Tar: Οι έκπτωτοι άγγελοι δεν είναι άνθρωποι

Cate Blanchett as Lydia Tar
Πηγή εικόνας: Universal Pictures Greece

Μοιάζει παράξενη η ιδέα των κοινωνιών άνευ όρων ˙ μια ουτοπία, αποσυνδεδεμένη εντελώς από την αίσθηση της ομάδας και της ανθρώπινης αλληλεγγύης. Μοιάζουν χαμαιλέοντες, οι άνθρωποι που θέλουν να αποφύγουν την ευθύνη που φέρουν για τις ζωές των άλλων. Αφήνουν μια αίσθηση ενός κούφιου σώματος που κινείται ατάραχα στους δρόμους και θάβει το φόβο, το άγχος και τον πανικό του, στους πολλαπλούς κατακερματισμένους ρόλους του, στα εξαιρετικά προσαρμόσιμα και διεξοδικά κατασκευασμένα «δέρματά» του – σύζυγος, επαγγελματίας, περσόνα, λέκτορας.

Ήταν τρομακτικό ˙ όταν η όψη της Cate Blanchett ως Lydia Tar, στην ομώνυμη ταινία του Todd Field, γέμισε την οθόνη, πέρασαν μερικά δευτερόλεπτα μέχρι το βλέμμα μου να αρχίσει να την περιεργάζεται διεξοδικά. Καθώς τα δευτερόλεπτα έγιναν λεπτά κι αρχίσαμε να «συνυπάρχουμε» όλο και περισσότερο, ένιωσα μια φούσκα να διαχέεται στην κοιλιά μου, ειδικά τη στιγμή που «χτένιζα» τα μάτια και το πρόσωπό της. Άφηνε μια ψύχρα στο χώρο, ένα άδειασμα, μαζί με μια γοητευτική σταθερότητα κι επιβλητική κορμοστασιά. Τα ρούχα της τυπικά, αφαιρετικά, εξέφραζαν την ψυχή της μόνο μέσα από προσωπικούς ψυχαναγκασμούς και τελετουργικά. Ακόμα και το γέλιο της ήταν άοσμο, ανατριχιαστικά απαθές έως κυνικό.

Cate Blanchett as Lydia Tar
Πηγή εικόνας: Universal Pictures Greece

Το πιο σκοτεινό, βέβαια, στοιχείο ήταν το χιούμορ της ˙ υπερβολικά έξυπνο, πομπώδες, οξυδερκές και υπερήφανο, ένα συνονθύλευμα που μαγνήτιζε, υπνώτιζε, καλούσε τους ανθρώπους να την πλησιάσουν, να την θαυμάσουν, να τη λατρέψουν, να γίνουν το μέσο που ζητούσε, οι μαριονέττες, που θα παρέδιδαν οι ίδιες τα σχοινιά στον κουκλοποιό.

Ήταν μια άδεια φιγούρα, που είχε ξεχάσει να νιώθει και είχε οξύνει διεξοδικά όλες τις υπόλοιπες ανώτερες εγκεφαλικές ικανότητές της προκειμένου να επιβιώσει σε έναν κόσμο με συναίσθημα, που δεν τη χωρούσε. Φοβόταν τους ανθρώπους, που με την περίσσεια των συναισθημάτων τους μπορούσαν να διαταράξουν την επιφανειακή της προσαρμοστικότητα και να αποκαλύψουν το καλά καταχωνιασμένο χάος της. Φοβόταν το χρόνο, τη σήψη, το θάνατο, γιατί μόνο η σάρκα τής είχε απομείνει πια. Φοβόταν και τη ζωή, γιατί ζούσε χρόνια χαμένη στις πολλαπλές στιβάδες που την προστάτευαν από όσα μπορούσε να νιώσει.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Είναι οριακά ειρωνικό ˙ είναι συχνά οι φαινομενικά πολιτισμένοι άνθρωποι αυτοί που χάνονται στο νόημα του ίδιου του πολιτισμού τους, όταν την ίδια στιγμή η ρίζα του πολιτισμού είναι πρωτίστως να έχουμε ο ένας τον άλλο. Και είναι ακόμα πιο ειρωνικό, το πόσο μπορούμε να απομακρυνθούμε απ’ την ανθρώπινη φύση μας, προκειμένου να αποφύγουμε να έρθουμε αντιμέτωποι με το γεγονός ότι χαθήκαμε, αλλά παρόλα αυτά, να μοιάζουμε στους άλλους, πιο άνθρωποι από ποτέ.

Δείτε εδώ το trailer για το Tar, του Todd Field:

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

10 low budget ταινίες με πάνω απ΄όλα…ωραίους πρωταγωνιστές

Για μερικούς οι low budget ταινίες με ωραίους πρωταγωνιστές είναι αγαπημένο genre και win-win υπόθεση,…

Κινηματογράφος

Ένας Υπέροχος Άνθρωπος – Η ευφυΐα, η τρέλα και η δύναμη της αγάπης

Ο Ένας Υπέροχος Άνθρωπος (A Beautiful Mind, 2001) δεν είναι απλώς μια αφήγηση για την…

Κινηματογράφος

40+1 Ελληνικές Ταινίες για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε ένα βαθύ σημάδι στην Ελλάδα, όχι μόνο μέσα από τη…

Κινηματογράφος

Suspiria (2018) – Ένα μεταφυσικό horror με Φρόυντ, χορό και φασισμό

Το Suspiria (2018) του Luca Guadagnino κατάφερε να διχάσει κοινό και κριτικούς, χωρίζοντας τους σε…

Κινηματογράφος

Straw (Netflix) – Όταν η σταγόνα ξεχειλίζει από συναισθήματα

Το Straw είναι μια δραματική ταινία που κυκλοφόρησε στο Netflix τον Ιούνιο του 2025 και…

Κινηματογράφος

Η Γιορτή του Σινεμά 2025 – Πάμε σινεμά με 2 ευρώ!

Την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου, όλες οι προβολές σε όλους τους κινηματογράφους της χώρας θα είναι…

Κινηματογράφος

Taxi Driver – Το ψυχογράφημα της αποξένωσης μέσα από το βλέμμα του Σκορσέζε

«Taxi Driver» (1976) , η ταινία-καταβύθιση στην ψυχή ενός ανθρώπου που νιώθει αποκομμένος από τον…