να συντηρήσει το σπίτι στο βάλτο και να φροντίσει για την επιβίωσή της, δεν σταματά να ψάχνει για αγάπη. Αυτό την οδηγεί στο να αδράξει κάθε ευκαιρία που της δίνεται. Γνωρίζοντας ένα ζευγάρι στην πόλη κοντά στον βάλτο, γίνεται φίλη μαζί τους, όπως και με τον Tate/Τέιτ.
Ο Τέιτ, η πρώτη της αγάπη, της υπόσχεται ότι ενώ θα φύγει, θα γυρίσει πίσω σε αυτήν. Δυστυχώς, δεν το τηρεί αυτό και έτσι η Κάια γνωρίζει τον Τσέις/Chase. Κάπως έτσι φτάνουμε στον φόνο του Τσέις. Η Κάια, αποκλεισμένη και απομακρυσμένη από την κοινωνία, είναι η κύρια ύποπτος.
Τα θέματα που θίγει η ταινία
Αναλύοντας την ταινία “Εκεί που Τραγουδάνε οι Καραβίδες”, είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψιν μας την θέση της Κάια στην κοινωνία και το πως η κοινωνία την αποξένωσε. Επιπλέον, η κακοποιητική συμπεριφορά του πατέρα της παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην ζωή της Κάια. Ο πατέρας της, της στέρησε αγάπη και στοργή, όπως και την υπόλοιπη οικογένεια της. Μία τέτοια ανατροφή λοιπόν (σπίτι στον βάλτο, χωρίς μόρφωση, φτωχές παροχές), την αποξένωσε ακόμα παραπάνω από τον έξω κόσμο. Ταυτόχρονα όμως, το γεγονός ότι δεν εντάχθηκε ποτέ στο κοινωνικό σύνολο ήταν μεγάλη ευθύνη της κοινωνίας, και όχι της Κάια. Έτσι, η Κάια έγινε “το κορίτσι του βάλτου”, από το οποίο όλοι έπρεπε να μείνουν μακριά. Με αυτό το επιχείρημα κυρίως, την έκριναν ως ένοχη για την δολοφονία του Τσέις.
Ουσιαστικά, το νόημα της ταινίας – θα έλεγε κανείς- είναι ότι ο κοινωνικός αποκλεισμός που προκαλούμε ως κοινωνικό σύνολο αποξενώνει συγκεκριμένα άτομα, και τα “διαφοροποιεί” από εμάς. Συνεπώς, τα θεωρούμε παραβάτες, εγκληματίες και ασυμβίβαστους. Για αυτό λοιπόν, ήταν το μόνο εύκολο να κριθεί ως ένοχη η Κάια για τον φόνο του πρώην συντρόφου της.
Τίτλοι Τέλους
Μέχρι τώρα, όλα βγάζουν νόημα. Το τέλος της ταινίας όμως μας μπερδεύει. Αφού η Κάια πεθαίνει, ο σύντροφος της Τέιτ βρίσκει το περιδέραιο που έπρεπε να φοράει ο Τσέις την ημέρα που βρέθηκε νεκρός. Αυτό σημαίνει ότι η Κάια όντως τον σκότωσε. Όσο και αν η ταινία θίγει επιτυχώς τον κοινωνικό αποκλεισμό και τις συνέπειες του, στο τέλος μας δείχνει ότι η Κάια εκμεταλλεύτηκε αυτό το γεγονός και το χρησιμοποίησε για να κριθεί αθώα. Καθώς η ταινία μπερδεύει λίγο τον θεατή με αυτό το τέλος, τον καλεί ταυτόχρονα να σκεφτεί και να επανεξετάσει όλα αυτά που έχει μάθει ήδη.
Πηγές:
Βασιλείου, Γ. (2022).«Εκεί που τραγουδάνε οι καραβίδες»: Είναι καλή η πολυαναμενόμενη ταινία; Ανακτήθηκε από https://www.lifo.gr/culture/cinema/ekei-poy-tragoydane-oi-karabides-einai-kali-i-polyanamenomeni-tainia/ (τελευταία πρόσβαση 20.09.2022)
Μητσής, Χ. (2022).Εκεί που Τραγουδάνε οι Καραβίδες. Ανακτήθηκε από https://www.athinorama.gr/cinema/cinema-reviews/3007813/ekei-pou-tragoudane-oi-karabides/ (τελευταία πρόσβαση 20.09.2022)
Ryan, J. (2022).Where The Crawdads Sing Review: These Crawdads Don’t Sing, They Whimper. Ανακτήθηκε από https://fandomwire.com/where-the-crawdads-sing-review/(τελευταία πρόσβαση 20.09.2022)