Σενάριο vs Σκηνοθεσία: Ποιος κερδίζει στο τέλος;

Σενάριο
Πηγή εικόνας: acmi.net

Στον κόσμο του κινηματογράφου, πολλές φορές μιλάμε για τη μαγεία της σκηνοθεσίας: για τα ευφυή πλάνα, τα εντυπωσιακά μονοπλάνα, τη δεξιοτεχνική χρήση του φωτός και του χρώματος. Όμως, όσο κι αν όλα αυτά είναι σημαντικά, υπάρχει κάτι πιο θεμελιώδες που καθορίζει την επιτυχία μιας ταινίας: το σενάριο.

Ένα καλό σενάριο είναι η ραχοκοκαλιά κάθε ταινίας. Περιλαμβάνει όχι μόνο την πλοκή, αλλά και τους χαρακτήρες, τους διαλόγους, τη δομή και τα θέματα που αγγίζει. Όταν όλα αυτά είναι σωστά δομημένα, το κοινό θα παραμείνει επενδυμένο στην ιστορία, ακόμα κι αν η σκηνοθεσία δεν είναι ιδιαίτερα καινοτόμα ή εντυπωσιακή.

Υπάρχουν άπειρα παραδείγματα στην ιστορία του κινηματογράφου, όπου ένα εξαιρετικό σενάριο «έσωσε» μια κατά τα άλλα μέτρια σκηνοθετική προσέγγιση. Μια καλοδουλεμένη αφήγηση, με ρυθμό, ανατροπές και συναισθηματικό βάθος, κρατά τον θεατή αφοσιωμένο. Οι αδυναμίες στην ερμηνεία, στη φωτογραφία ή στο μοντάζ μπορούν να γίνουν λιγότερο αισθητές όταν η ίδια η ιστορία καθηλώνει.

Στην πραγματικότητα, το κοινό είναι πιο πρόθυμο να συγχωρέσει τεχνικές ατέλειες όταν συγκινείται ή ενθουσιάζεται από την πλοκή. Μια ταινία μπορεί να μην έχει τα τέλεια κάδρα ή την πιο δυναμική σκηνοθετική φωνή, αλλά αν διαθέτει χαρακτήρες με αληθινά κίνητρα και συγκρουόμενες επιθυμίες, αν αγγίζει βαθιά ανθρώπινα θέματα και καταφέρνει να πει κάτι ουσιαστικό, τότε θα μείνει αξέχαστη.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Ένα ισχυρό σενάριο προσφέρει κάτι που η σκηνοθεσία μόνη της δεν μπορεί να υποκαταστήσει: νόημα. Ο πιο ευφάνταστος σκηνοθέτης δεν μπορεί να κρύψει ένα κενό ή ασύνδετο σενάριο. Μια ταινία μπορεί να είναι οπτικά πανέμορφη αλλά, χωρίς καλή αφήγηση, καταλήγει να μοιάζει με άδειο κέλυφος.

Διαβάστε επίσης  Marcel the Shell with Shoes On: Από μια γωνιά του ίντερνετ στα Όσκαρ

Σκεφτείτε για παράδειγμα μικρού προϋπολογισμού δραματικές ταινίες που έχουν συγκινήσει το κοινό παγκοσμίως. Πολλές δεν είχαν μεγάλα ονόματα, ούτε φανταχτερά τεχνικά μέσα. Αυτό που τις ανέδειξε ήταν η ειλικρίνεια και η δύναμη της ιστορίας τους. Από την άλλη, έχουμε δει πανάκριβες παραγωγές να «καταρρέουν» επειδή το σενάριό τους ήταν αδύναμο ή προβλέψιμο, παρά τη συμμετοχή κορυφαίων σκηνοθετών.

Ένα καλό σενάριο μπορεί επίσης να προσφέρει «άγκυρες» στον σκηνοθέτη. Όταν η δομή είναι στιβαρή και οι χαρακτήρες καλά χαραγμένοι, ακόμη και ένας λιγότερο έμπειρος σκηνοθέτης μπορεί να βασιστεί στο κείμενο και να αφήσει την ιστορία να αναπνεύσει φυσικά, χωρίς να χρειάζεται να εντυπωσιάσει τεχνητά.

Advertising

Φυσικά, το ιδανικό είναι να συνδυάζεται ένα σπουδαίο σενάριο με δυνατή σκηνοθεσία. Όταν αυτά τα δύο στοιχεία ενώνονται, δημιουργούνται αληθινά αριστουργήματα. Όμως σε έναν κόσμο όπου οι συνθήκες παραγωγής συχνά είναι δύσκολες, μια δυνατή ιστορία γεμάτη αλήθεια, δύναμη και πρωτοτυπία μπορεί να είναι το μεγαλύτερο όπλο ενός δημιουργού.

Στον πυρήνα της, η κινηματογραφική τέχνη είναι αφήγηση. Και όσο υπάρχει μια καλή ιστορία να ειπωθεί, το σινεμά δεν θα πάψει ποτέ να συναρπάζει.

Αθηνέζος φοιτητής κινηματογράφου στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Γράφω σενάρια, ποιήματα, και άρθρα. Αγαπημένη ταινία δεν υπάρχει, υπάρχει ο David Lynch.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

“Έτερος Εγώ” – Απλό αστυνομικό ή κάτι παραπάνω;

Ένας εγκληματολόγος, ένας κατά συρροή δολοφόνος, ένα μαθηματικό θεώρημα και
Davila

Οι γλώσσες του Nicolás Gómez Dávila

Ο καταιγισμός της πληροφορίας δίνει το στίγμα της αντίστοιχης εποχής.