Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Κινηματογράφος, θρησκεία και ο Εξορκιστής: Μία παράξενη σχέση

Το 1973 κυκλοφόρησε μία αρκετά ανατριχιαστική και τρομακτική ταινία, ο γνωστός σε όλους μας Εξορκιστής. Σκεπτόμενοι τα δεδομένα εκείνης της εποχής, η ταινία συγκλόνισε τους θεατές. Υπήρξαν αρκετές – αρνητικές – αντιδράσεις σε αυτή την ταινία, ιδίως από ιερείς, και αρκετοί κινηματογράφοι της εποχής σταμάτησαν να προβάλλουν την ταινία (Bovary.gr,2022). Αρκετά χρόνια μετά όμως, έχοντας πλέον άλλα δεδομένα και έχοντας δει πάρα πολλές ταινίες τρόμου, αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε ότι αυτή η ταινία δεν είναι και τόσο συγκλονιστική.

Πηγή Εικόνας: Horrormovies.gr

Πλοκή

Η ιστορία αυτή αφορά μία μικρή κοπέλα, την Ρέγκαν, και την μαμά της (Έλεν). Καθώς ζουν στην πόλη Georgetown στην Αμερική, η ζωή τους φαντάζει σχετικά εύκολη. H Έλεν είναι ηθοποιός και έχει καταφέρει να προσφέρει στην κόρη της αρκετές ανέσεις. Η ζωή τους είναι αρκετά καλή, αν και ο πατέρας της Ρέγκαν είναι εντελώς απών. Παρ ‘όλα αυτά, γίνεται αντιληπτό ότι η πολυάσχολη ζωή της Έλεν αφήνει την Ρέγκαν σπίτι μόνη της αρκετές ώρες. Κάπως έτσι λοιπόν η Ρέγκαν βρίσκει ένα ‘φανταστικό φίλο’. Στην συνέχεια όμως, αυτή η παρουσία γίνεται έντονη και αρκετά επιθετική (Δήμου,2022).

Η Ρέγκαν κυριεύεται από αυτή την παρουσία η οποία είναι ένα δαιμόνιο. Όσο αυτή η παρουσία κατακτά όλο και πιο πολύ την Ρέγκαν, η μητέρα της πιστεύει πως η Ρέγκαν έχει σοβαρό πρόβλημα υγείας. Έτσι, εξαντλεί όλες τις ευκαιρίες που έχει για να θεραπεύσει την κόρη της. Όταν όμως δεν υπάρχει άλλη λύση, βρίσκει ένα ιερέα για να εξορκίσει το κακό που έχει καταλάβει την κόρη της. Ταυτόχρονα, η κόρη της χάνει όλο και περισσότερο τον εαυτό της και την προσωπικότητα της. Επίσης, χρησιμοποιεί υβριστική γλώσσα, και φέρεται βίαια. Παραδόξως, ο εξορκισμός της Regan γίνεται με επιτυχία αλλά με τίμημα των δύο ιερέων που διαπράττουν τον εξορκισμό (Δήμου,2022).

Πηγή Εικόνας: Lifo.gr

Κριτική

Αρχικά, είναι σημαντικό να αναφέρω ότι βλέπουμε την Ρέγκαν να υποφέρει αρκετά καθ΄ όλη την διάρκεια της ταινίας. Η μητέρα της Ρέγκαν και όλοι οι γιατροί που προσπαθούν να την βοηθήσουν πιστεύουν ότι το πρόβλημα της Ρέγκαν είναι ο εγκέφαλος της, και πως γεννήθηκε με κάποιο ελάττωμα. Η πιθανότητα του ότι κάτι δαιμονικό έχει καταλάβει την Ρέγκαν είναι αδιανόητο σε όλους. Έτσι λοιπόν, είναι αρκετά δύσκολο για την μητέρα της Ρέγκαν να πιστέψει σε κάτι τέτοιο, αφού δεν είναι και θρησκευόμενη. Ως έσχατη λύση λοιπόν, έρχεται ο εξορκισμός.

Πίσω από τα χαρακτηριστικά ταινίας τρόμου λοιπόν, συναντάμε αυτό το θέμα της θρησκείας, και το γεγονός ότι όλο και λιγότεροι άνθρωποι εκφράζονται μέσα από μία θρησκεία. Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι υπάρχει μια αντίφαση της επιστήμης και της θρησκείας όσο αναφορά το πρόβλημα της Ρέγκαν. Η κλίση στο να θεραπευτεί η Ρέγκαν σε νοσοκομείο και με γιατρούς είναι αρκετά έντονη, αλλά όχι αρκετή. Ταυτόχρονα, μοιάζει σχεδόν αδύνατον για την μητέρα της Ρέγκαν να πιστέψει στον θρησκευτικό χαρακτήρα της υπόθεσης. Αυτή η αντίφαση καθιστά την ταινία ως ενδιαφέρουσα.

Επιπλέον, η χρήση υβριστικής γλώσσας και η βίαιη παρουσίαση της δαιμονισμένης Ρέγκαν είναι λίγο ανησυχητικά θέματα. Είναι λογικό για μία ταινία τρόμου να χρησιμοποιήσει αρκετά μέσα για να τρομάξει τον θεατή όσο πιο πολύ μπορεί αλλά σε αυτή την περίπτωση τα πράγματα γίνονται κάπως υπερβολικά. Βλέπουμε ένα πολύ μικρό και γλυκό κορίτσι να μετατρέπεται βίαια σε κάτι επιθετικό, απάνθρωπο και αφύσικο. Η ταινία θα μπορούσε να είναι το ίδιο τρομακτική και χωρίς αυτή την παρουσίαση.

Γενικό Συμπέρασμα

Γενικά μιλώντας, η ταινία έχει μείνει στην ιστορία και έχει καταφέρει να τρομάξει αρκετό κόσμο. Είναι κάπως υπερβολική όμως, αν και για την εποχή της ήταν μοναδική. Έχοντας κερδίσει και 2 Oscars, θεωρείται ακόμα ως μία από τις πιο τρομακτικές ταινίες που έχουν υπάρξει ποτέ. Ας αρκεστούμε λοιπόν στο ότι προσφέρει καλό υλικό το οποίο όμως θα μπορούσε να είχε παρουσιαστεί και μεταχειριστεί καλύτερα και πιο ανθρώπινα!

 

Πηγές

Δήμου, Μ. (έτος έκδοσης).The Exorcist (Ο εξορκιστής) Review. Ανακτήθηκε από https://horrormovies.gr/reviews/the-exorcist-1973/ (τελευταία πρόσβαση 14.11.2022)

«Εξορκιστής»: Η ιστορία πίσω από την πιο διάσημη ταινία τρόμου όλων των εποχών (2021).Ανακτήθηκε από https://www.bovary.gr/faces/oramatistes/exorkistis-trilogia-tainia-epistrefei/ (τελευταία πρόσβαση 14.11.2022)

Με λένε Βασιλική και ενώ γεννήθηκα Αθήνα, το σπίτι μου είναι η Θεσσαλονίκη. Στα 7 μου χρόνια ανακάλυψα ότι λατρεύω να γράφω. Μόλις μπήκαν στην ζωή μου και τα αγγλικά, συνειδητοποίησα ότι τα αγαπάω εξίσου. Έχοντας σπουδάσει Αγγλική Φιλολογία, μου είναι πλέον συνήθεια να γράφω καθημερινά και στις δύο γλώσσες. Το πάθος μου για αρθρογραφία με οδήγησε εδώ, και νιώθω πολύ ενθουσιασμένη για όλα αυτά που έρχονται!

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

Γκροτέσκο σινεμά: 5 ταινίες που σοκάρουν με ουσία

Ιστορίες που ταυτόχρονα μάς κάνουν να γελάμε αμήχανα και να ανατριχιάζουμε, κοιτώντας κατάματα το τραγικό…

Κινηματογράφος

The Manchurian Candidate: Ένα αξεπέπεραστο πολιτικό θρίλερ

O Frank Sinatra αποδεικνύει το υποκριτικό του ταλέντο στο The Manchurian Candidate – μια εμβληματική…

Κινηματογράφος

Fresh – Γιατί ο έρωτας περνά από το στομάχι…

Ένα δυνατό άκυρο στο σύγχρονο dating, μια ωδή στη γυναικεία αλληλεγγύη και μια μερίδα…«ανθρωπίσια» παϊδάκια.…

Κινηματογράφος

Το Wicked και η «μαγική» προπαγάνδα στον Μάγο του Οζ

Το δεύτερο μέρος του Wicked συνεχίζει να μαγεύει με τον κόσμο του Οζ και αφήνει…

Κινηματογράφος

CINEMA+ και τριήμερο προβολών για την Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS

Το 4ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου CINEMA+ επιστρέφει φέτος με μια δυναμική και ουσιαστική παρουσία, αναδεικνύοντας τον…

Κινηματογράφος

Ράιαν Γκόσλινγκ – Ένας γοητευτικός χαμαιλέοντας

O Ράιαν Γκόσλινγκ θεωρείται επάξια ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του. Γεννημένος στις…

Κινηματογράφος

14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου!

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει δυναμικά από 3 έως 17 Δεκεμβρίου 2025, στις αίθουσες…